Nästa artikel
Alfa Romeo Giulietta 2014 – rapport från provkörningen
Direktrapport

Alfa Romeo Giulietta 2014 – rapport från provkörningen

Publicerad 24 oktober 2013 (uppdaterad 25 oktober 2013)
Har uppdaterade Alfa Romeo Giulietta vad som krävs för att utmana i den tuffa Golfklassen? Vi rapporterar från provkörningen.

Golfklassen är ett getingbo med stenhård konkurrens. Alfa Romeos representant i segmentet heter Giulietta och nu, efter tre år på marknaden, har den italienska modellen fått ett ansiktslyft. Vi Bilägares Marianne Sterner har provkört.

– Den har fått ett diskret ansiktslyft kan man säga. Dimljusen i fronten är nya och sedan har grillen gjorts om litegrann, ribborna har fått en delvis ny form och man har också tagit bort några kromlister, säger Marianne Sterner.

Är det allt?
– Nästan allt. Den har också fått nya stolar och en delvis ny dieselmotor som är tio hästkrafter starkare än tidigare, nu ger den 150 hästar i stället för 140.

Vad är första intrycket?
– Första intrycket är att dieselmotorn är väldigt trevlig och att man sitter skönt i stolarna, även om jag får en väldigt knasig körställning.

– Sedan kan man också säga att Alfa Romeo inte tillfört några nya säkerhetssystem, som adaptiv farthållare och autobroms, det finns fortfarande inte. När det gäller den aspekten är man inte i fas med de tuffaste konkurrenterna i Golfklassen.

När kommer den till Sverige och vad blir priset?
– Några priser är inte klara, men den kommer till Sverige under hösten.

Läs hela provkörningen av Alfa Romeo Giulietta i Vi Bilägare nummer 16/2013 som utkommer den 19 november. Den som prenumererar får dock tidningen tidigare och till ett lägre pris. Klicka här för att läsa mer om prenumeration.

Diskutera: Vad tycker du om uppdaterade Giulietta?

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-10-24 15:57
Raphael

Eftersom ingen redan har kommenterat, så låt oss börja med att redan nu sammanfatta diskussionen - Giulietta är en italiensk bil, och eftersom det är en italiensk bil så är den också, precis som franska bilar, sämst i världen. Den har sämst säkerhet, sämst vägegenskaper, sämst motorer, den är fulast och den går sönder bara man tittar på den. Vi får inte glömma bort besiktningsresultaten för den nya uppdaterade Giulietta som det redan finns statistik på som är 15 år gammal som visar att den nya uppdaterade Giuliettan är så dålig att den inte ens tar sig till besiktningen utan ägarna får åka buss!

Så, nu har jag redan förekommit flera av forumets skribenter med deras vanliga argument och nu har det redan sagts, så nu kan vi börja diskutera bilen istället för nu är kritiken redan skriven. :)

#2 • Uppdaterat: 2013-10-24 16:02
Kalle2

Bra Raphael, men du glömde lägga till att Alfa Romeo är prissatt i nivå med BMW och Mercedes

#3 • Uppdaterat: 2013-10-24 16:27
Raphael

Giuliettan är en mycket bra bil med hög kvalitet - dock för den som är orolig så finns 5 års nybilsgaranti. Prisnivåerna på den icke-uppdaterade Giuliettan har legat som för Golf, jag vet inte om man kan kalla det för BMW och Mercedes pris. Med 1.6 liters dieselmotor har den legat på strax över 200 000 kr och då har man fått en bil med bra utrustning, låg förbrukning och fin komfort. Vad många missar tror jag, det är att Alfa gör riktigt komfortabla bilar - iaf när de inte är utrustade med sportchassi och stora fälgar. En Giulietta med det vanliga chassiet och 16" fälgar som max är en skön bil även på svenska dåliga vägar.

Men Giuliettan idag är inte den nyaste bilen, den har funnits med några år - dock håller den fortfarande stilen och är en bil som jag absolut skulle kunna tänka mig som andrabil. Inte första bil för den är för liten inuti för mina behov, men för den som letar en halvkombi i C-klassen så är Giuliettan ett av de mer personliga, trevligaste valen som man kan göra idag och dieslarna är mycket angenäma.

#4 • Uppdaterat: 2013-10-24 16:55
Peter E

Bakljusen och avgasrören var rätt snygga..resten... njaää.

Men de sätter i gardinairbags i alla fall, alltid nåt. :)

#5 • Uppdaterat: 2013-10-24 17:04
Raphael

När EuroNCAP testade Giuliettan så fick den högsta poängen i sin klass, högre än någon annan av konkurrenterna i C-segmentet.

#6 • Uppdaterat: 2013-10-24 17:06
Raphael

Jag såg förresten en Giulietta idag när jag var på väg hemåt från kontoret. En mörkgrå. Jag tycker det är en snygg bil.

#7 • Uppdaterat: 2013-10-24 17:08
Leif Larsson (ej verifierad)

Jag och min sambo är väldigt nöjda med vår Giulietta.
Den duger gott åt oss.

#8 • Uppdaterat: 2013-10-24 17:45
Pender

Här i Göteborgsområdet säljs nästan ½ Giuiletta per månad. Hade jag inte så tråkigt praktisk fru, kunde jag gärna ökat försäljningen med 200% i november. Dels tycker jag den är överlägset snyggast i klassen, dels är det kul att ha nåt som man inte ser överallt alltid.

#9 • Uppdaterat: 2013-10-24 19:11
saabnisse

He-he, javisst Jes, jag tänkte samma sak.
Men som gammal Alfisti är inte nutidens Alfa riktigt vad jag var van vid, på gott och ont.
Kvalite'n är säkert avsevärt bättre idag.
Minnet av de första var en väldig mängd plåt som oupphörligen måste ersättas mellan åkturerna, det finns fortfarande kvm plåt kvar i garaget.
Men det var roliga bilar med mycket trevliga minnen.
Jag har ändå inte känt mig helt tillfreds med de senaste modellerna, men jag ska kolla den här Giuliettan

#a • Uppdaterat: 2013-10-24 19:17
Raphael

Tyvärr är de flesta Giulietta som säljs i Sverige med sportchassi och 17" eller 18" fälgar...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.