Det var länge sedan bilar gick från att använda 6-voltssystem till dagens 12 volt. Men snart kan det vara dags att ta nästa steg.
Teslas nya Cybertruck använder ett 48-voltssystem för hela bilens elektronik. 48-voltssystem har tidigare använts i flera mildhybrider och för enskilda komponenter, men finesser som exempelvis fönsterhissar och infotainmentsystem har använt 12 volt.
Fördelen med 48 volt är att komponenterna blir lättare, men också billigare. Om det kommer innebära lägre priser för köparna eller bara högre vinstmarginal för biltillverkarna återstår att se.
Med högre spänning kan kablarna göras tunnare och när nya bilar innehåller allt mer elektronik och allt fler finesser blir det allt mer utmanande att använda 12 volt.
Att ställa om till 48 volt kräver att även underleverantörerna ställer om, och det kan dröja. Det klassiska 12-voltssystemet, som Elon Musk nyligen beskrivit som en ”absurt låg siffra”, är ”väl inkört” i branschen och Tesla utvecklar många komponenter på egen hand vilket gjort bytet lite enklare. För att 48-voltssystemet ska fungera måste alla komponenter anpassas för 48 volt.
Tesla har också valt att dela med sig av en guide till hur systemet fungerar, och hur det kan implementeras, till andra biltillverkare – inklusive konkurrenter.
”Fantastiskt för bilindustrin”, skriver Fordchefen Jim Farley i en kommentar på X (tidigare Twitter).
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (27)
- 13 december 2023 V8-Power skrev: Det här…
- 13 december 2023 För info kommer den rostfria…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.