Nästa artikel
280 hästar Mégane RS
Nyheter

280 hästar Mégane RS

Publicerad 12 september 2017 (uppdaterad 12 september 2017)
Renault fyller på prestandan i sportiga halvkombin.
Den tredje generationen av Mégane RS klämmer ut 15 hästkrafter mer ur den nya fyrcylindriga, turboladdade 1,8-litersmotorn, jämfört med den gamla som hade en cylindervolym på två liter. Bilen är utrustad med fyrhjulsstyrning, vilket enligt Renault ska vara först i segmentet. Mégane RS har omarbetad framaxel och en ny Torsendifferential som ökar väggreppet.

För första gången kan spekulanter välja på sexväxlad manuell låda eller automatlåda som går att växla själv via paddlar på ratten. Renault har uppdaterat datasamlande ombordsystemet R S Monitor. I Expert-läget kan föraren ansluta en kamera, filma sin åktur och sedan spela upp och analysera informationen, samt dela detta på sociala medier.

Jämfört med förra Mégane RS är grillen omarbetad och luftintagen i fronten bredare. Det finns en ny färg att välja på: Orange Tonic.

Svensk säljstart för Mégane RS blir till våren, men det finns inga prisuppgifter än.
 
Diskutera: Vad tycker du om Renault Mégane RS?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-09-12 11:05
Raphael

Helt onödig bil.

#2 • Uppdaterat: 2017-09-12 11:17
lillstefan nr.2

Första meningen i texten: "Den tredje generationen av Mégane RS klämmer ut ytterligare 15 hästkrafter ur den fyrcylindriga, turboladdade 1,8-litersmotorn"

Detta är en annan motor än föregångaren, vars motor var på två liter. Besserwisser-notering, jag vet :)

Den förhållandevis låga effekten tyder på att den fortfarande är framhjulsdriven. Måste säga att det är skönt att Renault inte känner något behov av att vara starkast i klassen, hoppas att de istället som i föregångaren satsat på fin-fina köregenskaper. Har själv övervägt föregångaren men något har hittills inte blivit av.

#3 • Uppdaterat: 2017-09-12 12:12
adzam

Tråkigt att sen inte kommer som kombi...

#4 • Uppdaterat: 2017-09-12 13:25
Apex

Helt onödig kommentar.

#5 • Uppdaterat: 2017-09-12 13:48
Mattse

Frankfurtmässan står för dörren och biltillverkarna visar upp det ena spännande el/hybrid/vätgas-konceptet efter det andra (vilka Vib i dagarna tagit upp). Och så kommer Renault med en 280 hk fossilhistoria. Snacka om att vara 10 år för sent ute...

#6 • Uppdaterat: 2017-09-12 14:06
Apex

Fossilbilar är det som säljer överlägset mest i detta nu och eftersom detta inte är en konceptbil utan en busbil som ska sälja nu, inte om 10 år, så måste den ha en bensinmotor. Så de ligger helt rätt i tiden. De planerar nog andra modeller med eldrift osv, under tiden så får gärna en Megane RS få vara just en Megane RS.

#7 • Uppdaterat: 2017-09-12 14:36
Maria Dahlin

lillstefan: rätt ska vara rätt. Jag ändrar.

#8 • Uppdaterat: 2017-09-12 16:07
Sammen

Raphael Inte onödig för den som uppskattar bilkörning.

Mattse Det ena behöver inte utesluta det andra. Renault har haft en väl fungerande el-bil på marknaden sedan 2012, Zoe. Den var den bäst säljande el-bilen i Europa 2015 och 2016 och har sålts i över 50.000 exemplar. Är det att vara 10 år för sent ute? Vilka andra europeiska tillverkare ligger längre fram menar du?

#9 • Uppdaterat: 2017-09-12 16:40
Mattse

@Apex: Megan RS ska inte börja säljas i Sverige förrän mitten av 2018. Nästan samtidigt så börjar mycket av de roliga koncepten (inte konceptbilar) som nu visas i Frakfurt att hitta ut på marknaden. Dessutom så slår skatteklubban till den 1 juli och Megane RS med dess 280 HK lär hamna uppåt 8-10000 kr i fordonsskatt.
Prognosen för antal sålda RS i Sverige under 2018 lär bli nära noll.

@Sammen: det är precis det jag menar. Renault har lång tradition av el och är nästan ett el-märke i mångas ögon. Att då lansera en fossil 280 hästarsbil är så nära hål i huvudet det går att komma. Snacka om att ta Renault tillbaka 10 år i tiden.

#a • Uppdaterat: 2017-09-12 16:51
systembolaget

Så kul Renault att ni vill vara med och fightas lite med VW Golf, härliga bilar.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.