Nästa artikel
Bilarna nästan ingen köper – här är godbitarna
Lista

Bilarna nästan ingen köper – här är godbitarna

Publicerad 26 december 2023 (uppdaterad 2024-02-21 14:28)
Det finns mängder av vettiga och intressanta bilmodeller – som nästan ingen köper. Vi har hittat flera godbitar längst ned i registreringsstatistiken.
DET HÄR ÄR EN UPPLÅST PREMIUM-ARTIKEL

Den här artikeln är exklusiv för Premium-medlemmar och tidningsprenumeranter på Vi Bilägare, men den är tillfälligt upplåst för att alla ska kunna läsa. Vi Bilägare storsatsar för att ge våra läsare tillgång till tester, reportage och inspiration i digital form.

Det är enkelt och smidigt att bli Premium-medlem – klicka här för att komma igång och få tillgång direkt!

Det har varit en hård kamp i toppen av registreringsstatistiken under året mellan Tesla, Volvo, Volkswagen och Kia. Fram till slutet av november var Tesla Model Y den populäraste modellen, men Volvo det populäraste märket.

Men det finns också gott om modeller i andra änden av listan – modeller som fallit i glömska eller lockar en så nischad kundgrupp att de aldrig kommer upp i några högre registreringssiffror.

Så vad beror det egentligen på att vissa bilmodeller helt enkelt inte säljer, trots att de är både bra och trevliga att köra? Det undersökte vi lite närmare i den här artikeln.

– Kunder köper vad som exponeras. Syns inte märket så mycket blir inte försäljningen så stor, säger Anders Parment, ekonomie doktor vid Stockholms universitet med fokus på köpbeteende inom bilbranschen.

I den här artikeln har vi valt ut några av de minst populära nya bilarna på svenska vägar. Siffrorna gäller 1 januari–30 november 2023.

Lexus LM, RC, LC och LS

Antal bilar: 11

Lexus har alltid haft en trogen kundgrupp som uppskattar märkets kundservice, och det var länge sedan Toyotas lyxsyskon försökte sälja på volym. Men att fyra av modeller står för totalt elva av märkets totala nyregistreringar sticker trots allt ut.

Lexus LM är den nya lyxbussen som fokuserar på maximal komfort och generösa utrymmen. Den har bara registrerats i ett enda exemplar – kanske inte så konstigt när prislappen är 1,4 miljoner kronor.

Sportcoupéerna RC och LC finns inte längre kvar i utbudet på Lexus hemsida. Det gör däremot den gamla limousinen LS med ett instegspris på 1,2 miljoner.

Audi S3, S5 och S8

Antal bilar: 6

De allra sportigaste Audimodellerna heter RS i förnamn, men för den som inte har riktigt så bråttom – och kanske heller inte har riktigt så välfylld plånbok – finns S-modellerna.

Audi S3, S5 och S8 står tillsammans för bara sex nyregistreringar. Som jämförelse står Audi S6 för 50 nyregistreringar.

Jaguar XE och E-Pace

Antal bilar: 2

Jaguar har det tufft försäljningsmässigt i flera länder, även i Sverige. Här har märket nu en marknadsandel på mikroskopiska 0,02 procent.

Den kompakta sedanmodellen XE har aldrig sålt särskilt bra i Sverige och är nu nere på bara en nyregistrering. Då är det mer uppseendeväckande att kompaktsuven E-Pace också hamnar på samma siffra. Ingen av dem finns som laddhybrid.

– I och med detta har försäljningen minskat och XE och XF har av förklarliga skäl inte varit fokusmodeller för oss de senaste åren. I nuläget kommunicerar vi dem i princip inte alls till slutkund, säger Elisabeth Levinsohn, marknadschef för Jaguar och Land Rover i Sverige.

Den större suven Jaguar F-Pace är märkets ”storsäljare”, om 31 nyregistreringar kan kallas så. Elbilen I-Pace stod för 15 nyregistreringar under året.

Toyota Mirai

Antal bilar: 2

Att hitta vätgasmackar i Sverige är inte helt enkelt, och det är nästan lika svårt att hitta några vätgasbilar. Toyota har i alla fall registrerat två exemplar av bränslecellsbilen Mirai.

Jeep Renegade och Gladiator

Antal bilar: 3

Jeep hoppas mycket på den eldrivna kompaktsuven Avenger i Sverige. Men den äldre modellen Renegade, som finns som laddhybrid, har tillsammans med pickupen Gladiator bara registrerats i tre exemplar.

Maxus Mifa 9

Antal bilar: 3

Kinesiska Maxus har lanserat en lyxig, eldriven minibuss på samma tema som Lexus LC. Men till skillnad från sin japanska konkurrent har Maxus Mifa 9 fullständigt tagit över svenska vägar med hela tre (!) registrerade exemplar.

Ford Bronco

Antal bilar: 3

Fords terrängikon Bronco har lanserats i ny utgåva som tagit amerikanska köpare med storm. I Sverige har mottagandet varit lite svalare. 

Tre exemplar har tagits i trafik i Sverige – kanske beror det på att prislappen här hamnar på över en miljon kronor eller att den förhöjda fordonsskatten ligger på hela 32 242 kr/år under de första tre åren.

JAC e-JS4

Antal bilar: 5

Det finns gott om bensinslukande prestandamodeller i den här listan, men även några elbilar. En av dem är kinesiska JAC som inte lyckats charma köparna med sin kompaktsuv e-JS4.

Den officiella prislappen för modellen ligger nu på 399 900 kr, men officiellt lanseringspris var 529 900 kr. Totalt har fem bilar registrerats och konkurrenten MG Marvel R är därmed 240 gånger mer populär.

Alpine A110

Antal bilar: 5

Det är sex år sedan den nya utgåvan av Alpine A110 dök upp med retroinspirerad design, relativt låg vikt och mittmotor. För att vara en så nischad modell kanske det i själva verket är ganska bra att ha skrapat ihop fem nyregistreringar under året?

Audi A8

Antal bilar: 5

Marknaden för stora lyxsedaner har aldrig varit särskilt stor, men nu finns risk att den kollapsar helt när många köpare väljer en lyxig suv i stället. Audi A8 kämpar på med fem nyregistreringar under året.

Honda e

Antal bilar: 18

Med bara 18 nyregistreringar under året är det kanske inte så konstigt att Honda e nu ska läggas ned. Kort räckvidd och högt pris är ingen bra kombination, hur charmig designen än är.

Audi TT

Antal bilar: 19

Jo, Audi TT finns fortfarande med på märkets svenska hemsida trots att det tidigare kommit uppgifter om att modellen ska läggas ned och inte få någon ersättare. 19 nyregistreringar kanske inte är fy skam för en så nischad modell med många år på nacken?

Suzuki Across

Antal bilar: 28

Suzuki behövde en mellanklasskombi och en laddhybridsuv i utbudet och hämtade båda två från Toyota i form av Swace och Across. Den sistnämnda har registrerats i 28 exemplar hittills i år jämfört med hela 1 957 exemplar av Toyota RAV4 Plug-in Hybrid.

Peugeot 508

Antal bilar: 35

Peugeots mellanklassmodell 508 har ett eget designspråk och finns även som laddhybrid. Men det har hittills under året bara genererat 35 nyregistreringar.

Nissan Micra

Antal bilar: 49

Marknaden för småbilar är tuff och att Nissan skrapat ihop 49 nyregistreringar av klassiska modellnamnet Micra kanske får klassas som ganska bra sett till vissa konkurrenter. Men både Peugeot 208 och Skoda Fabia är betydligt populärare.

– Vi är inte helt nöjda med försäljningsvolymen de senaste åren, men vi har haft en begränsad produktionsvolym från fabriken för den svenska marknaden som påverkat försäljningen, säger Lotta Thulin, pr-ansvarig för Nissan Sverige.

Citroën C5 X

Antal bilar: 40

En bekväm crossoverkombi med skön fjädring, laddhybridteknik och mycket utrustning – det är så Citroën försöker sälja in nya C5 X. Det har hittills gått sådär. 40 nyregistreringar hittills i år.

DET HÄR ÄR EN UPPLÅST PREMIUM-ARTIKEL

Den här artikeln är exklusiv för Premium-medlemmar och tidningsprenumeranter på Vi Bilägare, men den är tillfälligt upplåst för att alla ska kunna läsa. Vi Bilägare storsatsar för att ge våra läsare tillgång till tester, reportage och inspiration i digital form.

Det är enkelt och smidigt att bli Premium-medlem – klicka här för att komma igång och få tillgång direkt!

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (5)

  • 26 december 2023 Ja jäklar om jag skulle få…
  • 26 december 2023 Det är den bil där jag…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.