Nästa artikel
Årets Bil 2011: Opel Meriva vann i Norden
Nyheter

Årets Bil 2011: Opel Meriva vann i Norden

Publicerad 4 januari 2011 (uppdaterad 8 maj 2014)
Hade bara de sex nordiska Årets Bil-ledamöterna fått bestämma, hade Nissan Leaf inte blivit Årets Bil 2011. Den hade blivit slagen av Opel Meriva.

Fyra av de sex nordiska jurymedlemmarna tyckte att Opels kompakta familjebil var värd segern:

”Opel Merivas smarta dörrar ger ett generöst och enkelt insteg i en bil som är intelligent inredd och extremt flexibel: en komfortabel limousin, eller en trivsam familjebil eller en rymlig transportbil", skriver Vi Bilägares testchef Marianne Sterner i sin motivering om att ge Opel Meriva högsta poäng.

"Men den är också kompakt vilket gör den lätt och trevlig att hantera i alla slags trafiksituationer. Moderna motorer garanterar låg förbrukning och rena avgaser. En mer praktisk och samtidigt smidig bil är omöjlig att hitta."

Nissan Leaf kom på en betryggande andraplats bland de nordiska journalisterna, med nära dubbelt så många poäng som trean Volvo S60/V60. Ford C-Max och Alfa Giulietta delade fjärdeplatsen och Citroën C3/DS3 fick nordiska poäng som räckte bara till femte plats.

Dacia Duster fick bara poäng från två nordiska ledamöter och kom klart sist.

Diskutera: Vilken bil tycker du borde blivit Årets Bil 2011?

Slutresultat

Så här blev slutställningen i omröstningen om Årets Bil 2011. Varje juryledamot har 25 poäng att fördela mellan minst fem bilar. Ingen bil får tilldelas mer än tio poäng.

1. Nissan Leaf, 257 poäng

2. Alfa Romeo Giulietta 248 poäng

3. Opel Meriva 244 poäng

4. Ford C-Max 224 poäng

5. Citroën C3/DS3 175 poäng

6. Volvo S/V60 145 poäng

7. Dacia Duster 132 poäng

Vinnarna genom åren

2011: Nissan Leaf

2010: Volkswagen Polo

2009: Opel Insignia

2008: Fiat 500

2007: Ford S-Max

2006: Renault Clio III

2005: Toyota Prius

2004: Fiat Panda

2003: Renault Mégane

2002: Peugeot 307

2001: Alfa Romeo 147

2000: Toyota Yaris

1999: Ford Focus

1998: Alfa Romeo 156

1997: Renault Mégane Scénic

1996: Fiat Bravo/Fiat Brava

1995: Fiat Punto

1994: Ford Mondeo

1993: Nissan Micra

1992: Volkswagen Golf

1991: Renault Clio I

1990: Citroën XM

1989: Fiat Tipo

1988: Peugeot 405

1987: Opel Omega

1986: Ford Scorpio

1985: Opel Kadett

1984: Fiat Uno

1983: Audi 100

1982: Renault 9

1981: Ford Escort

1980: Lancia Delta

1979: Chrysler-Simca Horizon

1978: Porsche 928

1977: Rover 3500

1976: Simca 1307

1975: Citroën CX

1974: Mercedes 450

1973: Audi 80

1972: Fiat 127

1971: Citroën GS

1970: Fiat 128

1969: Peugeot 504

1968: NSU Ro 80

1967: Fiat 124

1966: Renault 16

1965: Austin 1800

1964: Rover P6

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-01-04 11:10
saabnisse

Det var vad jag tyckte från början.
Meriva var ju den enda kandidaten som kom med något nytt.

Nissan Leaf fanns i princip för över hundra år sedan och slog lika lite då som den kommer att göra i dag.

Övriga hade ju inget nytt att komma med.

#2 • Uppdaterat: 2011-01-04 17:17
Unos bror. (ej verifierad)

Årets bil är ett oseriöst jippo, kolla listan, finns det någon lyckad bil där? Lätträknat i så fall. Hade jag tillverkat bilar hade jag sett det som ett hån att få bilen på listan...

#3 • Uppdaterat: 2011-01-04 17:31
Jan Erlandson (ej verifierad)

Detta med Årets bil, det blir precis som det blir varje år!
Kolla igenom listan över valda bilar och stryk alla floppar, vad blir det kvar då?
Motorjournalister är nog lite hjärntvättade av all bilprovning och väljer inte som normala bilförare.
Det är synd om folk som väljer bil efter deras tyckande!

#4 • Uppdaterat: 2011-01-04 17:39
jan edman (ej verifierad)

2010: Volkswagen Polo
2009: Opel Insignia
2008: Fiat 500
2007: Ford S-Max
2006: Renault Clio III
2005: Toyota Prius
2004: Fiat Panda
2003: Renault Mégane
2002: Peugeot 307

ar val ratt lyckade tycker jag

#5 • Uppdaterat: 2011-01-05 08:31
saabnisse

jan edman, det går ju bra att gå ytterligare tio år tillbaka.
Det är ju hyfsade bilar även om de aldrig riktigt slog i Sverige.
I Sverige har man ju väldigt lätt för att döma ut alla bilar som floppar som inte säljer bra här.

#6 • Uppdaterat: 2011-01-05 11:16
S-E S (ej verifierad)

Att rösta fram en elbil med de begränsade möjligheter som finns till "påfyllning" utan att dra sladdar härsan och tvärsan och på längden, genom fönster, garderober, dörrar och ventilationsluckor, är som att rösta fram en bensinbil i ett macklöst samhälle där du måste pumpa fram bensin långa vägar från ett fat i källaren eller tigga till dig någon liter på en bondgård du passerar. Användbarheten I DAG borde väl ingå i bedömningen, eller kanske ingår ett trampställ med generator i fall du får "soppatorsk"? Finns det en universalsladd att tillgå där du kan låna några kWh från en passerande elbil i fall "soppatorsk"?

#7 • Uppdaterat: 2011-01-05 19:01
saabnisse

S-E S, helt rätt, det var det jag menade i mitt första inlägg.
De som tror att elbilar är något revolutionerande har väldigt lite begrepp om historia.
Det kommer att dröja väldigt många år innan de blir något att räkna med.
De har haft mer än 110 år på sig och slirar fortfarande på samma startplatta.
Samma problem idag som då.
Högt inköpspris, kort räckvidd, höga batterikostnader, lång "tank"tid.

#8 • Uppdaterat: 2011-01-07 13:12
Peter i Sydney

Meriva låter som en intresant bil. Opel kommer att börja säljas som ett eget märke i Australien för första gången. Holden har tidigare importerat Corsa (Barina), Astra och Vectra men sedan två år köper men inga bilar från europa. Opel har därför bestämt sig för att strata en egen försäljningsorganistaion. Enligt uppgift skall hela programet importeras.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.