Eftersom tråden om backkameror spårat in på moderna hjälpmedel för bilförarna så tänkte jag att detta kunde avhandlas i en egen tråd då det är nog så intressant.
Tycker att dagens tekniska säkerhetssystem som t.ex. ABS och Autobroms enbart medför positiva effekter för trafikanterna, problemet är kanske snarare att många inte vet hur de ska användas på ett korrekt sätt och därmed skapar det misstänksamhet mot systemen.
Blir man rädd och släpper bromspedalen när ABS-bromsarna sätter igång och börjar tugga så är man inte förstått hur dessa fungerar, kanske man skulle införa en dag var femte år där alla som har körkort får göra körövningar på halkbana och dylikt för att friska upp kunskaperna.
Sen är det lätt att säga att man kan bromsa snabbare och säkrare utan ABS, men då är det oftast under kontrollerade former, i en paniksituation så vet man i regel inte hur man kommer att agera även om handhavandet sitter i ryggmärgen.
Sen har vi alla dessa finesser som elektrisk handbroms, backkamera, backsensorer, adaptiva farthållare, automatiskt avbländande helljus, automatlådor, pekskärmar m.m. saker som kanske inte direkt är säkerhetshöjande men som förgyller (eller förpestar) bilistens vardag.
Vissa anser att dessa tillbehör aldrig skulle ha hamnat i bilarna men tar samtidigt saker som AC, elhissar, ställbar ratt, servostyrning och radio för givet, saker som var extrautrustning för inte allt för många år sedan i många bilar.
Summan av kardemumman, blir man en bättre och säkrare bilförare desto mer finesser bilen har eller tvärtom?
Kommentarer
Jag tror att man blir en mer avslappnad förare och det tror iallafall jag är en bra sak.
Att man sitter med alla sinnen skärpta med händerna tio i två på ratten och blickar runt i alla backspeglar i en ständigt återkommande ritual tror jag ökar risken för olyckor.
Backkamera, parkeringssensorer och andra "lyxhjälpmedel" är bekvämt och perfekt att använda om det finns men inte nödvändiga. Autobroms däremot tror jag är otroligt bra. Något får dig att släppa blicken från vägen just när det dyker upp något. Tror inte det finns någon här som ärligt kan säga att man inte släpper vägen med blicken ibland för att kolla åt sidan på något som anses intressant!
Tekniska hjälpmedel kan kanske delas in i olika kategorier.
Säkerhetsmässigt bra, trevliga men inte oumbärliga, och tramsiga som mest ställer till besvär när de inte fungerar.
ABS - på vintern 100% bra men på sommaren umbärligt, på MC 200% bra. Kan spara liv.
Antispinn - kan vara kul men klarar mig utan.
Antisladd - mycket bra, speciellt när man sitter och "halvsover" och för sent upptåcker att man fått sladd, kan nog spara liv. Jag har överlevt situationen men det beror nog mest på tur...
Centrallås - en av de visserligen onödiga men trevliga finesser som finns. Kommer ni ihåg när man klängde i bilen för att dra upp knapparna på andra sidan i baksätet?
Elfönsterhissar - Trevligt men umbärligt, kan frysa fast på vintern och om automatiken är illa konstruerad brinner motorn upp. Man kan vanligtvis inte hissa ner fönstren utan nyckel vilket är grymt irriterande.
Farthållare - Trevligt på långa trafiktomma vägar men skall den funka bra skall den vara adaptiv, annars blir det ett evigt justerande för att inte köra på den framför.
Backvarnare - Kan ju vara bra men jag kan leva utan, en bil som man ser hörnen på är ju heller inte så dumt men modet idag är ju tvärsemot. Det skall tydligen vara bunkersspringor istället för bakrutor.
Bältespåminnare - Idag har väl de flesta kört bil med bälte så länge så att det känns som om man skall flyga ur stolen om man inte har bältet på. Det känns otänkbart att köra ut på vägen utan bälte för mig men jag gillar inte när det piper bara för att jag skall flytta bilen några meter på gården.
Listan kan göras lång och sen är ju frågan vad jag är beredd att betala för det. Dom av oss som inte är ekonomiskt oberoende och som äger bilen efter de första tre leasingåren vill ju inte ha alltför många system som har potentialen att bli dyra i drift.
Framför allt såna system som det kan klankas på vid besiktningen, de andra kan jag ju oftast bara ignorera när de inte längre funkar.
Jag är positivt inställd till de flesta hjälpmedel, men det är ett klart problem för bilars livslängd om dessa för ägaren är svåra eller dyra att laga när garantitiden är över. Känns som att mer standardisering hade varit bra, mycket av tekniken är ju egentligen ganska billig, men blir dyr när den räknas som en reservdel. Jämför t ex vad en iPad eller annan platta kostar med motsvarande (ofta tekniskt sämre) infotainmentsskärm som reservdel till en bil.
Autobroms är nog kanonbra, men där känns det som att det är stor skillnad mellan tillverkarna. Journalisterna verkar i många fall nöja sig med att konstatera att bilen har autobroms, hur och om den sedan fungerar är sekundärt. Utvärdering av autobromsens funktion borde vara en självklar del av ett biltest.
En autobroms som bara fungerar i ett litet hastigetsspann och enbart reagerar på vissa hinder känns klart sämre, än system som fungerar i de flesta hastigheter och klarar av att bromsa för de flesta hinder.
Jag är för dom allra flesta här uppräknade hjälpmedel och finesser men elektrisk handbroms verkar lite onödig tycker jag, mekanisk handbroms har fungerat klanderfritt på mina bilar åtminstone dom senaste 25 åren vad jag kan minnas. Har ingen erfarenhet själv av elektrisk men man har ju läst om vissa problem... Känns lite som att "Nu monterar vi elektrisk handbroms, bara för att vi kan och det verkar bekvämt och modernt." Undrar om det kanske tom blir dyrare än mekanisk att montera? Att underhålla tror jag definitivt blir dyrare.
På senaste bilen så fick jag ytterligare ett "hjälpmedel" som kallas "Lane Assist".
Nu är inte jag en person som skulle kunna kallas "early adopter" direkt men är ändå teknikälskare och tycker det är kul att testa nya saker.
Detta hjälpmedel korrigerar kursen på bilen när det finns filmarkeringar i backen och måste säga att det jobbet gör den bra.
Har dock svårt att vänja mig vid känslan att någon rycker i ratten och korrigerar mig när jag inte ligger helt i mitten så många gånger så stänger jag faktiskt av funktionen när jag börjar glida in i storstäderna. Däremot fungerar det bra på motorvägen.
Bilen klarar faktiskt av att ta hyffsat skarpa kurvor själv utan att jag lägger händerna på ratten (självklart var man tvungen att testa) men den skriker högt efter några sekunder att man ska kontroll över fordonet.
Fick också med helljus som bländar av, och det fungerar också ok. Kanske inte så snabbt som jag skulle vilja men ändå imponerande bra.
Bästa hjälpmedlet, fast det kanske inte kan kallas hjälpmedel, är ändå bluetooth och handsfree. :-)
Det är ju upp till var och en att beställa så många hjälpmedel som finns eller att vara utan när man köper ny bil.
Det som finns som standard kommer man förstås inte undan. Blåtand och handsfree är utmärk tycker jag. Man behöver ju inte hala upp telefonen ur fickan då när man sätter sig i bilen.
Något som jag var skeptisk till i början var Volvos varningssystem för döda vinkeln BLIS.
Men efter att ha använt systemet ett tag så lärde jag mig ganska snabbt att det inte är att lita på till 100% utan man får ta det för det hjälpmedel det är vilket lett till att jag numer alltid vrider på huvudet och tittar över axel vid filbyten, det slarvade jag oftast med förr och nöjde mig med att titta i sidospeglarna.
Plus att jag har bättre koll på omkörande bilar då lampan blinkar till och jag instinktivt tittar i speglarna för att se vad som händer.
Det kan ju också gå till överdrift, lånade en fullt utrustad XC70 med alla tänkbara säkerhetssytem för en långfärd.
Det var ett ständigt pipande, blippande och blinkande vilket ledde till att efter ett tag så stängde jag av de system som gick att stänga av för att inte bli störd, kanske inte så det var tänkt.
Men det kan nog vara svårt att hitta balansgången mellan att hjälpa och stjälpa...
Backvarnare är ett billigare tillval än att köpa ny bakre stötfångare när man missat att det är en stenpelare bakom bilen.
Skönt med bältesvarnare som tillåter parkeringsmanövrer utan att låta.
Autobroms är ju bra eftersom fotgängare uppenbarligen fortfarande tror att bilar ska låta som skördetröskor så de inte behöver se sig för när de ska snedda över en parkering.
Hade jag kört oftare i köer hade jag velat ha en funktion för att hålla avståndet till framförvarande bil, men i dagsläget funkar det med vanlig farthållare.
Känns lite motsägelsefullt att vara FÖR saker som håller men EMOT saker som går sönder och fördyrar.
Att bygga något som håller längre kommer ju fördyra produkten och det tror jag en stor del av konsumenterna tyvärr inte är intresserade av att köpa.
Den stora massan vill ha billigt, billigt fast med upplevt kvalitet, men mest billigt.
Själv så hade jag velat se en biltillverkare som började producera bilar som kan uppgraderas i större utsträckning, lite som Tesla som släppte en FW uppdatering som kramade ur några mil till ur batterierna.
Fast lite hopp kanske det finns ändå, ser man på mobilindustrin så skulle jag nog säga att folk idag har telefoner längre än för 6-7 år sedan. Vi kanske får se samma utveckling inom bilindustrin där tillverkaren är intresserad av att supportera bilar längre och se till att dom håller.
Bilar ska inte användas i 20 år. Då är de inte längre att anse som krocksäkra och bör ha försäkringspremier som speglar personskadorna de kan orsaka i onödan.
Intressant tråd, tack för att du startade den, Prestigelös.
Jag har ju en del intressant säkerhets- och bekvämlighetsutrustning på min A6. Efter nu nästan 600 mil på en månad, kan jag bara konstatera att denna utrustning kommer att väljas vid nästa bilbyte. Mina kollegors bilar kommer även de att bli tvingade att välja bilar med autobroms i fortsättningen. Ska f.ö. nog se till att min fru byter ut Golf 6:an mot en 7:a.
Vad gäller min bils motsvarighet till Volvos BLIS, så har de skött sig till 100% ännu så länge och är en trygghet. Den tar nämligen hänsyn till bilar som kommer fort och mycket långt bak (gissar på ca 100 m). Den fixar även motorcyklar. Exakt hur systemet fungerar vet jag inte, jag får sannolikt snart krypa till korset och läsa bruxet;-)
Även den adaptiva farthållaren är en stor säkerhetshöjare. Den detekterar större fartförändringar på bilar mycket långt fram (ca 200 m) och bromsar då mycket tidigt och vid behov rejält kraftigt. Detta hände bl.a. på en 2-1 väg i den enda filen. En bil framför kom helt plötsligt på att han skulle svänga höger in på en stickväg och bromsade rejält. Min bil började bromsa innan jag hann sätta foten på bromsen! Hade det varit "allvar" och halt, så hade jag sparat många meter i bromssträcka.
Är än sålänge uppe i 10 bilar iår som skrotats p.g.a att säkerhetssystemen inte går att laga, antingen genom att de helt enkelt inte är kompatibla med det nya datorerna (Japaner framförallt) och ingen därför kan felsöka. I andra fall för att det inte finns reservdelar, eller att dessa är dyra (Japaner, europeer och amerikaner).
Detta blir dock bättre och bättre i och med standardisering och en bil från 2005 kan idag en verkstad felsöka allt på, och så var oftast inte fallet 2005 med en bil från 1995.
Själv tycker jag lagom är bäst.
Backsensorer? Nejtack, alldeles för dålig precision. Däremot backkamera, kanske. Om den har tydliga markeringar, kanonbild och fungerar året om, även i mörker.
Antisladd? Jatack. Bara det går att stänga av helt och hållet, och inte ligger i bakgrunden ändå och smyger, som i flertalet bilar där det lägger sig i fast det ska vara avstängt. vid normalt kryssande på landsvägar kan jag inte se några nackdelar alls, däremot är det ett jävla otyg när man kör på små krokiga vägar på landsbygden vintertid när det är mycket snö.
Autobroms? Säkert bra, har ingen erfarenhet av det mer än Volvos reklamfilm där bilen krockade.
ABS? Skitbra. Tur att det är standard på alla bilar idag. Har aldrig känt mig hämmad av det, förutom vid ren bankörning och vid körning på sjöis som en jävla dåre. Däremot upplever jag att dom börjar bli lite väl förfinade, känslan börjar försvinna tycker jag. På äldre bilar kan man fortfarande styra bromskraften lite, dagens bilar nyper så hårt direkt och ABS går in tidigt. Verkar framförallt vara så på billiga bilar.
En annan sak som är KANON och borde vara standard på alla bilar är funktionen med att dra foten under stötfångaren för att öppna bakluckan, fy fan vilken bra grej!
Farthållare är skönt, särskilt i bilar med konstig sittställning.
Centrallås är en bra grej. Inte nödvändigt dock.
Däremot tycker jag att elektrisk handbroms är trams. Fungerar inte ett skit bättre än mekanisk, bara en auktion för att komplicera något som är enkelt.
Pekskärmar hör inte hemma i bilar, där ska alla viktiga funktioner manövreras med stora knappar och vred, och inga inställningar som kräver än ett knapptryck ska kunna göras med bilen i rullning.
Detta är ett hjälpmedel som jag inte skulle vilja betala extra för! Säkert bra i storstäder med många filer, ifall man skulle vingla iväg, eller på motorväg. Men tänk er när man bor på landsorten och ofta åker på slingrande smala landsvägar, med öppna kurvor som man vill skära. Då skulle det vara mycket irriterande om bilen började tuta, plinga och styra tillbaka! Man kan ju inte gärna sitta och blinka till höger och vänster för att göra bilen glad. ;-P Provkörde nya Subaru Outback och den styrde visserligen inte tillbaka, men så fort man närmade sig en linje så började det tuta och blinka i displayen och det redan när man var 2-3 dm ifrån linjen! Blir en jäkla "balansgång" på smala landsvägar för att slippa detta... Visst, det går att stänga av "skiten", men just därför är jag inte beredd att betala extra för detta tillbehör. Fast i Outbacks fall tror jag det var standard...
Ett annat tillbehör jag gärna avstår är döda vinkelvarnaren. Precis som Prestigelös har jag också provkört en Volvo med all tänkbar säkerhetsutrustning och det var ett jäkla pipande och blinkande! Klart stressande! Speciellt som BLIS tutade och blinkade för att varna för vajerräcket!!! Mycket störande, men går tack och lov också att stänga av... Men bättre utvecklat, så det fungerar som tänkt, vilket det tydligen gör på Audi, så kan jag mycket väl tänka mig det.
"Surfbräda" i bilen kan jag också vara utan, liksom elektrisk handbroms. Jag föredrar en "krycka", så jag kan göra handbromsvändningar på vintern! Enda fördelen är väl den Gäsp anger, att den släpper sig själv när man kör iväg! Förutsatt att man satt på sig bältet... Ska man bara köra in i garaget så släpper den inte, eftersom man oftast inte har bältet på sig då, vilket resulterar i att bromsen stretar och det blinkar uppfordrande på displayen... Med krycka missar man sällan att bromsen är åtdragen, men med bara en knapp är det lättare att glömma... Men visst, en annan fördel med elektrisk handbroms är att det blir plats över för annat, t.ex. extra förvaringsfack. Jag kan leva med "skiten", men är inte särskilt imponerad. Speciellt som knappen i min V70 sitter framför vänster knä... Intill växelspaken hade varit bättre!
Men utöver detta är jag positiv till det mesta! Säkerhetssystem som ABS, antisladd och autobroms är bra! Backkamera vill jag gärna ha, eftersom den hjälper mig se sånt som inte går att se via (små) fönster och backspeglar. Backsensorer kan jag avstå, om jag har backkamera, eftersom dom jag provat också falsklarmar för mycket. Farthållare är bekvämt och adaptiv sådan ännu bättre! Saker som centrallås och elfönsterhissar tar man sedan länge för givet och säkert kommer det att bli så med mycket av det övriga också med tiden.
Jag stänger av min Lane Assist med en knapp ytterst på blinkersspaken. Den larmar inte för vajerräcken. Den larmar inte heller i höger backspegel om man t.ex. kör om en lastbil på motorväg. Däremot detekterar den en omkörd bil som kör bara lite långsammare än jag. Om den detekterar en bil i farozonen och jag sätter på blinkers, så blinkar dioderna ilsket 3 ggr. Ljusnivån är f.ö. ställbar. Min bil plingar inte under färd;-)
Glädjande att höra Audi A5 SB! Då skulle jag absolut kunna tänka mig Lane Assist också!
Farthållare är oumbärligt för mig, med mina långa ben....
Adaptiv sådan har jag haft i lastbil, och är grymt skönt, att kunna ligga efter en annan lastbil, och flyta genom rondeller utan eget ingrepp, på förinställt avstånd, anger man 4 sekunder så är avståndet perfekt hela tiden.
Lane assist i samma bil var en plåga, stängdes alltid av, rasslade i respektive högtalare när man närmade sig en linje, dvs i bägge på normalbred landsväg.....
Antisladd har jag aldrig provat, antispinn kan jag vara utan.
Autobroms är säkert väldigt bra, förmodar att tekniken är snabbare än människan, och då hjälper den även om man inte tittar bort. ..
Fjärrstyrda centrallås, skitbra, tills man står med tomt batteri pga glömd innerbelysning.
Då inser man att varken jag eller tidigare ägare nånsin använt nyckel i dörrlåsen.....
Kostade en grill , enda sättet att komma åt huvlåset, och koppla på starthjälp, för att få igång centrallåsen......
Backhjälp är kanske bra, har dock aldrig saknat det.
Pekskärmar är kul, men bara för infotainment, värme och sånt ska skötas med knappar och vred.
Jag undrar mest hur störd man blir av allt plingande om man har ALLA system som finns och alla är aktiva. Det måste stan konstant plingande, man är för nära någon i filen sidan om(sensorer) (autobroms slår till) man är för nära linjerna på filen (filvarnare), döda vinkelvarnaren ser något., bilen tycker att du verkar vara trött och bör stanna och ta en kaffe, temperaturen är så låg att frostvarnare slår till, ja det finns säkert mer som kan börja plinga och driva en till vansinne.
Nu har inte jag BLIS men när det gäller Lane Assist så plingar den inte alls. Det enda som händer är att den korrigerar diskret riktningen.
Försöker du korsa en mittlinje vid t.ex. omkörning UTAN att blinka så tar det emot lite i ratten.
Enda gången det plingar i min bil är om man släpper ratten och låter bilen styra själv eller om bilen måste korrigera för mkt, då piper den för att "väcka" föraren.
Jag håller med ducce... om det mesta, speciellt det här med knäppandet på pekskärmar som inte borde gå att göra under körning, åtminstone inte av föraren.
Däremot anser jag att både antispinn och antisladdsystem är ett måste.
TPMS är ett otyg om det inte som på vissa bilar integreras med ESP, annars är det bara dyrt.
Elektriskt styrd handbroms gillar jag inte, ok så länge det funkar men svindyrt att reparera.
Jag tycker det är riktigt skönt när jag har min gamla 9-5 med en rejäl spak i mitten, sedan att den, liksom på gamla V70, bara tar på små mopedtrummor i bakhjulen är ju dåligt, Jag saknar handbromsen på 9000 som tillät att det gick att låsa hjulen!
Men när det gäller körning så måste jag hålla med Bosse Bildoktorn, "Morgan är världens bästa bil, den kör man."
Men personligen tror jag att det bör vara vackert väder!
nä, att som på nån bil jag läste test på, reglera ventilation mm på pekskärm, är förkastligt.
Dessutom tror jag det var en volvo, rätta mig om jag har fel.......
Det rimmar ivf dåligt med deras tidigare tänk om säkerhet och ergonomi, vilket jag alltid tyckt dom varit ledande i.
Antispinn har ju funnits länge, men jag har enbart sett nackdelen, som lason1 beskrev.
På vägen är den ju alltid inkopplad, men i djupsnö osv måste jag koppla ur den, risken för fastkörning är stor.
Det finns ju olika väl fungerande sådana, men på min v40 dör motorn totalt i en uppförbacke, där ett visst spinn måste tillåtas.........
Glömde slå av den en gång förra vintern, efter 2 m var det stopp, fick pulsa hem och hämta traktorn.......
Att slå sig genom 200 meter drivsnö kräver uppbyggd fart, och väl doserad motorkraft, och uppenbarligen kan jag bättre än volvo.......
På vägen har jag aldrig märkt av den, så antingen gasar jag för lite, eller så behövs den inte.....
Beträffande antispinn så är det tvärtom nåt jag inte vill vara utan - i alla fall inte om den fungerar såpass bra som den gör i min Golf -12 och den drabbas aldrig av den form av "andningsnöd" som ducces V40 (den "andningsnöden" hade dock min förra Focus -07 och Golfen är i det avseendet helt överlägsen Focusen). Den hjälper helt klart till med att t ex snabbt ta sig in i en cirkulationsplats på vintern när man stått still och väntat på sin tur. Och i djupsnö fungerar det likaså utomordentligt. Och för att förekomma - jag har lång erfarenhet av att köra i vinterväglag...:)
Apropå antispinn så kom jag att tänka på ett flertal av de bilar jag hade som ung grön bilist. Vad jag minns satt man ytterst sällan fast på vintern, trots slicks året runt och trots avsaknad av antispinn och antisladd osv. Det enda som var anti var antistartmotor vintertid! Det var vev som gällde.
Säkerheten bestod främst i ett väldigt stort avstånd till framförvarande och en ganska låg hastighet, men det var ju avsevärt lägre trafiktryck förstås.
Det här var bilar som var enkla och billiga att reparera, viket behövdes, de slets hårt, ingen krånglande elektronik, men heller ingen fungerande som underlättade bilinnehavet!
Jag längtar absolut inte tillbaka, inte för en bruksbil, däremot kan en hobbybil vara i mer avsaknad av elektroniska finesser.
Den som programmerat antispinnfunktionen i min elbil borde få medalj eller något liknande. I vintras var det helt sanslöst så bra jag tog mig fram utan att behöva fundera över att reglera med gasfoten. Mest på kul provade jag på lägsta effektläget och då får man väldigt stort register att spela med.
Att bilen driver på styrhjulen får man leva med. Det verkar vara ganska vanligt numera.
Ja, på en elbil, med steglös motorkraft, måste det ju gå att göra en suverän antispinn!
samtidigt som den, med fullt moment alltid, borde vara svårhanterlig i halka utan den.
Samtidigt ska sägas att v40 2,0 har antispinn även med knappen avstängd, tristare motor får man leta efter.......
Då finns det ju hopp om väl fungerande antispinn i framtiden då.......
När jag köper en bil som är ny nu, alltså......
Då får jag ju prova backkamera oxå, även om jag aldrig fickparkerar, och backar ut från en varuhusparkering gör jag sällan, backar in istället, mindre risk för överraskningar när man ska ut.....
Har lagt märke till, att på jobb står bilarna parkerade inbackade, så det är väl en lastbilsvana.......
Backvarnare har jag redan, det hörs när draget tar emot.....
Vissa saker är ju bra och nära nog ett måste (typ ABS, airbag och antisladd då många idag inte klarar ut en sladd), medan många andra saker är ett lull-lull som egentligen inte är livsnödvändigt (typ backsensorer och annat)
Tyvärr finns det en fara med att för många system gör föraren mindre alert, och tillochmed invaggar föraren i en falsk säkerhet. 4wd gör något liknande med många, vilka är det som ofta blåser förbi i halkan?
Jag känner ju själv skillnaden om jag sitter i min bil omgiven av kuddar, eller om jag kör MC. I första fallet är man mer avkopplad och kommer inte lida av ev. närkontakt, i andra fallet är det bäst att betrakta alla andra som fantasilösa trafikanter...
När det gäller pekskärmar tycker jag mode och design ofta går före funktion.
Jag gillar definitivt att vrida på en ratt för mer/mindre värme. Snabbt och enkelt, man behöver inte ta ögonen från vägen.
Minska instrumentbelysningen, bara att pilla på en liten ratt, möjligen en tryckknapp på instrumenten, men gå in i en meny och leta... nej tack!
Ja,anti, prylar byts ut i testbilarna, och säkert i vanligt folks nya bilar oxå.
Kostar vanligen inte konsumenten nåt, eftersom det handlar om felkonstruerade prylar, som byts på garantin!
Har bilen blivit två år gammal, så håller elektroniken i 20 år......
Annars borde ju bilar äldre än 2010 vara på skroten nu, för skulle elektroniken brisera som en bomb efter 5 år, hade reparationskostnaderna varit högre än nybilspriset. ...
Dessutom går ytterst sällan elektronik sönder, men ibland små elprylar som sköter det elektroniken vill!
Skilj alltså på elektronik och elkomponenter.!
Man kan inte heller säga att folk kommer fortsätta köra med trasiga system, eftersom alla säkerhetssystem ska genom det årliga nålsögat......
Trots mååånga bilar, har jag aldrig bytt tex bilens styrenhet, katalysator, abs-enhet osv...
Däremot en och annan lambdasond, tempgivare, abs-sensor mm.
Varken svårt eller dyrt, och bilarna har inte varit 5 år, snarare 15.
Den tekniken som kommer nu, kommer inte vara sämre, däremot skulle jag inte hänga på låset och köpa första modellen med nåt nytt revolutionerande.
Buggarna slipas bort på några år, sen funkar det.
Fast på ett sätt håller jag med, har haft många bilar med airbagar uppe o nere, fram o bak, inte fan har jag krockat.......
Utslängda pengar alltså!
I mitt fall så följde det med bilen då den var ett halvår gammal när den köptes, hade jag beställt till detta separat om jag köpt bilen ny? Nja kanske, många saker är ju paketerade och med Autobroms så får man tex adaptiv farthållare osv.
Det som slår mig varje gång en teknik eller ett hjälpmedel blivit mainstream är hur det bara fungerar. Saker såsom regnsensor tex, det bara finns där och fungerar bra.
Däremot så måste jag hålla med några av kommentarerna att det är skit att ESP inte kan kopplas ur helt. Om man nu har en gammal analog läderbeklädd handbroms så vill man ju kunna utnyttja den på vintern. ;-)
Och efter att man införde rulltrappor så har folk glömt hur man går i trappor! Det sägs att folk blev stående timtals i rulltrapporna när det blev strömavbrott i Oslo härom året! =)
Jag tror nog man får skilja lite på teknik som kan rädda liv och prylar som bara är en bekvämlighet. Jag kan klara mig utan elektrisk rullgardin i bakrutan men vill gärna ha ESP och autobroms!
Fantastisk replik Trasten.. Fullkomligt briljant :D:D:D
Om jag nu ska sitta i samma bil i 10 år, så svar ja!
Måste ändå säga att på de bilar jag ägt, både nya och begagnade, så har jag aldrig haft något krångel med någon av alla dessa elektriska prylar, har i stort sett endast haft byten av slitagedelar.
Det enda jag kan komma på är att uppvärmningen till vänster ytterbackspegel på en Peugeot 206 lade av ibland, åtgärdades dock på garantin.
Men jag misstänker att de flesta byter t.ex. en defekt sensor till backvarnarna för att slippa kvittera ständiga felmeddelanden varje gång bilen startas.
Du har ju redan fått svar på den där frågan ( som är ett synnerligen hypotetiskt scenario med låg verklighetsförankring).
Även om dina siffror skulle vara verklighetsförankrade så kan man konstatera att ett säkerhetssystem för 60 000 kr ganska snabbt blir värt pengarna den dag det hindrar en allvarlig olycka.
Men du kan vara lugn antifeministen. Vi har hittat bilen till dig!
http://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/allmant-om-bilar-och-trafik/dagens-bild-fran-sydney
Jag tror en majoritet väljer det dyrare alternativet, de flesta som köper nytt idag plockar på så mycket utrustning och paket som budgeten tillåter.
Skulle dock vara intressant och se siffror på t.ex. Volvo och hur många som tar baspaketet Kinetic istället för Momentum och Summum.
Bra val där, träratten är snygg! Det finns ju vantar!=)
Bra garanti! Ingen milbegränsning?
En cabbe med fem års garanti!
"En trampbil med automatiskt frihjul" står det i beskrivningen, så den är nog inte intressant! Automatiken i frihjulet är en tickande bomb! Säkert dålig underredsbehandling, dessutom.
Ok, det sprack! Vi letar vidare! =)
Kan va nått! Är bara rostskyddet ok så slår han nog till! =)
Heter väl rötskydd?
Det också!
Nackdel är också att bilen har både blå och röda detaljer, vilket kan tyda på ett försök till könsneutral färgsättning och ett visst genustänk från tillverkaren.
Är inte hjul en lite väl modern uppfinning? Sönder går dom säkert också...
Sådär ja, nu har jag dragit mitt strå till stacken i lite vuxenmobbning också.
Fint forum det här, grattis OK förlaget!
Vi är också rätt så nöjda!
Alltså, problemet är ju egentligen inte att styrenheter och skit går sönder när dom nu gör det, problemet är ju att all elektronik ofta är låst, så pajar styrenheten till höger bakdörr så räcker det inte att du hittar en med rätt nummer för två hundra och sätter dit, du måste boka tid hos märkersverkstad och programmera in komponenten i systemet. Om det ens går, blir vanligare och vanligare att prylarna är låsta till ett specifikt chassinummer och då inte ens går att programmera hos märkesverkstaden.
Tekniken kommer ju förhoppningsvis snart ikapp så att man kan hacka styrenheterna och göra vad man vill i programmeringsväg, men då kommer det GARANTERAT bli olagligt på samma sätt som USA försöker med. Där kan en chiptrimning leda till åtal för dataintrång och copywrigtbrott...
Man ska inte vara rädd för teknik, men man kan ju fundera på om det inte bara är en tävling om vem som kan bygga den mest avancerade farkosten.
Dock verkar tekniken ibland gå utför. Om man tar ABS-Aggregat t.ex, gamla Bosch ABS 1.0 som sitter i t.ex MB W124, Volvo 2/7/900, BMW E34 m.fl styrs med en liten kontrollbox och några relän, det systemet går nästan aldrig sönder, trots att bilarna är 20, ja t.om 30 år, men fyller sitt syfte fullt ut. I många nyare vagnar ger ofta hydrauldelen upp av överbelastning, om det inte är att ringarna tappar magnetiseringen eller styrenheten brinner upp.
Men som sagt, det har alltid låtit att bilarna kommer inte hålla så länge med all elektronik, men det sas väll redan på 80-90-talet när ECC och grejer kom, och hur många bilar från 90-talet ser man inte idag som fungerar felfritt? Då sköttes dessutom inget med databussar som idag, allt gick över reläer och enkla kontrollboxar som skickade analoga signaler.
Däremot kan jag inte fatta att man inte idag kan få en bil EXAKT som man vill ha den, datorerna borde ju göra det busenkelt. Man kanske vill ha en speciell grej på en standardbil, varför kan man inte köpa den löst då utan bara i paket, som kanske innehåller annat man inte vill ha?
Inte bara i relation till kostnader, Anti ! Glöm inte att flera funktioner också relaterar till säkerheten och då kan läget vara ett helt annat - i alla fall för den som inser att han inte är en fulländad och ofelbar förare i alla situationer och att detsamma gäller givetvis också alla medtrafikanter. Sen är din s k kalkyl (100.000 kontra 160.000 kr) helt overifierad och dessutom osannolik eftersom du inte redovisat några som helst förutsättningar för den. Men är man Anti i det mesta så är väl det bara trivialiteter kan jag tro...
Tagga ner, alla har rätt till en åsikt utan att få skit kastad på sig.
Vill ni ha tråden öppen så diskutera sakligt.
Nu talade jag inte om samhälleliga kostnader Anti utan ifrågasatte helt enkelt dina s k kalkyler med 100.000 kr kontra 160.000 kr. Alltså - varför inte 110.000 kr, 120.000 kr, 135.000 kr, 142.000 kr eller nån annan summa relativt din Dacia för 100.000 kr ? För annat än en Dacia finns väl knappast att jämföra med om du vill undvika onödigt "bling, bling".... För i stort sett ingen annan tillverkare har ju samma låga utrustningsnivå som Dacia i dess lägsta nivåer. Sen är det en annan sak att jag personligen uppskattar att slippa få nån närsynt förare utan bil med autobroms i "häcken" på min bil så jag applåderar verkligen alla som köper bilar med den utrustningen. För åter - ALLA förare gör förr eller senare misstag - och vissa tyvärr "förr" och dessutom flera/många gånger. Ibland lyckas vi övriga förare rädda dessa - ibland tyvärr inte...
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.