Varannan person som dör i en trafikolycka använder inte bilbältet. Det visar en studie från Vägverket Region Norr - och statistiken oroar experterna.
- Mer än hälften av de som dött hade levt i dag om de bara spänt på sig bältet, säger trafiksäkerhetsanalytiker Ove Lundberg till Västerbottens-Kuriren.
Vägverket har granskat samtliga dödsolyckor i Västerbotten och Norrbotten mellan 1998 och 2007. Sammanlagt omkom 390 personer under denna tidsperiod och cirka 300 personer färdades i bil, lastbil eller buss - antingen som förare eller passagerare.
I denna grupp dog hälften på grund av att de inte använde säkerhetsbälte.
- Fruktansvärt onödiga dödsolyckor, säger Ove Lundberg. Ta till exempel när man sett hur ungdomar i 18-20-årsåldern flugit ut ur bilen och omkommit, medan själva kupén varit helt intakt. Hade de använt bältet hade de förmodligen inte ens behövt gå till vårdcentralen.
Svenskarna blir enligt statistik allt bättre på att använda säkerhetsbälte. Men ändå så sker många dödsolyckor på grund av att bilbälte inte används.
- Vi kan tyvärr inte se någon förändring, förklarar Ove Lundberg som har en tänkbar förklaring till det:
- Är man slarvig på det ena sättet är man ofta slarvig på andra sätt också. Kör onykter, för fort och visar liten riskmedvetenhet.
Vägverket har granskat samtliga dödsolyckor i Västerbotten och Norrbotten mellan 1998 och 2007. Sammanlagt omkom 390 personer under denna tidsperiod och cirka 300 personer färdades i bil, lastbil eller buss - antingen som förare eller passagerare.
I denna grupp dog hälften på grund av att de inte använde säkerhetsbälte.
- Fruktansvärt onödiga dödsolyckor, säger Ove Lundberg. Ta till exempel när man sett hur ungdomar i 18-20-årsåldern flugit ut ur bilen och omkommit, medan själva kupén varit helt intakt. Hade de använt bältet hade de förmodligen inte ens behövt gå till vårdcentralen.
Svenskarna blir enligt statistik allt bättre på att använda säkerhetsbälte. Men ändå så sker många dödsolyckor på grund av att bilbälte inte används.
- Vi kan tyvärr inte se någon förändring, förklarar Ove Lundberg som har en tänkbar förklaring till det:
- Är man slarvig på det ena sättet är man ofta slarvig på andra sätt också. Kör onykter, för fort och visar liten riskmedvetenhet.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.