Fyra av de sex nordiska jurymedlemmarna tyckte att Opels kompakta familjebil var värd segern:
”Opel Merivas smarta dörrar ger ett generöst och enkelt insteg i en bil som är intelligent inredd och extremt flexibel: en komfortabel limousin, eller en trivsam familjebil eller en rymlig transportbil", skriver Vi Bilägares testchef Marianne Sterner i sin motivering om att ge Opel Meriva högsta poäng.
"Men den är också kompakt vilket gör den lätt och trevlig att hantera i alla slags trafiksituationer. Moderna motorer garanterar låg förbrukning och rena avgaser. En mer praktisk och samtidigt smidig bil är omöjlig att hitta."
Nissan Leaf kom på en betryggande andraplats bland de nordiska journalisterna, med nära dubbelt så många poäng som trean Volvo S60/V60. Ford C-Max och Alfa Giulietta delade fjärdeplatsen och Citroën C3/DS3 fick nordiska poäng som räckte bara till femte plats.
Dacia Duster fick bara poäng från två nordiska ledamöter och kom klart sist.
Diskutera: Vilken bil tycker du borde blivit Årets Bil 2011?
Så här blev slutställningen i omröstningen om Årets Bil 2011. Varje juryledamot har 25 poäng att fördela mellan minst fem bilar. Ingen bil får tilldelas mer än tio poäng.
1. Nissan Leaf, 257 poäng
2. Alfa Romeo Giulietta 248 poäng
3. Opel Meriva 244 poäng
4. Ford C-Max 224 poäng
5. Citroën C3/DS3 175 poäng
6. Volvo S/V60 145 poäng
7. Dacia Duster 132 poäng
2011: Nissan Leaf
2010: Volkswagen Polo
2009: Opel Insignia
2008: Fiat 500
2007: Ford S-Max
2006: Renault Clio III
2005: Toyota Prius
2004: Fiat Panda
2003: Renault Mégane
2002: Peugeot 307
2001: Alfa Romeo 147
2000: Toyota Yaris
1999: Ford Focus
1998: Alfa Romeo 156
1997: Renault Mégane Scénic
1996: Fiat Bravo/Fiat Brava
1995: Fiat Punto
1994: Ford Mondeo
1993: Nissan Micra
1992: Volkswagen Golf
1991: Renault Clio I
1990: Citroën XM
1989: Fiat Tipo
1988: Peugeot 405
1987: Opel Omega
1986: Ford Scorpio
1985: Opel Kadett
1984: Fiat Uno
1983: Audi 100
1982: Renault 9
1981: Ford Escort
1980: Lancia Delta
1979: Chrysler-Simca Horizon
1978: Porsche 928
1977: Rover 3500
1976: Simca 1307
1975: Citroën CX
1974: Mercedes 450
1973: Audi 80
1972: Fiat 127
1971: Citroën GS
1970: Fiat 128
1969: Peugeot 504
1968: NSU Ro 80
1967: Fiat 124
1966: Renault 16
1965: Austin 1800
1964: Rover P6
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det var vad jag tyckte från början.
Meriva var ju den enda kandidaten som kom med något nytt.
Nissan Leaf fanns i princip för över hundra år sedan och slog lika lite då som den kommer att göra i dag.
Övriga hade ju inget nytt att komma med.
Årets bil är ett oseriöst jippo, kolla listan, finns det någon lyckad bil där? Lätträknat i så fall. Hade jag tillverkat bilar hade jag sett det som ett hån att få bilen på listan...
Detta med Årets bil, det blir precis som det blir varje år!
Kolla igenom listan över valda bilar och stryk alla floppar, vad blir det kvar då?
Motorjournalister är nog lite hjärntvättade av all bilprovning och väljer inte som normala bilförare.
Det är synd om folk som väljer bil efter deras tyckande!
2010: Volkswagen Polo
2009: Opel Insignia
2008: Fiat 500
2007: Ford S-Max
2006: Renault Clio III
2005: Toyota Prius
2004: Fiat Panda
2003: Renault Mégane
2002: Peugeot 307
ar val ratt lyckade tycker jag
jan edman, det går ju bra att gå ytterligare tio år tillbaka.
Det är ju hyfsade bilar även om de aldrig riktigt slog i Sverige.
I Sverige har man ju väldigt lätt för att döma ut alla bilar som floppar som inte säljer bra här.
Att rösta fram en elbil med de begränsade möjligheter som finns till "påfyllning" utan att dra sladdar härsan och tvärsan och på längden, genom fönster, garderober, dörrar och ventilationsluckor, är som att rösta fram en bensinbil i ett macklöst samhälle där du måste pumpa fram bensin långa vägar från ett fat i källaren eller tigga till dig någon liter på en bondgård du passerar. Användbarheten I DAG borde väl ingå i bedömningen, eller kanske ingår ett trampställ med generator i fall du får "soppatorsk"? Finns det en universalsladd att tillgå där du kan låna några kWh från en passerande elbil i fall "soppatorsk"?
S-E S, helt rätt, det var det jag menade i mitt första inlägg.
De som tror att elbilar är något revolutionerande har väldigt lite begrepp om historia.
Det kommer att dröja väldigt många år innan de blir något att räkna med.
De har haft mer än 110 år på sig och slirar fortfarande på samma startplatta.
Samma problem idag som då.
Högt inköpspris, kort räckvidd, höga batterikostnader, lång "tank"tid.
Meriva låter som en intresant bil. Opel kommer att börja säljas som ett eget märke i Australien för första gången. Holden har tidigare importerat Corsa (Barina), Astra och Vectra men sedan två år köper men inga bilar från europa. Opel har därför bestämt sig för att strata en egen försäljningsorganistaion. Enligt uppgift skall hela programet importeras.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.