Apines historia tar sin början i den nordfranska staden Dieppe. Bilentusiasten och Renaulthandlaren Jean Rédélé hade med framgång ställt upp med sin modifierade Renault 4CV i tävlingar landsvägsloppet Mille Miglia och Coupe des Alpes rally. Som den drivne bilhandlare herr Rédélé var noterade han att det fanns en nisch för små, lätta och sportiga bilar. År 1955 startade han därför produktionen av Renault 4CV-baserade Alpine A106. Alpine utvecklades med åren och 1973 blev märket världsmästare i rally. Samma år köpte Renault verksamheten och drev företaget fram till 1995 när produktionen av den då ålderstigna A610 lades ned.
"A110 är inte bara så bra som den ser ut, den är bättre."
Styrningen har ett sportbilsmässigt motstånd, den mockaklädda ratten har läder-skoningar ”kvart i tre”. Bra då det greppvänliga materialet i längden inte uppskattar direkt handkontakt. Fjädersättningen är relativt mjuk, det gör att bilen kränger och niger mer än vad man kan förväntar sig av en sportbil. Samtidigt ger det följsamhet över vägens ojämnheter. Även om körställningen är bra, kupén förvånansvärt luftig och den 13,2 kilo lätta stolen från italienska Sabelt mysigt kramig är ljudisoleringen allt för återhållsam för att A110 ska vara behaglig på längre dagsetapper.
På de nästan provencalskt kuperade vägarna runt danska Tannishus känns det som A110 byter riktning med tankekraft. Körkänslan är fantastisk oavsett underlag och hastighet. Jag vågar påstå att även den mest ointresserade av bilförare kommer att dra på smilbanden.
Motorn är en fyrcylindrig pjäs på 252 hästkrafter. Maskinen hittar vi även i senaste generationens Megane RS, men då med något högre effektuttag. Sportbilspuritaner har bekymrat sig över att A110 bara finns med dubbelkopplingsautomat. Med tanke på de småtrötta dubbelkopplare som serveras i Renaults personbilssortiment har det varit en befogad oro. Glädjande nog är Alpines sjuväxlade låda från Getrag en fullträff. Mjuk och snäll vid sansad körning medan körläget ”Track” sänker växlingstiden från försynta 360 till resoluta 260 millisekunder. Alpine har lyckats strålande med programmeringen av lådan. Ett snabbt lyft åtföljt av ett bestämt pådrag och växellådan hoppar ned en eller två växlar beroende på hastighet. Vald växel redovisas i det snygga men svårtydda skärmbaserade instrumentklustret men kan tillsammans med annan data visas på mittkonsolens pekskärm.
Det är sämre med plats att förvara pryttlarna på. Till och med handskfacket har rationaliserats bort. Nätfickor på dörrsidorna hade underlättat vardagslivet utan att tillföra nämnvärd vikt. Ytterligare en funktion som saknas är backkamera. Den genomusla bakåtsikten förvandlar varje fickparkering till rysk roulette med bilens ”Blue Alpine”-lack.
Mina förväntningar på A110 har varit skyhöga ända sedan jag såg bilen avtäckas en eftermiddag i mars 2017. Samtidigt har det funnits en gnagande oro att bilen inte skulle förvalta och leva upp till sitt arv. Lyckligtvis har oron varit obefogad. A110 är inte bara så bra som den ser ut, den är bättre.
Diskutera: Vad tycker du om Alpine A110?
Pris, från kr: Cirka 560.000 kr.
Säljstart: Nu.
Mått, cm: L 418/B 180/H 125.
Bagagevolym, l: 96 (fram) + 100 (bak).
Tjänstevikt, kg: 1 103.
Motor: Fyrcylindrig direktinsprutad bensinmotor, 1797 cm3, turbo, max effekt 252 hk vid 6 000 v/min. Max vridmoment 320 Nm vid 2 500 v/min.
Kraftöverföring: Tvärställd mittmotor, bakhjulsdrift. Sjuväxlad automatlåda av dubbelkopplingstyp.
Prestanda: Toppfart 250 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 4,5 s.
Deklarerad förbrukning: 6,0 l/100 km. CO2-utsläpp: 138 g/km.
Konkurrenter: Konceptuellt: Toyota GT86, Mazda MX-5, Alfa Romeo 4C. Pris: Audi TTS, Porsche 718 Cayman, Jaguar F-Type med flera.
Plus: Körglädje, design, historiskt arv, låg förbrukning (för biltypen).
Minus: Påfrestande i vardagen, dålig bakåtsikt.
Vad nytt? Ett märke återupplivat från det förgångna.
För vem? Den som värdesätter körglädje och historiskt arv.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.