Efter att en kollega slutat på mitt jobb i förra veckan så fick jag möjligheten att överta hans förmånsbil och jag tackade ja till den möjligheten och
möjligheten är en safirsvart BMW 330e G20. Dyster färg jämfört med min 840ci som verkligen lyser upp på vägarna. Lika mörkt är det i interiören dvs. Inget för Saabnisse :P.
Gladare blir man när man går igenom utrustningen som bilen har levererats med. Laserljusen lyser verkligen upp vägen och långt lyser det utan att blända andra bilister och ljudbilden ändras efter typen av väg som man kör på. Bilen är även utrustad med kökörningsassistent, adaptiv farthållare, autobroms, filhållningsassistent, helljusassistent, akustikrutor elektrisk sätesinställning, connectedpaketet där all mediautrustning ingår.
Övertog bilen i torsdags så jag kan inte fullt ut bedöma bilens köregenskaper. Men under de korta sträckorna som jag har kört hittils kan jag säga att styrning är distinkt och chassit är stramt satt utan att bli obekväm enligt mitt tycke. Fartresurser finns det gott om 292 hk och bilen går som ett spjut när man trycker på plattan. Bullernivån i kupéen är låg.
En nackdel jämfört med min gamla Golf GTE är att bilen likt Kia Optima saknar värmepump dock så finns det en liten extra elektrisk värmare men det kommer nog att påverka räckvidden på hösten och vintern.
Elektrisk räckvidd och bränsleförbrukning får jag återkomma om vid ett senare tillfälle då jag har kört bilen lite längre.
Kommentarer
Trevligt =)
Du skriver elektriska stolar, är den även utrustad med det ovanliga tillbehöret svankstöd ??
Fränt :) och grattis.
Jag skulle också vilja få erbjudande, hihi.
Rikard den är utrustad med svankstöd tyg/läderklädsel
Jag hade personligen inte valt dessa fälgar,jag hade valt 17 tum men man tager vad man haver.
Jag gillar inte alls designen på nyare BMW men ska bli kul att höra hur den är, jag ska ju ha en ny bil till januari så denna ligger också inom budget.
Kul med nytt verktyg.
Helt riktig gillar jag inte kolkällarinteriörer, men man får ju vara glad för vad man får och du får väl piffa upp med några färggranna dice eller fläska på med färgade doftgranar, eller vara nöjd ändå, det blir säkert bra.
Ska bli trevligt att få höra om dina erfarenheter i fortsättningen.
Nä, jag saknar mitt ljusgula skinn i den gamla bilen, den nya är kolsvart även om det finns en rand av poppel trä.
Man märker det om inte annat på innerbelysningen, det händer knappt nått när man öppnar dörren, även fast kupen är full av lampor.
Vad har du för körmönster Diesel ?? Komner elen till nån nytta ??
Rikard har ett blandat körmönster, men till jobbet kan jag köra helelektriskt, till jobbet är det ca 4 mil. Har både laddmöjligheter hemma och på jobbet. 2 gånger i veckan ungefär så blir det 50 mils långkörningar till obygden på motorvägar och landsvägar där möjligheten till laddning är begränsad.
Det är självklart trevligare med ljus klädsel, dock har jag en fäbless för rådenim jeans som tyvärr fäller färg så svart klädsel är mer praktiskt för mig
Ok Diesel, för mig liksom för Rikard är det tvärtom, jag kör helst i vit smoking och är rädd för allt svart som kan förorena min utstyrsel
Hehe Saabnisse den var bra :P
Junkers håller med dig till viss del, Njurgrillen på de flesta bmw modeller har gått överstyr dock har 3-serien och 5-serien börjat och växa i mina ögon.
Kör vältvättade jeans.
Grannen hade en ny 7 serie hemma, jag bokade en provkörning, men han fick ett jobb och kom tillbaka i en Vito, så jag missade den chansen =(
Men 7an såg väldigt klumpig ut, och grillen var inte rolig.
Rikard får börja med det när jag sitter på ljus klädsel. Håller med att nya 7 serien ser klumpig ut jämfört med 90-talets E38.
Idag i samband med storhandlingen testade jag den elektriska räckvidden och kom 51 km, enligt wltp är räckvidden 58 km. Körde i efficency läget där klimatautomatiken stängs av. Likt E90 bjuder bilen verkligen in på buskörning, styrningen är distinkt och man får behärska sig vid trafikljusen om man vill behålla kökortet då bilen går som ett spjut.
Körde 65 km på el med Optiman idag.
Ska bli riktigt intressant att se hur BMW i4 blir i produktionsskepnad för den bilen de har visat är topp 3 snyggast på marknaden.
Junkers 65 km är bra vad ligger räckvidden på el enligt wltp.
Idag var jag ute på min första långa tur med Bimmern ca 500 km tor. På E4 går bilen helt bekymmerlöst med alla förarassistanssystem. Med lugn körning lyckades jag köra på pricken enligt wltp 58 km idag på el. Totalt sett låg bränsleförbrukning på 3,9 l/100 km.
iDrive är busenkelt att lära sig, systemet flyter på bra jämfört med PSA:s system som jag höll på att bli skogstokig på. Bilen är utrustad med gesture control och genom sina händer kan man kontrollera iDrive, genom att snurra fingrarna så höjer man och sänker volymen i stereon, löjlig funktion men det funkar bra.
Har för mig att WLTP är 55 km så kommer vid mycket lugn körning en mil längre.
BMW har väl fortfarande kvar vredet oå mittkonsolen till iDrive ??
Även om min bil har stenåldersteknik, gillar jag vredet, det är ju där man har handen när man kör.
Rikard vredet för iDrive är kvar om man inte vill hålla på med pekskärmen eller gesture control.
Det är skönt att man återigen har elektrisk fällande dragkrok igen som på Passaten. Det är praktiskt, snyggt och bekvämt att bara trycka på en knapp så fälls kroken ut elektriskt. På Golfen var jag tvungen att ligga på marken och trilskas och fasta dragkrokar är jag allergisk emot.
Jag har haft avtagbar dragkrok och fått anmärkning hos bilprovningen så de går bort. Fast krok är den mest krångelfria som går att få. Dessutom inger den viss respekt vid parkering utmed en gata. Skulle gärna haft en där framme också. ;-)
Ja du har helt rätt.
Tyvärr går det sällan att få fasta krokar på fabriksmonterade lösningar.
Fast Golf 7:ans mekanisk/manuellt utfällbara fungerar ju i praktiken lika enkelt som en el-utfällbar - och man slipper elmotor och mekanik runt detta.
Det fungerar så fint med att dra i knappen, det surrar lite och kulan svischar ut på några sekunder, redo att ta sig an sin arbetsuppgift från lilla släpkärran upp till 2,5 ton hästsläpvagn med ett par Ardennerhästar, om dom nu är så tunga.
Känns som en bättre konstruktion än den på de BMW jag haft tidigare med elektriskt drag och verkar stämma då man söker på problem på krokarna som jag vet är ganska struliga på BMW.
Men jag byter bil så ofta så det har aldrig varit ett problem, och lär nog inte bli det.
Och finessen med att ”ta bort” draget är framförallt att bilen inte får strukturella skador vid en påkörning i baken, vilket oftast sker om det är dragkroken som körs på.
Så därför Pi bör du inte ha fast dragkrok som ett tänkt krockskydd.
Det ska vara en rejäl smäll i så fall för att chassit ska skadas och då spelar det nog ingen roll om man har dragkrok eller inte. Men vid "snällare" smällar så är förmodligen den påkörande bilen tämligen mjuk i förhållande till en dragkrok och får därmed också den egentliga skadan.
Hehe Pinjong då vet jag vem jag ska parkera så långt som möjligt borta ifrån. Jag vill inte vara taskig emot Volvoägare men ser jag en Volvo V70/XC70 med fast dragkrok håller jag mig så långt så borta ifrån som möjligt.
Tycker att orginal dragkroksinstallationen är snygg och dold i Bimmern, har sett fruktansvärda original dragkroksinstallationen i Volvo bilar.
Då rekommenderar jag dig att söka lite mer information om detta.
Dels påverkas bilens struktur samt att du försämrar bilens krockskydd och utsätter dig för större risk för whiplash skador då kraften från krocken, om än liten, förs direkt in i bilens struktur och inte dämpas av dom krockkraftupptagande stötfångarna. Detta oavsett om den påkörande bilen är mjuk eller inte, självklart blir det bättre om den påkörande tar delar av kraften.
Så det finns dubbla anledningar att faktiskt ta bort draget då det inte används. Det är lätt att glömma bort detta. Draget sitter rejält fastskruvat i bilen innanför bilens deformationszoner som skall säkra för de där lättare påkörningarna, som annars kan leda till otäck skador.
Hihi. Ja Guran har ju rätt men när jag besöker mina barn i Stockholm där man får parkera efter gatan och var annan bil har parkeringskador på kofångarna ja då känns det bra med kulan på platts.
98% dom smiter om inga vittnen ser parkeringskrocken..
Men jag satte in fast kula på T-crossen och där ersatte man en vkr balk mot en vkr balk med ett skruvförband som kulan skruvats i.
Ja visst en liten skillnad men jag är tveksam om det blir några fler personskador vid en krock.
Att bilen blir dyrare för försäkringsbolaget att laga det är nog säkert men det drabbar ju inte mig.
Whiplashskador är bland det lömskaste du kan råka ut för. Jag har en barndomskompis som råkat ut för detta och har varit halvtids sjukpensionär i tjugo års tid pga. det. Är även den skadeföljd som alla som varit inblandade i en trafikolycka uppmanas vara vaksamma på. Man bör även anmäla till sitt försäkringsbolag om man blivit påkörd bakifrån så att eventuella framtida men kan kopplas till denna händelse. Om inte annat för att kunna få någon ersättning om man skulle få men som tar ner arbetsförmågan. Kroppen är inte skapt för detta våld och därför som bilarna noga utformas med deformationszoner och stolar med nackskydd som skall mildra följden av en påkörning bakifrån. Strukturella skador på en bil är ingenting mod det lidande en skada åsamkar den drabbade.
Men helt kart är det inte dumt att fälla ut kroken då du parkerar för att inte få skador på din kofångare pga inkompetenta parkerare. Men de skador jag fått pga det har jag kunnat ta bort med rubbing :)
Jag har ju ett färskt exempel på hur det kan gå, vi fick åka till sjukhus med nacksmärtor och stödkragar.
Bilen var knappt trasig i relation till smällen, det var störfångarplasten och dragkroken.
BMWs infällbara där vanliga krockbalken ersätts med balken för kroken. Karossen tog nära nog ingen skada alls.
Annars älskar jag den halvelektriska kroken som oftast inte ställer till med några problem. Det var med den helelektriska problemen kom på BMW.
MSO !!! Såg du bilden jag la in för ett tag sen där en bil stod några cm från mina extraljus ??
Det var just på dina barns gata i Farsta.
Ja ett ständigt kaos där.
Få parkeringar vid husen och inga besöksplattser.
Kommer man efter 16 får man det jobbigt att hitta parkering på gatan.
Utan sensorer bak o fram skulle jag vara rökt.
Ja det finns gamla studier (publ 2000) som pekade på ökad risk för nackskador vid fast eller monterat drag men därefter har vi fått bättre stolar. Om det vore en större fara så skulle rekommendationerna när det gäller krockzoner ändras eller så skulle fasta eller påmonterade/utfällda drag förbjudas. Men det behovet finns inte.
"As mentioned in the Introduction section, the idea of the study originated from the use of the Swedish evidence in insurance cases. The available evidence greatly suggested that being exposed to a tow-bar in a rear-end collision was associated with a higher risk of neck injury. Our result weakens this evidence. If our study had confirmed the Swedish result, we would have recommended that deformation zones were changed in order to compensate for the impact of a tow-bar, or advised against the use of a tow-bar, or recommended the use of tow-bars with hooks that can be taken off. However, in the case of a negative result we cannot give any practical recommendations other than to ask for more evidence in the line of Nishimura et al. (2015)."
"Our large registry study of 9,370 drivers and passengers in struck cars in rear-end collisions suggested that there was no increased risk of neck injury related to a tow-bar."
Källa: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0022437517302773
Rekommendationer från dom som får ta hand om skadorna:
”Du bör undvika att ha dragkrok på bilen om det inte är nödvändigt, eftersom det ökar risken för nackskada vid påkörning bakifrån. Nackstödet ska ställas in så högt och nära huvudet som möjligt.”
https://www.1177.se/orebrolan/sjukdomar--besvar/skelett-leder-och-muskler/rygg-och-nacke/pisksnartsskada--whiplashskada/
Men dom kanske bara gissar?
Nog om det, var och en gör som dom själva vill då det inte är förbjudet med fast dragkrok.
Och var har jag påstått att jag har och föredrar fast krok ? Läs på lite bättre innan du kritiserar mig, Guran.
Beklagar Pi, det har inte du påstått
Det var Pi njong som föredrog fast drag
Visst ska man ställa in nackstödet men det är skillnad på äldre studier och den nya studie som jag länkade till och som gjordes 2018. Har du läst den? Men sitter du i en äldre 240 så gäller absolut det du tror.
Idag körde jag ca 15 mil på motorväg i hybridläge och bränsleförbrukningen landade på 3,7 l/100 km. Bilen är utrustad med komfortöppning dvs. Under kofångaren sitter det en sensor och viftar man med foten öppnas bakluckan, inget nytt men ett helt onödigt tekniskt påhitt.
Körde igår första riktigt långa mörkerkörningen och laserljusen är helt fantastiska lyser lång och brett, men något som är idiotiskt är biltillverkarnas trend i i att plocka bort strålkastarspolningen
Märklig det där. Det finns ju nån gräns när bilarna måste strålkastartvätt, över nån viss ljusstyrka tror jag.
Och det är ju märkligt då att tex BMW inte behöver ha det, för deras nyare strålkastare lyser ju som satan.
Tvätten är ju inte bara till för den som kör, utan även mötande, då skitiga strålkastare bländar mera sen optiken i glasen försvann.
Bra förbrukning iaf, min gamla bensinare med likvärdiga prestanda vill ha 0,9 på hastig motorväg.
Sanningen är väl att strålkastarspolare kan göra mer skada än nytta numera eftersom glasen är kalla.
Tidigare så var det varmt och skiten rann av, nu är det kallt och skiten bygger på.
Måste vara en superenkel sak att få glasen varma och spola med varm spolarvätska!
Största skälet till att vi inte har lyktspolning på nya bilar är att det nästan bara behövs i Sverige och det bryr man sig inte om inom EU!
Och numera gäller EUs beslut tungt i Sverige.
Du vänjer dig och kommer inte vilja vara utan den efter ett tag! :) Jag hade denna helt förträffliga funktion på min V90 och nyttjade den mer eller mindre varje dag, på Teslan finns det inte och det saknas.
Saabnisse du har helt rätt i det du säger Eu:s beslut väger tungt i Sverige och Sverige är en liten bilmarknad.
Henrik det stämmer jag kommer att vänja mig med den funktionen ungefär som när jag hade elbaklucka för första gången. I början störde man sig på att den var långsam och känslig men tillslut tyckte man att det bara var bekvämt.
Lite intryck från dagens körning, steptronic-lådan växlar mjukt och responsivt, har gillat den lådan i andra BMW-bilar. Kupéen känns välisolerad då man knappt hör vindbruset och när bensinmotorn går igång.
Åkte dit på första missödet idag med bilen strax utanför Kalmar på E22 kände jag att bilen var ostabil där bak och några sekunder senare varnade bilen att jag hade punka på vänstre bakre däck, en skruv hade punkterat däcket.
Gick väldigt smidigt med BMW Mobile services, efter lite letande i iDrive hittade jag assistans menyn och efter 1 minuts pratande med en kille på ett callcenter var en bärgare tillkallad. Turen i oturen fanns rätt däck hos serviceverkstaden.
På skodan är det en knapp i taket som man trycker på och då kopplar det automatiskt upp mot accistansbolaget.
Sonen fick tillfälle att testa det förra året.
Smidigt då bärgaren bara drog in en gummiplugg i däcket på platts och pumpade upp däcket.
Mindre än en timme var han på väg igen.
I egenskap av glasögonbärare med progressiva glas så gillar jag inte knappar i taket - dom är närmast omöjliga att se text på. Hade likadant i mina föregående Golfar, tyvärr. Det vore mycket bättre att lägga dessa funktioner på displayen på panelen - exempelvis under "Phone".
Jag har också progressiva glasögon sedan ca 15 år tillbaka och jag har aldrig haft problem med att läsa på knapparna vid den inre backspegel. Förstår inte problemet. Jag fick lära mig att ändra på hela huvudet istället för bara ögonen vid läsning nära eller långt bort, om du förstår vad jag menar. Man ser ju på långt håll i det övre delen av glasögat och nära i det nedre delen av glasögat. Men det var svårt i början men efter några veckor så sker det automatiskt. Sedan dess använder jag inte läsglasögon längre.
christer - har du kollat en Golf eller Octavia ? Knapparna sitter betydligt närmare än backspegeln och s a s jämns med taket så dom är verkligen inte lätta att läsa med nedersta delen av glaset där man har det riktiga närseendet. Har använt progressiva glasögon under snart 30 års tid så det beror inte på ovana kan jag lova.
Nej! Det får jag erkänna att jag inte gjort utan har bara erfarenhet av en Opel Insignia och 2 stycken Volvo XC60. Jag skall kolla någon gång när jag får chansen Pi, så du har antagligen helt rätt.
Nja nu är du väl lite ute och cyklar tycker jag.
Sa du i skärmen under en telefonmeny❓❓
Vem som helst som använder bilen skall utan instruktion snabbt kunna larma SOS eller bärgning.
Och då är det väl två övertydliga knappar som gäller tycker jag.
Och så skiljer det ju väldigt mellan synfel och de glasögon som används för att korrigera.
mso 1000 - jodå, tar jag kameran och fotar så går det jättelätt att se men sitt i en mörk bil och kolla uppåt med progressiva glas. Ungefär som att spika rakt ovanför huvudet i ett tak med såna glasögon på näsan...
Den enda tydliga knappen är den röda - de övriga ser man inte vad det står på under dessa förhållanden. Är det så svårt att acceptera ? Har haft flera bilar med sådana knappar i taket och gillar dom inte. På Golf -12:an vill jag minnas att det var ännu flera knappar - men den var allmänt välutrustad.
På min bil är knappen till SOS bakom en lucka jag ofta lyckats öppna då jag tagit fram solglasögonen ur facket i taket, har till och med fått fart på knappen. Men det går att ”lägga på” innan någon svarar.
Till vänster om den en knapp till assistans och till höger en annan knapp till MB info som jag inte har en aning om vad det är och troligen inte är en Svensk tjänst.
Men håller med Pi. Ser inte ett jota av vad som står på knapparna utan läsglasögon. Men jag vet vart knapparna sitter så inga större problem att hitta rätt om behov skulle uppkomma. BMW:n hade bara SOS knapp och service/assistans i menyn.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.