Nästa artikel
12-voltsbatteriet ska bli bättre – men också dyrare
Nyheter

12-voltsbatteriet ska bli bättre – men också dyrare

Publicerad 2024-06-12 07:40
Ny teknik gör att moderna bilar behöver mer avancerade lösningar för 12-voltsbatteriet. Det blir bilägaren som får stå för notan.

Även om nya bilar är fullproppade av ny teknik och avancerad mjukvara är de fortfarande beroende av ett 12-voltsbatteri.

Tekniken började användas på 1950-talet och behöver nu vidareutvecklas för att klara de allt högre kraven som nya bilar ställer, skriver Automotive News.

Ett av spåren som batteritillverkarna tittar närmare på är att byta ut dagens blysyrabatterier mot modernare litiumjonbatterier, som i exempelvis Tesla Cybertruck.

– Blysyrabatterier är stora och tunga och har kort livslängd. Med litiumjonbatterier kan dessa problem lösas och de har mycket bättre kapacitet i kallt väder, säger Chen Duen, assisterande professor på universitetet i Flint, Michigan i USA, till tidningen.

Däremot innehåller litiumjonbatterier sällsynta jordartsmetaller. De är också dyrare att köpa och svårare att återvinna.

”Blysyrabatterier är stora och tunga och har kort livslängd”

Ett annat spår är att öka batteriets kapacitet. Redan i dag har vissa bilar dubbla 12-voltsbatterier för att klara driften, men för att slippa det kan batteriets kapacitet i amperetimmar utökas.

Men när kapaciteten ökar kommer också batterierna bli betydligt dyrare för konsumenterna. Ett Vartabatteri med kapacitet på 95 Ah till en Volvo XC60 kan till exempel kosta 700 kronor mer än ett batteri med 80 Ah.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (9)

  • 2024-06-13 11:21 50-talisten skrev: mati…
  • 2024-06-13 10:43 50-talisten skrev: Om du…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.