Vi Bilägares forum

AEB hade kunnat rädda liv, än en gång

AEB hade kunnat rädda liv, än en gång

Det finns de som anser att någon autobroms, det behöver man inte. Ty den som behöver det kan inte köra bil och bör inte ens sitta i en bil.

Så möts man av denna nyhet:

https://www.dn.se/nyheter/varlden/bilist-korde-pa-folk-vid-copacabana/

Det finns en stor chans till att autobroms hade kunnat rädda liv och undvikit skador.

När skall AEB bli lagstandard, med minimikrav på hur bra den skall vara?

Ju förr desto bättre...

Uppdaterat: 2018-01-19 06:21

Kommentarer

Xanthopteryx skrev:

Det finns de som anser att någon autobroms, det behöver man inte. Ty den som behöver det kan inte köra bil och bör inte ens sitta i en bil.

Så möts man av denna nyhet:

https://www.dn.se/nyheter/varlden/bilist-korde-pa-folk-vid-copacabana/

Det finns en stor chans till att autobroms hade kunnat rädda liv och undvikit skador.

När skall AEB bli lagstandard, med minimikrav på hur bra den skall vara?

Ju förr desto bättre...

Ja dom som är teknikfientliga dom kommer alltid att oberopa att dom kör såå bra, så någon autobroms behövs definitivt inte. För se då skall man nog inte köra bil över huvudtaget, om man inte kan bromsa själv. osv. osv.

Uppdaterat: 2018-01-19 18:50
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

+1 på christers inlägg.

Uppdaterat: 2018-01-19 19:43

Alla är tyvärr inte lika perfekta bilförare som du, VolvoXC90. Och för denna majoritet så är nya tekniska hjälpmedel välkomna för att minska antalet olyckor och den skadeföljd som är ett resultat av de olyckor som trots allt händer. De flesta bilförare är faktiskt vanliga människor med de brister de flesta av oss har.

Uppdaterat: 2018-01-19 19:55

Visst är det smaklöst, att hävda att AEB inte behövs, när det de facto räddar liv och antagligen skulle kunnat rädda liv även denna gång.

Du litar ju på servostyrningen, servobromsarna, abs, antisladd och gud vet vad fanstyg som finns i din bil. Det går ju bra, eller hur?

Dags att ta nästa kliv nu - införa AEB med fotgängardetektering som standard.

Jag vill inte att min dotter blir ihjälkörd bara för att bilen i fråga inte har tekniken som skulle kunnat förhindra eller lindra olyckan.

Och jag vill inte köra ihjäl någon bara för att jag får en blackout, svimmar eller något annat inträffar, om nu tekniken finns för att minska risken för detta.

Det finns inga vettiga argument för att inte ha det i bilarna i dag, precis som ABS och antisladd och servostyrning och servobromsar och så vidare. Kostnaden är när som helst försumbar. Tekniken fungerar och blir dessutom bättre för var dag som går.

Uppdaterat: 2018-01-19 19:55
Pi skrev:

Alla är tyvärr inte lika perfekta bilförare som du, VolvoXC90. Och för denna majoritet så är nya tekniska hjälpmedel välkomna för att minska antalet olyckor och den skadeföljd som är ett resultat av de olyckor som trots allt händer. De flesta bilförare är faktiskt vanliga människor med de brister de flesta av oss har.

För att inte tala om de sjukdomsfall som inträffar på vägarna, och som leder till farliga situationer eller dödsfall.

Uppdaterat: 2018-01-19 19:56

Det har alltid varit samma sak...

4 WD, blaha blaha, jag kommer alltid fram med tvåhjulsdrift och då borde alla andra också göra det...

Servostyrning är för kärringar, en riktigt karl orkar ratta själv...

ABS är bara för de som.inte KAN bromsa och därmed borde de stanna hemma...

Intet nytt under solen med andra ord.

Man utgår ifrån sig själv som ofelbar bilförare och dömer andra därefter, eller som det också kallas, lex vib-forum...

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25

Jag tycker inte 4wd riktigt hör hemma bland övrigt i tråden.

Uppdaterat: 2018-01-19 20:03

Nja VolvoXC90, alla är inte såna exceptionella förare som du så jag tar tacksamt emot all hjälp jag kan få ute i trafiken.

Å sen så väljer folk i gemen hellre 20-tums fälgar än autobroms...

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25
VolvoXC90 skrev:

Ni ser bara så långt näsan räcker. När individer förväntar sig att alla bilar ska bromsa, så kliver de bara ut över gatan. Det blev fler skadade efter zebralagen.

Detta är iss samma sak.

Det är så fantastiskt att ni vill ha dessa på alla bilar, ska fungera i alla väder och ingen ska behöva betala för det. Nej vi ska få välja vilka tillbehör vi vill ha i våra bilar. Sedan är det roligt att ni horder skuttar ihop som en liten flock hyenor och kommer dragande med era moralpinnar i högsta hugg.

Tur att vi har er ute i trafiken. Alla vi andra busförare behöver ni hobbypoliser som visar oss hur man ska köra och hur fort och...

Ingen har krävt att det "skall fungera" i alla väder. Men i de väder det fungerar, då hjälper det. Eller hur?

Väljer du bort ABS och anisladd och servostyrning och servobroms? Eller ojar du dig massor över att du måste betala för det?

Det blev fler skadade när man införde mobiltelefoner i var mans hand också.

Som tur är håller även det på att ändras. Från 1 februari i år så gäller handsfree och inget annat.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6832428

Uppdaterat: 2018-01-19 20:34

Är det en medveten handling av dig VolvoXC90 att vara så otrevlig som möjligt ?

Uppdaterat: 2018-01-19 21:38

Kom tydligen över på fel sidan vägen. Där fanns en lastbil...

Ni har säkert hört om det men har ni sett bilen?

https://nwt.se/arjang/2018/01/19/personbil-och-lastbil-i-krock-pa

Skulle AEB hjälpt? Både på lastbil och personbil.

Skulle linjevarnare hjälpt?

Skulle något annat stödsystem hjälpt?

Självklart svårt att hitta svar på, särskilt nu innan utredningen klarlagt hela förloppet, men tankarna snurrar ju helt klart.

Uppdaterat: 2018-01-19 21:39

Fast mot rakt mötande trafik så hjälper väl inte AEB såvitt jag förstått. Även om det säkert kommer lösningar vad det lider.

Uppdaterat: 2018-01-19 22:55

Dags att tagga ner nu ”VolvoXC90” annars kan du bli tvungen att ta en paus härifrån.

Uppdaterat: 2018-01-19 23:26
Pi skrev:

Fast mot rakt mötande trafik så hjälper väl inte AEB såvitt jag förstått. Även om det säkert kommer lösningar vad det lider.

Om bilen väl kommit över på fel sida så finns det teknik för att försöka styra tillbaka. Går inte det så, märker bilen en förestående krock så bromsar den. Låt säga att lastbil och bil haft det, och båda bromsat från säg 90 till 70 så ökar chanserna dramatiskt.

Uppdaterat: 2018-01-20 05:24

X - fast jag tror att just den funktionen är svår att få att fungera OK rent praktiskt för det finns ju faktiskt väldigt många små och smala vägar så frågan är hur automatiken skall fungera för alla typer av vägar. Att aktivera bromsen för fordon som kommer in från sidan eller när man hastigt närmar sig ett fordon bakifrån är en sak men min gissning är att just frontalkollisions-scenariot är lite svårare att förutse. Men vad vet man om framtiden... Sen är det ju en väldigt lång period från det att tekniken finns i bilar som kan köpas till dess den finns i såpass många fordon att det börjar få effekt mera allmänt.

Uppdaterat: 2018-01-20 08:47

Finns det hyfsat synliga vägmarkeringar vet du hur du ligger på vägen. FInns inga vägmarkeringar, vet du ändå om du ligger till höger eller vänster. Radarn och kameran vet riktning och hastighet på mötande bil. Du vet riktning och hastighet på din bil. Du kan då räkna ut vad som kommer ske och om det är möjligt att hinna väja undan. Egentligen samma sak som att bromsa för upphinnande, förbipasserande cykel e.t.c.

Om allt värderas tillräckligt högt så varnar bilen först och om det blir oundvikligt så bromsar den.

Tekniken finns, den blir såklart bättre, men åter igen - sänkt hastighet med ynka 10-20 km/h i krockögonblicket gör Mycket Stor skillnad.

Volvo har ju börjat laborera med den tekniken och det finns nu på nya XC60 och det rullas nu ut till fler modeller (jag har fått det i vår V90 till exempel). Oncoming Lane Mitigation kallar de det. Andra tillverkare har säkert också börjat med liknande.

http://www.automobilemag.com/news/2018-volvo-xc60-arrives-self-steering-head-collision-avoidance/

Och sedan är det ju som såhär att tekniken har lååååångt kvar till att alltid fungera i alla lägen, men varje lindrad eller förhindrad olycka är en lindrad och en förhindrad olycka.

Ett exempel från verkligheten vad gäller teknikens hjälp (observera - hur bra förare man än må vara så händer sådant här ändå!)

"Actually had it work this morning. I have always had that nagging thought that it might not. This morning I was crossing a mini roundabout (going straight on) when this dipstick, although I suppose I can't really call him a dipstick as its a simple tool that does have a useful function, anyway this pillock came came onto the roundabout from my left at high speed and cut straight across the front of me. I did react but by the time I had got my foot off the accelerator and across to the brake the City Safety had operated and saved me from what would have probably a nasty t bone accident. Nice to know that it works. Makes a horrible noise though."

Uppdaterat: 2018-01-20 09:17
VolvoXC90 skrev:

Ja det är nog dags att ta en paus från familjen här inne. Ser fram emot Deeds pekpinnar mot de övriga som förlöjligar I tråden... Misstänker att det inte lär ske, men jag har förstått att det är familjen som får säga vad de vill, oemotsagt.

Man kan säga sin åsikt VolvoXC90 utan att vara taskig och nedlåtande, även om det ibland är hårfint vad som är åsikt och personangrepp. Jag vet, för jag har varit avstängd p.g.a. ett personligt krig med en figur som har slutat skriva på detta forum sedan en tid tillbaka. Tack och lov!

Uppdaterat: 2018-01-20 15:27
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Tänkvärt inlägg Styrman jansson. Det känns som att idag ska man antingen köpa ny bil och inte behålla den för länge, för att ha så modern bil med maximalt skydd som möjligt men undvika dyra reparationer. Alt ska man köpa en äldre bil utan all denna teknik, som är enkel o billig att reparera. Halvgamla bilar känns vanskligast, pga dom dyra reparationer som då kan dyka upp...

Uppdaterat: 2018-01-24 12:33
Styrman_jansson skrev:

Jag får nog erkänna att jag är en av dem som känt mig, kanske obefogat, skeptisk till många av dessa hjälpmedel. Främst av två anledningar. Det första bygger på att jag delvis har en bakgrund inom automation och programmering och vet genom erfarenhet att "idiotsäkra" automatiserade processer och funktioner inte finns. Det finns helt enkelt för många variabler och det kommer hela tiden uppstå nya situationer som man inte tänkt på. Har man sedan som användare byggt upp ett förtroende för dessa funktioner kan man hamna i potentiellt farliga situationer.

Det andra är att vi bygger in väldigt avancerad teknik i bilarna som jag tror kommer förkorta deras livslängd, med följden av att vi får en större miljöpåverkan i att med att vi konsumerar mera. Jag har själv alltid kört begagnade bilar och felsökt/lagat en hel del själv och just är elektroniken är det som är svårast att felsöka/laga. Det blir oftast också dyrast eftersom det endast är märkesverkstäderna som har verktygen och viss kunskap om dessa fel. Tyvärr upplever jag att felsökning mer och mer försvinner även hos märkesverkstäderna och att man mest byter saker tills felet försvinner. Min gissning är att felsökning tar för lång tid och att komponenterna i sig är billiga (för verkstäderna) så man tjänar på att byta "lite extra" saker istället. Inte särskilt hållbart i längden.

Kommer jag då att prioritera dylika hjälpmedel vid nästa bilköp? Kanske. Helst vill jag se bilar som haft dessa i 5-10år och rullat 25k + mil med dessa hjälpmedel utan eller med minimala problem innan jag vågar mig på det. Man kan säga att jag är en trygghetsnarkoman, men för att det inte ska bli motsägelsefullt då dessa hjälpmedel just ska skapa trygghet, så är jag en trygghetsnarkoman när det gäller funktion/kvalité. Dessutom är jag en stark anhängare till "keep it simple" och har svårt att förstå meningen med stora touchskärmar o d i en bil. För mig känns det som funktionerna blir mer avlägsnar, och kräver fler "tryck" (eller swipe ;) ) och tar för mycket uppmärksamhet från körningen. Det är kanske är en anledning till att alla dessa nya hjälpmedel behövs?

Volvo har haft systemet i över tio år nu. Så där kan du hämta information om huruvida det fungerar fortfarande. Sedan har det ju förbättrats sedan dess såklart.

Du måste tänka på att människan definitivt inte är idiotsäker, och att saker händer som man omöjligt kan hinna reagera på men som en dator har stora chanser att göra något åt. Och självklart är inte tekniken ofelbar, men det är redan visat att sedan Volvo införde autobroms så har olyckorna minskat radikalt. Tekniknen hjälper, helt klart.

Det man inte får glömma är också att det funnits teknik och elektronik i många herrans år. Startspärr, ABS, ESP, elektronisk insprutning, sensorer här och var e.t.c.

Det var rätt länge sedan det gick en vajer från hjulen till hastighetsmätaren. Elektronik även där.

Att ha en stor petskärm är självklart något man kan vara kluven till men man måste försöka se varför det blivit så:

Fler funktioner och hjälpmedel, fler inställningsmöjligheter, ny radioteknik, och så vidare.

Det skulle bli en herrans massa knappar och fanstyg överallt vilket INTE skulle bidra till säkerheten. Knapphysteri är sällan funktionellt.

Att man dessutom nu kan uppgradera och förändra en redan såld bil gör att man också kan behöva ha digitala skärmar.

Jag har till exempel fått en ny säkerhetsfunktion i bilen efter en uppdatering.

De har även designat om gränssnittet för att göra det tydligare.

Man vill gärna koppla in sin telefon (och det är ett KRAV från 1 februari om du vill prata i telefon, att ha handsfree) och det blir klart meckigare utan skärm.

Att ha skärm för instrumenten gör att man som exempel kan få navigationskarta där så man slipper släppa blicken för långt från vägen.

Och så vidare...

Faktum är att det med den stora skärmen, som jag själv anpassat var knappar ligger och gömt undan saker jag inte behöver pilla på, och röststyrningen och HUD med navigationsanvisningar med mera gör att jag kan vara än mer fokuserad på trafiken. Jag är dessutom mer utvilad och känner mindre stress av att köra i röriga situationer.

Bilar har sedan många år varit rullande datorer, fastän det kanske nite synts fullt ut för den som framför bilen. I dag har det blivit mer synligt helt enkelt.

Den dagen bilen griper in och räddar ett liv, kanske ditt liv eller någon i din familj - då är du nog jävligt glad över att tekniken finns.

Bara tekniken att bilen själv kontaktar larmcentralen har räddat och kommer att rädda många liv.

Ingen ifrågasätter väl ABS och ESP i dag, inte ens du - eller?

Krockkuddar? Bältesförsträckare?

Varje liv som räddas och varje svår skada som blir lindrig eller oskadad = vinst.

Uppdaterat: 2018-01-24 12:52

Båda filmerna:

Ingen av bilarna är utrustade med pedestrian detection. Bilen är alltså inte byggd för att klara av att känna av människor.

Lite som att hävda att Goodyear gör skitkassa sommardäck eftersom de tappar greppen när det är is och minusgrader ute.

Kom gärna förbi någon gång så kan jag demonstrera skärmen vi har och talfunktionen. Man petar faktiskt jäkligt sällan på skärmen.

De enda gångerna under normal körning är för att dra igång Wazenavigeringen och sedan ställa torkarbladen i serviceposition vid risk för snö eller sådant.

Vid vissa tillfällen petar jag för att välja vilken av kamerorna jag vill titta på (har fyra stycken så antingen 360-gradersvy eller valfri kamerariktning), när det är tjorvig parkering till exempel. Likaå om jag vill att bilen skall parkera själv så måste jag ju peta på skärmen, men oftast går det bra självmant (har nyttjat funktionen ett par gånger och det var sååå skönt för jag skulle aldrig försökt ens på de platserna - automatiken kan parkera i sidoficka ner till 1,2 gånger bilens längd, och hjälper dig även ut, och klarar också vanlig insticksparkering vilket är grymt bra på jobbets hopplösa parkering).

Det är liksom rätt genomtänkt allt känner både jag och frugan (som är så långt ifrån teknikfantast som man kan tänka sig).

Angående kaffemaskin: Så hade vi också, fast med åtta miljoner knappar. Så där har det ju inte med touchknappar i sig att göra.

Uppdaterat: 2018-01-24 13:31

Styrman_jansson: Autobromssystem träder in såpass sent i processen att 99.99% av alla förare redan hade valt att bromsa själva -om de bara upptäckt faran. Bilen varnar dock innan, på Volvo med en stor ilsket rött blinkande och tutande sken mitt i siktfältet. Det skall mycket till för att missa det.

När det sedan handlar om tekniken som sådan är den inte unik för bilindustrin. Den har tvärtom nyttjas både hos flyg som militära verksamheter under lång tid. Tekniken är inte perfekt, där är vi helt överens. Men vi kan se att den är betydligt bättre än människan genom att den faktiskt bidrar till färre och mindre allvarliga olyckor. Huvuddelen av systemen träder in där människan missar, inte istället för människan (även om det också håller på att utvecklas i en rasande takt)

Människan är en faktor i c;a 90% av alla olyckor - på ett eller annat sätt. Ju större andel av dessa incidenter som tekniken kan adressera, desto säkrare blir vår trafikmiljö.

Så utifrån ett säkerhetsperspektiv är det viktigt att skilja på teknik som hjälper till när föraren eller medtrafikanterna gör misstag och på teknik som sitter där för komfort och nöjes skull.

MVH AL

Uppdaterat: 2018-01-24 13:33
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Styrman_jansson skrev:

För att spinna vidare på kaffemaskinsliknelsen. Kanske kan en bil hjälpa en förare med sin uppmärksamhet istället. Tänk om en bil kunde säga till föraren "Ser du fotgängaren till vänster som närmar sig snabbt?" och på så sätt kanske undvika att autobroms överhuvudtaget behövs i det fallet?

Delvis är det ju så det fungerar i dag. Bilen varnar först så du har chans att ingripa.

EN varning har jag fått en gång (förutom de jag testat medvetet då). Det var en helidiot som bara svängde in i min fil framför och bilen gnölade och varningssymbolen blinkade men då jag själv hann ingripa och släppa på gasen så gjorde inte bilen något själv.

Samtidigt är det en svår balansgång - man vill ju inte bli varnad i tid och otid för det tar uppmärksamhet från kanske viktigare saker.

Ett riktigt fall jag läste om som också visar vad tekniken kan hjälpa:

Personen kör en Volvo. På landsväg, mörkertid, skulle personen köra om den framför.

Ut i mötande körfält och gasar på och plötsligt nyper bilen bromsen och en halv sekund senare kommer älgen ut över vägen.

Uppdaterat: 2018-01-24 13:35
A.L skrev:

Styrman_jansson: Autobromssystem träder in såpass sent i processen att 99.99% av alla förare redan hade valt att bromsa själva -om de bara upptäckt faran. Bilen varnar dock innan, på Volvo med en stor ilsket rött blinkande och tutande sken mitt i siktfältet. Det skall mycket till för att missa det.

När det sedan handlar om tekniken som sådan är den inte unik för bilindustrin. Den har tvärtom nyttjas både hos flyg som militära verksamheter under lång tid. Tekniken är inte perfekt, där är vi helt överens. Men vi kan se att den är betydligt bättre än människan genom att den faktiskt bidrar till färre och mindre allvarliga olyckor. Huvuddelen av systemen träder in där människan missar, inte istället för människan (även om det också håller på att utvecklas i en rasande takt)

Människan är en faktor i c;a 90% av alla olyckor - på ett eller annat sätt. Ju större andel av dessa incidenter som tekniken kan adressera, desto säkrare blir vår trafikmiljö.

Så utifrån ett säkerhetsperspektiv är det viktigt att skilja på teknik som hjälper till när föraren eller medtrafikanterna gör misstag och på teknik som sitter där för komfort och nöjes skull.

MVH AL

VI som har HUD får en stor blaffa som är vit med rött på (lite oklart vad för symbol för det går så fort när den kommer så jag minns inte riktigt) som blinkar frenetiskt på max ljusstyrka och så gnölar det i högtalarna. Gnölet är faktiskt också väldigt väl anpassat så man inte skall bli skrämd utan bara uppmärksammad, för kör du på någon redig tuta där lär man väl köra i diket bara därför. Det är ändå inte minsta tvekan om vad som händer och man reagerar instinktivt direkt

Uppdaterat: 2018-01-24 13:38

Såg nån test med mellanklasgänget på youtube, inte så gammal. V60 och BMW 3-serien var sämst, dem stoppade inte alls när en konstgjord människa gick ut i vägen. Audi och övriga klarade att bromsa utan att köra på.

Uppdaterat: 2018-01-24 22:30

Denna är ju en klassiker!

https://m.youtube.com/watch?v=aNi17YLnZpg

Uppdaterat: 2018-01-24 22:39
Xanthopteryx skrev:

Länk?

Hittar den inte nu.

Uppdaterat: 2018-01-24 22:39

Jo men visst är dessa system helt pålitliga idag, efter så många år..

https://www.expressen.se/motor/bilnyheter/volvolarm-om-problem-med-autobromsen/

Uppdaterat: 2018-01-24 22:47

Som många påpekat tidigare i dessa diskussioner så handlar det ännu så länge om ett stödsystem och inte något där föraren ska strunta i framfarten. Försöker man själv göra allt man kan bakom ratten kanske systemet hjälper till den där gången man gör ett misstag.

Uppdaterat: 2018-01-25 07:58
FXX skrev:

Jo men visst är dessa system helt pålitliga idag, efter så många år..

https://www.expressen.se/motor/bilnyheter/volvolarm-om-problem-med-autobromsen/

Observera att den har överreagerat - det finns inga rapporter om underreaktion!

Just nämnda Essingeleden är intressant då flera har fått indikation, på exakt samma ställe.

Alltså är det något i trafikmiljön som lurar bilen. Det som är bra med detta är att man har isoerade platser och där kan undersöka vad systemet ser och programmera om det.

Den första filmen - ja, vad säger man. Ny teknik är ny teknik. Har du sett hur de första krockkuddarna betedde sig :-p Det var en prototypbil och saken fixades till introduktionen.

Även JAS 39 Gripen har havererat under prototypstadiet. Faktiskt har de enda större flygplansrelaterade haverierna med Gripen skett just under prototypstadiet. Det var dessutom Lars Rådeström som stod för båda dessa haverier.

Uppdaterat: 2018-01-25 08:10
Styrman_jansson skrev:

Har autobromssystem koll på vad som är bakom bilen?

Låt oss säga att du har en skolbuss bakom full med barn bakom dig. Föraren av bussen är stressade och ligger lite för nära (så är det ibland i verkligheten tyvärr).

Då springer det ut en man som håller på att missa bussen framför dig. Som människa skulle du inte ha en chans att reagera och helt enkelt köra på mannen. Men autobromsen tvärbromsar och skolbussen försöker panikväja, kör in i bakre flygeln på din bil och välter. Var det rätt beslut att bromsa där?

Helt uppåt väggarna hypotetiskt men inte alls osannolikt. Hur kan autobromsen här avgöra vilket som är rätt? Att bromsa för mannen och potentiellt risker 30 barns liv eller att köra över mannen och fortsätta? Och hur värderar den ditt liv i sammanhanget? Jag kan tänka mig fler fall där en "autobromsning" skulle rädda den som är framför bilen men riskera den som sitter i.

Som sagt. Det finns oändligt antalvariabler att ta hänsyn till...

Tro mig jag tycker intentionen och ambitionen med dessa system är helt rätt. Men än så länge upplever jag många av dem som kanske något längre än "betastadie".

Beroende på utrustning har faktiskt bilen koll på vad som händer bakom.

Dock så är detta fall egentligen et konstigt fall - vare sig du hinner eller inte och därmed kör på mannen så lär du ändå tvärnita varpå scenariot händer ändå.

Skillnaden är att när bilen tvärnitar så kanske mannens liv går att rädda

Man måste tänka på att bilen varnar först och agerar sedan när det anses oundvikligt att kollidera.

Lite förenklat:

Det krävs bedömt 15 meter för att stanna bilen.

Du fr varning 40 meter innan. Du reagerar inte och 16 meter innan bromsar bilen.

Vilka fler fall tänker du på? Där de i bilen skulle utsättas för att rädda framförvarande?

Du måste också ta i betänkande vad Människan gör och inte gör. Det körs på barn och vuxna varje dag. Det körs på andra bilar varje dag. Det dör folk nästan en om dagen.

Hittills har denna teknik bevisats sänka olyckorna och dödsfallen.

Det är mycket riktigt svåra avvägningar men det handlar åter igen om att bara göra något när det verkligen är oundvikligt.

Har själv testat att köra på min pappa i låg hastighet (den fungerar från 4 km/h kan tilläggas).

Första gången fick jag varning och började bromsa lite men kände då hur pedalen bara sögs ner och bilen nitade någon halvmeter framför honom.

Andra gången fick bilen bromsa - varning och sedan nitade bilen någon halvmeter framför.

Tredje gången bromsade jag själv varvid jag stannade på varningsstadiet och bilen gjorde inget.

Det som också skiljer nu mot det i artikeln är att artikeln pratar om generation 2, som använder långdistansradar, kamera och lidar.

Nu i generation 3 används långdistansradar, kortistansradar med mer spridning och kamera. Radarn är också bättre placerad i det stora hela vilket ger en bättre överblick, till exempel för barn som springer ut framför en pakerad bil.

Det tillval vi har med rear colision kommer att, vid risk för påkörning bakifrån, att varna bakomvarande med snabba blinkningar. Om bilen fortfarnde bedöms köra på så dras bältena åt och står man still i en kö så kommer bromsen att aktiveras fullt ut (för att undvika att studsa vidare) och krocksystemet förspänner sig. Innan krocken sker.

Lyckas krocken undvikas så släpper bältena och allt fungerar som vanligt.

Uppdaterat: 2018-01-25 08:20
Xanthopteryx skrev:

<blockquote class="quote-msg quote-nest-2 even">

<div class="quote-author">FXX skrev:</div>

Jo men visst är dessa system helt pålitliga idag, efter så många år..

https://www.expressen.se/motor/bilnyheter/volvolarm-om-problem-med-autobromsen/

</blockquote>

Observera att den har överreagerat - det finns inga rapporter om underreaktion!

Just nämnda Essingeleden är intressant då flera har fått indikation, på exakt samma ställe.

Alltså är det något i trafikmiljön som lurar bilen. Det som är bra med detta är att man har isoerade platser och där kan undersöka vad systemet ser och programmera om det.

Den första filmen - ja, vad säger man. Ny teknik är ny teknik. Har du sett hur de första krockkuddarna betedde sig :-p Det var en prototypbil och saken fixades till introduktionen.

Även JAS 39 Gripen har havererat under prototypstadiet. Faktiskt har de enda större flygplansrelaterade haverierna med Gripen skett just under prototypstadiet. Det var dessutom Lars Rådeström som stod för båda dessa haverier.

Felet var att bilens batteri laddades ur alldeles innan visningen, och en snabbladdare anslöts därför vilket gjorde att systemet kopplades ur (lampan lös t.o.m. Det var också därför som krockkuddarna inte aktiverades. Pinsamt blev det, men samtidigt ganska kul;-).

MVH AL

Uppdaterat: 2018-01-25 08:31
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Finns det bilar som bara varnar utan att bromsa ??

Såg nått på TV från Ryssland men dashcam.

Ett pipp, en röst som sa varning.......... Sen small det när en älg klev ut.

Jag uppfattade aldrig att bilen bromsade, å andra sidan var väl avståndet från pipet till smällen 2 sekunder.

Uppdaterat: 2018-01-25 09:00
Rikard skrev:

Finns det bilar som bara varnar utan att bromsa ??

Såg nått på TV från Ryssland men dashcam.

Ett pipp, en röst som sa varning.......... Sen small det när en älg klev ut.

Jag uppfattade aldrig att bilen bromsade, å andra sidan var väl avståndet från pipet till smällen 2 sekunder.

Det finns gott om bilar som bara varnar men utan bromsingrepp. Anledningen är oftast att bromsfunktionen bara är verksam inom vissa hastighetsintervall. Älgen i fråga detekterades förmodligen av systemet och därför varnades föraren.

MVH AL

Uppdaterat: 2018-01-25 09:06
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Xanthopteryx skrev:

Har själv testat att köra på min pappa i låg hastighet

Ha ha, vilken fantastisk far du har som ställer upp på sådant;-).

MVH AL

Uppdaterat: 2018-01-25 10:37
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
A.L skrev:

Xanthopteryx wrote:

Har själv testat att köra på min pappa i låg hastighet

Ha ha, vilken fantastisk far du har som ställer upp på sådant;-).

MVH AL

Jag höll trots allt foten precis milimetern ovanför bromspedalen. :-p Och han var beredd att hoppa undan.

Uppdaterat: 2018-01-25 10:46

Självklart finns det sådana fall, men betänk då att även om personen blivit påkörd hade hastigheten kanske sänkts och därmed minimeras skadorna.

Bara det att få en varning Först skulle antagligen fått din vän att stanna, även om rådjurets liv inte gått att rädda.

Det är det som är vitsen: Att systemen varnar först och bromsar sedan när det är bortom tvivel att det inte kommer gå bra om föraren inte ingriper. Bara det att man får varningen innan i de fall det är möjligt gör det hela mycket trafiksäkert. Bilen känner även av om du gör något, till exempel väljer att gasa på i stället för att du bedömmer att olyckan då kan undvikas. Likaså kan du alltid ta över om bilen vill styra i en viss situation men du vill styra åt ett annat håll.

Grävlingsexemplet visar hur kassa vi människor är. Vi är rent ut sagt livsfarliga att ha bakom ett sådant mordvapen som bilen är. Människan reagerar långsamt och tar korkade beslut, ofta baserat på ren rutin. Läste någon studie om hur högerhänta människor lättare får mötesolycka till exempel om djur springer över vägen medan vänsterhänta lättare får dikeskörning (med träd och allt det innebär).

Sedan skall vi komma ihåg nu också att om bussen du talar om hade haft systemet så skulle 1. Bilen varnat för att man ligger för nära och 2. bromsat när bilen bromsade och där hade sedan ESP och ABS och övriga stödsystem sett till att minimera risken för vältning samt öat chansen vid väjning (genom att aktivt bromsa rätt hjul kan man öka svängverkan vid undanmanöver).

Hur man än vänder det är människan faktiskt det allra största problemet.

Jag har sällan problem med att hålla avstånd till bilen framför men ändå gillar jag att ha funktionen som visar en liten avståndsvarningssymbol (som sakta fadar in när man börjar komma för nära) när man ligger för nära bilen framför. Ibland i vissa trafiksituationer är det lätt att glida lite för nära och den lilla hinten gör att man lättare ökar på avståndet och blir mer medveten om hur man kör.

Är det glashalt så vet jag inte hur dagens system tänker, men man kan ju tänka sig att den faktiskt märker av genom att den har sensorer för hur hjulen beter sig i kontakt me marken (ABS och ESP och TC e.t.c.), men oavsett det så kommer bilen ändå att kunna sänka farten mer än vad en människa som inte bromsar hade gjort. Åter igen, du får (när det är möjligt) varning i förtid och kan då reagera. Reagerar du inte då skulle du ändå inte haft en suck att stanna. Sedan finns ju då även, som sagts ovan, tekniken för att hjälpa till när man gör en undanmanöver runt objektet.

Frågan blir mer intressant när vi talar om att lämna över ansvaret till bilen. Då blir det spännande... Vem ansvarar då? Tillverkaren? Nisse som programmerat systemet? ...?

Uppdaterat: 2018-01-25 13:48

Instämmer till fullo och det är jag mycket imponerad över på volvon vi har. Det märks att man har tänkt till, gjort undersökningar och tester och verkligen analyserat hur det uppfattas.

Plingandet som blir vid autobroms är påtagligt och distinkt men inte så man skiter på sig och gör något dumt.

Plingandet för att automatkörassistansen vill att du skall hålla i ratten (första 'varningen' är tyst, andra plingar).

Plingandet för trötthet, minns inte om det ens plingar. Haha, du ser, det är liksom bara så man får en hint men inte hoppar till. Dessutom kan den då guida dig till närmsta rastplats.

Korsa linjer är att den styr själv tillbaka och envisas du så durrar ratten. Inget pling alltså.

Backsensorer och framsensorer är, ja, ganska typiskt.

Varning vid korsande vid backning (ur en pficka till exempel) är mer distinkt och faktiskt så man fattar instinktivt att "Nu skall jag broma och hålla koll!"

När du kör med röststyrning så kommer ett slags pling som bekräftar att bilen fattat att du vill röststyra och att du nu kan prata.

Det plingar liksom inte så mycket faktiskt utan nr det plingar så är det ofta något viktigt.

Hatar själv när det piper och plingar hela tiden.

Svårt att få full känsla när man inte sitter i bilen men såhär låter det:

https://www.youtube.com/watch?v=KreVQ_S9KsY

Du ser även den orangea varningen för avstånd (detta är justerbart när den skall larma - jag har alltid längsta avståndet, och avståndet är kopplat till hastigheten, typ en form av tidsavstånd).

Här hör du Cross traffic alert:

https://www.youtube.com/watch?v=Ge9X1cnL-qw&t=263s

Sedan plingar det ju om du inte har bälte och så piper bakluckan när den far nedåt (elektrisk, med sparkfunktion).

Alltså, helt ärligt kan jag inte komma på så mycket mer. Allt känns faktiskt mycket väl avvägt både vad gäller typ av pling och ljudnivå. Man kan även individuellt justera ljudnivå för t.ex. backsensorer, cross traffic och så.

Jo, kanske att navigeringen kommer med något heads up-pling inför en röstguidning, tror jag? Minns inte heller. Det tycker jag är ett bra betyg: Att jag inte minns hur det låter eller OM det låter visar, enligt mig, på att man hittat ljud som man reagerar på men som inte stör.

Vet att jag också provat bilar där det är ett jävla gnölande och plingande på allt. Man blir ju tokig och det distraherar massor. Fattar inte varför allt skall låta i dag. Du kan fanemej inte sätta på tvätten utan "PIIP PIIP PIIP PIIP PIIP PIIEDIIPIIPEDITT" för varenda jävla knapptryck. Blev glatt överraskad av nya tvättmaskinen att man 1. kan välja på flera ljudnivåer! och 2. kan stänga av ljudet HELT!

Nu låter det som jag är värsta försäljaren av Volvo men vi valde bilen för att den är säker, bekväm (enligt oss), jag är mer utvilad när jag kört den och att vi behövde en ny bil då vi lyckats totalhaverera vår förra lite hastigt och...lustigt... Men det är faktiskt så att för mig, som är ljudkänslig och stör mig lätt på idiotkonstruktioner och -funktioner, så är den i det stora hela mycket väl avvägd. Finns alltid saker man vill förbättra men man skall samtidigt komma ihåg att det skall fungera för många människor.

Det är nog den mest intuitiva och välorganiserade bil, vad gäller knappar och annat joks, som jag kört. Startsträckan till att ha koll på det vikgaste och mest användbara var mycket kort, även för frugan som är fullständigt teknikointresserad och bara vill att saker skall fungera (byta däck - vaddå, det sker väl automagiskt? Den tankar sig väl själv också? Fylla på spolarvätska - vaddå, det är ju alltid påfyllt? ... varpå jag mest "Ja, man kan ju undra vem som gjort det..." :-p )

Kom gärna och provåk någon gång om du vill (typ nordväst stockholm).

Uppdaterat: 2018-01-25 15:35
Styrman_jansson skrev:

Kul att det finns fler som är allergiska mot plingande bilar X!

Är det något som gör mig till en dålig förare så är det bilar som inte kan hålla tyst. Vår Skoda är för det mesta en trevlig bil men jag ibland blir jag fullkomligt rasande på alla pling och pling. Speciellt när det spelas upp på en ganska hög ljudnivå och till ingen nytta.

Varje gång jag drar igång bilen kommer det ett 80-tals "pliongplong" som nästan gör så att huvudet vibrerar. Vaför? Jo den talar om att min telefon är ansluten... Jag tror jag ska berätta en hemlighet för Skoda.... Det behöver inte låta alls.

Jag tittade lite på filmerna du länkade till. Nu är det svårt med avståndsbedömningen på en film, men i första filmen jag skulle nog bli lite irriterade när det blinkade på vissa ställen. Det såg ut som normal stadskörning där man kommer nära andra bilar vid t.ex. rödljus m.m. Riskerna där ärr små då man ofta redan antingen bromsar eller har handlingsberedskap. Troligtvis skulle jag stänga av ett sådant system (om det går) då mitt öga skulle söka sig till den blinkande symbolen istället för trafiken framför mig. Men visst, skulle min uppmärksamhet brista är det bra med en varning. Förhoppningsvis har blinkandet inte stört mig tillräckligt så jag stängt av det innan.

Hade en V60 hyrbil en gång med "dödavinkel" varning på bakspegeln. Lampan lyste mer eller mindre konstant då det var blandat snö och hagel ute. Jag hade bilen så kort sträcka så jag tog aldrig reda på om det gick att stänga av, men det hade definitivt åkte av om det hade gått.

Ang. touchdisplayer m.m. så har jag kört V90 som hyrbil och jag måste säga att jag såg inga direkta fördelar för mig med den jämfört med traditionella knappar/rattar. De funktioner jag behöver i en bil innebär inte många knappar och jag "Känner" när jag tryckt så när jag lärt mig var de sitter så får jag även en haptisk återkoppling som bekräftar att jag gjort det. Det hela känns som lite "technical esctacy" som en del Androidtelefon lider av. Man plockar in massa funktioner för att man kan. Varför ska jag t.ex. kunna justera ryggstödet på passagerarstolen med förarstolens reglage?

Men detta sagt så får jag väl också säga att jag förstår att det finns människor som tycker om det här och som det passar. Jag som person är en ganska stark anhängare av "lean" och keep it simple. Lyx för mig i en bil mäts inte i mängden flashig elektronik utan i hur väl styrning, drivlina och chassi är avstämda med varandra och vilka materialval man har gjort m.m.

Det är okej om saker plingar, om man kan stänga av det lätt (som på vår nya tvättmaskin). Kan man inte stänga av skal det vara j--gt noga avvägt.

Håller med om att det är svårt att bedöma på filmerna men jag som har testat kan verifiera att det är svårt att få till varningen. Det är ju inte bara hastighet utan fart som spelar in och att pressa så pass så den varnar, det är läskigt... =) Skulle testa en gång när frugan var med och hon typ "Aaarghh!! Bromsa!" och sedan gnölade och blinkade det.

Varningen för att man ligger för nära, den orange lilla saken som sakta fadar in, är också beroende av hastighet och avstånd och det är lätt justerat via rattknappar. Men längsta avstånd är faktiskt helt utan problem om man kör med lite vett i kolan.

Döda vinkelvarnaren har faktiskt fungerat riktigt bra. Antagligen använder de en annan teknik nu. Det är radar i bakre kofångaren som kombineras med ultraljudssensorerna. Den har hittills Aldrig felvisat. Nu sitter även lampan i backspegeln så man tänker inte på den om man inte tittar i bakspegeln. Även jag störs av sådana där olater men tänker inte på den.

Vilka funktioner behöver du?

Jag ser problemet med just dessa funktioner som man normalt inte använder, som ändå behöver den där gefla knappen.

Du vill kanske stänga av backsensorer och liknande ibland (som med påkopplat släp utan el....). Det behövs en knapp. Du har kamera och vill aktivera = knapp. Du vill stänga av döda vinkel = knapp. Du vill stänga av filvarnare = knapp. Du vill ha DAB = knapp. Du vill byta radiokanal = knapp. Du vill ställa om till vanlig farthållare (ej adaptiv) = knapp. Du vill... Ja, det blir många knappar. Titta på V70 av nyare modell. Pust... Och fippla i menyer i stället, nej tack. Grejat lite med morfars Mercedes och det är ju löjligt komplicerat att göra vissa saker där.

Ett problem TROR jag med att du hade som hyrbil var att du är van vid knapphanteringen men när man vant sig bort och inser att 1. Röststyrningen är riktigt bra och 2. Man kan anpassa så det viktigaste är närmast. Då blir det inte så illa. Det var ovant i början. Nu skulle jag inte vilja gå tillbaka till knapphysterin. Det jag skulle vilja ändra är att kunna välja bort vissa saker på standardskärmen där radio och sådant visas. Där finns även Telefon, men kör jag via Android Auto sköter den biten telefon, så då skulle jag vilja ha något annat i stället som, tja, förarprestation eller Glympse? T.ex.

I normalfallet petar jag som sagt på skärmen för att dra igång Waze och såhär års sätta vindrutetorkarna i serviceposition.

Rövvärmen är förinställd, rattvärmen likaså - vill jag ändra pratar jag. Defroster bak har faktiskt en knapp, men det går lika enkelt att säga "Tina bakrutan" eller mer formelt "Sätt på defroster bak". Vill jag parkera så, är backen i går alla kameror igång, så får man peta om man vill titta på singlekamera. Kör man framåt får man peta på knappen kamera. Inte testat röststyrningen där kom jag på - måste testa! Man vet ju aldrig. =)

Har också funderat på det där med stolen. Nu kan inte vi det, men det har tydligen att göra med att vi inte har minne på passagerarstolen (dock el). Så någon koppling till minnesfunktionen verkar det ju vara. Som tur är måste du ju inte det om du inte vill. Funktionen, när jag testat, är ju liksom inget som stör i allafall. Då är det just nu värre att det finns en bugg som gör att bilen ibland blir lite dement och glömmer justera stolen när man byter mellan nycklar. Frugan är kort, jag är lång = jag kommer fasen inte ens in i bilen när hon har stolen framskjuten! Synnerligen intermittent fel dock, stört nog.

Uppdaterat: 2018-01-27 07:34

Apropå pling förresten: Det var någon bil jag provsatt hos någon bilfirma. Den plingplongade direkt när man satt sig när alla tekniksystem startade upp. Typ Välkommen eller något. Min första tanke var "Var fan stänger man av detta? Jag skulle bli vansinnig dag två redan!"

Uppdaterat: 2018-01-27 07:52

Jag provade en Peugeot 505 turbo på 80-talet. Jag gjorde missen att slå på tändningen innan jag stängde dörren så en röst förkunnade "Attention, the door is open" vilket jag visste eftersom jag kom den vägen. Nån sekund senare fick jag veta "Oil pressure level is low", ganska vanligt med avstängd motor.

Uppdaterat: 2018-01-27 10:20

Haha. Men det var på engelska iallafall?

Moster hade en BMW en gång för länge sedan. State of the art ned massa kontrollfinesser.

Allt på tyska...

Uppdaterat: 2018-01-27 10:47

Så folk här tror på allvar att en fotgängare ska tänka tanken "Där kommer en bil! Den ser ut att vara av årsmodell -15 -16 eller senare - den har nog autobroms - då går jag ut framför den!". Det är ju så jävla osannolikt att det nog ALDRIG kommer hända. Folk gör vad dom kan för att krysta fram konstiga scenarion där det inte skulle fungera. Men alla tusen helt VANLIGA scenarion där det faktiskt fungerar då? "AMEN OM MAN HAR EN HALVMETER ISBARK PÅ SENSORN OCH PERSONEN SOM GÅR UT PÅ GATAN HAR EN ALUMINIUMDRÄKT SOM ISOLERAR VÄRMEN OCH EN GHILLIE SUITE SÅ HAN SER SOM EN BUSKE - DÅÅÅÅ FUNKAR DET INTE!!!". Låter lite som Hassans gamla busringningen som avhandlade om det skulle komma 10 000 tyska bögar över gränsen bara för att vi gick med i EU.

Tänk istället att det hoppar fram en unge mellan två bilar. Om det då (mot förmodan) skulle vara så att den inte har en värmeisolerande dräkt målad i samma färg som F-117 och sensorn på bilen inte gått sönder (det låter lite som att de garanterat kommer gå sönder första veckan man äger bilen) - DÅ kanske det gör nytta. Och då kan ni ju sitta där och vara tjuriga över att det plingade och bilen stannade.

Det där med skolbussen som åkte bakom var ju också ett spännande scenario. Speciellt den som skrev att det vore bättre att INTE bromsa och då bara helt sonika köra över personen framför bilen OCH FORTSÄTTA KÖRA (?). Är folk helt sjuka i huvet? "Nej jag kan få en buckla - jag kör över personen". Hur ska man ens avgöra om den som ligger bakom skulle hinna bromsa? Vid viltolyckor ser ju för övrigt ofta bil nummer två djuren tidigare än de som åker i bilen som krockar. Så det finns en rätt stor chans att bussen börjat bromsa innan du själv ens sätt personen som du håller på att köra på. Men visst. Kanske bäst att gasa på lite IFALL skolbusschauffören skulle tappa en baugette, böja sig ner på golvet, trycka på gasen av misstag och accelerera när det dumma autobromssystemet hade bromsat! För det är ett sannolikt scenario i vissas värld. Mycket mer sannolikt än att det faktiskt skulle göra nytta.

Man blir mörkrädd.

Uppdaterat: 2018-01-27 11:01

Tack för träffande och rolig läsning, mitt i det tragiska.

Uppdaterat: 2018-01-27 11:41

Xant/styrman Jag blir imponerad av din bil X och röststyrningen för alla funktioner och säkerhets detaljerna.

Jag är riktigt nöjd med min octavia med lite extra begränsad

vardags lyx för min slant.

Jag hatar pling i onödan och det är väldigt lite av det på min bil.

Jag har nästan lärt alla i familjen att använda röst styrningen för telefonen och naven som funkar suveränt bra på min bil.

Jag har svårt för när det blir för mycket snack och teknik, fick ett elände när Windows 10 hoppade in obemärkt i datorn.

Xant, Jag tänker hur funkar det med alla röst komandon och flera som personer som använder bilen och dom knappar som du fixat logiskt (för dig hihi) på skärmen.

Jag har 3 barn som i bland använder bilen och flickorna tänker jag kanske skulle ha lite svårt men div teknik.

Likadant med krock radaren som jag är nöjd med och den har varnat bromsa ett par ggr på 2000 mil.

Tänker i bland att till sommaren ska jag köpa en uppblåsbar Barbara bara för att få veta hur det funkar och villka marginaler man har om olyckan skulle vara framme.

Känner du att du har full koll på krock radarens förmåga.

Jag har testat många bilar förra året och många franska mfl med ett skärande rymdljud plingande i tid och otid för allt möjligt ovesentligt.

Annars så konservativ som jag är så är jag helt nöjd med analoga klassiska mätare mot många fabrikats halvmesyrer med 1/4 digitala med få och dåliga funktioner men som bara har som uppgift att blidka köparen i bil hallen.

Uppdaterat: 2018-01-27 11:49
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Xanthopeteryx wrote : Då är det just nu värre att det finns en bugg som gör att bilen ibland blir lite dement och glömmer justera stolen när man byter mellan nycklar. Frugan är kort, jag är lång = jag kommer fasen inte ens in i bilen när hon har stolen framskjuten! Synnerligen intermittent fel dock, stört nog.

Ja det där har jag också stört mig på, att bilen helt glömt bort min inställning på plats 3 på knapparna på stolen. Exempel hon kör bilen med sin keyless nyckel vi stannar och hon går ur och jag tar bilen och fortsätter färden ensam dit jag skall med min keylessnyckel. OBS bilen låstes inte mellan förarbytena. Verkar ju fånigt. Då trycker jag på knapp 3 som är min stolinställning. Men se det funkar inte alls. Hennes inställning på alla 3 knapparna. Störande.

Jag får helt enkelt ställa om alla inställningar och spara dom med minnesknappen. Så funkar inte min Insignia. Den kommer alltid ihåg inställningarna av stolen oberoende vilken nyckel som låste upp bilen och så tycker jag det skall vara.

Kanske lite OT. Någon som har en lösning på detta problem på min XC60 eller vad jag gör för fel?

Uppdaterat: 2018-01-27 12:33
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Det handlar inte om att lämna över i fallet med autobroms. Det handlar om en extra nivå av säkerhet i de fall människan inte hinner.

Skulle du själv helt seriöst, om det gick ut nån framför bilen, hinna göra någon större analys över om bilen bakom hinner stanna eller ej, hur många som färdas i den bilen, och om den eventuella kökrock som skulle uppstå väger upp för att du inte kör över den framför bilen? Nej du kommer förhoppningsvis på instinkt tvärnita, precis som autobromsen gjort - om än kanske någon sekund senare. Som någon skrev ovanför så har det ingen påverkan på utgången de båda fordonen sinsemellan. Om du inte väljer att inte bromsa - vilket skulle vara sjukt osannolikt.

Ang. elektronik så har det funnits i bilar i avancerad form i runt 30 år nu. Vissa misslyckas mer än andra på enkla grejer men generellt håller det bra. Och skulle nu autobromsen fallera på en 15-20 år gammal bil så är det må va hänt. Själv är jag lång mer orolig för mekaniska haverier en elektroniska. Det är där de riktiga räkningarna kan komma, då elekronik i många fall är enkelt att byta, medans mekanik kräver dyr arbetstid, även om man hittar begagnade delar.

Dessutom så är en gammal "skorv" fortfarande brukbar med småtrasig el. Är väl in princip bara ABS-systemet som MÅSTE funka (säkerhet och besiktning). I bästa fall finns det skrotar där man kan köpa begagnade grejer. Precis som att man kan gå o införskaffa en begagnad elhissarmatur idag. Eller en box till motorn. Eller en AC-kontrollpanel etc.

Pratar vi "framtiden" så blir det ju dessutom mer och mer elbilar som har rätt minimala servicekostnader. Så den berömda milkostnaden ifall något nu skulle gå sönder är troligen mindre ändå. Ingen enskild elektronikkomponent lär kosta mer än en genomsnittlig kamremsservice ändå.

Uppdaterat: 2018-01-27 12:33
Styrman_jansson skrev:

Ja du Roger.

Tror du lyckades helt missa poängen i mitt inlägg.

Jag lade inga värderingar alls i vad som var rätt eller fel. Målet var att visa att trafiken inte är digital. Det finns ett oändligt antal kombinationer och situation och det är osannolikt att ett system skulle ha programmerats för alla. Det intressanta var också när ett autonomt system ställs inför moraliska/etiska val. I situationen med skolbussen var frågeställningen att köra på en människa och kanske undvika en påkörning bakifrån eller att bromsa och riskera en påkörning bakifrån. Det är väl inte ovanligt med påkörningar bakifrån vid kraftiga inbromsningar? Har autobromssystemet tillräckligt med information för att avgöra vilket beteende som är etiskt korrekt? Vet den reaktiontiden och bromssträckan för bakomvarande fordon? Vet den hur stora skadorna skulle skulle bli på respektive fordon vid en påkörning bakifrån och hur stor risken för skador på passagerare i båda? Vet det hur väglaget är för tillfället? Kanske skulle en undanmanöver vara mer lämpligt vid tillfället in en inbromsning?

Rätt eller fel? Personligen tycker jag det är en intressant frågeställning när vi lämnar över dylika val till en form av automatiska system, som förmodligen inte har bättre förståelse och etisk uppfattning än summan av de som skapat det.

Och nej jag är inte emot syftet med dessa system. Men det krävs inte mycket kunskap av sannolikhetslära för att förstå att

dessa system kommer ställas in för mångt fler situationer än vad dess skapare kan ha förutsett. Det är lika viktigt att inse begränsningarna med dessa hjälpmedel som att förstå fördelarna.

Själv blir jag mörkrädd över en del människors övertro till teknik och dess förträfflighet. Och samtidigt oförmågan att andra kritiserar saker vilka man utvecklat en odelat positiv bild till.

Tänk såhär:

Kan du, människan, avgöra vad som är rätt och fel i alla situationer?

Nej.

Kan du ha uppmärksamhet på flera saker samtidigt?

Nej.

Har du snabb reaktionaförmåga?

Nej.

Tar du logiska välavvägda beslut hela tiden?

Nej.

Kan du räkna ut, med givna parametrar, var ett föremål exakt kommer ta vägen?

Nej.

Datorn är snabb, kan räkna mycket bra, kan hålla koll på flera saker samtidigt, med rött hjälpmedlet kan de se mycket bra även under dåliga förutsättningar, kaninmat upptäcka små detaljer (barnhuvud bakom en bil) och så vidare.

Människan är inte perfekt. Datorn är inte perfekt.

Men datorn gör ändå så många saker så mycket bättre än människan.

Autonoma system, det är något helt annat än stödsystem.

Det är även lämpligt som en egen tråd.

Mycket intressant ämne som bjuder på Extrema svårigheter.

Uppdaterat: 2018-01-27 12:47
christer_1 skrev:

Xanthopeteryx wrote : Då är det just nu värre att det finns en bugg som gör att bilen ibland blir lite dement och glömmer justera stolen när man byter mellan nycklar. Frugan är kort, jag är lång = jag kommer fasen inte ens in i bilen när hon har stolen framskjuten! Synnerligen intermittent fel dock, stört nog.

Ja det där har jag också stört mig på, att bilen helt glömt bort min inställning på plats 3 på knapparna på stolen. Exempel hon kör bilen med sin keyless nyckel vi stannar och hon går ur och jag tar bilen och fortsätter färden ensam dit jag skall med min keylessnyckel. OBS bilen låstes inte mellan förarbytena. Verkar ju fånigt. Då trycker jag på knapp 3 som är min stolinställning. Men se det funkar inte alls. Hennes inställning på alla 3 knapparna. Störande.

Jag får helt enkelt ställa om alla inställningar och spara dom med minnesknappen. Så funkar inte min Insignia. Den kommer alltid ihåg inställningarna av stolen oberoende vilken nyckel som låste upp bilen och så tycker jag det skall vara.

Kanske lite OT. Någon som har en lösning på detta problem på min XC60 eller vad jag gör för fel?

Lås förarprofil, ett tips jag fått och skall testa. Vet inte om du kan det dock på den bilen.

Uppdaterat: 2018-01-27 12:51