Elbilarna blir allt vanligare på begagnatmarknaden, även om utbudet är långt ifrån lika stort som för bensin- och dieselbilar.

Nästa artikel
Köpa begagnad elbil: Köpguide till 10 intressanta modeller
Guide

Köpa begagnad elbil: Köpguide till 10 intressanta modeller

Publicerad 22 maj 2023 (uppdaterad 29 juni 2023)

Elbilarna blir allt vanligare på begagnatmarknaden, även om utbudet är långt ifrån lika stort som för bensin- och dieselbilar.

Att köpa begagnad elbil är som andra bilköp men ändå inte. Utbudet är litet men växer stadigt. Det här är vad du ska tänka på – och tips på tio eldrivna modeller.
Innehåll
Det här är en upplåst Premium-artikel

Den här artikeln är exklusiv för Premium-medlemmar och tidningsprenumeranter på Vi Bilägare, men den är tillfälligt upplåst för att alla ska kunna läsa. Vi Bilägare storsatsar för att ge våra läsare tillgång till tester, reportage och inspiration i digital form.

Det är enkelt och smidigt att bli Premium-medlem – klicka här för att komma igång och få tillgång direkt!

Det är som pendlarbil som elbilen har sin främsta styrka. Driftskostnaden är väsentligt lägre jämfört med en fossilbil om du kan tanka el både hemma och på jobbet. Lägg till miljövänlighet och status så har du några av de viktigaste köpskälen för elbilar. Utbudet av begagnat har ökat, men är långt ifrån lika omfattande som för bensin- eller dieselbilar. 

Under de senaste åren har priserna på begagnade elbilar i vissa fall varit högre än för en ny. Det hänger ihop med leveranssvårigheter på nya elbilar, där kunderna kan få vänta länge. En begagnad elbil kan levereras inom några dagar – till skillnad från en ny. Hög efterfrågan gör att säljarna i de här fallen har haft övertaget, någon prutmån är sällan möjlig. På andra elbilar, speciellt de något äldre, är efterfrågan inte lika stor. Där finns det fortfarande prutmån. 

»Mjukvarufel och elektriska buggar är de vanligaste felen.«

Till viss del skiljer sig inte elbilsköp från andra bilköp när du köper begagnat. Skick, miltal, utförande, utrustning och pris är lika väsentligt oavsett om bilen drivs med el, bensin eller diesel. Om du är ute efter prestanda eller driftsekonomi avgör också vilken bil du ska välja. 

Men det finns punkter som är annorlunda med elbilar. En sak att komma ihåg är att se till att få med laddsladdar i köpet, de kan vara dyra att köpa i efterhand.

Batteristorlekar, och därmed räckvidd, kan skilja sig åt mellan olika exemplar. Det är egentligen inte konstigare än att bränsleförbrukningen skiljer sig mellan olika motoralternativ. Men ha det i åtanke när du jämför olika alternativ, större batteri och längre räckvidd ger i regel högre begpriser. 

Slitna däck är vanligt på begagnade bilar överlag och elbilar sliter ofta ut däcken fort. Kärvande bakbromsar är generellt sett vanligt på begagnade bilar och i ännu högre grad på elbilar. Detta för att de bakre bromsarna sällan används. 

Om du ska köpa begagnad elbil, läs gärna vårt reportage om att testa kapaciteten i elbilsbatteriet här.

Ingen olja behöver bytas men servicen har visat sig vara ungefär lika dyr, eller dyrare, jämfört med motsvarande bensinbilar.

Hur länge håller batteriet? Det vet du lika lite som hur länge bensinmotorn håller. Jodå, det är svindyrt att byta hela batteripaketet om så krävs. Förmodligen kostar det lika mycket som bilen är värd eller mer. Ofta är det dock enskilda celler i batteriet som behöver bytas efter förslitning. Det kostar också en slant, men inte alls lika mycket. Dessutom, motorbyte efter haveri med kamkedjan eller kamremmen på en fossilbil är knappast billigt det heller. 

Oftast är det inte batteripaketet eller elmotorerna som krånglar. Mjukvarufel och elektriska buggar är de vanligaste felen generellt på elbilar. Det kan vara nog så påfrestande, speciellt om felen innebär att bilen inte går att ladda eller köra. Elbilarnas assistanssystem eller 12-voltsbatteri har också orsakat problem. Om elbilen måste bärgas krävs ofta att transporten sker på flak och inte bogseras eller dras för att undvika skador på drivlinan. 

Väljer du elbil för att köra ekonomiskt får du räkna noga på kalkylen. En elbil är billigare att driva men väsentligt dyrare att köpa. Det kan ta flera år och många mil innan det högre inköpspriset lönar sig i form av de lägre driftskostnaderna.

Att serva elbil borde vara billigt, men kan faktiskt bli ganska dyrt. När vi jämfört servicepriser visade det sig att elbilar kan vara dyrare än motsvarande bensinbil att serva. Detta trots att servicen innehåller färre komponenter som måste bytas – tändstift, kamrem, olja och liknande.

Alla verkstäder har heller inte rätt kompetens för att serva elbilar. Därför är konkurrensen än så länge sämre, vilket kan betyda högre servicepriser.

Fotnot: Priserna gäller angiven version, årsmodell och miltal och avser försäljningspris efter prutmån enligt en prognos från värderingsföretaget Autovista.


BMW i3

  • Pris: 181 000 kr (2015/6 000 mil)
  • Utbud just nu: Cirka 120 bilar

Lilla BMW i3 kom 2013 och finns med olika räckvidd. Det minsta batteriet på 22,6 kWh ger som bäst räckvidd på 19 mil. Batteriet på 33 kWh ger 25–30 mils räckvidd som bäst och det största batteriet på 42,2 kWh ger cirka 31–35 mils räckvidd maximalt. Batterigarantin har varit åtta år eller 10 000 mil. 

Snabb styrning och stark elmotor (170 eller 184 hk) gör i3 rolig att köra men de korta bakhängda bakdörrarna kan vara krångliga att ha att göra med. Vissa exemplar finns med räckviddsförlängaren REX. Det är en tvåcylindrig bensinmotor som laddar elmotorn. REX-motorn kräver mer underhåll och motorhaverier har inträffat, vilket blir dyrt. Överlag har det varit en hel del kvalitetsproblem på i3, främst gällande elektroniken. Det kan bland annat handla om startproblem eller fel på klimatanläggningen. Kontrollera med en BMW-verkstad om någon återkallelse påverkar bilen. 

Plus: Körglädje, prestanda, smidig, rostskydd.

Minus: Elektronikfel, utrymmen, bara fyrsitsig. 


Hyundai Ioniq Electric

  • Pris: 107 000 kr (2017/6 000 mil, Comfort)
  • Utbud just nu: Cirka 80 bilar

Hyundai Ioniq finns som hybrid, laddhybrid eller elbil. Spolformad kaross gör Ioniq snål och räckvidden uppges till 28 mil som bäst – i praktiken ofta 18–22 mil. Till uppdateringen 2020 förlängdes räckvidden till cirka 31 mil som bäst. Batterigarantin är upp till åtta år.

Bränsleeffektiviteten är den här bilens starkaste sida. Vi har dock kritiserat vägegenskaperna i en paniksituation. Sikten bakåt är dålig och Ioniq är rätt bullrig.

Att ändra växelläge från parkering till drive har krånglat på en del bilar. Då kan inte bilen köras utan måste bärgas till verkstad. Problem att öppna bagagerumsluckan har ägare också rapporterat.

Hyundai har återkallat Ioniq vid flera tillfällen, bland annat för brandrisk efter kortslutning i högspänningsbatteriets celler.

Plus: Snål på el, förarmiljö, begpriser.

Minus: Sikt, bullrig, sladdrig i undanmanöver. 


Hyundai Kona Electric

  • Pris: 257 000 kr (2019/4 000 mil, 39 kWh Trend)
  • Utbud just nu: Cirka 120 bilar

Hyundais crossover Kona finns med två batteristorlekar, 39 och 64 kWh, och räckvidden uppges till 30 respektive 48 mil, mindre i praktiken. Med 64 kWh har vi klarat över 40 mil sommartid och strax under 30 mil vintertid. Det större batteripaketet är ungefär 50 000 kronor dyrare. 

Köregenskaperna sommartid är mycket bra, medan Kona Electric är rätt lynnig vintertid. Fjädringen är stötig och bilen är ganska trång både för folk och bagage. 

Ett av de allvarligare felen gäller batteriet som kan börja brinna. Hyundai har återkallat bilar för batterikontroll. På vår långtest-Kona lossnade ett dörrhandtag och laddluckan i fronten frös igen. En list ska förhindra igenfrusna laddluckor men det verkar inte alltid fungera. Startproblem och problem med att 12-voltsbatteriet laddar ur har också drabbat en del Kona.

Plus: Körglädje, driftskostnad, bra AC-anläggning.

Minus: Fjädring, utrymmen, bullrig. 


Kia e-Niro

  • Pris: 320 500 kr (2019/4 000 mil, Advanced)
  • Utbud just nu: Cirka 250 bilar

E-Niro eller Niro EV – båda namnen förekommer i marknadsföringen, vilket kan vara förvirrande. I båda fallen handlar det om Kia Niro som elbil. Räckvidden uppges till cirka 45 mil, vilket i praktiken betyder ungefär 35 mil. 

Sju års nybilsgaranti är en fördel för Kia, men då gäller det att bilen är servad korrekt. Niro är smidig och rymlig för sin storlek, men bullrig och trist att köra med vag styrkänsla. 

Varningslampor som omotiverat felindikerar förekommer, liksom tidigt utslitna chassidetaljer som länkarmar och stötdämpare. Kia återkallade helelektriska Niro under 2021 på grund av elektronikfel. 

Om du är sugen på en elektrisk Niro – jämför också med de väsentligt billigare Niro som hybrid eller laddhybrid. Prisskillnaden på begagnade exemplar är ofta en bit över 100 000 kronor till elbilens nackdel. 

Plus: Utrymmen, garantier, smidig.

Minus: Buller, styrkänsla. 


Nissan Leaf

  • Pris: 148 000 kr (2016/6 000 mil, Visia)
  • Utbud just nu: Cirka 30 bilar

Golfklassaren Nissan Leaf kom 2010 och åldern skiner igenom när det gäller bilens köregenskaper och komfort. Här tittar vi på den första generationen, en ny modell lanserades  2018. De tidiga exemplaren har ett batteri på
24 kWh och en räckvidd som bäst på 17 mil, i praktiken kortare. Längre räckvidd – officiellt 20 mil – uppgavs för modellår 2013. Ett 30 kWh-batteri kom modellår 2015 med teoretisk räckvidd på 25 mil, i praktiken 15–18 mil. Batterigarantin har varit åtta år eller 16 000 mil. 

En monitor på instrumentpanelen visar hur mycket kapacitet som finns kvar i batteriet. Maximal laddning innebär tolv staplar men lita inte helt på monitorn, den går att manipulera. Laddluckan i fronten har frusit vintertid på en del bilar. Då går inte bilen att ladda förrän laddluckan tinats upp. Utslitna hjullager är inte ovanligt.

Plus: Tyst, driftsekonomi.

Minus: Komfort, rostskydd, köregenskaper. 


Renault Zoe

  • Pris: 107 000 kr (2015/5 000 mil, Intens)
  • Utbud just nu: Cirka 200 bilar

Renault Zoe är en småbil i samma storlek som Clio. Räckvidden på tidiga Zoe med batteri på 22 kWh är knappt 14 mil. Batteristorleken utökades till 41 kWh efter några år och räckvidden mer än fördubblades. 

Renault har återkallat Zoe för att parkeringsläget inte fungerat och för att bromsslangarna kan bli utslitna i förtid. Krångel med mediaenheten förekommer, liksom slitna spindelleder och problem med värmesystemet.

Många Zoe har sålts med batterihyra – en leasing som gäller även på begagnat. Det innebär en månadskostnad som du betalar så länge du äger bilen, om du inte köper ut batteriet – vilket blir dyrt. Exemplar med batterihyra bör vara klart billigare än bilar där batteriet ingår i själva köpet. En fördel med batterihyra är att tillverkaren garanterat minst 75 procents laddkapacitet. På Zoe där batteriet ingår i köpet finns batterigaranti upp till åtta år/10 000 mil.

Plus: Rostskydd, smidig i stadstrafik.

Minus: Småfel, dyrt med batterihyra. 


Tesla Model S

  • Pris: 477 500 kr (2016/10 000 mil, 90 Dual Motor)
  • Utbud just nu: Cirka 250 bilar

Tesla Model S är en elektrisk sportbil för familjen. Vissa motoralternativ ger rena racerbilsaccelerationen och väghållningen håller toppklass. Batterigarantin gäller upp till åtta år eller 24 000 mil med minst 70 procent av batterikapaciteten. En del exemplar har Dual Motor, det betyder en motor på varje hjulaxel, alltså fyrhjulsdrivning. 

Listan på kvalitetsbrister är lång: dörrhandtag har brustit, det har varit fel på klimatanläggning, stolar, strålkastare, styrning, fjädring, hjulvinklar, drivaxlar, elmotorer till elfunktioner, kylpumpen till batteripaketet har läckt och vattenläckage noteras från taklucka och baklucka. Bland annat. 

Flera återkallelser har gjorts, till exempel kan pekskärmarna sluta fungera. Då fungerar kanske inte klimatanläggning och varningssignaler. 

Plus: Körglädje, prestanda, rostskydd, laddnätverk.

Minus: Kvalitetsproblem, buller, begpriser.


Tesla Model 3

  • Pris: 346 000 kr (2020/6 000 mil, Standard Range RWD)
  • Utbud just nu: Cirka 340 bilar

Tesla Model 3 är mindre och billigare än Model S men körupplevelsen är liknande. Även Model 3 har kvick acceleration och spänstiga vägegenskaper. Komforten är sådär, stolarna är sköna, men bilen är bullrig. Long Range-versionen kostar cirka 35 000 kronor mer, fyrhjulsdrift cirka 25 000 kronor extra.

Byggkvaliteten är inget vidare, bland annat har vår egen långtest-Tesla en feljusterad baklucka som börjat rosta. Trots ett par försök har verkstaden inte kunnat åtgärda bilen. Lågt servicebehov är en fördel, men Model 3 är dyr att försäkra och dyr att köpa även som begagnad.

Oljeläckage från en drivaxel noteras också och Tesla har återkallat bilar för trasig elkontakt och för att den främre bagageluckan, ”frunken”, kan flyga upp under färd.

Plus: Körglädje, laddnätverk, effektiv värme.

Minus: Byggkvalitet, bullrig, dyr försäkring, begpriser. 


Volkswagen e-Golf

  • Pris: 217 000 kr (2018/4 000 mil)
  • Utbud just nu: Cirka 110 bilar

Volkswagen Golf som elektrisk upplevs i stort sett – som en Golf! Köregenskaperna är kvicka och förarmiljön tydlig. Bagageutrymmet är dock mindre än i övriga Golf. Den ökade vikten, cirka 300 kilo, har gjort bilen stötigare över ojämnheter i låg fart.

Två batteristorlekar finns att välja mellan, 24,2 kWh (115 hk) eller 35,8 kWh (136 hk). Räckvidden uppges till 19 respektive 30 mil, i praktiken cirka 13 och 22 mil. Det större batteriet kom under 2017. 

Högljudd fläkt och olika slags elektronikfel är relativt vanligt. Det kan handla om fel på gps, backkamera, och blåtandsuppkoppling. På vissa bilar har laddsladden inte släppt vid laddning och en del har haft problem att ladda bilen. 

Olika strömförsörjningsproblem har också förekommit, liksom fel på bromsar.

Plus: Köregenskaper, förarmiljö, tyst, pigg.

Minus: Elektronikfel, fjädringskomfort.


Volkswagen ID.3

  • Pris: 320 000 kr (2020/4 000 mil, Family)
  • Utbud just nu: Cirka 400 bilar

Tre olika batteristorlekar finns till Volkswagens ID.3. Det minsta batteriet är på 55 kWh och ska ge en räckvidd på maximalt 35 mil. Batteriet på 62 kWh ska ge 42 mils räckvidd och 82 kWh ska ge 54 mils räckvidd. I praktiken kommer man inte så långt. Batterigarantin är på åtta år/16 000 mil. 

I tidiga ID.3 kan man få buggfest så det står härliga till. Elektroniktrollen firar triumfer medan ägarna sliter sitt hår. ID.3 lanserades försenad men ändå för tidigt för att undvika barnsjukdomar. Därför är det smart att undvika tidiga exemplar, för bilen har blivit bättre. Det har vi konstaterat i senare test.

Fastfrusna hjul och utslitna krängningshämmare är annat vi noterade på vår långtestbil. Bristande styrkänsla, speciellt vintertid, var en annan kritisk punkt. 

Plus: Smidig, billig i drift, bra strålkastare.

Minus: Elektronikfel, styrkänsla, lastmöjligheter. 

Det här är en upplåst Premium-artikel

Den här artikeln är exklusiv för Premium-medlemmar och tidningsprenumeranter på Vi Bilägare, men den är tillfälligt upplåst för att alla ska kunna läsa. Vi Bilägare storsatsar för att ge våra läsare tillgång till tester, reportage och inspiration i digital form.

Det är enkelt och smidigt att bli Premium-medlem – klicka här för att komma igång och få tillgång direkt!

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (46)

  • 6 juni 2023 Luftmotstånd och…
  • 6 juni 2023 Axa skrev: Snoid Höll 120…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.