Nästa artikel
Slank lastbil pressar luftmotståndet
Nyheter

Slank lastbil pressar luftmotståndet

Publicerad 12 mars 2014 (uppdaterad 17 mars 2014)
Strömlinjeformad, byggd av kolfiber och utrustad med elmotor. Den här prototypen visar hur framtidens lastbilar kan se ut.

Den rektangulära långtradaren är snart ett minne blott. Det spår amerikanska livsmedelskedjan Walmart som byggt prototypen WAVE (Walmart Advanced Vehicle Experience) för att ge en bild av hur morgondagens lastbilar kan te sig.

För att pressa luftmotståndet har hyttens traditionellt kantiga former ersatts av slankare och för att pressa vikten har stora delar av lastbilen byggts i kolfiber. Lättviktsmaterialet används bland annat till ekipagets 16 meter långa sidopaneler. Allt som allt räknar Walmart med att vikten bantas nästan två ton jämfört med en motsvarande lastbil.

Drivningen sköter en turbinmotor som kan tankas med både diesel och gas. Som uppbackning finns också en elmotor som gör att lastbilen kan åka korta sträckor på el.

Walmart, som har en flotta med uppemot 7 000 lastbilar i USA, poängterar att WAVE inte är tänkt för produktion, men säger också att vissa delar snart kan bli verklighet.

Diskutera: Hur kommer framtidens lastbilar se ut? Och vad kommer de drivas av?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-03-12 18:15
erikivan72

Inte ens en reklammakare kan få till att det där är vackert!

#2 • Uppdaterat: 2014-03-13 01:21
duccedriver

Med den utformningen skulle vi ha 20 procent fler lastbilar på rull i europa, med tanke på att den dragbilen snor så mycket lastutrymme och våra lastbilar är byggda för max utrymme till vad lagarna medger.
Fan vet om det är ekonomiskt!

#3 • Uppdaterat: 2014-03-13 08:16
Mr.Wheeler

@duccedriver: Nu handlar det om USA där de vill ha långa lastbilar för att sprida lasten över större yta för att de har dålig bärighet på sina vägar.

#4 • Uppdaterat: 2014-03-13 09:17
duccedriver

förstod ju att det handlade om usa, där längre ekipage är tillåtna än i eu, den hade ju funkat i sverige också, med våra 24m.
Man sprider dock inte vikten med en längre dragbil, utan med längre trailer och fler axlar, i det här fallet 16 m, men bara 2 axlar.

#5 • Uppdaterat: 2014-03-13 14:10
trasten

Det ser ut som ett pendeltåg som försöker para sig med en Bugatti!

#6 • Uppdaterat: 2014-03-13 14:15
Hackenbush

Strömlinjeformad ok men slank?, nä inte för fem öre, den ser ut som en klumpig lastbil fortfarande. Hytten verkar enorm.

#7 • Uppdaterat: 2014-03-13 16:03
Mattse

Om el-lastbilar är framtiden kommer vi få se många ekipage från öst stå och "tanka" vid uppbrutna elskåp och lyktstolpar på nätterna...

#8 • Uppdaterat: 2014-03-13 17:01
Bortom

Ingen amerikansk lastbilchaffis ger upp sina breda kromade speglar och luftrenarburk..
Om konceptet inte är ämnat för produktion; VARFÖR ska man skriva om det överhuvudtaget??

#9 • Uppdaterat: 2014-03-15 11:06
S-E S

Har de snott designen från en 30-tals spårvagn?
Fantastisk timmerbil!

#a • Uppdaterat: 2014-03-27 20:24
Lason1

I USA är det 18,75 meter som gäller i längd. Sist jag kollade va 24 (och 25,25 som också finns) längre. Dock kan dom i USA bli något längre p.g.a att längden där räknas från början av lastutrymmet medans i Sverige ränknas längden från fronten på lastbilen. USA har dessutom en viktgräns på 35 ton istället för 60. Dock finns det järnväg i det landet så de behöver inte mer.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.