Lista: Gudinnorna som aldrig blev av

9 augusti 2015
Del 4 av 12

1966

Inför 1968 års nya front med svängbara fjärrljus skisserades det friskt, här en tanke från 1966.

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2021-02-02 13:13
Tjalle

De förslag som spolades, gjorde det välförtjänt.

För att få perspektiv på Gudinnan måste man jämföra med konkurrenterna 1955. Det fanns två läger - europeiska och amerikanska bilar. De flesta europeiska var "ålderstigna" vid jämförelse, medan de amerikanska - speciellt Cadillac - också hade visst teknikinnehåll (AC, elstolar) och svepande linjeföring - större och inte lika eleganta.

DS19 var ju banbrytande ur många synpunkter - det var synd att den 6-cylindriga motor som utvecklats för den inte kunde användas - bilen blev framtung och okörbar.

#2 • Uppdaterat: 2021-02-02 13:13
Raphael

Citroën SM, och även CX och GSA, designades av Robert Opron - inte av Bertoni som stod bakom DS. Så Citroën ändrade stil och utseende för de bytte chefsdesigner. Det var Opron som designade de lågflygande Citroën-modellerna med starka aerodynamiska kupélinjer. DS var ju mer högbyggd

#3 • Uppdaterat: 2021-02-02 13:13
rostarn

Sportcoupén, nr 11, skulle man ju vilja sett i fullskala.

#4 • Uppdaterat: 2021-02-02 13:13
Roy J

Nr 7 kunde kanske vara värd att utveckla vidare, men det var nog bra att det blev som det blev. Nr 11 hade dock varit ett intressant komplement.

#5 • Uppdaterat: 2021-02-02 13:13
Roy J

Citroën SM var vådligt intressant och är det faktiskt fortfarande.

#6 • Uppdaterat: 2021-02-02 13:13
hultarn

ID/DS är härliga bilar, underbart vackra och med en otrolig komfort. Långt från dagens järnsängar...

På tal om SM, så hittade en bekant en sådan i ett garage där den stått sedan många år. En rengöring av bränslesystemet och allmän översyn, så spinner den fint!