Nästa artikel
Smutsigaste bilmodellerna – med över 28 000 i straffskatt
Lista

Smutsigaste bilmodellerna – med över 28 000 i straffskatt

Publicerad 19 oktober 2020 (uppdaterad 19 oktober 2020)
Köparna av Europas smutsigaste bilar får betala en rejäl fordonsskatt under de första tre åren.

Just nu tävlar biltillverkarna mot varandra för att klara EU:s utsläppskrav – annars väntar höga bötesbelopp.

Men alla har inte riktigt lika bråttom. Det finns fortfarande gott om alternativ för den som prioriterar prestanda och märkesmagi före låga utsläpp.

Under första halvåret 2020 såldes drygt 45 000 bilar i Europa med utsläpp på över 200 gram koldioxid per kilometer, enligt en rapport som lobbyorganisationen Transport & Environment tagit fram.

Läs också: Biltillverkarna som klarar tuffa utsläppskraven redan nu

I listan här nedan kan du se bilmodellerna med de högsta utsläppen som sålts i fler än 200 exemplar, och vad bilarna kostar i förhöjd fordonsskatt (så kallad malusskatt) i Sverige per år under de första tre åren.

För ”värstingen”, Ferrari 812, handlar det om 28 000 kronor om året eller nästan 85 000 kronor under de första tre åren. Men det är å andra sidan förmodligen inget ägaren bryr sig så mycket om eftersom skatten bara utgör en bråkdel av bilens inköpspris.

Då kanske Ford Mustang-köparen bryr sig desto mer om straffskatten eftersom den kostar nästan tio procent av bilens inköpspris under de första tre åren.

Bilmodell Sålda bilar Utsläpp Skatt per år
Ferrari 812 375 366 28 232:–
Lamborghini Huracan 202 338 25 236:–
Lamborghini Urus 442 325 23 845:–
Bentley Continental GT 665 308 22 026:–
Maserati Levante 791 299 21 063:–
Audi R8 241 293 20 421:–
Mercedes G-klass 3 155 283 23 427:–
Ford Mustang 3 347 256 16 462:–
Ferrari Portofino 493 267 17 639:–
Ferrari 488 567 282 19 244:–

Siffrorna visar bilmodellerna med högst utsläpp som sålts i över 200 exemplar under första halvåret 2020. Utsläppen anges i gram per kilometer enligt WLTP-körcykeln. Finns det flera versioner av samma modell har vi valt utsläppssiffran för den ”snålaste” modellen.


Läs också: Utsläppsbovar kan få en halv miljon i straffskatt

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-10-19 16:23
Styggavargen

Något liknade måste nog tyvärr införas för EL-SUV också, beskatta hårdare för bilar som drar mer el. För man tillverkar inte el så enkelt idag, speciellt inte om vi skall ta hänsyn till klimatet mm. Vi måste minska våran användning av energi också på alla plan i samhället.

#2 • Uppdaterat: 2020-10-19 16:49
pinjong

Koldioxid är väl inte smuts utan mer en växthusgas vi behöver begränsa?

#3 • Uppdaterat: 2020-10-19 19:10
Raphael

Jag gissar på att siffrorna över antal sålda gäller för hela Europa och inte specifikt Sverige. :)

#4 • Uppdaterat: 2022-02-14 20:27
Gäst (ej verifierad)

Vad är det för löjlig lista? Varför räknar ni inte på respektive lands straffskatt istället? Att applicera Sveriges Malus på Europas försäljning blir ju bara löjligt, för jag tvivlar på att det köpts 375 Ferrari 812 i Sverige hittills i år.
Ta Norges engångsavgift i stället så man ni göra en mer braskande rubrik där köparna av Co2 värstingar får betala närmare 100% av inköpspriset i skatt.
Eller ta Ungern som räkneexempel så blir det troligen billigt.

#5 • Uppdaterat: 2020-10-19 20:44
V70Silver

Du är nog lite fel ute Vargen. Om alla Sveriges personbilar skulle gå på el så skulle de förbruka runt 12 TWh el räknat på 2 KWh/mil. Vårat elöverskott är runt 25 TWh och trenden är att de ökar med några TWh för varje år. Det vore verkligen ingen katastrof om hälften av elbilarna var törstiga suvar som drar 3 KWh/mil. Dessutom är det ganska självreglerande, stora suvar får antingen väldigt kort räckvidd eller mycket stora och dyra batterier.

#6 • Uppdaterat: 2024-05-13 23:49
Gäst (ej verifierad)

V70Silver, då kan vi ju redan idag sluta med energikrav och märkning av sådant som kyl, frys, spisar, tv och annat med hänvisning till att det ändå "inte skulle bli så mycket extra elförbrukning". Definitivt behövs krav och bonus/ malus även på elbilar (och ja, det lär komma förr eller senare). För en långsiktigt hållbar utveckling behöver elkonsumtionen minska, även om den råkar vara från förnybara källor som t ex vindkraft.

#7 • Uppdaterat: 2020-10-19 23:22
Svenne60

Obegripligt att tala om de "smutsigaste" bilarna och bara då mena utsläpp av koldioxid, inget annat. Koldioxid är definitivt inget smuts. I så fall kan vi ju kalla även vatten och solsken som smuts.

#8 • Uppdaterat: 2020-10-20 08:47
ToRy

Som motvikt till energimärkning av kylskåp och andra vitvaror mm har vi dessvärre politiker som skattesubventionerar techjättarna för att lägga serverhallar i Sverige (även Mellansverige, med kända problem med kraftöverföring). Dessa anläggningar formligen äter elkraft, och ger få jobb. Räknat i jobb per kWh skulle de ligga riktigt dåligt till. Jobben som kräver utbildning lägger techjättarna någon annanstans; Google (eller snarare Alphabeth antar jag) planerar för en ny byggnad vid KIngs Cross i London t ex, med upp till 4000 anställda.

#9 • Uppdaterat: 2020-10-20 17:38
Desmoholic

Jag skulle gissa att många av dessa bilar släpper ut mindre koldioxid än t.ex. en vanlig Svensson SUV/kombi p.g.a att de köres betydligt kortare sträckor. M.a.o. blir straffskatten bara en ”hobby”-skatt...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.