Tjänar man lite på en bil kan det kompenseras genom att sälja fler bilar, men tjänar man ingenting, så håller det inte.
I nuvarande situation vore det klokt att återgå till 1980-talet då bilarna hade det som var nödvändigt istället för att som nu erbjuda vad som då var en fullproppad Mercedes S-klass till var och varannan.
Kundernas krav på lyx och totala onödigheter i obegränsade mängder är komplett vettlös, de har blivit makalöst och fräckt bortskämda, och nu sitter biltillverkarna i den grumliga soppa de kokt åt sig genom att bygga hela sin existens på att erbjuda dumma bilar till motsvarande kunder.
Nästan första gången jag håller med N-iklas, det är tok mycket teknik idag som folk ändå inte kan använda. Folk tenderar till att köra sämre också med all teknik som skall göra jobbet åt dem. Biltillverkare måste börja med att leverera billigare bilar som folk kan köpa, speciellt nu när vi går mot sämre tider. Nu om någonsin måste de sluta rätta sig efter kunderna... börja leverera något bra (kunder har noll koll), effektivt. Jag väntar på att kunna köpa någon förnuftig elbil på under 300 tkr, med räckvidd minst 30 mil (verkliga mil även vinter). Helst mellanklass och minst 500 liter bagage. Behöver inte SUV eller MPV (även om MPV kan övervägas om den är hyfsat snål på elektronerna).
Håller till stor del med Niklas, många gånger kan man inte välja bort utrustning som man inte önskar eller behöver t ex i mitt fall dragpaket ( måste ha dragkrok ) men i paketet ingår att dragkroken är elmanövrerad och även bakluckan. Visst du kan få dragkrok eftermonterad men det är nästan lika dyrt och försämrar andrahandsvärdet- många andra fullt friska vill ha krok & lucka eldriven. Man borde inte bara ha krav på energiförbrukning och utsläpp utan även ställa krav på hela bilens miljöbelastning bla halvledare och ädelmetaller, plaster mm. De ska inte prutas på säkerhetsutr. Såsom ABS, antisladd, autobroms.
Om jag skall köpa en ny bil, vill jag i första hand det är fokus på klimat/miljö... och sedan efter det skall bilen vara snål och praktisk. Många bilmodeller idag verkar tappat bort alla dessa faktorer som jag tycker är viktigt. Priserna skenar och råvarubristen kommer nog bestå. Säkerhet är en relativ sak, idag med SUV elbilar funkar nog inte mina argument alls.. hur skall något som är lätt, energisnålt, praktiskt och med liten footprint på klimat och miljö kunna köras på samma vägar som dessa 2,5 tons "monster"?
hx30 - men du efterfrågade enkel bil utan en massa tjafs och du fick ett konkret förslag - men det passade inte. Då gissar jag att du blir utan nybil och definitivt en elektrisk med det priskravet.
Om jag skall köpa en ny bil, vill jag i första hand det är fokus på klimat/miljö... och sedan efter det skall bilen vara snål och praktisk. Många bilmodeller idag verkar tappat bort alla dessa faktorer som jag tycker är viktigt. Priserna skenar och råvarubristen kommer nog bestå. Säkerhet är en relativ sak, idag med SUV elbilar funkar nog inte mina argument alls.. hur skall något som är lätt, energisnålt, praktiskt och med liten footprint på klimat och miljö kunna köras på samma vägar som dessa 2,5 tons "monster"?
Har du aldrig funderat på om det inte är dig det är fel på? och inte utbudet av bilmodeller som Suvar och bilar med hög teknisk utrustning? Du är kanske född i fel århundrande?
Förutom direkta kostnader: material, monteringskostnad o.dyl. lägger Fords "beancounters" - i likhet med alla bc - på c:a 100%, som skall täcka utveckling och administration samt vinst. Det ger då ett mål, som - uppenbarligen - inte innehålls.
Dvs Ford går + på bilarna, men inte tillräckligt mycket + för att säkerställa en ljus framtid.
Kommentarer
Skulle aldrig gamle Henry godkänna!
Han hade säkert hittat andra råvaror som han själv styrt över!
Tjänar man lite på en bil kan det kompenseras genom att sälja fler bilar, men tjänar man ingenting, så håller det inte.
I nuvarande situation vore det klokt att återgå till 1980-talet då bilarna hade det som var nödvändigt istället för att som nu erbjuda vad som då var en fullproppad Mercedes S-klass till var och varannan.
Kundernas krav på lyx och totala onödigheter i obegränsade mängder är komplett vettlös, de har blivit makalöst och fräckt bortskämda, och nu sitter biltillverkarna i den grumliga soppa de kokt åt sig genom att bygga hela sin existens på att erbjuda dumma bilar till motsvarande kunder.
Nästan första gången jag håller med N-iklas, det är tok mycket teknik idag som folk ändå inte kan använda. Folk tenderar till att köra sämre också med all teknik som skall göra jobbet åt dem. Biltillverkare måste börja med att leverera billigare bilar som folk kan köpa, speciellt nu när vi går mot sämre tider. Nu om någonsin måste de sluta rätta sig efter kunderna... börja leverera något bra (kunder har noll koll), effektivt. Jag väntar på att kunna köpa någon förnuftig elbil på under 300 tkr, med räckvidd minst 30 mil (verkliga mil även vinter). Helst mellanklass och minst 500 liter bagage. Behöver inte SUV eller MPV (även om MPV kan övervägas om den är hyfsat snål på elektronerna).
Dream on Vargen.
Det är lika sannolikt som att vi kommer kunna gå på vatten
https://abounderrattelser.fi/elbilars-batteri-och-sol-vindkraftverk/?fbclid=IwAR14f9T6VnhAMJNCMBbjyQ2iDwdDR_6MPjKb9Q0-yBlxbV4Ki193WuJw5fE
hx30 - här har du din nya bil om du kan avstå kravet att den skall vara eldriven- https://www.dacia.se/bilar/jogger
Håller till stor del med Niklas, många gånger kan man inte välja bort utrustning som man inte önskar eller behöver t ex i mitt fall dragpaket ( måste ha dragkrok ) men i paketet ingår att dragkroken är elmanövrerad och även bakluckan. Visst du kan få dragkrok eftermonterad men det är nästan lika dyrt och försämrar andrahandsvärdet- många andra fullt friska vill ha krok & lucka eldriven. Man borde inte bara ha krav på energiförbrukning och utsläpp utan även ställa krav på hela bilens miljöbelastning bla halvledare och ädelmetaller, plaster mm. De ska inte prutas på säkerhetsutr. Såsom ABS, antisladd, autobroms.
Pi, Dacia.. nä tack.. men denna i så fall:
https://aptera.us/
Om jag skall köpa en ny bil, vill jag i första hand det är fokus på klimat/miljö... och sedan efter det skall bilen vara snål och praktisk. Många bilmodeller idag verkar tappat bort alla dessa faktorer som jag tycker är viktigt. Priserna skenar och råvarubristen kommer nog bestå. Säkerhet är en relativ sak, idag med SUV elbilar funkar nog inte mina argument alls.. hur skall något som är lätt, energisnålt, praktiskt och med liten footprint på klimat och miljö kunna köras på samma vägar som dessa 2,5 tons "monster"?
hx30 - men du efterfrågade enkel bil utan en massa tjafs och du fick ett konkret förslag - men det passade inte. Då gissar jag att du blir utan nybil och definitivt en elektrisk med det priskravet.
Hur många av er har provkört Mach-E?
Hade låga förväntningar (pga amerikanska bilars historik) men blev besviken.
Trevlig att köra men resten? Plastigt och slarvigt ihopbyggd. Elektronik som strulade och hade märkligt ologisk funktion.
Har du aldrig funderat på om det inte är dig det är fel på? och inte utbudet av bilmodeller som Suvar och bilar med hög teknisk utrustning? Du är kanske född i fel århundrande?
Christer:
+100
Den uppdaterade MG ZS EV uppfyller hx30:s krav, efter de 70000 i avdrag blir det sisådär 340000:- och räckvidd vinter ca 30 mil.
Den är för hög, junkers... 😊
Förutom direkta kostnader: material, monteringskostnad o.dyl. lägger Fords "beancounters" - i likhet med alla bc - på c:a 100%, som skall täcka utveckling och administration samt vinst. Det ger då ett mål, som - uppenbarligen - inte innehålls.
Dvs Ford går + på bilarna, men inte tillräckligt mycket + för att säkerställa en ljus framtid.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.