Jag kör automat med momentomvandlare. Perfekt för att krypköra centimeter för centimeter. Hur klarar en automat med lamellkoppling sådana manövrer? Håller lamellerna? Någon som vet?
Ja de med våtlamell håller, men är svårt att krypa lika mjukt som med en momentlåda. Har dock kört två passater och totalt 24000 mil så man lär sig hur den fungerar.
Dom kan ju bli överhettade om man håller på för länge, speciellt om man drar tungt också. I instruktionsboken till min V70 med Powershift-låda står att vid kö körning ska man stanna helt och invänta en lucka innan man kör fram och stannar igen, eftersom att krypköra kan överhetta lådan... Blir den överhettad ska man stå still med motorn på tomgång tills den kylts ner. Överhettar man lådan ofta så är det väl ingen högoddsare att lamellernas liv förkortas...
Tack för svar! Bra att veta när det är dags att byta. Lite knepigt är det då det inte är så lätt att veta vilken typ av koppling de nya bilarna har - var man ska börja leta. Jag skulle helst fortsätta med momentomvandlare men de är inte så vanliga längre. Tipsa gärna om nya bilar i golfkassen med momentomvandlare!
Fast visst försöker dom flästa komma med automatisk koppling på växel låda. Alla andra varianter blir väl seg på vintern och kräver sin eller sina extra decilitrar när det är vinter kallt.
Uppdaterat: 2017-07-30 17:21
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor..
https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Nä, en modern momentomvandlar låda drar inte mer än en manuell idag, bortsett från de första minutrarna när oljan är kall och då slirar den just för att värma upp oljan snabbt.
Nä, en modern momentomvandlar låda drar inte mer än en manuell idag, bortsett från de första minutrarna när oljan är kall och då slirar den just för att värma upp oljan snabbt.
Nja, möjligt men finns ändå en nackdel. I stadskörning, kökörning, långsam körning så blir den törstigare än alternativ som inte har momentomvandlare.
Jag har kört en radda automater genom åren och tycker nog att jag har ganska god pejl på hur de uppför sig. Om jag får ranka dem efter hur bra jag tycker de är så blir det såhär: 3. CVT, 2. Momentomvandlare, 1. DCT.
Om nu TS är frågande inför DCT - varför inte provköra en?
Uppdaterat: 2017-07-30 18:03
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Automat för mig som Stockholmare med eviga köer, är att inte behöva röra gasen alls för att rulla med i kön, bara släppa lite på bromsen. Har aldrig kört nån dubbelkopplingslåda, men gissar att det inte går med en sådan ??
Automat för mig som Stockholmare med eviga köer, är att inte behöva röra gasen alls för att rulla med i kön, bara släppa lite på bromsen. Har aldrig kört nån dubbelkopplingslåda, men gissar att det inte går med en sådan ??
Det går alldeles utmärkt. De flesta som dissar en DCT har aldrig kört en sådan. Skillnaden mot en momentomvandlare är hårfin i dessa lägen. Däremot ger en DCT en förfinad upplevelse när man "trycker på". Distinkt är väl ordet man kan referera till.
F.ö. så glömde jag nr 4 i inlägget ovan - Robotlådan. Elände är väl ordet man kan referera till;-)
Uppdaterat: 2017-07-30 20:05
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Det är lika stor skillnad mellan olika modeller av samma grundteknik som det är mellan de olika teknikerna. Jämför t ex en Aisin momentomvandlare som Volvo brukar köra med och dito av senaste snitt från ZF (ZF8HP) som bl.a Audi och BMW använder. Som natt och dag!
Det är lika stor skillnad mellan olika modeller av samma grundteknik som det är mellan de olika teknikerna. Jämför t ex en Aisin momentomvandlare som Volvo brukar köra med och dito av senaste snitt från ZF (ZF8HP) som bl.a Audi och BMW använder. Som natt och dag!
Sannolikt är det så - även om jag inte har någon erfarenhet av Volvos lådor. Noterar att det stoooor skillnad på den 7-växlade lådan i min MB och den 8-växlade i min DKW. Men det kan ju bero på skillnaden mellan 2005 och 2017.
Uppdaterat: 2017-07-30 20:18
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Ja, nog är det skillnad på olika fabrikats lådor, så det går inte att säga att en viss typ är bäst. Min V70 med Powershiftlåda är ryckig i låg fart, men väl uppe i fart växlar den mjukt. Provade en ny Volvo med 8-vxl momentomvandlarlåda och blev besviken. Den ryckte i varenda växel, även uppe i landsvägsfart. Sa det till säljaren som sa att det förmodligen berodde på att tidigare förare kört hårt. Kanske kan det stämma... Men TS bör provköra resp. bilmärke och bilda sig en egen uppfattning. Har även provat VW Golf Alltrack och Tiguan med DSG-låda och blev imponerad över hur mjukt dom växlade! Inga ryck, ens i låg fart. Så jag förstår Audi A5 SB:s ranking utifrån denna provkörning. Annars tycker jag även om CVT-lådorna, om det är mjuk växling man är ute efter. Men har man känsligt motoröra kan det ju störa att motorvarvet inte följer hastighetsökningen. Inget som stör mig dock. Men är man ute efter sportig körning så är det inte första valet. CVT är komfortvalet. Men även dessa skiljer sig åt mellan olika fabrikat. Så provkör!
Många användbara svar här. :-) Jag kommer att testa BMW och Volvo med momentomvandlare när det är dags. Det viktiga för mig är att det går att köra med enbart bromspedalen vid trånga parkeringsmanövrer.
Många användbara svar här. :-) Jag kommer att testa BMW och Volvo med momentomvandlare när det är dags. Det viktiga för mig är att det går att köra med enbart bromspedalen vid trånga parkeringsmanövrer.
Vilket går utmärkt väl med en DCT.
Uppdaterat: 2017-07-30 20:49
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
CVT går extremt mjukt vid manövrar i låga farter, i alla fall dom jag testat så tror det gäller generellt.
Finns ju även där olika varianter, en del kör med virtuella växlar, då minskar eller försvinner gummibandskänslan.
Dock finns väl en del frågetecken kring hållbarhet i långa loppet på flera CVT lådor liksom att dom sällan eller aldrig paras med motorer som har bra vridmoment.
Vad gäller förbrukning i lägre farter tror jag det ser ut så här fortfarande överlag (snålast till törstigast);
Många användbara svar här. :-) Jag kommer att testa BMW och Volvo med momentomvandlare när det är dags. Det viktiga för mig är att det går att köra med enbart bromspedalen vid trånga parkeringsmanövrer.
Utan att veta tror jag alla drar iväg på tomgång som du vill.
På min dsg7 så drar den i väg sakta och skulle det vara en sten eller kantsten ivägen så justerar den kopplingen så att hjulet snällt går över den utan att rusa I väg.
Tycker att den växlar exemplariskt.
Min första automat på 30 år och är nöjd.
Och kolla upp och testa. Såg att vissa momentomvandlar automater i vissa bil broschyrer deklarerar 15% mer förbrukning till skillnad från andra.
Ovh att beakta att det blir en dyrare service kostnad.
Uppdaterat: 2017-07-30 21:22
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor..
https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Det är lika stor skillnad mellan olika modeller av samma grundteknik som det är mellan de olika teknikerna. Jämför t ex en Aisin momentomvandlare som Volvo brukar köra med och dito av senaste snitt från ZF (ZF8HP) som bl.a Audi och BMW använder. Som natt och dag!
Nja, de nya AW-lådorna som Volvo använder är ganska likvärdiga med ZF8HP, den i BMW är dock något rappare och i Volvon utan polestar så är den lite mjukare. Det är ett millennium mellan den nya lådan i Volvon och den gamla. Den kan dock upplevas lite hård i vissa nedväxlingar som beror på hur den adapteras, det gör stor skillnad om man får nollställa den och köra in den själv. Har gjort det på en av mina tre, de andra två har det inte behövts...
Vidstige - låter som det finns ett samband där. CVT-lådor paras förmodligen inte ihop med vridstarka motorer just pga. att det finns en del frågetecken kring hållbarheten i långa loppet. (Vilket jag inte kände till.) Läste någonstans om att det fanns olika CVT-lådor - en del jobbade tillsammans med momentomvandlare, andra med lamellkoppling, om jag förstod det rätt. Nån som vet något om detta och vilka som i så fall funkar bäst/driftsäkrast och vilka märken som har resp. variant? Fattade jag rätt så skiljer sig alltså CVT-lådorna åt på ungefär samma sätt som momentomvandlar automater och DCT-lådor... Rätta mig gärna om jag fått detta om bakfoten.
Ang. din lista om förbrukning är jag osäker om jag håller med, främst för att det är svårt att jämföra olika typer av lådor eftersom dom sällan sitter på samma typ av bil. Min V70 Powershift tar ca 1dl mer per mil än motsvarande bil med manuell låda... (6,0 resp. 7,2 dekl. förbrukning) Vad hade den tagit med en annan typ av automat? Senare V70 T4 med VEA-motorn och momentomvandlarlåda tar 6,2 enligt dekl. Manuell fortfarande 6,0. Här verkar det som att momentomvandlare är snålast...
Rankningen av CVT före momentomvandlarlåda känns också osäkert, eftersom dom ofta sitter på olika typer av bilar. Som du nämnde så sitter CVT-lådor enbart på bilar med lägre vridmoment. Förmodligen detta som gör dom snålare. Automater med momentomvandlare har idag lockup, så inte självklart att dom är törstigare. (Som mitt exempel med V70 visade) Dessutom sitter dom oftast på mera vridstarka bilar, så svårt att jämföra rakt av... Kanske finns det bilmärken som är lättare att jämföra än mitt enda exempel. Audi har väl t.ex. funnits med alla 3 av automatlådorna. Men fanns dom med samma motor?
RJ, tror inte cvt är designad för starka motorer så har väl bara indirekt att göra med långsiktig hållbarhet. Tänk dock på att cvt i hsd är nåt annat, kanske är den mest hållbara automat av alla. cvt med momenomvandlare känner jag inte till men har hört att man testar det till dct för mjukare gång,
lockup är ju bra men inte aktiv i låga farter då rimligen blir det en del energiförluster vid kökörning och sånt i stadskörning, dvs ökad förbrukning. Mildhybrid med momentomvandlar automat kan visa sig vara en bra kombo framöver men även med dct för mer ryckfri växling i låga farter.
Vidstige - Kanske ska tillägga att mina tankar runt detta enbart handlar om bensinmotorer, eftersom jag inte har någon erfarenhet av hybrider. Som jag skrev tidigare så tycker jag inte momentomvandlar automat förefaller vara nån garanti för ryckfria växlingar. Så var i alla fall inte fallet med den Volvo jag testade. Men lådorna är ju adaptiva, som Robban förklarat, så kanske skulle jag uppleva den annorlunda om jag själv fick köra in den. Jag har som sagt testat DSG-lådor som varit helt ryckfria. Men där håller jag nog ändå CVT-lådor som allra mest ryckfria, om det är komfort som är önskemålet. Men vill man ha både komfort och sport så skulle jag titta på dom nya DSG-lådorna.
Där skrev Vidstige ungefär vad jag tänkte. Dubbelkopplingslåda med stöd av elmotor är nog det mest bekväma om man envisas med att släpa runt på en fossilbrännare. Då kan elmotorn ta krypkörning och växelbyte samtidigt som man slipper segheten i andra automatlådor.
Där skrev Vidstige ungefär vad jag tänkte. Dubbelkopplingslåda med stöd av elmotor är nog det mest bekväma om man envisas med att släpa runt på en fossilbrännare. Då kan elmotorn ta krypkörning och växelbyte samtidigt som man slipper segheten i andra automatlådor.
Och behöver aldrig slira igång från noll då elmotorn drar igång bilen från noll varv och kopplingen ligger i grepp med ettan ilagd.
Uppdaterat: 2017-08-01 00:19
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor..
https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
En automatisk växellåda är en automatisk växellåda - en växellåda som växlar automatiskt. Hur den växlar automatiskt är, om något, fullständigt ointressant.
Nja, de nya AW-lådorna som Volvo använder är ganska likvärdiga med ZF8HP, den i BMW är dock något rappare och i Volvon utan polestar så är den lite mjukare.
Vilket också ungefär är skillnaden mellan en modern momentomvandlare och en modern DCT. Den senare är något rappare, men skillnaderna är små (subjektivt). I jakten på lägre förbrukning får även momentomvandlare ett mer DCT-aktigt uppträdande.
En dubbelkopplingslåda är en automatisk växellåda. Däremot finns inget innanför skalet som är likt mellan en momentomvandlarlåda och en DCT. Den ena har momentomvandlare i framkant och sedan planetväxlar som man låser i olika kombinationer för att få ett antal växlar medan en DCT har två kopplingspaket i framkant och sedan två växelaxlar med skiftgafflar och synknav.
Det finns även andra automater med lamellkoppling, en "robotlåda" som en del ogillar nästan lika mycket som en del ogillar CVT.
En dubbelkopplingslåda är en automatisk växellåda. Däremot finns inget innanför skalet som är likt mellan en momentomvandlarlåda och en DCT. Den ena har momentomvandlare i framkant och sedan planetväxlar som man låser i olika kombinationer för att få ett antal växlar medan en DCT har två kopplingspaket i framkant och sedan två växelaxlar med skiftgafflar och synknav.
Det finns även andra automater med lamellkoppling, en "robotlåda" som en del ogillar nästan lika mycket som en del ogillar CVT.
Jag vet mycket väl vad som skiljer de olika växellådstyperna rent tekniskt, men nu pratade vi upplevelsemässigt.
Jag antar att skillnaden i hur momentomvandlarlådor med planetväxlar och dubbelkopplingslådor upplevs beror på hur snabbt växlingsbytet sker. Båda typer har den nya utväxlingen i beredskap. Det är bara att skifta över med lamellkopplingar eller genom att låsa delar av planetväxeln. Vid uppväxlingar får man en knuff framåt när motorvarvet bromsas ner, vid nerväxlingar tvärtom när motorn ska varvas upp. Där är det skillnad från bil till bil. I min Honda Legend med momentomvandlare och 2.7 liters sexa kände man tydligt knuffen vid uppväxling, i Mercan med femliters V8 märker man inte växlingar vid lugn körning. Jag skulle tro att samma skillnader finns hos dubbelkopplingslådor. Till slut handlar det då om bränsleekonomi och hållbarhet.
Skillnaden är given och den traditionella "torqueconverter" är presis som sägs.dv.s linken mellan automatlåda och motorn.
Cvt har nu varit med länge och toyota t.ex borde man lita på.själv ville jag nog inte ha cvt då den är lite tråkig.som vanligt är dyra bilar som MB t.ex med lamellautomat sedan innan 2000 på A-class fortfarande på vägarna utan nåt "havari". Som nån sa är böst på mindre hk.motorer då det var orsaken till uppfinningen att få det mästa ur motorn,till marken.så klassiskt var att en bil med 140 nm kändes/fungerade som 200 nm från 0.Derimot kan cvt også byggas större och anpassas till V8 ,men allt blir stort.cvt andvänds mycket i " screamer's"jap bilar som revar mycket men kansje inte har mycket torque?Annars idag bör man nog inte vara rädd för cvt eller kopplingslös manuell.
Jag tror att med ej manuell så är det större risk att få problem när den blir gammal och oljebyten och service är extra (extremt) viktiga på dessa dsg,cvt, dct,momentomvandlare lådor.
Alla dessa står mer frekvent på verkstad än en ren manuell låda det är bara fakta även om det i dagens läge knappast finns några barnsjukdomar kvar på dessa inovationer.
Uppdaterat: 2017-08-02 08:19
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor..
https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Alla dessa står mer frekvent på verkstad än en ren manuell låda det är bara fakta även om det i dagens läge knappast finns några barnsjukdomar kvar på dessa inovationer.
Manuella lådor är min erfarenhet att dom blir slitna med åren, försämrad funktion, växlar som blir svårare att få i, kopplingspedal som tar mer ojämt eller blir trögare etc. Automater har inte samma typ av försämring utan är mer binär där, vad jag upplevt. Lätt att glömma denna aspekt med manuell liksom risken för dyra kostnader för kopplingsproblem.
Vi har läst åskilliga insändare där man slitit ut kopplingen på 3000 mil på en vanlig låda!!
Så möjligheten finns alltid då det finns folk utan känsla. Eller hur man skall säga det.
Sedan källa.
Jag har tre olika bekanta som jobbar i verkstaden. Volvo, vag, Toyota.
Alla säger samma sak.
Kund kommer in och tycker att den är inte som förut eller missljud eller bara varvar mer.
Mjukvaru uppdateringar, justeringar och är vanligt under garanti tiden också.
Även i dag är det inte ovanligt med att man byter en hel låda till en ny.
Det är så komplext med växel styrning och mekatroniken så minsta förändring märks.
En sliten koppling på en bil om man vet om det kan oftast köras i 10000 mil till eller mer om man är medveten om det.
Sedan är det iofs inte ovanligt att dubbelmasse svänghjulet får bytas på en konversonell låda.
Uppdaterat: 2017-08-02 13:10
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor..
https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 wrote:Jag har tre olika bekanta som jobbar i verkstaden. Volvo, vag, Toyota.
Alla säger samma sak.
Ja men då så. Vem kan argumentera emot en sådan källa?
He-he, men man bör komma ihåg att momentomvandlarlådor har funnits i över sjuttio år och ständigt utvecklats.
Jag är övertygad att en automatlåda, vilket det är momentomvandlare, CVT eller DCT håller längre än en manuell med koppling vid normalt bruk, under förutsättning att service sker vid rätt tid.
Jag kom att tänka på att Volvo och Saab som båda hade Aisin och de påstod att oljebyte inte behövde ske under bilens livslängd om det inte gällde taxi!
Saab ändrade sig och rekommenderade oljebyte var 8000:e mil helt enligt Aisins instruktioner, men inte Volvo!?
Uppdaterat: 2017-08-02 15:15
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Lådorna i Volvo håller ca 35-40" mil med service (taxi) Undra hur många kopplingar det skulle gå åt på samma sträcka med manuell i en Stockholmstaxi ??
Swemba wrote:mso 1000 wrote:Jag har tre olika bekanta som jobbar i verkstaden. Volvo, vag, Toyota.
Alla säger samma sak.
Ja men då så. Vem kan argumentera emot en sådan källa?
He-he, men man bör komma ihåg att momentomvandlarlådor har funnits i över sjuttio år och ständigt utvecklats.
Jag är övertygad att en automatlåda, vilket det är momentomvandlare, CVT eller DCT håller längre än en manuell med koppling vid normalt bruk, under förutsättning att service sker vid rätt tid.
Jag kom att tänka på att Volvo och Saab som båda hade Aisin och de påstod att oljebyte inte behövde ske under bilens livslängd om det inte gällde taxi!
Saab ändrade sig och rekommenderade oljebyte var 8000:e mil helt enligt Aisins instruktioner, men inte Volvo!?
.
Hehe det behövdes inte oljebyten på vag heller och fanns ingen botten plugg heller.
Hoppas dom lärt sig och nu finns plugg och oljebyten vid 6000 mil.
Problem vill man aldrig prata om externt.
Uppdaterat: 2017-08-02 15:41
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor..
https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Fick automatoljan bytt (mitt initativ) på min Prius när den hade gått 12,000 mil, gissar att det var första gången det gjordes och rimligen behöver man inte göra det nåt mer. En liter att byta bara tror jag det var, så ingen stor operation eller stora pengar.
Vidstige, jag antar att det är Aisin i din Prius också. Nu är det ju visserligen en helt annan låda än den som sitter i Saab och Volvo och den har ju egentligen inget annat jobb att utföra än en ren utväxling så det är väl därför den inte behöver mer olja eller oftare.
Momentomvandlarlådorna behöver ofta 8 liter olja och den byts inte genom att tappa ur en plugg, då får man bara ut hälften.
Hur det går till att byta har beskrivits här tidigare.
Uppdaterat: 2017-08-02 18:33
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse, nja, som du kanske minns har vi pratat om lådan i Prius tidigare. Nån egen speciallösning av Toyota själva tror jag det är, dom kallar det e-CVT. Är inte ens en kedja som driver, enklare än så. Extremt hållbar är mitt intryck och oljebyte är kanske inte viktigt ens.
Hmmm - motorn som sådan kan väl knappast plötsligt få dubbelt så högt vridmoment "in i lådan" bara för att man har en annan typ av växellåda. Låter märkligt i mina öron...
Hmmm - motorn som sådan kan väl knappast plötsligt få dubbelt så högt vridmoment "in i lådan" bara för att man har en annan typ av växellåda. Låter märkligt i mina öron...
Det är det som är den stora tjusningen med momentomvandlare: Att den kan omvandla.
Så länge du har en hastighetsskillnad mellan impeller och turbin så kommer du få en multiplicering av ingående moment. Ju högre hastighetsskillnad, desto mer. En momentomvandlare till personbil ligger någonstans kring 2-3 gånger. Det finns industriella momentomvandlare som har en faktor på över 5. D.v.s. att 100 Nm in ger under optimala förhållanden 500 Nm ut.
När skillnaden i hastighet minskar, minskar också denna momentomvandlareffekt.
Den blir helt enkelt som en steglös växel.
Växellådan gör ju egentligen samma sak: Omvandlar moment.
Kommentarer
Ja de med våtlamell håller, men är svårt att krypa lika mjukt som med en momentlåda. Har dock kört två passater och totalt 24000 mil så man lär sig hur den fungerar.
Dom kan ju bli överhettade om man håller på för länge, speciellt om man drar tungt också. I instruktionsboken till min V70 med Powershift-låda står att vid kö körning ska man stanna helt och invänta en lucka innan man kör fram och stannar igen, eftersom att krypköra kan överhetta lådan... Blir den överhettad ska man stå still med motorn på tomgång tills den kylts ner. Överhettar man lådan ofta så är det väl ingen högoddsare att lamellernas liv förkortas...
Tack för svar! Bra att veta när det är dags att byta. Lite knepigt är det då det inte är så lätt att veta vilken typ av koppling de nya bilarna har - var man ska börja leta. Jag skulle helst fortsätta med momentomvandlare men de är inte så vanliga längre. Tipsa gärna om nya bilar i golfkassen med momentomvandlare!
Tror att Mazda har momentomvandlar-låda.
Tycker snarare det verkar som att momentomvandlare med lockup är påväg tillbaka mer o mer. Vilken bil är det du funderar på?
OK, Golfklass. Såg nu att du lagt till det. Utan att kolla tror jag att nyare Volvo V40 och BMW 1-serie har det.
Opel Astra. 1.4T 150hk, 1.6T 200hk, 1.6 CDTI 136hk. Alla med momentomvandlare.
Fast visst försöker dom flästa komma med automatisk koppling på växel låda. Alla andra varianter blir väl seg på vintern och kräver sin eller sina extra decilitrar när det är vinter kallt.
Nä, en modern momentomvandlar låda drar inte mer än en manuell idag, bortsett från de första minutrarna när oljan är kall och då slirar den just för att värma upp oljan snabbt.
Volvo V40 årsmodell 2016 eller äldre har både Geartronic = momentomvandlare och PowerShift = dubbelkoppling.
Gäller årsmodell 2017 eller nyare Volvo har slutat tillverkat med PowerShift. Finns bara Geartronic i fortsättningen.
BMW 1 serien har momentomvandlare.
Nja, möjligt men finns ändå en nackdel. I stadskörning, kökörning, långsam körning så blir den törstigare än alternativ som inte har momentomvandlare.
Ytterst marginellt eftersom den låser upp även låga hastigheter idag
Jag har kört en radda automater genom åren och tycker nog att jag har ganska god pejl på hur de uppför sig. Om jag får ranka dem efter hur bra jag tycker de är så blir det såhär: 3. CVT, 2. Momentomvandlare, 1. DCT.
Om nu TS är frågande inför DCT - varför inte provköra en?
Intressant att du rankar DCT nr 1 Audi!
Själv har jag inte kört dom nya automaterna med momentomvandlare så mycket men dom som kör dom brukar säga att dom är mycket nöjda på alla sätt.
Har vant mig vid CVT och gillar känsla av ständigt driv och mjukhet i alla lägen. Liksom låg förbrukning. Nackdel är förstås gummibandskänslan.
Automat för mig som Stockholmare med eviga köer, är att inte behöva röra gasen alls för att rulla med i kön, bara släppa lite på bromsen. Har aldrig kört nån dubbelkopplingslåda, men gissar att det inte går med en sådan ??
Det går alldeles utmärkt. De flesta som dissar en DCT har aldrig kört en sådan. Skillnaden mot en momentomvandlare är hårfin i dessa lägen. Däremot ger en DCT en förfinad upplevelse när man "trycker på". Distinkt är väl ordet man kan referera till.
F.ö. så glömde jag nr 4 i inlägget ovan - Robotlådan. Elände är väl ordet man kan referera till;-)
Det är lika stor skillnad mellan olika modeller av samma grundteknik som det är mellan de olika teknikerna. Jämför t ex en Aisin momentomvandlare som Volvo brukar köra med och dito av senaste snitt från ZF (ZF8HP) som bl.a Audi och BMW använder. Som natt och dag!
Sannolikt är det så - även om jag inte har någon erfarenhet av Volvos lådor. Noterar att det stoooor skillnad på den 7-växlade lådan i min MB och den 8-växlade i min DKW. Men det kan ju bero på skillnaden mellan 2005 och 2017.
Ja, nog är det skillnad på olika fabrikats lådor, så det går inte att säga att en viss typ är bäst. Min V70 med Powershiftlåda är ryckig i låg fart, men väl uppe i fart växlar den mjukt. Provade en ny Volvo med 8-vxl momentomvandlarlåda och blev besviken. Den ryckte i varenda växel, även uppe i landsvägsfart. Sa det till säljaren som sa att det förmodligen berodde på att tidigare förare kört hårt. Kanske kan det stämma... Men TS bör provköra resp. bilmärke och bilda sig en egen uppfattning. Har även provat VW Golf Alltrack och Tiguan med DSG-låda och blev imponerad över hur mjukt dom växlade! Inga ryck, ens i låg fart. Så jag förstår Audi A5 SB:s ranking utifrån denna provkörning. Annars tycker jag även om CVT-lådorna, om det är mjuk växling man är ute efter. Men har man känsligt motoröra kan det ju störa att motorvarvet inte följer hastighetsökningen. Inget som stör mig dock. Men är man ute efter sportig körning så är det inte första valet. CVT är komfortvalet. Men även dessa skiljer sig åt mellan olika fabrikat. Så provkör!
Många användbara svar här. :-) Jag kommer att testa BMW och Volvo med momentomvandlare när det är dags. Det viktiga för mig är att det går att köra med enbart bromspedalen vid trånga parkeringsmanövrer.
Vilket går utmärkt väl med en DCT.
CVT går extremt mjukt vid manövrar i låga farter, i alla fall dom jag testat så tror det gäller generellt.
Finns ju även där olika varianter, en del kör med virtuella växlar, då minskar eller försvinner gummibandskänslan.
Dock finns väl en del frågetecken kring hållbarhet i långa loppet på flera CVT lådor liksom att dom sällan eller aldrig paras med motorer som har bra vridmoment.
Vad gäller förbrukning i lägre farter tror jag det ser ut så här fortfarande överlag (snålast till törstigast);
1. DCT
2. CVT
3. Automat med momentomvandlare
Utan att veta tror jag alla drar iväg på tomgång som du vill.
På min dsg7 så drar den i väg sakta och skulle det vara en sten eller kantsten ivägen så justerar den kopplingen så att hjulet snällt går över den utan att rusa I väg.
Tycker att den växlar exemplariskt.
Min första automat på 30 år och är nöjd.
Och kolla upp och testa. Såg att vissa momentomvandlar automater i vissa bil broschyrer deklarerar 15% mer förbrukning till skillnad från andra.
Ovh att beakta att det blir en dyrare service kostnad.
Nja, de nya AW-lådorna som Volvo använder är ganska likvärdiga med ZF8HP, den i BMW är dock något rappare och i Volvon utan polestar så är den lite mjukare. Det är ett millennium mellan den nya lådan i Volvon och den gamla. Den kan dock upplevas lite hård i vissa nedväxlingar som beror på hur den adapteras, det gör stor skillnad om man får nollställa den och köra in den själv. Har gjort det på en av mina tre, de andra två har det inte behövts...
Vidstige - låter som det finns ett samband där. CVT-lådor paras förmodligen inte ihop med vridstarka motorer just pga. att det finns en del frågetecken kring hållbarheten i långa loppet. (Vilket jag inte kände till.) Läste någonstans om att det fanns olika CVT-lådor - en del jobbade tillsammans med momentomvandlare, andra med lamellkoppling, om jag förstod det rätt. Nån som vet något om detta och vilka som i så fall funkar bäst/driftsäkrast och vilka märken som har resp. variant? Fattade jag rätt så skiljer sig alltså CVT-lådorna åt på ungefär samma sätt som momentomvandlar automater och DCT-lådor... Rätta mig gärna om jag fått detta om bakfoten.
Ang. din lista om förbrukning är jag osäker om jag håller med, främst för att det är svårt att jämföra olika typer av lådor eftersom dom sällan sitter på samma typ av bil. Min V70 Powershift tar ca 1dl mer per mil än motsvarande bil med manuell låda... (6,0 resp. 7,2 dekl. förbrukning) Vad hade den tagit med en annan typ av automat? Senare V70 T4 med VEA-motorn och momentomvandlarlåda tar 6,2 enligt dekl. Manuell fortfarande 6,0. Här verkar det som att momentomvandlare är snålast...
Rankningen av CVT före momentomvandlarlåda känns också osäkert, eftersom dom ofta sitter på olika typer av bilar. Som du nämnde så sitter CVT-lådor enbart på bilar med lägre vridmoment. Förmodligen detta som gör dom snålare. Automater med momentomvandlare har idag lockup, så inte självklart att dom är törstigare. (Som mitt exempel med V70 visade) Dessutom sitter dom oftast på mera vridstarka bilar, så svårt att jämföra rakt av... Kanske finns det bilmärken som är lättare att jämföra än mitt enda exempel. Audi har väl t.ex. funnits med alla 3 av automatlådorna. Men fanns dom med samma motor?
RJ, tror inte cvt är designad för starka motorer så har väl bara indirekt att göra med långsiktig hållbarhet. Tänk dock på att cvt i hsd är nåt annat, kanske är den mest hållbara automat av alla. cvt med momenomvandlare känner jag inte till men har hört att man testar det till dct för mjukare gång,
lockup är ju bra men inte aktiv i låga farter då rimligen blir det en del energiförluster vid kökörning och sånt i stadskörning, dvs ökad förbrukning. Mildhybrid med momentomvandlar automat kan visa sig vara en bra kombo framöver men även med dct för mer ryckfri växling i låga farter.
Bara mina tankar kring detta.
Vidstige - Kanske ska tillägga att mina tankar runt detta enbart handlar om bensinmotorer, eftersom jag inte har någon erfarenhet av hybrider. Som jag skrev tidigare så tycker jag inte momentomvandlar automat förefaller vara nån garanti för ryckfria växlingar. Så var i alla fall inte fallet med den Volvo jag testade. Men lådorna är ju adaptiva, som Robban förklarat, så kanske skulle jag uppleva den annorlunda om jag själv fick köra in den. Jag har som sagt testat DSG-lådor som varit helt ryckfria. Men där håller jag nog ändå CVT-lådor som allra mest ryckfria, om det är komfort som är önskemålet. Men vill man ha både komfort och sport så skulle jag titta på dom nya DSG-lådorna.
RJ, Honda har försökt få mjukare gång i låga farter med momentomvandlare till dct.
http://articles.sae.org/13432/
Annars upplevde jag hybrid med dct som en förbättring när jag provkörde ioniq nyligen. elmotorn stöttar ju.
Där skrev Vidstige ungefär vad jag tänkte. Dubbelkopplingslåda med stöd av elmotor är nog det mest bekväma om man envisas med att släpa runt på en fossilbrännare. Då kan elmotorn ta krypkörning och växelbyte samtidigt som man slipper segheten i andra automatlådor.
Och behöver aldrig slira igång från noll då elmotorn drar igång bilen från noll varv och kopplingen ligger i grepp med ettan ilagd.
" en automat med lamellkoppling" - DET är en dubbelkopplingslåda - ingen automat.
Och vad övriga anser om det är som sagt - fullkomligt ointressant.
En automatisk växellåda är en automatisk växellåda - en växellåda som växlar automatiskt. Hur den växlar automatiskt är, om något, fullständigt ointressant.
Vilket också ungefär är skillnaden mellan en modern momentomvandlare och en modern DCT. Den senare är något rappare, men skillnaderna är små (subjektivt). I jakten på lägre förbrukning får även momentomvandlare ett mer DCT-aktigt uppträdande.
En dubbelkopplingslåda är en automatisk växellåda. Däremot finns inget innanför skalet som är likt mellan en momentomvandlarlåda och en DCT. Den ena har momentomvandlare i framkant och sedan planetväxlar som man låser i olika kombinationer för att få ett antal växlar medan en DCT har två kopplingspaket i framkant och sedan två växelaxlar med skiftgafflar och synknav.
Det finns även andra automater med lamellkoppling, en "robotlåda" som en del ogillar nästan lika mycket som en del ogillar CVT.
Jag vet mycket väl vad som skiljer de olika växellådstyperna rent tekniskt, men nu pratade vi upplevelsemässigt.
Jag antar att skillnaden i hur momentomvandlarlådor med planetväxlar och dubbelkopplingslådor upplevs beror på hur snabbt växlingsbytet sker. Båda typer har den nya utväxlingen i beredskap. Det är bara att skifta över med lamellkopplingar eller genom att låsa delar av planetväxeln. Vid uppväxlingar får man en knuff framåt när motorvarvet bromsas ner, vid nerväxlingar tvärtom när motorn ska varvas upp. Där är det skillnad från bil till bil. I min Honda Legend med momentomvandlare och 2.7 liters sexa kände man tydligt knuffen vid uppväxling, i Mercan med femliters V8 märker man inte växlingar vid lugn körning. Jag skulle tro att samma skillnader finns hos dubbelkopplingslådor. Till slut handlar det då om bränsleekonomi och hållbarhet.
Det var Niklas kommentar som jag kommenterade...
Skillnaden är given och den traditionella "torqueconverter" är presis som sägs.dv.s linken mellan automatlåda och motorn.
Cvt har nu varit med länge och toyota t.ex borde man lita på.själv ville jag nog inte ha cvt då den är lite tråkig.som vanligt är dyra bilar som MB t.ex med lamellautomat sedan innan 2000 på A-class fortfarande på vägarna utan nåt "havari". Som nån sa är böst på mindre hk.motorer då det var orsaken till uppfinningen att få det mästa ur motorn,till marken.så klassiskt var att en bil med 140 nm kändes/fungerade som 200 nm från 0.Derimot kan cvt også byggas större och anpassas till V8 ,men allt blir stort.cvt andvänds mycket i " screamer's"jap bilar som revar mycket men kansje inte har mycket torque?Annars idag bör man nog inte vara rädd för cvt eller kopplingslös manuell.
Jag tror att med ej manuell så är det större risk att få problem när den blir gammal och oljebyten och service är extra (extremt) viktiga på dessa dsg,cvt, dct,momentomvandlare lådor.
Alla dessa står mer frekvent på verkstad än en ren manuell låda det är bara fakta även om det i dagens läge knappast finns några barnsjukdomar kvar på dessa inovationer.
Jasså? Källa?
Manuella lådor är min erfarenhet att dom blir slitna med åren, försämrad funktion, växlar som blir svårare att få i, kopplingspedal som tar mer ojämt eller blir trögare etc. Automater har inte samma typ av försämring utan är mer binär där, vad jag upplevt. Lätt att glömma denna aspekt med manuell liksom risken för dyra kostnader för kopplingsproblem.
Vi har läst åskilliga insändare där man slitit ut kopplingen på 3000 mil på en vanlig låda!!
Så möjligheten finns alltid då det finns folk utan känsla. Eller hur man skall säga det.
Sedan källa.
Jag har tre olika bekanta som jobbar i verkstaden. Volvo, vag, Toyota.
Alla säger samma sak.
Kund kommer in och tycker att den är inte som förut eller missljud eller bara varvar mer.
Mjukvaru uppdateringar, justeringar och är vanligt under garanti tiden också.
Även i dag är det inte ovanligt med att man byter en hel låda till en ny.
Det är så komplext med växel styrning och mekatroniken så minsta förändring märks.
En sliten koppling på en bil om man vet om det kan oftast köras i 10000 mil till eller mer om man är medveten om det.
Sedan är det iofs inte ovanligt att dubbelmasse svänghjulet får bytas på en konversonell låda.
Ja men då så. Vem kan argumentera emot en sådan källa?
He-he, men man bör komma ihåg att momentomvandlarlådor har funnits i över sjuttio år och ständigt utvecklats.
Jag är övertygad att en automatlåda, vilket det är momentomvandlare, CVT eller DCT håller längre än en manuell med koppling vid normalt bruk, under förutsättning att service sker vid rätt tid.
Jag kom att tänka på att Volvo och Saab som båda hade Aisin och de påstod att oljebyte inte behövde ske under bilens livslängd om det inte gällde taxi!
Saab ändrade sig och rekommenderade oljebyte var 8000:e mil helt enligt Aisins instruktioner, men inte Volvo!?
Lådorna i Volvo håller ca 35-40" mil med service (taxi) Undra hur många kopplingar det skulle gå åt på samma sträcka med manuell i en Stockholmstaxi ??
.
Hehe det behövdes inte oljebyten på vag heller och fanns ingen botten plugg heller.
Hoppas dom lärt sig och nu finns plugg och oljebyten vid 6000 mil.
Problem vill man aldrig prata om externt.
Fick automatoljan bytt (mitt initativ) på min Prius när den hade gått 12,000 mil, gissar att det var första gången det gjordes och rimligen behöver man inte göra det nåt mer. En liter att byta bara tror jag det var, så ingen stor operation eller stora pengar.
Vidstige, jag antar att det är Aisin i din Prius också. Nu är det ju visserligen en helt annan låda än den som sitter i Saab och Volvo och den har ju egentligen inget annat jobb att utföra än en ren utväxling så det är väl därför den inte behöver mer olja eller oftare.
Momentomvandlarlådorna behöver ofta 8 liter olja och den byts inte genom att tappa ur en plugg, då får man bara ut hälften.
Hur det går till att byta har beskrivits här tidigare.
saabnisse, nja, som du kanske minns har vi pratat om lådan i Prius tidigare. Nån egen speciallösning av Toyota själva tror jag det är, dom kallar det e-CVT. Är inte ens en kedja som driver, enklare än så. Extremt hållbar är mitt intryck och oljebyte är kanske inte viktigt ens.
Hmmm - motorn som sådan kan väl knappast plötsligt få dubbelt så högt vridmoment "in i lådan" bara för att man har en annan typ av växellåda. Låter märkligt i mina öron...
Det är det som är den stora tjusningen med momentomvandlare: Att den kan omvandla.
Så länge du har en hastighetsskillnad mellan impeller och turbin så kommer du få en multiplicering av ingående moment. Ju högre hastighetsskillnad, desto mer. En momentomvandlare till personbil ligger någonstans kring 2-3 gånger. Det finns industriella momentomvandlare som har en faktor på över 5. D.v.s. att 100 Nm in ger under optimala förhållanden 500 Nm ut.
När skillnaden i hastighet minskar, minskar också denna momentomvandlareffekt.
Den blir helt enkelt som en steglös växel.
Växellådan gör ju egentligen samma sak: Omvandlar moment.
En graf som visar på hur det kan förhålla sig:
http://jmclutch.com/site/sites/default/files/catalog/torque_OutInRPM.png
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.