Vi Bilägares forum

adaptiv farthållare. Hur använder ni den och hur mycket ?

adaptiv farthållare. Hur använder ni den och hur mycket ?

Har sedan ett par år sedan adaptiv farthållare och det är det bästa som finns i en bil har jag lärt mig.
Jag använder den till 80-90% av all körning.
All landsvägs körning vinter som sommar om det inte är en väldigt krokig och halkigt väg avsnitt.
I stan så fort det är en raksträcka på 75 meter.
Vid hastighets växling tex från 50-70 eller 70-90 så duttar man upp eller ner den med långfingret.
Eftersom jag har eco mode läge på bilen så gasar den sakta upp till nämd fart som jag bestämt .
Justerar avståndet till framförvarande bil med långfingret beroende på väglag, trafik eller humör.
Ingen kickdown utan vill jag det skall öka snabbare vid hastighets växling så duttar jag med gasfoten tvärt.
Filbytes assistenten är perfekt då man bara viker ut blinkers så gasar den upp vid omkörning till inställd fart eller så trycker jag till gasen tvärt om det behövs.
Ibland kör jag i timmar utan att gasfoten är på gas pedalen utan man sitter lite i växlande lägen med fötterna.
Den har en avstressande funktion som jag inte trodde på först och har förmodligen reducerat mina fortkörnings böter en del.

Fattar inte att det är så många med nya fina dyra bilar som säger att den har jag knappt använt!! faktiskt ganska vanligt.
Lika dant med alla som har bilar med handsfree men sitter ändå med luren i örat, inte ovanligt det heller.
Ganska sjukt eller fungerar systemen så dåligt på en del bilar, kan det vara så?
På firmans nya ford pickis så måste man vrida tummen ur led för att använda funktionen! på ratten.

Uppdaterat: 2017-04-09 18:06
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Kommentarer

Används, liksom autopilot på större vägar.

Uppdaterat: 2017-04-09 18:37

Används på alla vägar - från 30 km/t och uppåt. Mycket avstressande inte minst på 2+1-vägar där hastigheten kan variera rätt mycket.

Uppdaterat: 2017-04-09 19:12

Jag har valt bort detta på nya A4:an. På A6:an funkade det mestadels bra, men var (för mig) störande i lite tätare trafik. När man kom ikapp i långtradare eller en Prius, så fick man antingen avaktivera farthållaren eller "gasa på" för att inte hamna i högerfilen permanent.

Som kökörningsassistent funkar den "så där". Luckan till framförvarande blir gärna lite för stor....

Dessutom fångade den av och till in bilar som var på avfarten på motorvägar - och bromsade då.

Nöjd nu;-)

Uppdaterat: 2017-04-09 19:30
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Dessutom kan jag nu reglera farten med spaken i enstaka km/h. Förra vagnen kunde bara regleras med +/- 10 km/h.

Uppdaterat: 2017-04-09 19:44
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Med min adaptiva kan man reglera både i 1 km/t-steg och 10 km/t-steg. Sen finns det ju 5 lägen att välja på avseende hur nära man kommer att ligga. Ser faktiskt inga uppenbara nackdelar.

Uppdaterat: 2017-04-09 21:12

Ja det ser man. Adaptiv farthållare är inte bara av godo. Häpp!
Efter Pi:s alla lyriska omdömen så får man ett objektivt svar som inte bara hyllar adaptiva farthållare utan man får Audi A5 SB:s kritik av systemet. Hmmm där fick jag något att tänka på som satt upp adaptiv farthållare som prio ett på nästa bil som jag skall köpa. Man blir aldrig fullärd och man skall vara kritisk "hele thinn" som östgöten sa.

Uppdaterat: 2017-04-09 21:20
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Jag har provat Adaptiv på en manuellt växlat hyrbil och fann att jag sällan kunde njuta av finessen. Tänkte att med automat skulle det nog vara bättre.
Min egen bil, som är av samma fabrikat som Audi A5 SB´s men åtskilliga år äldre, min bil är av årsmodell -11 saknas adaptiv men det går att välja 1 km/t upp/ner eller alt 10 km/tim upp/ner på traditionella farthållaren.

Uppdaterat: 2017-04-09 21:34

Gillar inte adaptiv farthållare eller vanlig farthållare heller för den delen och har aldrig gjort.

För mycket "åka med" känsla tycker jag, känns också som att jag inte har full kontroll över bilen när den är aktiverad.

Sen kan man ju inte göra så mycket med högerbenet när farthållaren är på mer än att ha det framför gaspedalen, kunde man slänga upp det på instrumentbrädan så kanske...:-)

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25

Jag använder alltid farthållare och har haft adaptiv i en vecka. Ställbar i steg om en km/h från 30 och uppåt. Underbart i köerna runt Stockholm även om jag själv reagerar tidigare på att bilarna börjar röra sig efter ett stillestånd.

Det var en avgörande faktor att vissa fabrikat inte skickade med adaptiv farthållare för 7,5 prisbasbelopp.

Passar utmärkt att använda tillsammans med att bilen håller sig mellan de vita linjerna på egen hand.

Uppdaterat: 2017-04-09 22:12

Ja, man får nog testa finessen själv och bilda sig sin egen uppfattning om det passar det egna körmönstret. Själv var jag lyrisk när jag fick min förra vagn, men jag kan inte säga att jag saknar finessen numera.

Uppdaterat: 2017-04-09 22:18
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Jaså christer - ett lätt negativt omdöme betraktar du som objektivt. Nåja - vi har alla olika uppfattningar om vad som är "objektivt" resp "subjektivt". Dessutom har inte jag och Audi jämfört ACC på likadana bilar. Men Audi har helt rätt i att man skall testa själv och bilda sig en egen uppfattning. Personligen skulle jag dock inte byta bort min adaptiva mot en "vanlig".
F ö kör jag manuellt växlat och använder farthållaren flitigt. Men med automat blir det ännu bättre och bekvämare.

Uppdaterat: 2017-04-10 00:01

Första gången måste man ge den en chans och med tiden lär man sig uppskatta den.
Att det i bland blir fel som när framförvarande svänger av motorvägen är också en grej man lär sig att då duttar man den i standbye före bilen viker av eller så byter man till vänster fil. Som sagt man lär sig dess svagheter och parerar dessa före det händer.
Förr när man körde utan adaptiv så varje bil man hann upp var man tvungen att köra om och innan stockholm 60 mil senare så var man uppe i 160km/h. Numera med adaptiv så kan jag ligga mer avstressat på en lägre jämnare hastighet på nåt vis

Uppdaterat: 2017-04-10 04:50
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Kört med adaptiv farthållare på Volvo och Passat under ett antal år. Hade en annan lånebil under en period och insåg då att jag inte ville vara utan den, en vanlig farthållare behövs kopplas in och ut så mycket, vilket man inte inser när man kör med adaptiv, men som sagt, jag väljer inte gärna en bil utan nästa gång jag byter.
Till skillnad från Audis Audi så tycker jag att Volvos fungerar finfint i köer, visst, om man absolut vill köra med en lucka som ingen kan klämma sig in i så får man köra manuellt, men i vanligt rullande kö så går det fint att lägga en 1,5-2 sekunders lucka till framförvarande och rulla med tycker jag. Jag använder den jämt på landsväg, ibland i staden, då främst vid 30-sträckor, men då hade även en vanlig fungerat för då handlar det mest om att just hålla 30 men samtidigt kunna ha all fokus på det som händer runt ikring.
Lite som Mikael skriver så tycker jag att det är avstressande att köra med detta, jag blir mer planerande, fast visst händer det att man kommer ikapp någon som kör 5-10 under det man själv kör och utan att man tänker på det så ligger man där bakom och kör och utan att man märkt att man sänkt sin fart, men för all del, vad gör väl det.

Uppdaterat: 2017-04-10 07:48
*Robban

Som med allt annat så gäller det att lära sig hur den fungerar vilket säkert kan vara olika mellan olika bilmodeller. Om t ex en högersvängande bil sänker farten en aning och man själv inte vill detta så går det på min bil att "dutta" lite försiktigt på gaspedalen för då kopplas farthållaren ur - man behöver alltså inte avaktivera den om det bara gäller mindre fartsänkningar som man av nån anledning inte vill att ens egna bil skall göra. När man sen släpper gasen så är den automatiskt aktiv igen. Och kommer man ikapp ett långsamgående fordon på 2-filig väg så är det bara att slå igång vänsterblinkersen och påbörja omkörningen - då tar den inte heller hänsyn till avståndet till framförvarande fordon - i alla fall inom de gränser jag brukar tillämpa vid omkörningar.
Och generellt så håller jag helt med Robban och Mikael att man får en mycket mera avstressande körning. Men för den som har en sjuklig böjelse för att alltid ligga först i alla bilköer så är det helt klart ett onödigt val - om valet finns. Annars är det ju bara att undvika att använda den när andra bilar ligger i närheten.

Uppdaterat: 2017-04-10 09:30

Råkar ganska ofta ut för ett fenomen på trefiliga vägar med vajerräcken.

Jag ligger i 100 km/h på en 100-väg och när det går över från en- till tvåfiligt så kommer det någon som vill köra om, bara det att denne någon med allra största sannolikhet har sin farthållare inställd på 100 km/h plus moms, alltså ca: 110 km/h...

Med resultatet att omkörningen tar hela den tvåfiliga sträckan i anspråk och med lite tur så klaras omkörningen av utan att jag behöver lätta på gasen för att släppa förbi omköraren innan det går ihop till enfiligt igen.

Sedan ser man lite längre fram samma bil göra om samma procedur vid nästa tvåfiliga tillfälle, med en lång svans bilar på kö efter som aldrig kommer att kunna köra om just den bilen då den blockar varje omkörningsmöjlighet...

Utgår från att det är en person som kör med sin farthållare på, är den sen adaptiv så är det väl extra bekvämt att bara vrida på ratten och låta farthållaren sköta gaspådraget under omkörningen efter inställd hastighet utan att behöva röra några pedaler.

Kanske inte riktigt hur det är tänkt att farthållaren ska användas.

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25
Pi skrev:

Jaså christer - ett lätt negativt omdöme betraktar du som objektivt. Nåja - vi har alla olika uppfattningar om vad som är "objektivt" resp "subjektivt". Dessutom har inte jag och Audi jämfört ACC på likadana bilar. Men Audi har helt rätt i att man skall testa själv och bilda sig en egen uppfattning. Personligen skulle jag dock inte byta bort min adaptiva mot en "vanlig".
F ö kör jag manuellt växlat och använder farthållaren flitigt. Men med automat blir det ännu bättre och bekvämare.

Objektivt eller subjektivt omdöme Pi vet i fan . Vad jag reagerade på var det första negativa omdömet av adaptiv farthållare jag någonsin läst. Jag var så naiv att jag inte trodde det fanns något negativt. Det var det jag ville försöka förmedla med min kommentar Pi, inte att jävlas med dig.

Uppdaterat: 2017-04-10 14:18
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Med vanlig farthållare kan man ju gasa på och köra om och sedan är det bara att släppa gasen och låta farten gå tillbaka till den inställda. Hur fungerar det med adaptiv farthållare? får den fnatt då?

Uppdaterat: 2017-04-10 14:43
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Hacken, fungerar lika. Så fort som jag lägger på gas manuellt så försvinner själva adaptiviteten.
På Volvo så kopplar den ut den adaptiva farthållaren om man kör manuellt mer än en minut i sträck, det har hänt mig någon gång på de år jag kört Volvo och det tog någon gång innan jag fattade varför meddelandet kom upp...

Uppdaterat: 2017-04-10 15:27
*Robban

Vid vägbyggen tycker jag det är både bra och dålig funktion på farthållaren på "min" Kia. Den sänker till samma hastighet som de övriga, men när vägen har några skarpa kurvor kan bilen få för sig att öka farten för att bilen framför tillfälligt är ur sikte.

Ett annat fenomen jag tycker mig notera är att folk gärna väljer att åka in framför mig i köer och inte andra bilister eftersom min lucka till framförvarande är något större även på kortaste avståndet. Egentligen inget problem, men det kanske kostar en framruta för mig så småningom.

Uppdaterat: 2017-04-10 16:07
Prestigelös skrev:

Råkar ganska ofta ut för ett fenomen på trefiliga vägar med vajerräcken.
Jag ligger i 100 km/h på en 100-väg och när det går över från en- till tvåfiligt så kommer det någon som vill köra om, bara det att denne någon med allra största sannolikhet har sin farthållare inställd på 100 km/h plus moms, alltså ca: 110 km/h...
Med resultatet att omkörningen tar hela den tvåfiliga sträckan i anspråk och med lite tur så klaras omkörningen av utan att jag behöver lätta på gasen för att släppa förbi omköraren innan det går ihop till enfiligt igen.
Sedan ser man lite längre fram samma bil göra om samma procedur vid nästa tvåfiliga tillfälle, med en lång svans bilar på kö efter som aldrig kommer att kunna köra om just den bilen då den blockar varje omkörningsmöjlighet...
Utgår från att det är en person som kör med sin farthållare på, är den sen adaptiv så är det väl extra bekvämt att bara vrida på ratten och låta farthållaren sköta gaspådraget under omkörningen efter inställd hastighet utan att behöva röra några pedaler.
Kanske inte riktigt hur det är tänkt att farthållaren ska användas.

Ja så kan det vara men jag tror oftast det är någon eco idiot som inte fattar att det är plattan i mattan i dessa situationerna.

Uppdaterat: 2017-04-10 18:17
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
L. Mäkinen skrev:

Vid vägbyggen tycker jag det är både bra och dålig funktion på farthållaren på "min" Kia. Den sänker till samma hastighet som de övriga, men när vägen har några skarpa kurvor kan bilen få för sig att öka farten för att bilen framför tillfälligt är ur sikte.

Volvos system har samma "funktion" - radarn har ju sina begränsningar. Men jag kan bekräfta fenomenet.

L. Mäkinen skrev:

Ett annat fenomen jag tycker mig notera är att folk gärna väljer att åka in framför mig i köer och inte andra bilister eftersom min lucka till framförvarande är något större även på kortaste avståndet. Egentligen inget problem, men det kanske kostar en framruta för mig så småningom.

Jo, den luckan som blir är ofta lämplig tycker andra "bilister". Som tack för man ett lite abrupt ingripande av den farthållaren.

Uppdaterat: 2017-04-10 19:34
Power to the people

#20 och #22 visar på små nackdelar som jag även upplevt. Men sen finns det en fördel också, som vi inte har diskuterat. Med adaptiv farthållare kommer i de flesta(?) fall även radardetektorer. Dessa är i kombo med autobromsen en fördel, då de dels ser längre fram och inte är så känsliga för motljus och dimma (t.ex.).

Uppdaterat: 2017-04-10 19:43
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Att köra om med farthållarens fart kanske kan göras om det är en lång sträcka med väldigt god sikt men annars skall helst en omkörning ske så snabbt som möjligt. Ju mindre tid man är på mötande körfält ju bättre är det.
Man kan ju även tänka på att det kan finnas bilister bakom en som också gärna vill köra om.

Uppdaterat: 2017-04-11 11:41
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
Hackenbush skrev:

Att köra om med farthållarens fart kanske kan göras om det är en lång sträcka med väldigt god sikt men annars skall helst en omkörning ske så snabbt som möjligt. Ju mindre tid man är på mötande körfält ju bättre är det.
Man kan ju även tänka på att det kan finnas bilister bakom en som också gärna vill köra om.

Det har nog ingen protesterat emot. Hacken.

Uppdaterat: 2017-04-11 11:51

Man kan dessutom vara vänlig när man blir omkörd och släppa ner sin egen fart en smula så man blir av med situationen snabbare. Sitter man bakom ratten så kör man och inte åker vilket borde kunna innebära viss aktivitet.

Uppdaterat: 2017-04-11 14:14

Är det adaptiva farthållare som får bilister att följa efter mig som en svans och ofta alldeles för nära bakom, trots att jag gasar på för att öka avståndet, så är den uppfinningen tyvärr mest av ondo.

Uppdaterat: 2024-05-13 23:49

Det tror jag knappast John - de som ligger och sniffar dig i baken saknar nog farthållare för den adaptiva brukar hålla rätt långa avstånd även om man ställt in den för det kortast möjliga. Vill minnas att nån annan skribent i denna tråd klagat på att den håller lite väl långt avstånd och därför inte använder den...

Uppdaterat: 2017-04-13 21:02

De bilar jag kört med adaptiv farthållare håller aldrig för kort avstånd förutom när någon kommer in i luckan framför mig. Då bromsar de så man får en lucka igen.

Uppdaterat: 2017-04-13 21:27

Det skulle nog minska påkörningsolyckorna på 2+1 vägarna om alla hade adaptiv farthållare lugnare trafikrytm och vad vinner dom för tid att ligga och trycka 5 meter bakom, någon sekund.

Uppdaterat: 2017-04-24 10:52
hans.antnas
Hans Berglund skrev:

Det skulle nog minska påkörningsolyckorna på 2+1 vägarna om alla hade adaptiv farthållare lugnare trafikrytm och vad vinner dom för tid att ligga och trycka 5 meter bakom, någon sekund.

Definitivt är det så, sedan så om jag kommer för nära en bil på min octavia med farthållaren av aktiverad så lyser hela panelen röd och det plingar i kupen och om jag närmar mig lite mera och nån sekund senare så bromsar bilen skälv. Tycker det känns mycket stabilt och bra med dessa funktioner för en 200 t kronors bil.

Uppdaterat: 2017-04-28 16:35
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Jo, och om man t ex tar en snabb blick i backspegeln och just då tvärbromsar bilen/kön framför så är ju risken minimal att man skall komma alltför nära framförvarande innan man själv insett problemet. Så hittills har jag bara sett fördelar.

Uppdaterat: 2017-04-28 17:27
EnannanRobban skrev:

<>... och utan att man tänker på det så ligger man där bakom och kör och utan att man märkt att man sänkt sin fart, men för all del, vad gör väl det.

Hehe. Jag som vanligen ligger i 100 km/tim eller under på motorväg för att det är bekvämt och för att spara några droppar, har sett att jag ofta samlar en liten kö där bakom. Möjligen är det det "adaptiva gänget" då. ;-)

Uppdaterat: 2017-04-29 13:43
Mycket vatten har runnit under hjulen...
pinjong skrev:

EnannanRobban wrote:<>... och utan att man tänker på det så ligger man där bakom och kör och utan att man märkt att man sänkt sin fart, men för all del, vad gör väl det.
Hehe. Jag som vanligen ligger i 100 km/tim eller under på motorväg för att det är bekvämt och för att spara några droppar, har sett att jag ofta samlar en liten kö där bakom. Möjligen är det det "adaptiva gänget" då. ;-)

Hehe. Ibland finner man sig i det och bara softar 75 meter bakom dig i 100 knyck i adaptiva läget och avslappnat tempo med högerfoten i knät (nästan) men ibland när man taggat upp så har man pillat fem snäpp på spakens känslighet och då reagerar den kanske vid 30 meter bakom dig och fil växlings assistenten, hjälper dig då när blinkern viks ut och 5 sekunder senare är jag förbi dig där du glider på i 100,..Hehe en kanon grej även på billiga bilar under 200t nu för tiden som man inte fattar hur bra den är innan man haft adaptivt en tid.Man rör inte gaspedalen på två timmars körning ibland... Tänker närmast på kompisen som köpte v60 cross för två år sedan med alla paket och prislappen på 384 tusen men jag tråkade han i ett par veckor att på skodan för drygt 200t så hade jag den så han la till tillslut på18000:-!! för att få adaptiv farthållare och prislappen hamnade på 402tusen.

Uppdaterat: 2017-05-11 16:42
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Jag har upptäckt en fantastiskt fin funktion på min bil - fartbegränsare. Där ställer man in högsta fart och håller därefter ner gaspedalen (inte så värst jobbigt) varvid bilen accelererar upp till inställd fart. När man sen närmar sig ett hinder, så är det bara att släppa på "gasen" så reducerar bilen farten precis som vanligt. En sorts manuell adaptiv farthållare - perfekt för mig som gnällt över den förra bilens funktion. Happy!

Uppdaterat: 2017-05-11 19:35
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Smart Audi. Med tanke på motorstorleken du valde låter det som ett bra tillval;)-

MVH AL

Uppdaterat: 2017-05-11 19:57
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Nja jag vet inte riktigt faktiskt hur smart det är eller dumt... Är inte säker men vissa sådana system som på ford mfl är ju sämst i värden... Antagligen är du en sådan som jag blir tokig på och skulle vilja böt fälla.. jag som alltid ligger 10-15 plus på hastighetsmätaren håller på bli tokig på alla som ligger på 85 på 90 väg och 105 på 110 väg och 63 på 70 vägar osv osv på grund av att mätsystemet visar fel mot gps.. Helt sjukt system utan ta och kör som vanligt på märkes läsaren av skyltarna och dutta farthållaren på 97 på 90 väg istället. Fattar inte att folk i allmänhet ligger under lagstadgad fart och indirekt orsakar omkörnings hets och olyckor... Nu får jag väl på skallen men det är ju fakta.

Uppdaterat: 2017-05-11 21:22
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Nu får du på skallen Micke ;-)
Vi har alla en mätare i bilen som vi skall använda, ingen kan förväntas ha eller använda GPS som hastighetsmätare, allt sådant är bara trams. Jeep, jag har koll på vad min mätare visar mot GPS och anpassar min fart efter det, men förväntar mig inte att andra gör det. Sedan vet jag ju att även du har koll på att skylten gäller den högsta tillåtna hastigheten, inte den lägsta, som en del gärna vill göra gällande. Nope, jag kör också över hastighetsgränsen på landsväg och motorväg, men det är mitt val och mitt ansvar, om andra inte vill göra det så är det faktiskt mitt problem om jag vill ta mig fram snabbare...

Uppdaterat: 2017-05-11 21:32
*Robban

Tänk så mycket bättre jag mår efter att jag insåg att det inte lönar sig att reta sig på andra i trafiken.

Jag har haft ett antal bilar med fartbegränsare, men har inte kommit på vad jag ska ha den till.

Uppdaterat: 2017-05-11 21:54
EnannanRobban skrev:

Nu får du på skallen Micke ;-)
Vi har alla en mätare i bilen som vi skall använda, ingen kan förväntas ha eller använda GPS som hastighetsmätare, allt sådant är bara trams. Jeep, jag har koll på vad min mätare visar mot GPS och anpassar min fart efter det, men förväntar mig inte att andra gör det. Sedan vet jag ju att även du har koll på att skylten gäller den högsta tillåtna hastigheten, inte den lägsta, som en del gärna vill göra gällande. Nope, jag kör också över hastighetsgränsen på landsväg och motorväg, men det är mitt val och mitt ansvar, om andra inte vill göra det så är det faktiskt mitt problem om jag vill ta mig fram snabbare...

Okey det är rätt men vilket helvete och jag förstår nu att folk inte använder sin farthållare utan adaptivitet och det är därför hastigheten alltid varierar mellan 75 och 100 på 90 vägarna om man ligger som fjärde bil i ledet. Jag har mina barn och barnbarn 68 mil bort enkel väg så för mig är det irriterande då jag kör denna väg 7-8 ggr per år

Uppdaterat: 2017-05-11 21:55
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Adaptiv farthållare eller inte, den längst fram i en kö bestämmer farten, jojjar den gör alla andra det också, antingen genom att gasa och släppa själv eller så gör farthållaren det, ingen skillnad.

Uppdaterat: 2017-05-11 22:59
*Robban
Audi A5 SB skrev:

Som kökörningsassistent funkar den "så där". Luckan till framförvarande blir gärna lite för stor....
Dessutom fångade den av och till in bilar som var på avfarten på motorvägar - och bromsade

Håller med. Det är en halvmesyr mellan egen körning och full autopilot. Tyvärr är den stendum och använder absoluta parametrar för att avgöra hur den ska bete sig. Trafikbilden är definitivt inte absolut.
Oftast är ACC:n (VW) ett störmoment. I kötrafik perfekt, i övrigt så är det snudd på att man ibland står still på motorvägen, ifall man inte tar över och följer trafikrytmen.

Uppdaterat: 2017-06-10 15:41

Förstår inte den kritik som puttis anger mot ACC - utveckla gärna.

Uppdaterat: 2017-06-10 16:55

ACC. går inte att vara utan.
Den kräver lite tillvänjning så att man lär sig dess svagheter och att i vissa lägen avaktiverar den tillfälligt i några sekunder när man kommer i en situation man vet att den kan missa eller falsk bromsa in.
Tex i en avfart med motorväg och framför varande bil svänger av snett framför och saktar in.
Som sagt det finns vissa tillfällen som man lärt sig att förekomma den och avaktivera med ett lätt tryck med långfingret på spaken och vise versa.
Sedan måste man också vara ärlig att säga att inte alla bilar har en användare vänlig knapp funktion som VAG utan i vissa fall skall det skall nästan vridas tummen ur led på visa bilar och då förstår man att man kanske inte använder den.

Uppdaterat: 2017-06-10 18:54

Men ursäkta börjar det inte gå lite inflation i förkortningar. ACC för mig är Automatik Climat Control. Vad är det för er? Inte det i alla fall!

Uppdaterat: 2017-06-10 20:35
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Adaptive Cruise Control.... Håller med om att det är förvirrande.

Uppdaterat: 2017-06-10 21:09

Håller med christer, det bör nog till en annan förkortning för adaptiv farthållare.
Förresten kallades farthållaren från början för "konstantfarthållningsautomatik", men det stämmer ju inte då den blivit adaptiv!

Uppdaterat: 2017-06-10 21:18
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kanske kan den kallas adaptiv farthållningsautomatik?
Då skulle den kunna förkortas AFA!

Uppdaterat: 2017-06-10 21:21
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Kanske kan den kallas adaptiv farthållningsautomatik?
Då skulle den kunna förkortas AFA!

AFA blir bra bara det inte förväxlas med dom som slåss mot facister och nazister!

Uppdaterat: 2017-06-10 21:32
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Eller AFA-försäkring, men det borde ju framgå av sammanhanget vad som avses så länge det handlar om bilars utrustning.

Uppdaterat: 2017-06-10 22:10
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Idag har jag kört nåt trettital mil med en Golf 1.0 tsi och undrar om det inte går att knappa enstaka km/h upp och ner på farthållaren. Klickar man på plus hoppar den till närmsta tiotal. Jag är van att klicka upp så GPS visar exakt samma som skyltarna.
Att öka farten från 110 till 120 utan att växla ned kräver nästan hela 2-filsdelen på 2/1-väg.

Uppdaterat: 2017-10-03 15:44