Att fyrhjulsdrift kan komma till nytta genom förbättrat grepp, särskilt när snön och isen lägger sig som en matta över vägen, är ingen hemlighet.
Med tanke på detta så är det troligtvis inte särskilt konstigt att andelen nybilköpare som väljer fyrhjulsdrivet ökar, med tanke på senaste årens långa och hårda vintrar. Ökningen av fyrhjulsdrivna bilar i Sverige har varit markant under de senaste sex åren.
2005 var 13,3 procent av de svenskägda bilarna fyrhjulsdrivna. Hittills i år har de fyrhjulsdrivna personbilarna vunnit ytterligare marknadsandelar och står nu för 19,2 procent av den totala försäljningen. Det visar siffror från Audi, vars fyrhjulsdriftssystem Quattro numer återfinns i 47 procent av tillverkarens sålda bilar.
Men fyrhjulsdrift i all ära, för den som vill förbättra sina chanser på vägarna i vinter finns också andra åtgärder att vidta. Till exempel är det en bra idé att se till att sätta på vinterdäcken i god tid, eftersom kylan och halkan kan smyga sig på när vi minst anar det, samt vara extra nog med att hålla säkerhetsavstånden i trafiken. Dessutom kan det vara en bra idé att alltid ha tillgång till en skyffel och sand i bilen.
Diskutera: Föredrar du fyr- eller tvåhjulsdrift?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Förståeligt. Har man en gång haft fyrhjulsdrift så vill man inte ha något annat. Fördelarna är enorma och merkostnaden mycket rimlig.
Tyker att 4 hjuljdrift är toppen! Kör nu en Subaru men kommer att köpa en BMW X drive eller en Volvo Crosscountry AWD nästa gång inom ca ett år. Inge större fel på Subaru men BMW och Volvos Cross Countrys är "rejälare" att köra och att sitta i om "Ole - Dole - Olyckan" är framme. Har en kompis som kör taxi i Falkenberg och vurmar för Volvo Cross Country men hade jag råd skulle även BMW ligga bra til.
Är inne på den tredje fyrhjulsdrivna bilen i familjen (Toyota). Helskönt när man ska ta sig till stugan i mellersta Norrland. Syrran tänkte köpa en 2wd V60 som tjänstebil. Men jag sade strikt nej. Du ska ha A4 avant Quattro. Hon är mer nöjd en någonsin.
Det är skönt å veta att man kommer upp för den där branta backen eller när man ska köra om en lastbil på en spårig E4'a. De närmsta i släkten följde efter oss och valde diverse fabrikat. Med den gemensamma nämnaren AWD. Dem kommer aldrig heller byta tillbaks till strikt 2wd.
ingen som pratar för bajhulsdrift längre, någon? :D
@Jes_
Det är för att man uteslutande kör Volvo 240 norr om Bollnäs och den gjordes aldrig med fyrhjulsdrift, tyvärr ;)
Håller med Juppe. Jag säger till alla som pratar om fyrkrafs att inte köpa det, för man kan aldrig aldrig någonsin åka med tvåhjulsdrift igen!
Fördelarna med fyrhjulsdrift. Bättre framkomlighet på oplogade vägar. Nackdel högre bränsle förbrukning.
Jag behöver fyrhjulsdrift högst en gång per år. Onödigt betala extra för en dag i året.?
Idag har jag provkört en A4 som var enbart framhjulsdriven. Kan bara konstatera att till och med på torr asfalt, framför allt i rondeller och i andra kurvor, känner man skillnaden. Det extra drivet och den härliga balansen med quattron är fantastisk. Jag är helsåld sen länge, har nu kört ca 25000mil. Skillnaden i vinterföre behöver man ju inte nämna. Jag tippar att den drar ca 0,5dl mer med konstant fyrhjulsdrift men jag tycker verkligen det är värt det.
king of the road
Uppenbarligen gör du bedömningen att fyrhjulsdrift inte är nödvändigt för dig. Sen finns det andra människor som har ett större behov och gör då en annan bedömning. Det är p.g.a denna fria vilja som bilar tillverkas och säljs med olika egenskaper, vissa har 4wd och andra har 2wd och sen väljer man själv vilka behov man har och vad man är villig att betala för dessa.
Jag tycker att det är en ganska bra och naturlig ordning.
angående bakhjulsdrift, ska jag åka å kolla på en 200sx s13 -92 imorn. Nån som har nåt "värt att tänka på" tips?
lr andra erfarenheter om modellen? :)
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.