Hur värderar man "när bilen börjar bli gammal". Taxibilar går +15000 mil på tre år men är de gamla?
Taxibilar lever ett hårt bil liv olika förare mycket mil på få år. Om man menar att 20+ år och få mil skulle avspeglas på något annat sätt så år väl Taxilivet som ett forcerat hållbarhets test. Året tar på allt och det degenereras.
Jag tror att det mesta enbart är gissningar och okunniga negativa människor som dig sprider det vidare och gör det till nån "fakta". Sanningen är att vi inte vet hur batterierna kommer hålla i längden. Men vi ser ju att det redan idag finns elbilar med 20 år gamla batterier som fortfarande fungerar.
Jag personligen tror inte man behöver vara oroligare för kostsamt batterifel än man ska vara för havererad automatlåda eller annat dyrt på en motsvarande fossilare.
Det sjukt tråkiga är att de här som målar upp den sämsta bilden av elbilar är de här som har minst om ingen reell erfarenhet av att leva med dem.
Jag tror att det mesta enbart är gissningar och okunniga negativa människor som dig sprider det vidare och gör det till nån "fakta". Sanningen är att vi inte vet hur batterierna kommer hålla i längden. Men vi ser ju att det redan idag finns elbilar med 20 år gamla batterier som fortfarande fungerar.
Jag personligen tror inte man behöver vara oroligare för kostsamt batterifel än man ska vara för havererad automatlåda eller annat dyrt på en motsvarande fossilare.
Det sjukt tråkiga är att de här som målar upp den sämsta bilden av elbilar är de här som har minst om ingen reell erfarenhet av att leva med dem.
Så en ansedd tidskrift som Car and Driver som citerar US Departement of Energy vet inte något om bilar?
Skulle vilja påstå att dom inte har en aning om hur dagens elbilar mår om 15
Just det, ingen av oss har en aning så alla gissar.
Men du tycks ju veta då du i alla trådar om elbilar påstår att batterierna måste bytas till stora kostnader.
Jag har ingen erfarenhet av 15 år gamla elbilsbatterier(inte många som har) så jag är hänvisad till de som forskar och skriver om prylarna.
Till skillnad från större delen av fordonet så är batteriet en elektrokemisk apparat. Den kan inte jämföras med kamaxlar eller microchips. Det är känt att batterier förändras över tid.
Jag tycker det är viktigt att man informerar speciellt begagnatköpare om att de kan behöva byta batteri. Men så sker sällan i bilhandeln.
Jag har ingen erfarenhet av 15 år gamla elbilsbatterier(inte många som har) så jag är hänvisad till de som forskar och skriver om prylarna.
Ok, så de som gissar och skriver kan du lyssna till, men när vi som här på forumet kanske har 100 000 elbilsmils erfarenhet tillsammans skriver nåt så sopar du det helt under mattan bara och fortsätter dundra ut dina negativa kommentarer.....
Skulle vilja påstå att dom inte har en aning om hur dagens elbilar mår om 15
Just det, ingen av oss har en aning så alla gissar.
Men du tycks ju veta då du i alla trådar om elbilar påstår att batterierna måste bytas till stora kostnader.
Jag har ingen erfarenhet av 15 år gamla elbilsbatterier(inte många som har) så jag är hänvisad till de som forskar och skriver om prylarna.
Till skillnad från större delen av fordonet så är batteriet en elektrokemisk apparat. Den kan inte jämföras med kamaxlar eller microchips. Det är känt att batterier förändras över tid.
Jag tycker det är viktigt att man informerar speciellt begagnatköpare om att de kan behöva byta batteri. Men så sker sällan i bilhandeln.
På samma vis borde dom informera om att det kan komma behöva bytas, motor och växellåda i ICE-bilar.
Eller så borde dom informera om att du kan komma att behöva gå på toaletten då du kan bli skitnödig 🤣
Skulle vilja påstå att dom inte har en aning om hur dagens elbilar mår om 15
Just det, ingen av oss har en aning så alla gissar.
Men du tycks ju veta då du i alla trådar om elbilar påstår att batterierna måste bytas till stora kostnader.
Jag har ingen erfarenhet av 15 år gamla elbilsbatterier(inte många som har) så jag är hänvisad till de som forskar och skriver om prylarna.
Till skillnad från större delen av fordonet så är batteriet en elektrokemisk apparat. Den kan inte jämföras med kamaxlar eller microchips. Det är känt att batterier förändras över tid.
Jag tycker det är viktigt att man informerar speciellt begagnatköpare om att de kan behöva byta batteri. Men så sker sällan i bilhandeln.
På samma vis borde dom informera om att det kan komma behöva bytas, motor och växellåda i ICE-bilar.
Eller så borde dom informera om att du kan komma att behöva gå på toaletten då du kan bli skitnödig 🤣
Det borde socialstyrelsen faktiskt göra…
Nu börjar det gå mot personangrepp, ett tecken på att argumenten tryter. Skit du i byxan.
De flesta bilförare har mycket lång, över generationer, erfarenhet av förbränningsbilar. Alltid känner man någon som kan ge råd. Även så startbatteriet men det är en billig del.
Kommer inte att gälla för batteridrivna bilar på många år.
Visst kan en växellåda lägga av men det finns oerhört många som kan skruva dit en ny eller begagnad för en rimlig peng.
Själv fick jag bytt låda på en SAAB V4 på 1970-talet. Sedan har det varit lugnt.
Lösningen är givetvis utökad garanti eller försäkring på högspänningsbatteriet. Om den gäller 10 år efter inköp av begagnad bil skulle det bli fart på affärerna. Men ingen vågar.
Väldigt konstig debatt, helt plötsligt ska begagnatköpare och gamla bilmekaniker bestämma när skiftet ska ske. Har 120 000 mils erfarenhet av ICE och snart 10000 mil av el. Vilket fungerar bäst ? Kan ju säga att ICE inte någorlunda är problemfritt med slavcylindrar och växellåda på "lätt inkörda" Volvobilar. Volvosäljaren står ju inte direkt och säger att lägg undan för reparationer på motor och växellåda. Batterier kommer haverera men misstänker att proportionen är 1:10 till elbilens fördel jämfört med ICE.
Väldigt konstig debatt, helt plötsligt ska begagnatköpare och gamla bilmekaniker bestämma när skiftet ska ske. Har 120 000 mils erfarenhet av ICE och snart 10000 mil av el. Vilket fungerar bäst ? Kan ju säga att ICE inte någorlunda är problemfritt med slavcylindrar och växellåda på "lätt inkörda" Volvobilar. Volvosäljaren står ju inte direkt och säger att lägg undan för reparationer på motor och växellåda. Batterier kommer haverera men misstänker att proportionen är 1:10 till elbilens fördel jämfört med ICE.
Ja diskussionerna hamnar ofta snett. Det är faktisk känt sedan länge från Amerika att Teslor kan gå 100 000 mil.
Men batterier är kemiska apparater och frågan här var hur fort de åldras, oavsett användning.
De förändras över tid och hade de inte varit så otroligt dyra så hade det inte varit viktig hur länge, i år räknar, de går att använda.
Väldigt konstig debatt, helt plötsligt ska begagnatköpare och gamla bilmekaniker bestämma när skiftet ska ske. Har 120 000 mils erfarenhet av ICE och snart 10000 mil av el. Vilket fungerar bäst ? Kan ju säga att ICE inte någorlunda är problemfritt med slavcylindrar och växellåda på "lätt inkörda" Volvobilar. Volvosäljaren står ju inte direkt och säger att lägg undan för reparationer på motor och växellåda. Batterier kommer haverera men misstänker att proportionen är 1:10 till elbilens fördel jämfört med ICE.
Ja diskussionerna hamnar ofta snett. Det är faktisk känt sedan länge från Amerika att Teslor kan gå 100 000 mil.
Men batterier är kemiska apparater och frågan här var hur fort de åldras, oavsett användning.
De förändras över tid och hade de inte varit så otroligt dyra så hade det inte varit viktig hur länge, i år räknar, de går att använda.
Väldigt konstig debatt, helt plötsligt ska begagnatköpare och gamla bilmekaniker bestämma när skiftet ska ske. Har 120 000 mils erfarenhet av ICE och snart 10000 mil av el. Vilket fungerar bäst ? Kan ju säga att ICE inte någorlunda är problemfritt med slavcylindrar och växellåda på "lätt inkörda" Volvobilar. Volvosäljaren står ju inte direkt och säger att lägg undan för reparationer på motor och växellåda. Batterier kommer haverera men misstänker att proportionen är 1:10 till elbilens fördel jämfört med ICE.
Ja diskussionerna hamnar ofta snett. Det är faktisk känt sedan länge från Amerika att Teslor kan gå 100 000 mil.
Men batterier är kemiska apparater och frågan här var hur fort de åldras, oavsett användning.
De förändras över tid och hade de inte varit så otroligt dyra så hade det inte varit viktig hur länge, i år räknar, de går att använda.
Är det inte så i botten att du är helt emot elbilar. Batterier är per definition kemi och kemi kan vara från instabilt till stabilt. Ber vänligen att sluta din antielbilspropaganda.
JL: Här på forumet är det yttrandefrihet (inom dess regler). 50-talisten har åsikter om elbilar, vilka han har rätt att framföra. Gillar du inte vad du kallar hans "antielbilspropaganda," så äger du problemet. Detta forum är numera de facto ett elbilsforum, men avvikande åsikter måste också få framföras.
JL: Här på forumet är det yttrandefrihet (inom dess regler). 50-talisten har åsikter om elbilar, vilka han har rätt att framföra. Gillar du inte vad du kallar hans "antielbilspropaganda," så äger du problemet. Detta forum är numera de facto ett elbilsforum, men avvikande åsikter måste också få framföras.
Självfallet yttrandefrihet, men alla bör försöka förstå att grova överdrifter kommer bemötas.
Batterier har tillverkats under 100+ år och i massiva antal.
Dvs synnerligen beprövad grundteknologi, på samma sätt som elmotorer och styrelektronik.
Jag frågade Googles Gemini med frågan "hur länge håller högvoltsbatteriet i en elbil"och fick ett svar efter någon sekund, som jag gillade.
Ett utdrag från svaret;
"Men eftersom tekniken ständigt utvecklas kan du räkna med längre hållbarhet om du har en nyare elbil. 20 år bör batteriet hålla, och de flesta bilterverkare har många års garanti på batteriet."
Så på grund av högvoltsbatteriet behöver jag inte byta min Ioniq 5 på många år.
Jag frågade Googles Gemini med frågan "hur länge håller högvoltsbatteriet i en elbil"och fick ett svar efter någon sekund, som jag gillade.
Ett utdrag från svaret;
"Men eftersom tekniken ständigt utvecklas kan du räkna med längre hållbarhet om du har en nyare elbil. 20 år bör batteriet hålla, och de flesta bilterverkare har många års garanti på batteriet."
Så på grund av högvoltsbatteriet behöver jag inte byta min Ioniq 5 på många år.
Egentligen är väl inte svaret det intressanta, utan vad bygger svaret på för fakta.
Kommentarer
Det är ju oerhört tråkigt att vi inte får en lista med bilmodeller, årsmodell, miltal och %.
Verkar inte som Dekra har publicerat rapporten. Endast gått ut med ett pressmeddelande.
Hur värderar man "när bilen börjar bli gammal". Taxibilar går +15000 mil på tre år men är de gamla?
Taxibilar lever ett hårt bil liv olika förare mycket mil på få år. Om man menar att 20+ år och få mil skulle avspeglas på något annat sätt så år väl Taxilivet som ett forcerat hållbarhets test. Året tar på allt och det degenereras.
Det är bevisat att batterier kan klara väldigt många mil. Men de bryts ner över tid.
Vore riktigt intressant om någon kunde definiera "väldigt många mil" .. och så ska vi inte bortse från ditt "kan" 🤠
Ok, du som vet så mycket, hur lång tid klarar ett elbilsbatteri då?
Finns en del undersökningar men runt 12 år är ett vanligt resultat.
Electrified Veronica gjorde t.ex. ett besök hos ett konsultföretag för två år sedan:
https://youtu.be/CRuyklQ9ZCI?si=XC6fZCpraotpBGHN
Ok, så i din värld så kommer alla Model S från 2012-2013 strax bara stanna av nedbrutet batteri?
Car and Driver har olika tider 12-15 år för välskött batteri. Mindre intressant eftersom bilar i USA har en livslängd på 12,5 år.
+100
I 50-talistens värld är det så enkelt. 12 år sedan så imploderar batterierna. På samma vis som 12 år gamla bensintankar 🤣
Jag tror att det mesta enbart är gissningar och okunniga negativa människor som dig sprider det vidare och gör det till nån "fakta". Sanningen är att vi inte vet hur batterierna kommer hålla i längden. Men vi ser ju att det redan idag finns elbilar med 20 år gamla batterier som fortfarande fungerar.
Jag personligen tror inte man behöver vara oroligare för kostsamt batterifel än man ska vara för havererad automatlåda eller annat dyrt på en motsvarande fossilare.
Det sjukt tråkiga är att de här som målar upp den sämsta bilden av elbilar är de här som har minst om ingen reell erfarenhet av att leva med dem.
Det har du helt rätt i Gaston.
Men du vet väl att dom där internetexperterna är dom som vet absolut bäst.
Och det kan du aldrig övertrumfa med egen erfarenhet, för dom vet minsann så mycket bättre än alla andra.
Så en ansedd tidskrift som Car and Driver som citerar US Departement of Energy vet inte något om bilar?
Och tror gör man på annat håll.
Och du tror att batterier och BMS är på samma tekniska nivå som för 15 år sedan?
Skulle vilja påstå att dom inte har en aning om hur dagens elbilar mår om 15 år.
Untvecklingen går så fort så du kan väl jämföra hur en T-Ford står sig i dag.
Jag tror att det är sekundärt hur gammal elbilen är. Det intressanta är väl hur många mil och därmed antalet laddsessioner som gjorts.
Men som Snoid tror jag dagens elbilar har än bättre kvalitet på batteri och BMS än de som är 15 år gamla.
Just det, ingen av oss har en aning så vi gissar. Och söker information från andra gissare.
Men du tycks ju veta då du i alla trådar om elbilar påstår att batterierna måste bytas till stora kostnader.
Du som kategoriskt dömer ut elbilar, hur många växellådor och motorer byts ut på fossilbilar. Det
är dyrt dyrt dyrt.
JL
Nåja. Sköter man om sin bil så är det tveksamt ifall man behöver byta vare sig växellåda eller motor.
Eller har du statistik på hur många bilar i fordonsparken där man gjort det?
Jag har ingen erfarenhet av 15 år gamla elbilsbatterier(inte många som har) så jag är hänvisad till de som forskar och skriver om prylarna.
Till skillnad från större delen av fordonet så är batteriet en elektrokemisk apparat. Den kan inte jämföras med kamaxlar eller microchips. Det är känt att batterier förändras över tid.
Jag tycker det är viktigt att man informerar speciellt begagnatköpare om att de kan behöva byta batteri. Men så sker sällan i bilhandeln.
Ok, så de som gissar och skriver kan du lyssna till, men när vi som här på forumet kanske har 100 000 elbilsmils erfarenhet tillsammans skriver nåt så sopar du det helt under mattan bara och fortsätter dundra ut dina negativa kommentarer.....
På samma vis borde dom informera om att det kan komma behöva bytas, motor och växellåda i ICE-bilar.
Eller så borde dom informera om att du kan komma att behöva gå på toaletten då du kan bli skitnödig 🤣
Det borde socialstyrelsen faktiskt göra…
Nu börjar det gå mot personangrepp, ett tecken på att argumenten tryter. Skit du i byxan.
De flesta bilförare har mycket lång, över generationer, erfarenhet av förbränningsbilar. Alltid känner man någon som kan ge råd. Även så startbatteriet men det är en billig del.
Kommer inte att gälla för batteridrivna bilar på många år.
Visst kan en växellåda lägga av men det finns oerhört många som kan skruva dit en ny eller begagnad för en rimlig peng.
Själv fick jag bytt låda på en SAAB V4 på 1970-talet. Sedan har det varit lugnt.
Lösningen är givetvis utökad garanti eller försäkring på högspänningsbatteriet. Om den gäller 10 år efter inköp av begagnad bil skulle det bli fart på affärerna. Men ingen vågar.
Och du tror att bilverkstäderna sitter stilla på elven och väntar på att marknaden skall försvinna?
Det finns redan i dag företag som specialiserat sig på att reparera elbils batterier.
Fullständigt onödigt att byta hela batteriet då nån enstaka cell har gått sönder.
Gamla tekniker jag pratar med räknar med att ha att göra med det mekaniska i många år.
Efter att ha jobbat med teknik i många år vet jag att elektroniska system kan uppvisa egendomliga fel. Diagnos är bara till hjälp i enklare fall.
Det kommer att ta lång tid av upplärning innan en ny generation elbilstekniker kan ta hand om flera miljoner bilar i landet.
Inget fel på idén med teknik skifte men allt måste hänga med och köparna av begagnat skall veta vad de gör. Finns många hästhandlare där ute.
Väldigt konstig debatt, helt plötsligt ska begagnatköpare och gamla bilmekaniker bestämma när skiftet ska ske. Har 120 000 mils erfarenhet av ICE och snart 10000 mil av el. Vilket fungerar bäst ? Kan ju säga att ICE inte någorlunda är problemfritt med slavcylindrar och växellåda på "lätt inkörda" Volvobilar. Volvosäljaren står ju inte direkt och säger att lägg undan för reparationer på motor och växellåda. Batterier kommer haverera men misstänker att proportionen är 1:10 till elbilens fördel jämfört med ICE.
Ja diskussionerna hamnar ofta snett. Det är faktisk känt sedan länge från Amerika att Teslor kan gå 100 000 mil.
Men batterier är kemiska apparater och frågan här var hur fort de åldras, oavsett användning.
De förändras över tid och hade de inte varit så otroligt dyra så hade det inte varit viktig hur länge, i år räknar, de går att använda.
https://alltomelbil.se/priset-pa-elbilsbatterier-rasade-med-51-kan-ge-sankta-priser-pa-elbilar/
Blir ca 45.000kr för ett helt nytt normalstort LFP batteri.
Så vad är det som är så otroligt dyrt?
Är det inte så i botten att du är helt emot elbilar. Batterier är per definition kemi och kemi kan vara från instabilt till stabilt. Ber vänligen att sluta din antielbilspropaganda.
JL: Här på forumet är det yttrandefrihet (inom dess regler). 50-talisten har åsikter om elbilar, vilka han har rätt att framföra. Gillar du inte vad du kallar hans "antielbilspropaganda," så äger du problemet. Detta forum är numera de facto ett elbilsforum, men avvikande åsikter måste också få framföras.
Snoid:
Positiv men Allt om Elbil är knutna till Industrin och notera även frågetecknet. Tiden får utvisa.
J.L
Jag är inte negativ till något. Men har en gammal bil och kan tvingas byta inom en framtid.
Det blir då troligen politikerna som styr vad jag har råd att köpa. De väljer typ av fordon till mig.
Som konsument vill jag dock ha information. Jag gick en runda i en bilhandel och såg en Kona och en C4, 4-5 år gamla. De låg i min prisklass 200'.
På den ena fanns en mätning på batteriets dagsform, den andra inte. Kallade inte på säljare för de är där bara för att just sälja.
Men förstod att de hade 3-4 år kvar av batterigarantin. Jag tänker ha bilen i 10 år. Så vad händer i framtiden efter köp.
Kanske får vi Snoids billiga batterier, kanske går min ekonomi I kras.
J
Jag behåller den gamla bilen tills jag får svar och lovar att inte skriva mer om elbilsbatterier på detta forum.
God Jul
50
Självfallet yttrandefrihet, men alla bör försöka förstå att grova överdrifter kommer bemötas.
Batterier har tillverkats under 100+ år och i massiva antal.
Dvs synnerligen beprövad grundteknologi, på samma sätt som elmotorer och styrelektronik.
Jag frågade Googles Gemini med frågan "hur länge håller högvoltsbatteriet i en elbil"och fick ett svar efter någon sekund, som jag gillade.
Ett utdrag från svaret;
"Men eftersom tekniken ständigt utvecklas kan du räkna med längre hållbarhet om du har en nyare elbil. 20 år bör batteriet hålla, och de flesta bilterverkare har många års garanti på batteriet."
Så på grund av högvoltsbatteriet behöver jag inte byta min Ioniq 5 på många år.
Egentligen är väl inte svaret det intressanta, utan vad bygger svaret på för fakta.
Svar innehåller en lista på länkar till sidor på nätet, som är relevanta för frågeställningen.
Det blir olika svar beroende på om frågan ställs på svenska respektive engelska.
Svaret innehåller en första referens och vid min fråga på svenska är det
https://www.meca.se/elbil/batteri
Med engelska är referensen från 28/11 2023 https://www.evengineeringonline.com/what-is-the-average-expected-lifespan-of-an-ev-battery/
Svaren är kopierade från text på sidorna.
Informationen är inget facit, men användbart för att hitta mer information om man är intresserad
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.