Stanna bilen vid bommen och blås i ett munstycke. Om du är nykter öppnas bommen efter några sekunder – annars inte. Påfundet kallas alkobom och sedan i höstas testas sådana i Göteborgs hamn. Bakom initiativet står Motorförarnas helnykterhetsförbund.
Det är också alkobommen som får priset Årets Hjulklapp. Utmärkelsen har delats ut sedan 2000 av bilistorganisationen Motormännen, som vill lyfta fram någon som arbetat framgångsrikt med trafiksäkerhet, mobilitet, bilekonomi eller miljö.
Motiveringen lyder:
”Införandet av alkobommar i Göteborgs hamn är ett av flera exempel på Motorförarnas helnykterhetsförbunds förmåga att utveckla sitt arbete och hitta nya vägar för att minska rattfylleriet. Projektet med alkobommar är i dag en försöksverksamhet som vi i framtiden hoppas blir permanent. I dag är andelen nyktra bilförare i Sverige 99,8 procent, men gruppen rattfulla står för cirka 20–25 procent av dödsolyckorna. Motorförarnas helnykterhetsförbunds arbete för att minska antalet alkoholrelaterade trafikolyckor är ett mycket välkommet och viktigt bidrag till ökad trafiksäkerhet på de svenska vägarna.”
Diskutera: Borde alkobommar finns i alla svenska hamnar?
2012: Trafikradion
2011: Reflexvästen
2010: Vägarbetarna
2009: Författaren Linda Skugge
2008: Statsrådet Beatrice Ask
2007: Volvos trötthetsvarnare
2006: Saabs alkolås
2005: Organisationen Gröna Bilister
2004: Trafikpolisen i Örebro län
2003: Trafikmagasinet i SVT
2002: Lärargruppen i Kristianstad som utvecklat trafikundervisning i skolan
2001: Trafiksäkerhetsforskaren Thomas Thurbell
2000: Whiplashforskaren Maria Krafft
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Och resterande 80% beror på annat... så fram med trötthetsbommen också. Eller reaktionstidsbommen (för äldre). Eller aggressivitetsbommen för unga killar. All ära till nykterhetsarbetet men det finns många andra minst lika farliga områden som helt ignoreras.
Det är väl bra att detta prisas! Allt som gör vägarna tryggare är bra. Man skall inte köra full bara för att det finns fler farliga saker i trafiken. Lite som att fortsätta äta den extremt besprutade frukten ananas för att man kan få cancer även på andra sätt.
OT: Instrumenten sitter felplacerade.
De ska sitta i mitten när man har en hög förarposition.
Annars kan man få obehagskänslor när man kör.
Så alla buss- och lastbilstillverkare : Tänk om, gör rätt!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.