Det svenska vägnätet blir allt sämre. Många vägar är i uselt skick och behöver rustas upp omgående, visar bland annat en analys som Transportföretagen gjorde tidigare i år.
Allra sämst var vägarna i mellersta Sverige och de allra flesta vägar som klassades som mycket dåliga är vanliga landsvägar och riksvägar. Även organisationen M Sverige har granskat vägarna – med nedslående resultat.
I en granskning som Vi Bilägare gjorde tidigare i år skyllde Trafikverket på pengabrist.
– Vi får mer lappa och laga, asfaltera om när man egentligen skulle behöva byta vägunderbyggnaden. Den typen av åtgärder har kortare livslängd och är kanske inte lika effektiva på sikt eftersom man behöver åtgärda oftare i stället för att åtgärda grundproblemet, sa Anna Wildt-Persson, uppdragsledare på Trafikverket.
Nu ger regeringen klartecken för flera projekt som ska höja trafiksäkerheten på vägarna. Trafikverket ska nu göra en upphandling för att hitta entreprenörer och samtliga projekt får byggstart någon gång mellan 2021 och 2023.
En av sträckorna som byggs ut är E18 mellan Köping och Västjädra som ska bli motorväg. Det är den enda delen av E18 mellan Örebro och Stockholm som än så länge inte är motorväg. I dag är det en 2+1-väg.
Trafiksäkerheten ska även höjas på flera andra vältrafikerade vägar, som E16, E22 och riksväg 40. I Stockholm ska E4/E20 mellan Tomteboda och Bredäng få ett uppdaterat så kallat ITS-system som ska ge bättre framkomlighet.
Läs också: Trafikverkets larm: Vägarna förfaller – och hastigheten sänks
• E22 Lösen–Jämjö, 15 km
• E16 Borlänge–Djurås
• Riksväg 40 Nässjö–Eksjö. Mötesseparering på 14 km av sträckan samt separerad gång- och cykelväg
• E4/E20 Tomteboda–Bredäng, modernisera och uppgradera att det digitala trafikstyrningssystemet
• E18 Köping–Västjädra, den 25 km långa sträckan byggs om från 2+1-väg till motorväg
• E45 Tösse–Åmål
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.