En norsk bilägare som köpte en eldriven Hyundai och drabbades av stora problem med urladdat 12-voltsbatteri stämde bilhandlaren i domstol – och fick rätt.
Nu har bilägaren rätt till kompensation på 40 000 kronor för att bilen stått på verkstad i totalt nio veckors tid, skriver Motor.
Nio gånger var bilens 12-voltsbatteri helt tomt, och bilen fick nytt batteri vid två tillfällen. Efter det andra bytet har problemet inte återkommit.
Många Hyundai- och Kiaägare har rapporterat om problem med bilarnas 12-voltsbatterier. Tillverkarna har dels skickat ut en guide till hur bilägarna ska göra för att undvika problem och dels gjort olika uppdateringar för att lösa problem med bilens så kallade ICCU (Integrated Control Charging Unit).
Men tillverkarna har också uppgett att olika typer av uppkopplade tjänster som kontaktar bilen kan dra ur batteriet.
Bilhandlaren försökte skylla den norska bilägarens problem med 12-voltsbatteriet på handhavandefel, men tingsrätten går nu alltså på bilägarens linje. Handlaren ska betala 40 000 kronor i kompensation för den långa verkstadstiden samt bilköparens rättegångskostnader.
Vi Bilägare har tidigare pratat med Hyundai Ioniq 5-ägaren Mats Vindefjärd som flera gånger drabbats av ”12-voltstorsk”.
– Jag är helt klart nervös för att det när som helst kan haverera igen, sa han.
Här kan du se tillverkarnas guide till hur ägarna kan undvika 12-voltsproblem.
Kommentarer till artikeln (60)
- 2024-05-01 21:32 Jag har alltid låtlt…
- 2024-05-01 20:29 Kan väl säga att jag lämnar…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.