Tänkte förmedla den ringa erfarenhet av de bilar jag kört med adaptiv farthållare. Adaptiv farthållare tycker jag är Guds gåva till mänskligheten och därför är det viktigt att den fungerar som om en människa hade gasat och bromsat. Till min fasa har jag upptäckt stora kvalitetsskillnader som fått mig att skriva lite av mina erfarenheter.
Min referens är MB E-klass som jag inte kört med adaptiv funktion, men har ett handhavande med sin spak som är lika intuitivt som en blinkers. Man behöver aldrig leta var den är eller hur den fungerar. Likt en blinkers ökar man hastigheten i dess fjädrande läge och ökar i 10km steg i sekundintervall när man går över spärren.
Skulle gärna prova en S-klass som ska fungera fullt ut.
Detta grundar sig på tre bilar jag kört hittills i tjänsten.
VW Caravelle: Fungerar som en normal farthållare med avståndsinställning, reagerar mjukt i det mesta både i långsamma köer som motorväg, bromsar ned till stopp men släpper direkt då med varningssignal så man får ta över, därefter kan man återta farthållaren i 20-30 km/t. Inställningar i både per km och per 10km steg vilket jag föredrar. Knappar på ratteker med olika uppsättning beroende på om det finns adaptiv funktion eller inte.
Volvo V70: Normal farthållare med avståndsinställning, reagerar lika mjukt om inte mjukare än VW, börjar öka hastigheten när man använder vänsterblinkersen i en omkörning förutsatt att man har en högre inställd hastighet, bromsar ned till stopp och håller där, går det inte för många sekunder så följer den framförvarande annars får man dutta på gasen så den släpper. Inställningar i 5km steg vilket jag tycker är lite överkurs. Knappar på ratteker med olika uppsättning beroende på om det finns adaptiv funktion eller inte.
Renault Talisman: En farthållare som man inte kan engagera innan 50km/t och som fungerar ned till 40km/t sen släpper den WHAT?? Det är ju därunder man verkligen behöver den i olyckor på motorväg m,m. När den är engagerad så har jag märkt att den kan flukturerar upp och ned några km bakom en som jag upplevt håller jämn hastighet. Det känns som att den till och med bromsar lite, precis som en svajig LP-skiva för de som kommer ihåg. Har undrat vad de bakom tänker om mig och min körstil. Inställningar i 2km steg som blir ett väldigt duttande så man slutar med det om man ska öka 20-50km direkt utan gasar istället. Knappar på ratteker.
Jag kommer att testa ordentligt i framtiden när jag ska byta bil och inte slås av att man kan få adaptiv farthållare enbart, risken är att man kan bli besviken.
Några andra med erfarenheter om andra märken?
Kommentarer
Min adaptiva på Golfen lär väl fungerar säkert på samma sätt som den i Octavian med undantag för att knapparna sitter i vänster ratteker och även den hanterar man givetvis utan att släppa ratten. Sen finns det ju olika program som gör den mer eller mindre "mjuk" i funktionen. Med automatlåda så fungerar den (kopplar inte ur) ända ner till stopp om bilen framför stannar - med manuell låda är det ju inte riktigt på det sättet. Går att låsa hastigheten ner till 30 km/t vilket jag tycker är ett krav oavsett om farthållaren är adaptiv eller inte. Vill minnas att även min "släpper" bromsfunktionen om man blinkar och påbörjar en omkörning av ett fordon som kör långsammare än den hastighet man har inställd.
Ja, denna typ av farthållare är nåt jag skulle ha svårt att vara utan den dag det är dags att byta bil. Den är lite beroendeframkallande, tyvärr....
V90: Som V70 ungefär. Om den stannat för länge och gått ur funkar resumeknappen och den gasar på själv. Blinkar du och det går långsammare i filen du skall till saktar den in direkt vid blink. Och till snabbare fil gasar den på. Kan aktiveras från 30 och med följande mål från 0. Radar i rutan så opåverkad av snöslusch och isbildning. Vid manuell låda tror jag den bryter under 30, men lite osäker. Steg två aktiverar dessutom pilot assist så bilen även rattar själv, från 0 till...150? Eller är det mer?
Blivit mjukare och smartare i och med mjukvaruuppgraderingar.
X, Det kan jag ha missat att resumeknappen kör igång igen, för när jag tryckte på gasen och det fick jag göra försiktigt för att det inte skulle bli ett ryck.
På V70 och V60 går det att återaktivera start på resumeknappen.
Det blir en lugnare körning tycker jag. Min kompis gillar den inte på hans BMW, han tycker att den är för sävlig... Eller kan det vara att han är för hetsig själv?
I normala köer så kör jag ofta utan, men i snigelköer som vid olyckor eller bara den förhatliga storstadstrafiken såg kör jag gärna med. Där orkar jag inte framförhålla och bilen får gärna styra själv också.
PÅ MIN CHR BRUGER JEG DEN MEGET , DEJLIGT I KØKØRSEL . JA ALLE STEDER OVER 35. RIGTIG FIN.. OG PÅ MOTORVEJ FANTASTISK..
Vid vilken lägsta fart kan man låsa den adaptiva farthållaren i C-HR ? 30 km/t är ett krav för mitt vidkommande men tidigare farthållare ifrån Toyota har bara klarat 40--42 km/t som lägsta hastighet.
Pi: C-HR verkar ha kökörningsassistent ner till 0 km/h av något slag enligt instruktionsboken. Notera att jag inte provat själv så jag kan inte gå i god för det.
Grosser - det var nog inte det jag frågade efter utan vilken lägsta hastighet man kan låsa farthållaren på.
OK GF - samma som för t ex nuvarande Auris då - med konventionell farthållare. Dåligt - med tanke på alla 30-sträckor som finns numera så vill man ju kunna köra på farthållaren också där.
Enbart farthållare med låst är (över cirka 40 km/tim) står instruktionsbok från Toyota C-HR!
Använda förarstödssystemen
■Aktiv farthållare med radar från 0 km/tim kan ställas in när
●Växelspaken är i D.
●Bilens hastighet överskrider cirka 50 km/tim.
Om ett framförvarande fordon känns av kan den aktiva farthållaren från
0 km/tim dock ställas in även om fordonets hastighet är cirka 50 km/tim,
eller lägre.
På min Hyundai IONIQ Electric så behövs 3 knappar och en vippa (+/-) för att reglera den adaptiva farthållaren som går ner till 0 km/h, och har möjlighet att kököra med filhållningsassistans.
Ingreppet är oftast lent, men inte alltid om det "dyker" in en bil alldeles för tätt framför, men kör man man 2 av 4 "pluttar" i avstånd reagerar den OK. Ökar upp hastigheten när man blinkar ut för att köra om etc. En tryckning på +/- reglerar i steg om 1 km/h, håller man in reglerar den upp till närmsta 10-tal km/h. Lägsta inställbara hastighet är 30 km/h utan fordon framför.
Den sköter sig bra och är lättmanövrerad, inte så mycket att klaga på egentligen.
Japp, det verkar inte bättre än så.. att Toyota aldrig lär sig.
Märkligt. Knappast raketvetenskap att på en modern bil programmera från 30. Jag kunde, ej adaptiv dock, köra farthållare från 30 på min Mazda 6 -10, med manuell låda.
Fast flera japaner har just 40--42 km/t som nedre gräns för farthållaren märkligt nog.
Ja, det ser jag på Mazda instruktionsbok finns från 30 km/h med adaptiv och från 25 km/h med fast farthållare.
Toyota från 50 km/h med adaptiv och från 40 km/h med fast farthållare märkligt nog.
Älskar den på sambons xc70. Klart minus att min egen BMW inte har en.
Jag har senaste helgen kört några gånger Länna,globen, essingeleden, Arlanda och retur i olika dagstider och adaptiva farthållaren är verkligen guld värd.
Eftersom den hela tiden ligger standbyläge även vid daglig start så avaktiverar/aktiveras den med ett långfinger tryck på spaken vilket jag tycker är bra.
När det tjockar ihop sig i fyra filer kan jag välja att avaktivera den stundtals då det är fyra stop på 45 meter och med en långfinger dutt aktivera den när det flyter på i 23 snitt och högre.
Den fungerar bra även vid konstant stop/go men emellanåt när folk tok rycker och stoppar om vart annat var tionde sekund i 5km/h är det ibland skönt att avaktivera den temporärt och då är långfinger knappen bra för det.
Dom egna ögonen och bedömningen är trots allt ganska förfinade och kan ibland ta bort en stop sekvens.
Nä Fytusan vad bra det är med adaptiv farthållare.
Nu 64 mil och farthållaren växelvis på mellan 110-140 och i princip inte rört gaspedalen på 6 timmar utan bara temporärt med långfingret ändrat hastighet.
Den som inte fattar bör låna en demo bil och köra 5-10 mil i varierande trafik.
Och att beakta knappfunktionerna som kan vara katastrofalt dåliga på vissa bilar.
Det handlar kanske inte om rattknapp eller spak på höger/vänster sida utan utformningen.
Vissa bilar går tummen ur led vid aktivt användande.
Och våran firma Ford är lite åt det hållet så jag inser varför många inte använder farthållaren eller hellre vrider på radiovolymen på panelen.
Kanske problemet är för kort tumme?
Tummen kan vara centralmonterad också.
Troligtvis!
Av herrarnas komentarer så ser jag att ni Inte har provat många bilars farthållare.
Det finns så dåliga funktioner så att nån konstruktör måste ha varit inlånad från skottkärra avdelningen.
Och det finns nog anledning att vissa fina bilar ofta pendlar +-10 hela tiden.
Att folk pendlar +/- 10km har nog rätt lite att göra med hur knappen ser ut som styr farthållaren.
Jag kör 4000 mil per år vara de flesta milen med farthållaren aktiv och inga problem med tummen faktiskt, trots att jag inte kör Skoda
Det finns bra rattknappar och sämre.
På xc40 kändes det riktigt bra.
På nån asien bil tidigare låg farthållar funktionen i rad 2 mot centrum av ratten.
Dvs tummen skall in över ljudet och handskstorlek 12 rekomenderas.
Det finns riktigt dåliga utföranden.
Jag har bara provat vid några enstaka tillfällen på Golfen och det tar ett tag innan man lärt sig. Dels knapparna och dels hur den agerar, rätt avstånd osv. Sedan Volvo 740 så har man i princip vant sig att den sitter i blinkersspaken, även på Seaten sitter den där. På Hondan satt den på ratten i högersidan, och på Golfen i vänstersidan där även ljudet till radion sitter, lite förvirrande till en början då man vill ha allt till radio på samma motsatt sida.
FXX - en ren vanesak. I min förra Golf satt farthållar-reglaget i vänstra spaken bakom ratten vilket jag tyckte fungerade jättebra men nu sitter knapparna som sagt på vänster ratteker. Inga som helst problem med manövreringen och jag använder funktionen nästan jämt och gasar/bromsar oftast via +-10-knapparna.
Man vänjer ju sig vid allt, när man äger en bil. Problemet är väl om man lånar/hyr olika bilar och det är olika på alla. Då är det enklast på såna där man ser var man ska trycka för resp funktion. Då är dolda spakar negativt eftersom man inte ser hur man ska trycka. Jag kan t.ex inte VWs reglage i blinkersspaken och det är svårt kontrollera under färd, men den nya varianten på ratten funkade direkt som jag ville, utan studier innan avfärd. Ett kort ögonkast och jag visste var jag skulle trycka. Sånt gillar jag!
Som i den hyrbilen jag hade förut. Hittade en spak bakom ratten, av ren slump. Omöjlig att se dock.
X - Exakt, såna gillar jag inte. Sen ska man böjd över den studera hur man ska trycka o vrida för varje funktion innan avfärd och försöka memorera det.
Peugeot 308 av senare modell är ett typexempel på gömd farthållare - gillas inte även om jag inser att man lär sig när man äger bilen. Föredrar liksom Rutger knappar där man ser vad de betyder utan att krypa under ratten - eller leta reda på aktiveringen av farthållaren (nere på golvet för nån Renault)...:)
Nere på golvet också!!! :-O Låter som rekord i korkad placering... Ju mer gömd, desto mer sällan används den när man kör okända bilar.
Den här gick inte att se om man inte vred ratten massor eller ålade sig in bakom. Lade upp en bild på den här:
http://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/modellspecifikt/provkorning-renault-clio-tce
X - Just ja, den kommer jag ihåg. Riktigt dålig lösning.
Det är precis därför jag vill ha farthållarknapparna på ratten och inte gömd i en spak bakom ratten.
Ja det finns vansinniga lösningar både på ratt och spak och framförallt ologiska lösningar.
På en ny demo bil brukar det ta nån mil innan man får det att funka.
På en del faller det på platts direkt.
Fungerar utmärkt och älskar den tillsammans med automatlåda.
Placering är käpprätt åt helvete. Lång är jag med lång överkropp.
Så jag måste böja mig i 45 graders sidovinkling vänster samt framåtvinkling OCH huka mig en decimeter för att kunna se denna spak.
Dock lär man sig ju men placeringen... gör om gör rätt!
Det är just det som jag tycker är det sämsta, att man måste leta upp funktionen med ett ögonkast varje gång. Nä där är merca bäst med sin spak.
Fast leta upp funktionen med ett ögonkast gör man ju bara tills man lärt sig bilen. När man kan den behöver man inte titta utan "kör på känn". Hur funkar Mercas spak? Jag har ingen aning och hur tar jag då enkelt o snabbt reda på hur den fungerar, om det inte går att se? Som vi sagt tidigare, när man äger en bil o kan dess reglage är det ju inga problem. Men om man aldrig kört en Merca o hoppar in i den. Är denna spak då enkel att använda, utan förkunskaper? Går det snabbt att se hur man ska trycka?
Där är ju Golfen med knapparna på ratten ett föredöme. "Set, resume, 0/1", lite basic knowledge så löser man det direkt. Ett tryck på avståndknappen och man får fram en bil med streck som indikerar avstånd, "+,-" på knapparna vid sidan om. Ganska lätt. Volvos ser sitter väl på samma ställe, funktionsmässigt vet jag inte men jag misstänker att man löser den lika lätt.
Den fungerar som en blinkersspak, man behöver aldrig titta på den. Har kört både Volvo och VW, kör nu Talisman och det går inte en enda gång utan att man måste ge ett ögonkast för rätt knapp.
Volvo, nyare modeller:
Få streck = kortare avstånd
Många streck = längre avstånd
Minus = långsammare (5 km/h per tryck, håll inne för 1 km/h-stegning)
Plus/Snurra = snabbare/återgå till senast inställda hastighet
Mätargrejknappen i mitten = aktivera/deaktivera
Vänsterpil/högerpil = växla mellan fartbegränsare, farthållare, självkörande. Dessa tre syns i en meny med motsvarande pilar längst ner till vänster i instrumentklustret.
Växla mellan farthållare och adaptiv farthållare gör man på en knapp i centerskärmen. Så man kan köra med vanlig farthållare om man vill.
Axel61. Jag har testat många varianter och som jag sagt det finns bra och vansinniga lösningar med både spak och rattknappar.
På ratten är oftast flera knappar inblandade och ofta flera andra knappar bred vid, som sagt i bland funkar det bra ibland sämst.
Det är nog detsamma på spak, jag föredrar en rörlig spak mot en spak typ franska bilar med fast spak med många knappar knappar.
På min bil enligt bild så är det en kort spak typ extra blinkersspak under ordinarie som man ser om än inte bra.
Men min 85 åriga far lånade bilen och en kort beskrivning så fixade han det och var helnöjd att köra med adaptiv farthållare.
Tryck Upp öka +10 / tryck ner minska +-10 / dra åt dig aktivera och +1 / tryck från dig avaktivera temporärt ist för broms / knapp på änden aktivera / .
Och systemet är alltid vid varje start aktiverat.
Man lär sig alla varianter men jag tycker nog att pekfinger ut på rörlig spak utan att släppa rattgreppet är bra eller rent av bäst.
Och jag har en teori varför många inte använder farthållaren.
Ja, jag hade V70 då och när jag provkörde Golf hade jag inga problem sköta farthållaren. Det krävdes inga förkunskaper eller studier.
Har knappar på båda mina med snarlik funktion.
Öka/minska 1km/h, håll inne 10km/h.
Ena har separat knapp för urkoppling och inkoppling i aktivt läge medan den andras knapp bara kopplar ur medan + återtar hastigheten.
Ena sätter hastigheten på - medan den andra gör det på antingen + eller minus.
Båda måste aktiveras varje start tyvärr pch båda har separat knapp även för det.
Jag föredrar faktiskt spak som även Toyota har.
Junkers - Det där lät rörigt... Jo, Toyotas spak funkar bra. Men den syns också tydligt, så man kan titta om man blir osäker när man är ovan.
Låter ju jättebra, men säger mig ändå inget... Åt vilket håll "blinkar" jag för att aktivera den, höja/sänka farten? Kan man titta på spaken under färd för att utröna det, eller måste man studera instruktionsboken före avfärd? Ingen kritik mot Mercedes, men jag har bara aldrig använt deras farthållare, än...
.
Toyotas spak på höger sida och roterar med ratten känns bakvänt fel eftersom man oftast har vänsterhanden på ratten och armbågen på dörrhandtaget.
Och höger näven på växelspaken eller i knät.
Hur ofta ändrar du farthållaren när ratten roterar? Jag gör det på landsväg o roterar den då har man kört av vägen. ;-)
Hur man sitter är ju olika. Jag har också oftast vänster hand på ratten och vilar höger arm på armstödet mitt i bilen o har höger hand lämpligt plaserad för att ändra farthållaren vid behov.
Om jag får föredra nåt så är det att ha farthållarreglagen på vänster sida eftersom vänsterhanden nästan undantagslöst "vilar" på ratten.
Ja där håller jag med. Toyotas spak som snurrar med ratten är det SÄMSTA jag provat. Så jävla ologiskt.
Farthållaren skall sitta i ratten och skötas med tummen, så man ser vad man gör utan att behöva gissa vad man gjort.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.