Läste att i kommande nummer av tidningen kommer ni att testa nya Octavia mot Focus Active och Mégane Sport Tourer....
Tycker det är en orättvis jämförelse utan att jag vet utgången...
Ni skulle valt den lägre Focusen för rätt jämförelse eller haft en Octavia Scout för rätt jämförelse....
Biltester
Uppdaterat: 2020-04-09 07:36
Kommentarer
Ja jag håller med dig om att nästan varenda tidigare test så har man egentligen inte det optimala när man skall jämföra bilar.
Man blandar ofta diesel och bensin.
Man blandar instegsmotorer med dom kraftigaste.
Man blandar 4wd och 2wd bilar och crosscountry stuk med vanligt utförande.
Ja jag tycker det blir svårt att jämföra riktigt rättvist tycker jag för en eventuell köpare.
Jag tror dom testar det dom får från generalagenten, oftast fullmatade bilar av den populäraste modellen.
Men resultatet av testen är väl lika förutsägbart som att solen går upp varje morgon. Något annat skulle förvåna mig. Eventuellt att priset har stuckit iväg på nya Octavian.
Men Ford har väl aldrig vunnit någon test, dom hittar alltid något som gör att en bil från VAG vinner.
Mest genomskinligt är det när man testar älgmanövern i TV och drar bort max en poäng eller ingen alls trotts att Golf/Octavia och Passaterna presterar uruselt i detta moment, medans andra fabrikat straffas med rejäla poängavdrag.
Ja visst är det så att det blir den bil som tilldelas av generalagenten.
Men jag menar nog att kan dom inte tilldela rätt bil då skjuter man på testet eller väljer ett annat fabrikat.
Har man en test bil med 4wd då skall test kandidaterna också ha det anser jag för att få rätt utfall.
Likaväl testar man inte tex instegsmotorer typ trepip samtidigt med 220hk motorer om biltyperna är detsamma.
Jag tycker nog man skall vara mer noga med detta.
Sedan ett test som jag skulle tycka vara kul är en jämförelse mellan samma fabrikats instegsmotor och en kraftigare motor.
Tex den lilla trepipen1,0tsi 115hk och den ”snåla” 1,5tsi med cylinderavstängning i tex en golf eller annan vag bil.
Det kanske skulle kunna sticka hål på vitsen med en trepip och om det bara är mellanskillnaden i pris eller om det också är en eventuell vinning i förbrukning i olika drifts förhålllanden.
Skatt service etc.
Ett annat test som vore intressant eftersom skoda mfl ofta erbjuder bränslevärmare i diverse paket.
Är det en belastning för miljö och förbrukning eller är det ett positivt utfall för miljö och förbrukning.
Att det är skönt för kroppen råder det ju ingen tvivel om.
Ja hugaligen om det egna favoritmärket skulle hamna sist... :) Är man bara smart nog att läsa mellan raderna vad gäller t.ex. utrustning och prestanda så behöver man inte hetsa upp sig i onödan.
PS. Jag håller förstås på Skoda... :)
L West
Är inte orolig om ett visst märke hamnar sist men tycker man ska använda så likvärda bilar som möjligt....
PS Focusen vann sista kombitestet den var med i.... ;) Ds
Njo. Jag håller med dig till 100%
Jag håller inte alls med er övriga. Det jag tycker bör vara kriteriet för bilar man jämför är prislappen. Den är ofta grundläggande för vad man väljer och sen tittar man på vad man får för sin kappsäck med pengar. Får man en fullsmetad Ford eller en vit Audi utan allt? Är det viktiga hur man trivs eller vad man signalerar till omgivningen?
Mins att TV skrev för några år sen "Det vore kul att testa en VAG produkt med standardhjul"
Det var vid nån test med högst standardbetonade vardagsbilar som hade 16 tummare, men VAG bilen stod på 245/18.
För många år sen jobbade jag tillfälligt hos generalagenten för Huyndai, och lämnade bla ut bilar till journalister.
En journalist (nämner inget namn) frågade om han fick kolla runt lite i verkstaden där vi hade några bilar, vist sa jag, det fanns inget hemligt där.
Nar han kollat runt lite sa han "Jag brukar försöka kolla vilka däck bilarna levereras med, det är ganska vanligt att generalagenten byter till bättre däck på pressbilarna, vi vill helst testa bilarna med de däck kunderna får på sin bil"
Kan väl även nämna att Hyundai bilarna gick ut med standardmonterade/rekommenderade Khumo däck, både sommar och vinter, och fick betyg där efter, Khumo var inga toppdäck för 15 år sen.
Håller verkligen med Mäkinen i denna fråga.
Nja i dom kriterier som jag sagt så förutsätter jag också att prislapparna bör ligga i inom någorlunda samma vettiga spann.
En vettigt utrustad Octavia med automat kostar numera mer än en Volvo V60 så vi får väl se.
junkers - har du byggt båda modellerna i resp tillverkares "bygg bil funktion" ? Vad blev priserna och vilken utrustning ?
Finns inga priser fullt ut än men bilen som stod i hallen för 358000:- bedömer jag vara likvärdig med bas-V60 lite mindre av en del och lite mer av annat.
Volvo lämnar ju 10% också så...
Men hittills har nog ingen i Sverige köpt en vettigt utrustad Octavia enligt prislistan.
Det går nog inte ens.
Lösnummer priser med pennan och klicka i brukar hamna på 35-45000:- högre än du betalar.
Pi
Ett exempel på helt ny välutrustad Volvo med 190hk snål dieselmotor. 325.000kr
https://www.bytbil.com/jonkopings-lan/personbil-v60-d4-momentum-se-9516-14309864
Octavians prisvärdhet börjar bli enkom en skröna som tydligen många blir begeistrade av.
Ny Skoda med minst lika snål dieselmotor 377.000kr
https://www.bytbil.com/stockholms-lan/personbil-octavia-kombi-style-9174-14436057
Fast nu jämförde du väl inte listpriser - det vi lärt oss att man skall göra här i dessa spalter, Guran. Eller ?
Junkers.
Helt ny modell brukar det ofta löna sig att vänta på några månader tills kampanjpriserna kommer.
Det är ju lite olika här mellan fabrikaten hur man agerar.
Toyota mins jag att man fick bra rabatt om man tecknade på innan ens en demobil fans i butik.
Försvarandet av Skodas prisvärdhet slår nya gränser....
En bekant köpte en ny V90 för lägre pris än vad han var erbjuden för motsvarande Superb.
Han har haft 2 Superber innan och vart jättenöjd men när Volvon hade lägre pris blev valet lätt tyckte han. Lägre förmånsvärde på Volvon med då mer var standard.
Ja vi får väl se, Scala har de väl fått sänka 50000:- för att få sålt.
Provade Ford Kuga laddhybrid idag också.
Mycket trevlig drivlina och den går långt på el men tyvärr ganska billigt utförande på inredningen, tyst var den också.
Lite konstigt när det är samma inredning som i Fiesta på en bil som kostar 415000:-
Nej du hävdade att det är fel rörande VAG, så därför tog jag två ”lagerbilar” :)
Jaja njos inledning på tråden spårar som vanligt ur.
Biltester
Läste att i kommande nummer av tidningen kommer ni att testa nya Octavia mot Focus Active och Mégane Sport Tourer....
Tycker det är en orättvis jämförelse utan att jag vet utgången...
Ni skulle valt den lägre Focusen för rätt jämförelse eller haft en Octavia Scout för rätt jämförelse....
MSO, du kan vara lugn. Octavian kommer vinna. Skulle tro att det är VAG:s mest prisvärda bil och nya versionen har fått massa godsaker från VAG:s övre lagerhyllor och har blivit enormt mycket snyggare.
Jag skulle välja den framför nya Golf, speciellt kombikupé modellen. Enda negativa jag läst är att dom anser att den är lite bullrig. Men i övrigt en rejäl höjning av den upplevda kvalitén med diverse delar i inredningen som tidigare varit dedikerade för Audi.
Så den kommer troligen vinna alla kommande tester av C-segment bilar.
Som jag redan nämnt - vänta typ 1 år så kommer den idag helt nya modellen att säljas till avsevärt bättre pris än idag - i nåt paketutförande. Oavsett märke skulle jag vilja säga.
Ford Focus i senaste versionen är väl ett bra exempel på en bil som var ovanligt dyr när den introducerades men nu kan köpas till avsevärt lägre pris.
Dom enda som köper en dieselkombi i dag är väl en och annan husvagnsägare så jämförelsen är väl knappt aktuell.
Och den gamla modellen 2020 finns väl på Blocket med riktigt bra utrustning för 215-230000:- .
Nu var det väl inte en lastgammal Octavia som jämfördes med V60. Det var en jämförelse för att påvisa att nya Octavian blivit rejält mycket dyrare.
Men lugn det kommer självklart billigare versioner av Octavian med din älskade 1,0tsi motor.
Och vet du vad, det finns faktiskt köpare av dieselbilar, de som uppskattar det höga vridmomentet och kör långt.
Så onekligen är jämförelsen aktuell. Men nu är nya Octavia väldigt välutrustad så den blir ändå betydligt billigare än en Volvo med likvärdig utrustning.
Det behövs inget paketutförande på Octavian, Style versionen som lanseras nu har all upptänklig utrustning inklusive Led-Matrix. Drag och värmarpaket för 9900kr och metalliclack så är bilen mycket väl utrustad.
Har den alla säkerhetspaket standard nu med? Innan fick man ju betala extra för dem. Där är ju Volvo generösa och innan jämnade ju det ut en del av prisskillnaden. 24500 kr skiljde det för nåt år sen på jämförbar V60 och Octavia, en skillnad jag tror man lätt fick tillbaks på begagnatvärdet.
Ja den är färdigutrustad från fabrik i Style utförande, läs gärna själv
https://az749841.vo.msecnd.net/sitessvse/alv1/2c73b2b8-636a-4aea-8928-ba4d1164436d/nya-OCTAVIA-broschyr.e2efb7afeea75d879310cbdb09882810.pdf
Sen tror jag faktiskt att du inte fick tillbaka en sekin av Volvos säkerhetspaket på begagnatvärdet. Skoda har riktigt bra begagnatvärden om du studerar sådana listor.
Men oavsett så har nya Octavian blivit ett enormt lyft. Nu finns inget som jag ser skulle motivera ett köp av en Golf. Den har även fått multilänk bakaxel, som Golf, på bilar bestyckade med motorer starkare än trepipen. Bara det motiverar köp av en motorstarkare version.
Nu förstod jag nog inte vad du menade, Volvo har ju Pilot Assist som standard, så vad menade du med att du inte får tillbaks det på begagnatmarknaden?
Så du tror inte att V60:s prisskillnad på 24500 kr som var tidigare är kvar om du jämför samma bilar 3 år begagnade? Nej det får du såklart tro, jag är hyfsat övertygad om det iaf.
Sen har jag inte påstått att Octavian är en dålig bil. Tycker bara den är långt ifrån så prisvärd som många vill ha det till om man jämför med motsvarande bil från andra märken.
Kollade in den pdf:en du skickade och om jag tolkar den rätt är det bara front assist som är standard, det andra verkar vara extra. Sen har den bara filhållning över 60 km/h? känns ju lite b och man missar ju mycket av funktionen då.
Sen att påstå att den är färdigutrustad från fabrik i Style håller jag ju långt ifrån med om. Jag saknar rätt mycket som är på min kravlista, uppskattningsvis är det 70-80.000 i utrustning som behöver på.
Men ja, fortfarande en vettig bil enligt mall 1A för de som prioriterar utrymmen, för där slår den fortfarande många.
Men ja, fortfarande en vettig bil för de som prioriterar utrymmen. För där slår den fortfarande flera konkurrenter.
Nej Henrik jag tror inte att en tre år gammal Volvo V60 har bättre andrahandsvärde. Volvon har snarare kostat 24.500kr mer eller ca 8kr/mil mer att köra med.
Se exempel nedan på
https://www.bytbil.com/vastra-gotalands-lan/personbil-octavia-via-com-style-tsi-150-sty-ts110-1-4m-2064-14353265
https://www.bytbil.com/stockholms-lan/personbil-v60-t3-aut-business-1929-14416705
Men hur du skall kunna utrusta en Octavia för 70-80tusen är mig en gåta :)
Kolla prislistan så ser du vad som är standard och vad som du behöver plocka på. Men runt 350.000kr lär den hamna på när man lagt till det man vill ha.
För den pengen köper jag hellre en välutrustad 2020 års MB C220d som är lätt begagnad. Då ingår även extra komfort och tysthet i kupén samt en snål stark dieselmotor
84.500 kr landade jag på i extra när jag kikade nya Octavias prislista. Och ja, då är det inklusive de 2 kampanjpaketen, inte bara lös utrustning.
Bra jobbat :) Då måste du ha kryssat för allt inklusive det som troligen är standard på Style.
Men Skoda lever på sitt rykte som en billig bil helt baserat på inroparmodellerna med billigaste möjliga motor. En gammal relik som dom troligen tjänat stora summor på.
Nej, absolut inte. Men både värmar och business paketen, de är ju minimum, sen helskinn, elstolar med minne, panorama, sen hittade jag inte navi i prislistan och inte metallic men det tillkommer ju med.
Ser dock nu jag räknade fel innan så ger sig rätt att jag räknade viss utrustning som även var i paket. Så reviderat 70.600 plus kost för navi och metallic landar jag på. Så 384.300 plus uppskattningsvis 15.000 till för det övriga om jag lägger det på en TDI 150. 400.000 kr listpris med andra ord, vet i fasiken om en V60 likvärdigt rustad blir mycket högre prislapp på? Ska kolla....
Edit: V60 likvärdigt rustad men med 190 hk samt Pilot Assist som är mer avancerat än du kan få till Skoda, så kostar den då 35 kkr mer enligt vad jag kan se. Tja, upp till var och en om merkosten är värd det......för mig lätt val.
Navigation är standard i Style, så det behöver du inte leta upp.
Men oavsett så vägrar jag Vag. Och både nya Golf och Octavia får anmärkning på hög ljudnivå så dom går ”fetbort” och så priset för en vettigt utrustad som grädde på moset.
Är du säker på det? Jag kunde inte läsa mig till att det var standard med Navi. Det enda jag såg var att CP och AA var standard och att de stödjer navigation från mobilen. Och har man digitalt instrumentkluster vilket jag såg var standard så vill man ju ha upp kartan där vilket man inte får med varken CP eller AA vad jag förstått. Men stämmer det du skriver så böjer jag mig....
Har inte kört nya Golf men förra gen tycker jag var en tyst bil, var väl bäst sin klass och i ViB:s bullertest så fick den bättre resultat än E-klass och XC90.
Brorsan kör en Porsche Cayenne och Farsan kör en XC70, båda tyckte att min Golf var tystare eller lika tyst.
Edit: Golfen satt på 16” standardhjul. Farsans XC70 är en sport classic med 18” och brorsans Cayenne sitter på 20” och väldigt breda däck.
Ja jag är absolut säker på detta.
Att konfigurera en bil precis som man vill ha den är dyrt. För dyrt.
På blocket kan man hitta en Octavia RS(inte nya gen) för 325tkr och en välutrustad V60 T5 AWD med R-Design för 419tkr. Båda är årsmodell 2020 och har rullat 0-500 mil.
Självklart får man sen rabatt på listpriset i konfigen Apex, oftast mellan 8-12% beroende på handlare och hur du själv hanterar det.
Ska man upp på de pengarna så är det väl självklart att man vill ha bilen som man vill ha den. Sen kanske man kan råka få med nåt extra utöver det man hade på sin kravlista om man tar en lagerbil, men jag skulle aldrig stå över något av det jag verkligen vill ha om man ändå ska upp på de priserna. Tyvärr så ökas ju den där "krav"listan på hela tiden efterhand som man haft en bil med en viss funktion. Första bilen jag köpte för massa år sen som hade backvarnare så tänkte jag att "va fasiken, kan man inte backa ska man inte ha körkort", men nu vill man ju absolut inte vara utan dem.....så är det ju med massa saker som sagt.....senast är semiautonomi, haft det i 18.000 mil nu, aldrig mer en bil utan. Körde 50 mil igår utan, var skitjobbigt ju...
Felinlägg
Henriks kravlista är lång vid bilköp och vissa grejor är bara skräp och plojgrejor i det stora hela.
Tex elsäten för mig går helt bort när alla i familjen håller norm måtten.
Skyltavläsning klickar jag aldrig i mera.
Inte 100% på min octavia.
På flera bilar som testats har det varit tveksamt.
En rs focus med styrd avläsning höll 70 genom en ny med 50.
Vilket bajs.
Digitalt mätarkluster kan jag också vara utan.
När jag testade 3008 med i min mening värdelöst digital mätare utan värdefunktioner så stog norrlandsolen lågt bakifrån och på den vägen såg man inget på mätaren när solen komm åt klustret.
Det finns mer man kan vara utan också.
Förra octavian hade lineaccist och det användes hela tiden i bakgrunden.
Fint att kunna släppa blicken nån sekund eller tre och veta att bilen centrerar mellan linjerna.
Nu med min begade octavia så var den utan.
Men herregud vad jag saknar Line accist nu och som jag vill minnas kostade mig 2200:- extra på den nya bilen som jag köpte då.
På tal om alla måsten.
MSO, det låter som om du har köpt din sista Octavia, för den nya lär du inte kunna köpa då den har det mesta som du absolut inte vill ha i din bil :)
Det jag behöver ingår i standard priset.
;)
Nä skämt o sido så är det nog till viss del så som du skrev.
Jag gillar inte iPad skärm uppe på instrumentbrädan vilket är sämst i mörkerkörning och jag vill ha fysiska knappar för tex värme.
Återstår att se och känna sig för.
Min plan är att köra med den jag har tills det finns ett snålt ladd alternativ då bilen ofta går fyra veckor innanför stadsgränsen.
Och det är kul att emellanåt hyra sig en husvagn och att kunna dra båten så Toyota ramlar bort direkt.
Vi går mot en spännande framtid.
MSO du har ju massor av laddhybrider att välja på nu mer, och fler är på väg som en tsunami.
Jag har nästan beslutat att min nästa blir helektrisk. Laddhybrid passar inte alls mitt körmönster. Så valet är, elbil, diesel eller en hybrid ala Toyota.
Det där kan vi nog enas om att det är väldigt individuellt vad man anser är bra eller inte, nödvändigt eller onödigt....
Elsäten med minne är för mig otänkbart att vara utan, smidigt när man kör långt att ha 2 olika sittställningar programmerade att växla mellan. Sen har jag ett "datorläge" med stolen längst ner, längst bak för när jag behöver stanna till och ta upp datorn och göra nåt. Oftast behövs elstyrningen med för att få fullt användbart svankstöd, många har bara in och ut på manuella stolen, men 4-vägs när man lägger till el.
Skyltavläsning har vart standard på de sista bilarna jag haft så ingen jag behövt lägga till. Men något jag värdesätter.
Digitalt mätarkluster är ju med standard på de flesta vettiga bilar idag, och inget jag behövt välja till, men samma där, helt suveränt när det är smart uppbyggt och du själv kan styra vad du vill se eller inte se, samt få upp navin i synfältet.
Lineassist tycker jag är sådär när det är bara det, halvmesyr som mest bråkar, ska vara semiautonomt iså fall så den fungerar på riktigt, och helst även utan linjer.
Så Mso, där har vi olika preferenser. Men du valde en manuell bil nu med vilket jag bara tokvägrar ha mer, så alla är vi olika. Och inget fel med det. Men att säga att något är onödigt bara för man inte själv värdesätter det blir galet.
Blev som sagt förvånad nu när jag läste Skodas lineassist bara fungerar över 60 km/h, mycket suspekt och tar ju bort stor del av användningen av den. Ska vi lägga till på kravlistan så är det fungerande köassistans. Bra stereo med fylligt fint ljud. Stolar man kan åka långt i. Vettigt placerade mugghållare med förresten, det har en del designers misslyckats med. Såg att nya Polestar 2 bara har en mugghållare fram t.ex, hur tänkte de där?
En mugghållare på polstar sa du❗️
Dom måste fått in en fransman i design gänget.
Helt vansinnigt.
Line assist i över 60 en brist❓
Jag skulle för egen del säga att det är väl på landsvägen från 70-150 det är aktuellt för mig käns det som.
Och stolarna.
Ja som du säger , skulle det vara min arbetsplats kanske jag skulle tänka eljest.
Nu nöjes kör jag Max 60 mil i sträck :)
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.