Det är inte så länge sedan en undersökning visade att infotainmentsystemen i många moderna bilar gör förarna mindre uppmärksamma och kan vara trafikfarliga.
Undersökningen hade tittat närmare framför allt på Android Auto och Apple Carplay, som är två sätt att visa mobilens appar i bilens mediaskärm. Båda systemen fick svidande kritik för att vara krångliga att använda medan bilen körs.
Nu har brittiska What Car testat infotainmentsystemen i 20 olika bilmodeller och rankat vilka som är bäst och sämst när det gäller säkerhet och användarvänlighet.
Försökspersonerna i testet fick utföra sex uppgifter som är vanligt förekommande för bilförare – till exempel justera temperaturen på klimatanläggningen, zooma ut navigationskartan och byta radiostation.
Testet visar tydligt att system som har någon form av fysiska knappar tar betydligt mindre av förarens uppmärksamhet än system som bara har pekskärm. Att ändra temperatur i kupén tog till exempel dubbelt så lång tid i vissa bilar med enbart pekskärm jämfört med andra modeller med fysiska vred.
Flera biltillverkare erbjuder olika sätt att interagera med systemet, exempelvis pekskärm, fysiskt vred, handrörelser eller röststyrning. Det tyckte testpersonerna var bra eftersom olika förare då själva kan välja vilket sätt som passar dem bäst.
Bilar som har röststyrning måste ha ett system som fungerar bra, som föraren litar på och som förstår naturligt tal. Annars blir effekten den motsatta: att systemet tar för mycket uppmärksamhet från körningen.
BMW, Mercedes och Porsche lägger beslag på topplaceringarna i testet. Volvo S60 med infotainmentsystemet Sensus kommer först på tolfte plats med 20 av 30 möjliga poäng, efter bland andra Volkswagen, Skoda och Jaguar.
I England stod distraherade bilförare för 15 procent av alla trafikolyckor 2018, och distraherade förare står för en fjärdedel av dödsolyckorna.
Så här gick det för de olika mediasystemen i testet. Högsta poäng är 30.
Bilmodell/system | Poäng | |
1. | BMW 3-serie med Live Cockpit Professional | 28 |
2. | Mercedes CLA med 10,25-tums pekskärm | 27 |
3. | Porsche Panamera E-Hybrid med Connect Plus och Porsche Communication Management | 27 |
4. | Audi Q3 Sportback med Virtual Cockpit Plus | 26 |
5. | Mazda 3 med 8,8-tumsskärm och Mazda Connect | 25 |
6. | Volkswagen Passat GTE med 8-tums Composition Media | 24 |
7. | Ford Fiesta med Sync 3 navigationssystem och FordPass Connect | 23 |
8. | Hyundai Ioniq med 10,25-tums pekskärm och Bluelink | 22 |
9. | Vauxhall Corsa med 10-tums Multimedia Navi Pro | 22 |
10. | Skoda Kamiq med 9,2-tums pekskärm, röststyrning och Amundsen navigationssystem | 21 |
11. | Jaguar XE med 10-tums Touch Pro Duo | 21 |
12. | Volvo S60 med Sensus | 20 |
13. | Toyota Corolla med Touch 2 mediasystem, Apple Carplay och Android Auto | 20 |
14. | Nissan Juke med Nissan Connect | 19 |
15. | Honda CR-V med 7-tums pekskärm, Honda Connect och Garmin navigation | 18 |
16. | Lexus RX med 12,3-tums mediasystem | 18 |
17. | Peugeot 508 SW med 10-tums Connected 3D Navigation och röststyrning | 17 |
18. | Skoda Citigo-e iV med pekskärm och telefonhållare | 16 |
19. | Fiat 500X med 7-tums pekskärm och Uconnect Live | 14 |
20. | MG ZS med 8-tums pekskärm | 12 |
Källa: What Car
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag provkörde nya Golfen 1,5 TSIe med heldigitala skärmar och strippad från knappar.
Jag gillar det inte alls utan det behövs bra mycket längre tid att komma underfund med funktionerna.
Två timmars körning men ändå inte bekväm med avsaknaden av dom knappar som var fysiska tidigare.
Vag hade tidigare en av dom bästa och mest lättförståeliga instrumenteringspanelen av alla som många tog efter.
Men nu måste jag säga att det har blivit sämre till ingen egentlig nytta för brukarna.
Intressant att bilmärket med troligtvis den mest utvecklade mjukvaran och med det mest i skärm integrerade systemet inte ens var med i testet.....
Henrik, troligen var den så avancerad så dom inte ens tog sig in i bilen och kunde testa.
Det finns säkert en väl underbyggd anledning till att Toyota gått tillbaka till mer reglage på faceliftade C-HR
Man kan också undra över vilken version av Volvos Sensus system som testades? Det Sensus system som var i min XC60 2017, gamla modellen, fungerade "så där", när det hade lust, med röststyrning, medans Sensus systemet på min XC60 2019, den nya modellen, fungerar klanderfritt. Klickar aldrig. Med andra ord är skillnaden enorm mellan 2 årsmodeller. Det senare fungerar bara dåligt om man har passagerare som snattrar för fullt, när man ger ett kommando och det är ju högst förståeligt. Numera petar jag aldrig på mittskärmen under färd utan använder rösten till det mesta.
Resultatet är ju inte förvånande.
Alla vet att primära funktioner bör skötas med rätt utformade fysiska knappar eller vred.
Men det spelar ingen roll, kladdskärmar blir avsevärt billigare och det är alltid räknenissarna som styr!
Och röst/geststyrning gillar jag inte alls, men jag förstår att det finns vissa som tycker det är häftigt!
Nej saabnisse det är inte häftigt! Det är jävligt praktiskt. T.o.m. bättre än att trycka eller vrida på knappar. Prova ett bra system innan du dissar röststyrning. Då fattar du.
Vad händer om man har busiga ungar i bilen, och de hojtar roliga saker hela tiden till röststyrningen?
Då får man be ungarna hålla käften i 10 sekunder, givetvis. Men du förstår väl att man aktiverar röststyrningen med en knapp på ratten, innan kommandot höj temperaturen till 20 grader t.ex. eller ring 40-talisten.
Jag har haft förmånen att provköra ett flertal fabrikat och bilmodeller under ett ca. halvårs tid. Infotainmentsystemen ingick inte i utvärderingen, men kan konstatera (min egen subjektiva uppfattning) att inget fabrikat har ett bra, inte ens ok, snarare har alla mer eller mindre urusla infotainmentsystem.
Biltillverkarna ligger långt efter It-mässigt och användarvänligthetsmässigt (j-klar vilket långt ord..)
Ofta så är inte menyerna logiskt uppbyggda, man får leta efter den funktion man efterfrågar.
Samma funktion kan ofta hittas under flera menyval. Beskrivningen på vad menyvalen gör är både otydlig och missvisande (troligen p.g.a. dålig översättning från originalspråket).
I de bilar som har fysiska knappar, reglage för vanligaste funktionerna som t.ex. värme, volym mm. så kan man från första kontakt med bilen hantera den. Saknas fysiska reglage så är det en invänjnings-, inlärningsperiod.
Sedan så glömmer man bort hur man hittar de funktioner som man inte använder dagligen, vilket tar bort fokus från bilkörningen när man väl behöver dom.
Röststyrningarna har fungerat från dåligt till förvånandsvärt bra.
Men jag funderar fortfarande på, vem vill sitta och tala med bilen? Det är riktigt cool i början, men efter ett tag, ca. 2 minuter så inser man att det är löjligt, man letar efter reglaget som utför det man vill ha gjort.
Jag kör själv som förmånsbil en Passat GTE- 2020, och kan konstatera att Passatens infotainmentsystem är riktigt uruselt.
Listan på vad jag tycker om Passatens info--systemet kan göras låååååååååång.
Men är nöjd med att det info-t-system som jag fick med bilen, har en fysisk ratt för att höja, sänka ljudet, alla andra alternativ är skit, jag vet var knappen är.
Jag behöver inte lyfta blicken från vägen, bara hitta knappen med fingrarna och vrida höger eller vänster, sedan så glider jag med (min) musik iväg.
Ja jävlar vad svårt vissa har att tänka nytt och ta till sig ny teknik. Men, men, människan är ju väldigt konservativ och hatar att ändra på sig i grunden. I alla fall vissa.
Vad är det för skämmigt att prata med sin bil egentligen? Så många kommandon blir det ju inte under en biltur på några mil precis.
Varför skall du höja rösten mso1000 ? Prata som vanligt är bättre eftersom ljudet sänks på radion när du aktiverar röststyrningen på ratten.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.