I en tråd som handlar om sittåträng så får man höra att Volvos nya ratt är ologisk. Jag kan inte för min värld förstå vad som menas med det. När jag köpte min V90 så upplevde jag ratten som ”fattig” men numera uppskattar jag den rena ”clean” looken. Det gick väldigt snabbt att lära sig farthållaren och man behöver inte släppa blicken från vägen.
Vad tycker ni andra?
Kommentarer
Av någon anledning kan jag inte lägga in bilder. X, kan du lägga in samma bild på ratten som i luftkors-tråden?
Nä, Volvoratten ser väl OK ut, jag läste funktionerna i den andra tråden, och jag gissar att man ser på nån meny vad man gör också.
Det hela handlar väl också lite om hur man normalt håller ratten, är man en "10 i 2" sitter knapparna klockrent.
Själv kör jag mest med vänsterhanden nertill på vänstra halvan, och gillar farthållaren på nya Forden skarpt. RES/CANCEL trycker man bakifrån, de andra med tummen.
Annars är vänster färddator/inställningar, tex värmare.
Höger radio/telefon, dock tycker jag att volym borde varit pil upp/ner, inte H/V som nu.
Allt man gör visas på displayen.
FD frun håller också med en hand som jag, hon använder inte farthållare, men är flitig användare av handsfreen, hon pratar aldrig direkt i telefonen när hon kör bil. Så i hennes fall är Suzukins ratt perfekt.
BMWn har en spak dold bakom ratten nere till vänster, tämligen värdelös.
På är upp, men när farthållaren är aktiverad är upp + och ner -, cancel är framåt och res bakåt. Det har hänt flera gånger att jag dragit i spaken för att slå av, och sen tryckt på bromsen, innan ljuset gick upp att den ska framåt, inte logiskt enligt mig.
Voilà
Placeringen på forrden är inte riktigt helt med vad jag skulle önska men diggar starkt att den har tydliga förklaringar som dessutom är upplysta.
Instämmer till fullo - rent och prydligt, propert och inte störande.
Man har liksom funktionerna när man behöver de nästan hela tiden, och i kombination med röststyrningen så! Som i dag kom jag in i ett område med knaskass mottagning på DAB varpå jag petar på röstknappen och "FM-RADIO" och vips gick vi över på FM-radio (att den automagiskt skall byta över förefaller inte fungera som det skall vad jag märkt, i allafall inte när det hoppar hit och dit stup i ett och inte blir varken långa avbrott eller lång konsekvent mottagning).
RInger det - ja, då är det svara på högersidan. Lyssnar man på radio, då det är muta. Har någon inte fipplat klart bältet, då är det bekräfta. Är släpvagn på och man vill bekräfta meddelandet om saker osm är avstängda, ja, bekräfta igen. Pila upp eller ner ljudet, men när du vill "Spela Pippi Långstrump" och fem alternativ kommer upp - då är det pila upp eller ner i menyn. Byt kanal höger och vänster, eller byt låt nästan föregående, ellerjustera HUD ljusare/mörkare. Och så vidare.
Jag tycker att de har fått till en bra avvägning i att man vill ha några knappar, men inte för många, och inte för få.
Personligen hatar jag knapphysterin i många bilar. Fattar verkligen inte hur det är tänkt att man skall kunna hålla rätt på allt (när man dessutom trendigt, som Mercedes, gör knapparna högblanka i en högblank ram så blir det inte så mycket bättre).
Självklart finns alltid några småsaker man skulle vilja ändra på men upplever faktiskt inga större aber med instrumentpanel, reglage e.t.c.
Och att HUD enbart visar det du behöver veta NU är himla skönt!
Varför skall jag där behöva se att jag skall fortsätta rakt i tolv km till på motorvägen? Perfekt att den inte visar något förrän det är dags att börja fundera på åtgärd.
Nu kom vi in på lite ikring, men det är ju på något sätt en helhet. Allt skall lira ihop med varandra, och det märks att inte avdelning A gjort ratten, B spakarna, C instrumentpanelen, D mittpanelen och E har programmerat vad som händer där bakom utan att någon har talat med någon annan avdelning.
Man har verkligen fått ihop ett bra deam av designers, tekniker OCH icke desto mindre, humanister! för att få en bra och säker helhet som hanterar information on demand.
Inget fel på Volvoratten alls, funkar skitbra.
Till och med jag som kommer ifrån Opel tycker att Volvos ratt är exemplarisk på XC60:n Farthållare till vänster och röststyrning,radio,volym m.m m.m till höger. Kan inte bli bättre och ingen jävla spak bakom ratten att fumla med.
Deeds: av någon anledning går det inte att lägga in bild i det första inlägget man gör när man startar en tråd. Man måste skriva ett andra inlägg för att kunna lägga in bild. Skumt men sant.
Nu är jag inte van att köra såndär Volvoratt, men rent spontant tycker jag 10 knappar på ratten känns för många, och allt ska tryckas med tummarna.
Men, som sagt: en vanesak. Att andra trivs med det har jag inga problem med.
Jag förstår dock inte varför det ska "fumlas" bakom ratten, eller hur det kan vara "alldeles för komplicerat" att manövrera ljuset på blinkersspaken.
Miljoner människor klarar ju av det...till och med jag.
Definitivt inte komplicerat att manövrera ljuset på blinkerspaken. Man ställer det på Auto och så funkar det. :-p
Angående antal knappar:
Jag tror man skall tänka såhär:
Avståndsknapparna, ja, de använder jag nästan aldrig. På med längsta avstånd och så är det bra.
Farthållaren, det är svårt att få till den med färre knappar, eftersom att det är tre fartstyrargrejer i ett. Normalt finns ju bara en - farthållare eller inte farthållare.
Du har fartbegränsare, farthållare (adaptiv) och pilot assist, och måste kunna växla enkelt emellan dessa. Särskilt de två sistnämnda. Därav pilknapparna höger och vänster. Du ligger med pilot assist och vill gå till vanlig adaptiv = pil vänster. Du ligger med adaptiv och vill ha pilot assist = höger (det är en meny med alternativen som dyker upp i skärmen om du glömmer vad som är vad). Sedan då gasa och minska samt av och på (tre knappar totalt).
Tror det är svårt att begränsa även höger sida - volym/välja upp och ner och höger och vänster, aktivera/välja, meny och så röststyrning.
Har klurat på om man kan ändra detta men vete fasen hur, om det inte skall vara en knapp man får trycka massor av gånger på för att gå runt ett antal val och det är omständligt och distraherande.
Har du någon bra idé på hur man kan minska ner antalet?
Notera även det kluriga med att knappen för att Öka avstånd sitter Nederst och knappen för Minska avstånd sitter Överst.
Instinktivt trycker du på nedåt - minska - bort - vill inte vara så nära den framför. Likaså, jag vill närmre - fram med dig! Alltså upp.
Beteendevetenskap är kul och intressant helt klart.
Ja vanor är kul. Jag åkte mest Opel o Japanskt i ungdomen, där man drar spaken för helljus mot sig, och sen gör samma sak för att blända av, och jag tycker än idag att det är avigt på bilar där man ska slå spaken framåt för helljus, och sen bakåt för halv igen.
Forden har en liten kul grej på den punkten, man kan blända av åt båda hållen.
På Vectran och Insignian kan du växla mellan hel och halvljus både framåt och bakåt med blinkersspaken. Då har jag lite svårare med elhandbromsen på Volvon. Opel lägg i handbromsen dra knappen uppåt(precis som den manuella spaken), däremot på Volvon tryck nedåt, hmm, och släpp handbromsen dra knappen uppåt eller kör iväg. ( OBS bilbältet måste vara påsatt). Blir hjärnsläpp ibland när man hoppar emellan bilarna.
christer - med bilbältet påsatt så behöver du väl aldrig röra elhandbroms-knappen om du har autohold - eller ? Behövs i alla fall inte på min Golf.
Den gick väl inte att växla vettigt.
Men man kan inte få allt här i livet.
Jag drar mot mig för att koppla om till helljus. Jag drar mot mig för att blända av/koppla om till halvljus, om inte bilen är utrustad med aktivt helljus då bländar den av själv. Enkelt och bra. Behöver inte vara mer komplicerat än så. En och samma rörelse.
Har jag inte tänkt på faktiskt, men så har jag automatik inställt. Du behöver aldrig röra den knappen då.
Noterade när jag körde till jobbet i morse att rattens utformning är riktigt genomtänkt kring ekrarna då det inte bara är ergonomi i åtanke med de nedåtsluttande ekrarna och uttagen för tummarna där ovanför utan att det också innebär att lyspinnen och blaskpinnen med dess olika knappar och knappsymboler syns mycket bra genom detta hålrum. Så har man glömt av sig lite med var man skall peta för till exempel dimljus så är det bara att tjuvkika.
Jag använder avståndsknapparna flitigt i min bil. Har jag längsta inställningen kommer jag inte lika nära bilen framför vid rödljus och kan blockera trafiken jäms med refuger i onödan.
I köer tenderar folk att nyttja området framför min bil om det blir "för långt". En del verkar tro att de kommer fram snabbare om de är närmre framförvarande.
Det där sistnämnda är så stört.
Som en i ett annat forum sade: Håller man avståndet i stockholm kommer man inte fram alls.
Det där med rödljuset, hur långt upplever du att du hamnar bakom bilen framför? Vad har du för bil?
Skrev ju så " på Volvon tryck nedåt, hmm, och släpp handbromsen dra knappen uppåt eller kör iväg. ( OBS bilbältet måste vara påsatt). " Så normalt så rör jag inte handbromsknappen utan kör iväg. Men det finns ju som alltid undantag som t.ex man skall flytta bilen några meter bara och inte tar på bältet. Det är då jag gör fel och trycker nedåt som på Opel, där det i Volvo är tvärsemot. Ilandsproblem javisst!
Focus farthållarknappar fungerar fint, de är enkla, tydliga och placerade inne i utrymmet i ratten och inte bakom ratten vilket gör dem lätt att se, de hade jag inget problem att använda trots att jag aldrig kört en Ford tidigare, sedan att det inte är över sig elegant?
Undrar hur tänket har gått vad gäller dessa knappar.
"Man drar spaken uppåt för handbroms så då skall man dra knappen uppåt"
"Man trycker ner en knapp för att aktivera en funktion så då skall knappen tryckas nedåt"
"Man trycker ner knappen för man vill trycka ner bromsen, så då skall knappen nedåt"
och så vidare
Skulle vara kul att vara med på design- och funktionsmötena på dessa avdelningar.
Undrar om det ens går att dra handbromsen i säg landsvägsfart?
Har kommit att uppskatta den lilla ratten på vår Peugeot 308sw med mätartavlan ovanför ratten. Den "skymmer" dessutom mindre av spakarna.
Fattiglapp som man är blev det det enklare active-paketet vid inhandlandet. Alltså färre knappar/funktioner och mer fokus på det viktiga: köra bil.
Ja I Opels fall så imiterar man den manuella handbromsen och bryr sig inte om hur knappar normalt används, en parkeringsbroms är en handbroms enligt Opel och skall manövreras som en sådan, annars blid det bara förvirrande för alla som kört bil tidigare och de är väl fler än de som aldrig sett en manuell handbroms.
Dessutom om man behöver använda knappen som nödbroms är det lättare att göra det på ett kontrollerat sätt om man drar i den än om man trycker, en säkerhetsfråga Volvo missat.
På nya S V 90 fungera knappen som Opels där man drar uppåt och trycker nedåt.
Och den sitter mellan stolarna för första gången, Volvo har haft parkeringsbromsens handtag för elbromsen till vänster om ratten sedan länge och det innebär att framsätespassageraren inte haft någon möjlighet att ingripa med den bromsen i en nödsituation, absolut inte säker och genomtänkt utformning.
Sedan är det så att om knappen sitter vertikalt placerat bakom ratten som äldre Volvo så är dess placering inte påminnande om en handbroms utan om en vanlig knapp och att man då trycker på den för att aktivera är mer begripligt men även där är det bättre att dra för konsekvensens skull, Mercedes handtag där drar man i vill jag minnas, och att nödbromsa vid behov med vänster hand genom tryck dessutom... det känns väldigt tveksamt.
Och nu har man alltså övergett detta koncept.
På adaptiva farthållaren använder jag det kortaste avståndet när jag kör aktivt med mycket omkörningar.
Normalt på sommaren med medium avstånd och nu på halkiga vintern är det skönt att ha längsta inställningen.
Tycker min halvdolda spak med avståndsknappen på ovansidan funkar riktigt bra.
Alltid bara långfingret ut för alla fart funktioner på vipp pinnen.
Att farthållaren alltid är aktiv vid varje start är bra och uppskattat.
Stolpskotta hit och stolpskotta dit. Du kanske behöver besöka en optiker? Se inlägg 29.
Det är klart att med många funktioner så blir det många knappar, och som jag sagt flera gånger: det är en vanesak.
När det inte är så många funktioner föredrar jag farthållarspaken till vänster, framför knappar på båda sidorna av ratten.
Adaptiv farthållare är bra, tyvärr så störs ju harmonin gärna av dem som ovillkorligen ska förbi och tränga sig in.
Det enda negativa jag upplevt med adaptiv farthållare är att den ibland "tar fel" på de som svänger av, och bromsar kraftigt för dem. Nu vet jag inte om det bara var på den V70:n jag åkte.
Det är rätt stor skillnad, vad gäller Volvo, på intelligensen hos generationen typ 70 mot generationen typ 90. En helt annan radar, en annan kamera och annan programvara.
Ja det låter bra. För ett system som orsakar irritation är ju inte till lika stor glädje.
Det är nog som med all teknik:
Det kommer nya framsteg (eller, ja, steg i allafall i vissa fall - inte alltid det är fram-) och då med sina brister, men så småningom finslipas det till och blir riktigt bra.
Den första grammofonen var ett under av meck för att lyssna på. Nu lägger du på skivan och trycker på en knapp så sköter den resten själv, och utan svaj på ljudet.
Likaså minns säkert en del av er den första servostyrningen. Steget därifrån till dagens hightechelektriska dito med variabel motståndskänsla och blablabla är nog också hyfsat stort.
En fördel, trots allt, med datorer i bilar i dag är att en funktion som inte är helt optimal ofta kan rättas till via mjukvara. Man märker det tydligt på vår V90. Vid uppdateringarna så tillkommer småsaker ibland och stora saker ibland - som den uppdateringen som gjorde att det kändes som att de installerat en helt ny (och mycket bättre!) växellåda. Det blev som en ny bil på den punkten!
Det är lite coolt, tycker nog allt ändå. Den möjlighet som nu börjat infinna sig på allvar.
Såhär logisk/ologisk är octavian med ratt knappar och spakar.
Funkar hyfsat även för en oinvigd
Skillnad Skoda Octavia har spakar men inte VW Golf har rattknapp.
Ja och jag föredrar helt klart spaken utan att släppa tumgreppet och bara med långfingret ut så är det klart och ändrad hastighet.
På samma sidan ratten ljud upp o ner samt radio station allt spoty spellista upp/ner och Siri ytterst.
Funkar bra för mig.
Polon jag har nu är den första bil på länge som jag haft som saknar knappar på ratten överhuvudtaget.
Ett steg tillbaka och befriande skönt på nåt sätt, ingen farthållare då jag inte gillar dessa, radion går alldeles utmärkt att justera medelst ratt och knappar på själva radion, precis som förr i tiden.
Kan sakna min gamla Saab 900 GLE -79, inga knappar, vred eller reglage, vare sig på ratt eller instrumentbräda, som tog fokus från själva körningen.
Allt var inte bättre förr men enklare...
Skodan har som BMWn, och som jag tycker bakvänd funktion, jag vill dra spaken mot mig för att slå av, det är en naturligare att dra spaken mot sig.
Kom o minnas att jag haft bilar med upp/ner knappar bakom ratten, smart o enkelt och mindre knappar för tummen.
Undra om inte Chryslern hade det.
Jag tycker det känns rätt efter 15000 mil ;) men nästan allt är väl vanesak men jag förstår din tanke.
Jag tycker det är rätt med ett tryck på spaken med fingret ger off och drag med fingret on och samma drag ger 1+ för varje drag om ni förstår.
Betydligt smidigare än tummen vriden mot en knapp och på många bilar får man vrida tummen ur led pga avståndet.
Jag kör KIA Optima PHEV. Jag tror att den stannar drygt en billängd bakom när man glider mot ett stopp.
Knapparna sitter så man bekvämt sköter dem med höger tumme.
Jag har en anledning varför jag tycker att man ska dra en farthållarspak mot sig för att slå av.
En farthållares viktigaste funktion är AV, att slå ifrån den om nått oförutsett dyker upp.
Våra händers muskler är främst för att knipa ihop händerna, vika ut fingrarna är en returrörelse.
I en akut situation är det naturligare att dra in fingrarna än att spänna ut dom.
Allt vi gör handlar om att gripa tag, knipa ihop händerna, inte slå ut dom.
Men i en akut situation bromsar man ofta och då kopplas ju farthållaren ur på alla bilar. Har man adaptiv farthållare så är nog det "akuta" urkopplingsbehovet klart mindre.
Ford var på tal och då vi har en sån på firman så säger jag att den ratten är förhållandevis dålig.
Lite som handleden skall vridas konstigt för att tummen skall nå.
Och den stora missen är översta knappen på övre ekern som är design vriden 55 GRADER framåt.
Helt kasst.
Exakt .
Mso1000: bra bilder, visar varför jag föredrar farthållaren med ena handens fingertoppar istället för tummarna.
Känns bekvämare tycker jag.
Ford-ratten har knapparna för långt från ytterkanten av ratten och så syns det inte vad knapparna på vänstra ekern gör. För egen del är jag van att knappa med tummarna efter några år med smartphone och därför gillar jag inte att använda fingrarna till knappar mellan ratt och panel. Radion i Dacian har knappar i ett plastmaterial som påminner om Motorola Microtac som man trycker på med pek- och långfingret. Man får intrycket av industridesign när man använder dem.
Ford har ju misslyckats totalt med farthållar-funktionen i denna ratt. I förra modellen av Focus hade man farthållar-knapparna mycket bättre placerade om än på högra rattekern (om jag kommer ihåg rätt). Minns från provkörningen när den senaste Focus-generationen kom att jag reagerade på dessa närmast oanvändbara knappar i den nya bilen.
VW hade innan de kom med adaptiv farthållare knapparna på den vänstra spaken bakom ratten. Fungerade utmärkt men med tanke på flera funktioner i den adaptiva farthållaren så har jag förståelse för att knapparna flyttades till den vänstra rattekern och jag upplever inga som helst problem med manövreringen och knapparna är ju dessutom väl märkta och man ser dom lätt -i motsats till t ex den gömda satelliten bakom ratten på Peugeot 308.
En satellit bakom ratten är enkel att använda och lätt att nå med fingrarna utan att man förlorar handgreppet på ratten, man har kvar tummen och pekfingret som greppar ratten. Och man behöver inte kolla på satelliten. Den är logisk utformad genom att den övre delen är set/+ och den undre delen är set/- och den stora knapp som finns vid änden innebär paus/reset. Reglagen är såpass stora och tydliga i sin design, med tydlig avgränsning, så man känner skillnaden på dem även med vantar på. På t ex en C3 / C3 Aircross så har ratten 8 knappar/reglage, 4 på höger eker (multimedia9 och 4 på vänster eker (röstaktivering/telefon). Skulle man slå ihop rösttelefonen med multimedia på en sida - för att få plats med farthållaren på ekern på vänstersidan, så blir det 8 knappar/reglage på en enker plus krävas större - och fulare ekrar. Jag tycker inte det är smidigt. Den lösning som flera andra har, som t ex Ford, Suzuki m fl med farthållaren mellan ekrarna och mot luftkudden/tutan som opereras från framsidan med tummen, det är obekvämt för tummen för då måste man sträcka ut den och då försämras greppet i ratten. Det är alltså mindre bekvämt och dessutom en ergonomiskt sämre lösning jämfört med att ha farthållaren bakom ratten som styrs av ringfinger och lillfinger medan tummen och pekfingret håller ett stadigt grepp om rattkransen.
Jo Raphael - vi har läst din åsikt om satelliten skymd bakom ratten några gånger men vi är också några som inte riktigt håller med så jag hoppas att även vår åsikt är OK.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.