Det blir allt vanligare med fler och större skärmar för infotainmentsystemen i moderna bilar. Ett exempel är Mercedes enorma ”Hyperscreen”.
Men det har sina baksidor. Flera undersökningar har visat att den här typen av mediasystem kan vara distraherande för föraren, och när fler fysiska knappar byts ut mot digitala reglage kan föraren heller inte ”känna” sig fram till rätt reglage.
Men hos Alfa Romeo kan bilköparna istället förvänta sig så få skärmar som möjligt, enligt märkeschefen Jean-Philippe Imparato. Det gäller trots att märket ska gå över till uppkopplade och eldrivna bilmodeller om bara några år.
– Jag har en väldigt klar positionering för Alfa Romeo. Föraren är mittpunkten. Vi ska ha så få skärmar som möjligt i bilen. Jag säljer inte en iPad med en bil runt omkring, jag säljer en Alfa Romeo, säger han i en intervju med franska Caradisiac.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (10)
- 29 november 2021 Om han får sin vilja igenom…
- 22 september 2021 Så det finns vettiga…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.