Vad händer egentligen med elbilsbatteriet när bilen börjar bli gammal? Det är en fråga många ställer sig – och som det först nu börjar finnas ordentligt dataunderlag för att titta närmare på.
Den tyska besiktningskedjan Dekra släpper nu siffror från 25 000 utförda batteritester. Det visar sig att de flesta högspänningsbatterier fortfarande är i gott skick – även efter många mil.
Dekra nämner exempelvis sex exemplar av Jaguar I-Pace som rullat som taxibilar i mellan 18 000 och 26 000 mil. Där hade batterierna kvar mellan 95 och 97 procent av sin ursprungliga kapacitet trots att de i snitt laddats till 100 procent minst en gång per dag.
”Taxibilarna hade kvar 95–97 procent av sin kapacitet trots att de laddats till 100 procent minst en gång om dagen”
Annars är rekommendationen att inte ladda batteriet till 100 procent eftersom kapaciteten över tid antagits bli högre om laddnivån inte överstiger 80 procent.
– Även i bilar med högre miltal uppmäter vi en hälsonivå på över 90 procent i de flesta fall, säger Christoph Nolte, chef för Dekra, i ett uttalande.
Dekra erbjuder en typ av batteritest för begagnade elbilar och det är utifrån det testet som siffrorna kommer. Företaget vill dock inte avslöja vilka bilmodeller som ligger bäst eller sämst till i batteritestet generellt sett.
Kommentarer till artikeln (36)
- 27 december 2024 Svar innehåller en lista på…
- 26 december 2024 P-I H skrev: Jag frågade…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.