Men motståndet är hårt. Den första, preliminära listan innehåller 35 nya bilmodeller och flera med nya, miljövänliga drivsystem. Renault Fluence Z.E. är rent eldriven, Peugeot 3008 Hybrid drivs av en dieselmotor i fronten och en elmotor mellan bakhjulen.
Kandidatlistan är inte definitiv ännu. Någon bil kan falla bort, någon tillkomma. Bara bilar som har en årlig försäljning på minst 5 000 exemplar och som finns att köpa under år 2011 får delta i omröstningen. Juryn består av 58 motorjournalister från 22 europeiska länder, varav tre från Sverige. Det är Håkan Matson på Dagens Industri – tillika juryns ordförande – Lasse Holmström på Sydsvenskan och Marianne Sterner på Vi Bilägare.
Omröstningen sker i två steg. I första omgången utses sju finalister. Vilken bil som får titeln Årets Bil 2012 blir offentligt i början av januari.
Diskutera: Vilken bil tror du vinner Årets Bil 2012?
Här är den preliminära kandidatlisten till Årets Bil 2012:
Audi A6
Audi Q3
BMW 1-serien
BMW 6-serien
Chevrolet Orlando
Citroën DS4
Citroën DS5
Fiat Panda
Ford Focus
Ford B-Max
Honda Civic
Hyundai i40
Hyundai Veloster
Kia Picanto
Kia Rio
Lancia Y
Lexus GS
Mazda CX-5
Mercedes B-klass
Mercedes ML-klass
Mercedes SLK
Mini Coupé
Opel Ampera/Chevrolet Vol
Opel Zafira
Peugeot 508/RXH
Peugeot 3008 Hybrid
Porsche 911
Range Rover Evoque
Renault Fluence Z.E.
Ssangyong Korando
Toyota Verso S/Subaru Terzia
Toyota Yaris
Volkswagen Beetle
Volkswagen Jetta
Volkswagen Up
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Skall bli mycket intressant att se hur Ssangyong Korando presterar.
Den verkar mycket lovande i lilla SUV-klassen.
Följer den i Dacia Dusters fotspår, med enkel teknik, och vettig prissättning kommer den sannolikt bli en stor succe.
Jag välkomnar Ssangyong åter på marknaden.
Ssangyong Korando såg minst sagt intressant ut, Asien tar för sig mer och mer :)
Jag vet inte vad man går efter men jag tycker RR Evoque är superfin annars är Citroen DS4 jävligt fint och ett lyft för Fransoserna.
Opel, nästan lika illa som Ford. Måste varenda Opel se helt deformerad ut redan från fabriken, t ex nya Opel Ampera?
Oups, glömde ju Ssangyong! Alldeles oavsett att namnet är omöjligt är bilarna hiskligt gräsligt formgivna. Saknar all smak.
Vill ha en Citroën DS4.
http://alltomcitroen.wordpress.com/2011/02/10/largus-i-franskt-reportage-om-citroen-ds4-och-c4/
Opel Ampera hamnar med hög sannolikhet i finalomgången. En el-bil med inbyggt elverk är en intressant idé. Ford Focus, Citroën DS4 och Hyundai i40 ser jag också som soklara finalister. Även Peugeot 508. De andra är mer osäkra kort och wildcards... svårt att förutspå vinnare. Opelns stora nackdel är att den är en sedan och det är inte så praktiskt tycker européer.
Själv skulle jag välja Lancia Ypsilon för den vågar vara annorlunda och personlig.
Opeln har nog den fånigaste front jag någonsin sett.
508 och i40 känns lite väl mellanmjölk tror jag. Ingen av dom är direkt banbrytande. i40 är väl ett stort steg för Huyndai i sig, men inte för bilvärlden som sådan.
Tror nog på Ampera ja. Är det ett "tråkigt år" så kan nog en bil med uppseendeveckande design vinna, men i år är det ju faktiskt med en bil som är ett stort hopp för USAs och europas bilindustri, ett tekniskt framsteg och kanske den bil som kommer axla Prius tron som miljövänlig imagebärare. Iallafall i USA då. I europa är man väl inte lika skrytsam och övertydlig i sina engagemang. Men bilen ser rätt fräck ut och är miljövänlig. Farlig kombo. Ska man gå den politiskt okorrekta vägen så kanske Evoque? Såg Top Gears test nyss och den verkade ju faktiskt riktigt vettig, om än lite dyr för sin storlek.
Även om jag gillar Mazda väldigt mycket så undrar jag hur CX5 kan vara med på listan dock - den är ju inte ens släppt än. Finns väl inte ens serietillverkade bilar att tillgå?
Nya Ssangyong Korando är är helt seriöst en snygg Ssangyong!! Har aldrig tidigare hänt! Hoppas märket återkommer till Sverige snarast ( i bl.a. Norge och Tyskland säljs Korando redan).
Som årets bil är den däremot helt chanslös, Ampera/Volt , 508 och i40 borde vara topp tre.
Evoque ligger nog bra till då det 1. är en miljöbil (även tillverkad av återvunna varor), 2. är en stadsbil, 3. Har väckt mycket uppseende och 4. har sålt i 17.000 exemplar innan den första serietillverkade har lämnat löpande bandet....
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.