Föråldrade vägar och osäkra broar kan ställa till enorma problem för bilförare och andra trafikanter. I Sverige är en del av vägarna i dåligt skick och i behov av reparation.
Även utomlands märks problemen av, till exempel i Pittsburgh i USA där en buss och flera bilar för bara några dagar sedan föll ner i en ravin efter att en bro rasat. Presidenten Joe Biden skulle nästan samtidigt besöka staden för att presentera nya vägsatsningar.
I Tyskland uppger nu bolaget som sköter om motorvägsnätverket att samtliga broar på vältrafikerade autobahnsträckan A45 mellan Dortmund och Frankfurt måste repareras eller bytas ut. Bilisterna uppmanas att förbereda sig på många vägarbeten och förseningar.
”Vi tittar noga på var broarna behöver bytas ut så snabbt som möjligt”
De 60 broarna byggdes för 50–60 år sedan och klarar snart inte längre av trafiktrycket. Nya broar ska byggas vid sidan av dagens sträckning för att minska risken för avstängningar och satsningen beskrivs som brådskande.
En anledning till att broarna inte håller är att fordonen blir allt tyngre. När det gäller lastbilar har snittvikten för de fordon som passerar de tyska broarna ökat från 24 ton 1956 till över 40 ton och det är en trend som även märks av i Sverige. Framöver kommer godstransporterna öka ännu mer.
En ny ”insatsstyrka” för brorenoveringar har satts igång för att skapa en överblick om läget för broarna längs de tyska motorvägarna. För fyra år sedan klassades nästan 40 000 tyska broar som ”otillräckliga”.
– Vi tittar noga på var broarna behöver bytas ut så snabbt som möjligt. På andra ställen köper vi tid genom att förstärka befintliga broar och förlänga dess livslängd, säger Elfriede Sauerwein-Braksiek, chef för Westfalen-avdelningen på Autobahn GmbH till lokala medier.
Kommentarer till artikeln (4)
- 2 februari 2022 John2008 skrev: Sannolikt är…
- 1 februari 2022 Sannolikt är det den tunga…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.