Genom ungefär 600 kampanjer uppmanades ägare till 20 miljoner bilar i USA att uppsöka verkstad under året som gått, rapporterar nyhetsbyrån AP.
Toyota återkallade totalt 7,1 miljoner bilar – flest av de stora tillverkarna. Bland annat åtgärdades problem med gaspedaler, lösa golvmattor, bristfälliga bromsar och motorer som kunde drabbas av plötsliga tjuvstopp.
Brian Lyons, Toyotas amerikanske talesperson, menar dock att årets återkallelser måste sättas i ett större sammanhang.
– Några av Toyotas konkurrenter har återkallat dubbelt så många bilar under de senaste fem åren, säger han i en kommentar.
Inte rekord
Efter Toyota återkallade General Motors flest bilar, fyra miljoner, följt av Honda och Nissan med två miljoner bilar vardera.
Årets samlade siffra når dock inte upp till industrirekordet från 2004, då 30,8 miljoner bilar återkallades.
En trend som kan urskiljas är att tillverkare nu agerar snabbare för att minimera skadlig publicitet. Ingen vill utsättas för det blåsväder som drabbade Toyota under årets första kvartal.
Sedan 1966 har mer än 470 miljoner bilar återkallats i USA.
Diskutera: Vad tycker du om årets återkallelser?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Hoppas att 2011 blir ett bättre år med mindre återkallelser. Jag hoppas även att kvaliteten på bilarna har nått sin bottennivå snart, annars finns risken att kunderna förlorar sitt förtroende för branschen helt och hållet. Sannolikt får vi se en återgång till mer vetiiga och prisvärda bilar med mindre elektronik framöver. De tillverkare (exempelvis Dacia) som redan slagit in på detta spår skördar stora framgångar, vilket gör att även de större företagen snart kommer följa efter. Låt oss alla hoppas att vi denna vägen vandrar mot ett bättre 2011 vad gäller bilbranschen.
Gösta, bilar med MINDRE elektronik framöver? Vilken tid lever du i???
Precis som Toyotas talesperson säger så måste man sätta saker i sitt sammanhang, under de tio senaste åren har Toyota faktiskt lägst antal återkallelser bland de stora märkena i US.
gottfrid, vad som möjligen var då gäller inte längre. Nu är det nu som gäller.
Vad kan vi annars säga om resultatet? Jo, asiater och jänkare säljer de sämsta bilarna. Men vem är egentligen överraskad?
Ja man får hoppas på mindre återkallelser. Jag tycker synd om ägare till dessa bilar.
Jag har en Toyota Prius senaste modell inga problem alls. Bromsarna programerades om tog bara någon minut så var det gjort. Hade inte märkt något innan heller att det skulle ha varit något fel. Hysteriska Amerikanare som inte vet skillnad på broms och gaspedal.
Haha, Toyota är säkert mindre än GM i USA men återkallar fler ändå!
Håller med Gösta_L och jag har läst att stora tillverkare funderat på lite enklare bilar. En annan fördel med mindre elekronik är mindre miljöbelastning vid tillverkning, lägre vikt och minskad brandrisk.
Passa på och njut av vår tids elektroniknivå gossar för om tio år är den flerdubblad.
Givetvis ökar mängden elektronik i bilarna, det är ju det absolut billigaste sättet att ta hand om alla kontroller och all övervakning/styrning som krävs.
Och givetvis kommer problemen med detta att öka, men det är inte ofta de stora felen ligger i elektroniken utan i de mekaniska givarna som ger styrsignaler till datorerna.
Att som Gösta L sträva efter en återgång till gamla tiders enkla konstruktioner utan elektronik skulle ge orimligt dyra bilar med de lagkrav som finns idag.
Återkallelser av bilar är något vi får vänja oss vid och det är betydligt bättre än när man för femtio år sedan bara blundade och lät bilägaren stå för allt efter något halvår.
En sak till.
Det är ju fullständigt meningslöst att bråka om vilket bilmärke som står för de flesta återkallanden.
Huvudsaken är väl att tillverkaren tar sitt ansvar och försöker rätta till felen så att inte bilägaren får stå för det senare.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.