Nästa artikel
Toyota: Genombrott för vätgasbilar kan dröja tio år
Nyheter

Toyota: Genombrott för vätgasbilar kan dröja tio år

Publicerad 8 februari 2021
Det dröjer åtminstone till nästa årtionde innan vätgas blir vanligt i personbilar, tror Toyota – som hoppas på draghjälp från den tunga trafiken.

Vätgas måste börja användas i lastbilar och inom andra områden innan vätgasdrivna personbilar kan få ett större genombrott. Det menar Toyota som nu ska börja sälja bränslecellssystemet från vätgasbilen Mirai till andra företag.

– Vi är överösta med förfrågningar om att hjälpa andra företag att integrera bränslecellsteknik i deras produkter. Det handlar om allt från bussar och lastbilar till sjöfart och järnväg och generatorer till industrin, säger Matthew Harrison, Toyotas försäljningschef i Europa, och fortsätter:

– Det här kommer att hjälpa oss att skapa en infrastruktur för vätgas. Innan infrastrukturen är på plats blir det svårt att skala upp användningen av vätgas i personbilar. Lastbilar och bussar kan hjälpa oss att snabba på utvecklingen.

Förhoppningen är att efterfrågan ska öka och leda till fler tankställen. Men det breda genombrottet i personbilar är fortfarande en bit bort, spår Toyota.

– Då pratar vi bortom det här årtiondet, säger Matthew Harrison och påpekar att bilarnas pris måste pressas ned ytterligare:

– Andra generationens Mirai är ett stort steg framåt när det gäller att minska kostnaderna men det kommer att ta tid att komma ned till samma kostnad som för en hybrid. Det är målet och kanske kan vi komma dit med fjärde generationens Mirai.

”Vi är överösta med förfrågningar om att hjälpa andra företag att integrera bränslecellsteknik”

Under 2020 meddelade både Volkswagen och Mercedes att man avbryter utvecklingen av bränslecellsteknik till personbilar för att inrikta sig på energilagring i batterier. Matthew Harrison tvivlar dock inte på Toyotas satsning:

– Nej, inte alls. Om man tittar på några av de begräsningar som finns med elbilar med batteri (lång laddtid och tunga batterier till exempel, reds. anm.) inser man att det inte fungerar i alla användningsområden. Vätgas kommer att bli en kritisk energikälla i framtiden. För eller senare tror jag att alla kommer att intressera sig för vätgas.

Läs också: Billigare och snyggare – så bra är Toyotas nya vätgasbil

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.