Hämtade i tisdags ut bilen.
Valde helt klart bästa färgen - Electric silver. Kan varmt rekommenderas!
Akusatikrutor och standardfälgar.
Tyst och skönt. Adaptiv farthållare är underbart och pilot assist funkar riktigt bra.
HUD ångrar jag inte det minsta trots att det fortfarande är lite ovant
360-kameran och sensorer runt om är en dröm.
Gillar de stora backspeglarna då det känns som jag har bättre koll.
BLIS stör inte alls och jag har ännu inte 'haft användning' av den men det lär komma, vimsig som man är när man aldrig får sova ordentligt. =)
Förbrukningen är jul som den är på en ny bil. Folk skall provtitta, provlyssna, provköra, vill se autoparkering etc. Men exempelresa är med lite vanliga förortsgator några kilometer. Sedan några mil motorväg som sedermera blev 100 och 80 där trafiken också tjocknade till något. Därefter fler förortsgator i varierad hastighet. Alltså några stopp och start i korsningar och rondeller totalt.
32,2 km på 28 minuter enligt On Call.
Frugan körde, och det var första gången (så inte alls van vid hur gas, broms, rull etc fungerar).
Anpassat ekoläge (individuell inställning med eko valt och klimat ändrat till vanligt läge, resten standard).
Enligt On Call 0,52 l/mil
Helt okej enlig mig så långt!
Det som stör mig är att drive mode inte sparas i nyckeln. Måste välja individuella läget varjen gång bilen startat! *morr*
Frågor?
Annars kommer här fler uppdateringar framöver med förbrukning och så vidare.
Kommentarer
Kul läsning om din nya bil!
Hur upplever du att den är kraftmässigt som ny? Känns den trög? Nya bilar har ju vanligen en programvara som styr motorns optimering utefter miltal och (oljans) temperatur. Så innan 300 mil brukar de vara ovanligt slöa.
I övrigt är V90 en fin komfortvagn och en milslukare av rang. Har du valt "komfortstolar"? De rekommenderar jag annars.
MVH AL
Ingen aning. Jag pressar sällan. Bara mest ovant i och med att alla bilar reagerar lite olika på fart och broms och så. Den känns väldigt responsiv dock. Man petar på gasen och far iväg. Momentomvandlaren verkar väloptimerad för bilen för upplever att man bara behöver få upp lite i varv så hugger den i. Inte som de äldre jag kört där man verkligen känner hur den slirar iväg.
Ingen av oas gillar läder, och vill dessutom hellre lägga pengarna på användbara saker, så blev det halvläder. Det lilla vi kört så sköna, men lär krävas en del inställningar innan man hittar rätt. Jag är rätt lång av mig också, 1,85.
Liten uppdatering:
Har ännu inte tankat. Vi har klarat oss ifrån allt för mycket bilkörande.
Många kortsträckor (till och från svampskogen - det rör sig om oftast drygt 5 km bara enkel väg men vi har haft med en gammal hund som inte längre kan gå så långt på grund av dålig rygg så därför har vi lyxat med bil i stället för att gå). Har laborerat med värmaren flera gånger då det faktiskt varit lite ruggigt och kyligt så den har jag startat manuellt 5-15 minuter innan flertalet gånger.
Värme förresten: Upplever klimaetet som väldigt bra och att värmen kommer fort även om värmaren inte varit i gång.
Enligt Volvo on Call (VoC) har vi kört 560 km sedan vi hämtade bilen, då den även fulltankades. Snittfart på 50,0 km/h och 0,65 l/mil.
Blir mycket spännande att se framöver när vi använder bilen mer normalt: D.v.s. när alla släktingar har tafsat klart och man lärt sig använda alla funktioner som man ibland testar bara för att just få lära sig (automatisk parkering, sensorer, e.t.c.).
Datorn säger 270 km kvar till tomt tank.
Automatisk parkering har jag använt skarpt (alltså ej i testsyfte) en gång i sidoficka. Den var vääääldigt kort så skulle nog inte försökt mig på själv, och definitivt inte med den stresspitt som hade sjukligt bråttom att komma förbi (så till den grad att människan tutade). Men jag sade parkera på höger sida och körde förbi fickan. Den ansåg att vi skulle få plats så i med backen och den rattade in så idioten kunde knö sig förbi. Ett par justeringar och den stod riktigt snyggt trots att bilen framför inte hade många rätt i sin placering. Hjälpte mig även ut.
Mycket tyst och skön och det är lätt att glida upp i hastighet, lite väl lätt. Hoppsan, över 80 på 60?! Det kändes inte! Har hänt mer än en gång. Adaptiva farthållaren är underbar och likaså pilot assist (där den styr själv). Känner mig såååå mycket mer utvilad när jag kört bil och och upplever att jag har bättre koll på min omgivning (att köra bil är mycket uttröttande för mig). Bilen håller koll på hastighet och avstånd och placering i filen och jag övervakar och håller koll på trafiken och var jag ska. Likaså är HUD helt fantastisk - mycket mer avslappnad körning när man slipper glo ner på instrumentpanelen för hastighet, aktuell hastighetsbegränsning (minnet är oerhört bra, men fruktansvärt kort, så glömmer ofta vilken hastighet som gäller) samt navigeringshjälp när det behövs.
Har nyttjat att låsa och låsa upp bilen via telefonen ett par gånger varav senast i går som var riktigt smidigt: Vi plockade svamp och mina föräldrar var på hemresa från sommarstugan och hade både saker och katt som skulle till oss. De stannade till dr vi parkerat varpå jag låste upp så de kunde börja packa över i väntan på att vi skulle gå mot bilen. Likaså har jag använt det då gånger då jag inte orkat packa upp nyckeln ur sin temporära faradays bur (som skydd mot stöld via radiosniffing).
Det kommer bli en längre tripp nu inom ett par veckor. Spännande att se vad förbrukningen hamnar på då.
På återseende.
Ja, de mil som jag kört V90 så kan jag säga att jag varit nöjd och att den är skön att köra. Hade den inte varit så stor så hade det möjligen blivit en sådan när jag fick tvångsbyta i juni, men jag har inte behovet av den stora bilen så det fick bli en V60 igen.
Kul att höra mer när du kört en långtur.
Liten uppdatering igen:
I dag blev det den längsta turen vi gjort hittills - 21 mil totalt (t.o.r.-resa).
Enkel väg lite smågator, 3,5 mil motorväg, varierande landsväg (kuperad, svängig, alla möjliga hastigheter mellan 50 och 100), 2,5 mil motorväg, stadstrafik. Sedan det omvända igen. Även ett stopp för att tanka på ditvägen.
Två vuxna, ett barn, lite packning.
Mätaren i bilen visar 0,57 l/mil.
Använde adaptiva farthållaren samt pilot assist nästan hela vägen (säkert 90%) både dit och hem.
Fungerade oerhört bra! En gång tappade den. Ett par gånger hjälpte jag till lite då jag tyckte den började ta sig för nära linjen (skarpa kurvor, ibland i kombination med krön och lite dåliga linjer).
Har nog aldrig känt mig så lite trött av att ha kört bil som efter denna tripp. Att min hjärna kan stänga av detta ständiga finjusterande på vägen samt hastighetsanpassning (innan hade jag 'bara' farthållare, och man kommer ju oundvikligen ikapp andra då och då) och koncentrera mig på trafik och övervakning är för mig extremt energibesparande.
Tyvärr åkte vi hem innan det blivit tillräckligt mörkt för att testa det adaptiva helljuset under längre former.
En kort updatering i depressionens tecken:
En tur in till stan i går (ja, vi var tvugna att ta bilen tyvärr).
Fattar inte - en onsdag vid tretiden - hur kan det vara infarkt redan då?!
Halva vägen motorväg, resten kräkväg (stadstrafik).
Oerhört glad över den adaptiva farthållaren! *pris ske gud*
43,6 km. På 1 timme och 13 minuter!!! Inte ens 36 km/h och då var som sagt halva vägen motorväg där det flöt riktigt bra!
Färddatorn säger 0,8 l/mil.
Definitivt inte en bil lämplig i stadstrafik (vilket vi ju visste redan innan, men vi åker som tur är mycket sällan i sådan trafik).
På hemvägen flöt det konstigt nog riktigt bra (cirkus halv sex-sex-tiden), men totalt igenkorkat IN mot stan!
Helskumt i mina ögon, men men... FÖrstår inte hur folk orkar med detta, varje dag? Jag kreverar ju vid En enda resa.
Lite positivt då:
Grymt skönt med adaptiv farthållare.
Likaså PilotAssist så jag slipper ratta så mycket. På kvällen bfick den dock märkbart svårare att dels hitta väg och att inte vingla så mycket, men fullt förståeligt då det regnade massor och jag själv hade svårt att se vägmarkeringarna ibland.
Älska start-stopp då det blir så lugnt och skönt vid allt stillastående.
Skön och bekväm att åka i.
Tyst (har akustikrutor).
Adaptiv farthållare är guld värd - de som inte tycker det tror jag helt enkelt inte testat. Och helst i kombination med automatlåda.
Start-stopp gillar även jag men det var ämnu mera uppskattat när man körde diesel - med en mjukt spinnande bensinare under huven så är inte skillnaden lika stor vid stillastående.
Trafikinfarkt var det även i vår stad igår e m - tror det var 5 trafikolyckor på stora vägar (E18 bl a ) inom loppet av ett par timmar. Tur att man lyssnar på trafikradion och har hygglig lokalkännedom.
Start-stop fyller ingen betydande funktion som jag förstått det. Kopplar alltid bort den och lyssnar gärna på min dieselmotor. Vid längre stopp, som vid broöppning, stänger jag helt enkelt av motorn.
Jo då, det har effekt. Hur stor?
Det beror på väder (temperatur), ditt körmönster och så vidare.
Har sett siffror på genomsnittsbilist i USA som hmnar på runt 4% besparing.
Framförallt så ger det lokalt bättre miljö. Tänk om ALLA bilar i en bilkö stängde av motorn under större delen av stillatiden.
100 bilar i en kö som har motorn avstängd i över en halv minut vardera = en tomgångskörning på en timme för en bil.
Säg en snittförbrukning på en liter i timmen.
Det blir en liter per rödljusstopp. Ett antal tödljusstopp per timme = ett antal liter i timmen.under optimala förhållanden.
Det klassiska - många bäckar små.
Absolut kan start-stopp ha en positiv miljöinverkan i trånga stadsmiljöer där långa köer bildas vid ett trafikljus t ex men generellt tror jag inte alls på start-stopp.
http://www.vibilagare.se/reportage/stoppstart-inte-sa-smart-1560
Många bäckar igen. Låt säga en liter i månaden. En halv miljon passager i Stockholm varje dag. Låt säga hälften i antal bilar. En kvarts miljon liter bränsle i månaden.
Alltid något?
Ja det är bara att gilla läget med start/stop funktionen och det blir väl nån droppe här och där.
Det jag tycker är lite störande när man har automatlåda är alla micro stop på en sekund tex i en korsning och i köer som rörs var femte sekund pga dragspels effekten.
Med manuell låda avgör man det skälv.
Känner inte du detsamma.
Grejen är väl att försöka planera trafiken så att det blir ett kontinuerligt flöde. Trafikljus tas bort allt mer och stopplikt ersätts med väjningsplikt och rena påfarter eller filer som "lirkar" in dig i den riktning du vill komma. Därför får start-stopp-system allt mindre effekt. Därtill kommer förstås utfasningen av ICE. Om start-stopp var en option skulle jag inte kryssa i det.
Angående trafikinfarkt kan jag bara citera Kjell Höglund.
"Man vänjer sig"
Start-stopp måste väl slita en del på batteriet. Volvo är ju ändå rätt strömförbrukande bilar... Läste Vi bilägares V90 blivit strömlös vid ett par tillfällen, vilket inte förvånar mig. Haft samma problem med min V70, som måste stödladdas regelbundet, trots att jag inte har start-stopp. Kanske behövs kraftigare elsystem i moderna bilar? Det talas ju om 48-volts system hos exempelvis Audi...
Bortsett från detta låter V90 som en skön bil!
Har haft start/stopp under 6 år och inte ett bekymmer och ingen "stödladdning" - men det är ju ingen Volvo förstås...:)
Nu kör jag sällan i den typen av trafik men jag försöker att planera och har börjat lära mig lite hur det fungerar. Om du vid korsningsexemplet ssaktar in aningens tidigare och sedan smårullar fram så stannar den inte. Likaså verkar det finnas någon koppling till hur man rattar. Och i köer som segar sig fram så, även med den manuella jag hade tidigare (utan start stopp) så väntar jag alltid en liten stund tills det blir ett större glapp. Många gånger kan man då tima in så man kan ligga och smårulla utan att komma ikapp. Perfekt särskilt på manuell då man inte behöver växla och koppla ur och ha sig hela tiden.
Jag har Ctek Battery Sense och har hittills inte märkt av några problem. Trots att värmaren även går nästan varje gång vi skall iväg (typ 10-15 minuter ungefär)
Vi bilägare fick ju nån mjukvaruuppdatering, så problemet kanske är löst nu...?
Vad är Ctek Battery Sense.
Har du satt in det ?
På min gamla diesel satte jag in Calix laddare och även slangvärmare med tanke på dieselvärmare och lite som för säkerhets skull.
Ja Pricis man lär sig att anpassa sig.
En finess som jag har som i bland är skit är att frontradarn startar bilen när framförvarande bil flyttar sig tre DM.
Ibland bra ibland sämst när folk inte kan stå still i kön. :)
https://cdn.taynabatteries.eu/prod-images/1200/CTEK/ctx-battery-sense-new.jpg
Mekonomen har i allafall haft den och där är det 25% i helgen. Litet tips.
Låter som en synnerligen irriterande funktion. Kan inte komma på ett tillfälle då jag skulle vilja att det var så. :-p
Det var ju jättesmart.
Känns som ett måste om man har värmare och batteri ångest vid kortkörningar.
Skönt rent allmänt att ha koll på status så man inte står där en svinkall morgon. Och kunna förebygga att batteriet mår dåligt och stödladda innan spänningen går för lågt.
Nog för att jag pysslar med olika batterier varje dag men under modern tid har jag aldrig haft nåt behov av "stödladdning" eller att ha extra koll på just bilbatteriet. Känns som att de bilar där man måste göra på det sättet har nån form av feldimensionering av elsystemet.
Apropå Start-Stopp så går det ju att stänga av... Jag har aldrig behövt göra det, kör sällan i sån typ av trafik, men en affärsbekant som ofta åker till Stockholms innerstad i jobbet stänger av funktionen när han närmar sig för att det blir för ryckigt och krångligt där när köerna tätnar. Han har en BMW 530 med automatlåda för övrigt, vet inte hur det systemet exakt fungerar.
Kör du bränslevärmare och inte åker tillräckligt långt så kommer batteriet dräneras allt eftersom. Oundvikligt. På alla bilar. Börjar batteriet dessutom bli lite slitet så är det etter värre.
Sedan kan det vara buggar i mjukvara som gör att batteriet dras ur då bilen inte går ner i sovläge som den skall. Har man lite koll på hur det ligger till märker man att något är på G innan det är kört.
Lägger vi på kylan sedan på allt detta så blir man defintivt lätt stående en morgon. -20 till -50 är inte att leka med för ett batteri.
Exakt som du säger med värmaren.
Många glömmer eller förtränger att värmaren kan drenera batteriet vid kort körningar.
Inte sjutton är väl systemen så uselt konstruerade att de tillåter att värmare körs när batterinivåerna är nära kritiska? Så jäkla avancerat är det inte att mäta batterispänning och hålla koll på förbrukningen.
Dagens värmare känner av spänningen och startar ej vid låg spänning. .
Men ändå, man vill alltid ha varm och skön bil.
SJälvklart inte, men då är ju batteriet redan på låg nivå (värmare är mycket slitsamt för batteriet) och har du då dessutom en kallstart i minus 30... Men ett friskt batteri når inte dit ner på att du använder värmare en gång och sedan kör kort, men du hamnar lätt på minussidan varje dag. Låt säga att du tappar 5 procentenheter varje dag och bilen säger ifrån vid 50%. Efter tio dagar är ju alltså nere i halva batterikapaciteten. Kallstarta på det och kort vända till affären så har du plötsligt hamnat på 30%.
Man vill liksom aldrig hamna där att Bilen säger ifrån, för då är det redan långt gånget.
Körde bensinvärmare dagligen på 70-talet och med korta körsträckor och dåtidens helt oövervakade (och relativt klena) elsystem men hade ändå aldrig några batteriproblem så jag vidhåller att OM detta är ett problem idag så måste det vara nån form av feldimensionering/felkonstruktion av elsystemet på aktuella bilmodeller. Och dagens bilar har ju även avsevärt kraftigare generatorer och bättre laddningsregulatorer så åter - är detta ett allmänt problem på vissa bilmodeler så är det konstruktionen som brister. Man skall inte behöva komplettera med extra batteriövervakning och tilläggsladdning när bilen står parkerad.
En 70-talsbil var inte särskilt elintensiv.
En toppmodern bil är det så illa ställt med att du faktiskt Måste låsa bilen för att inte riskera att batteriet laddas ur. Visst, det finns ofta en spärr som slår ifrån när spänningen sjunkit lågt, men då sitter du ändå där med ett kanske kvartsfullt batteri.
Det är så inihelsike massa datorer och annan elektronik i bilarna i dag och när du låser så är det som din dator, den går ner i hibernation mode.
Så du kan inte jämföra en 70-talsbil med en modern vad gäller elförbrukning.
Om jag kommer ihåg kan jag göra några enklare mätningar i morgon för att illustrera 'problemen' med moderna bilar.
X - jag är fullt införstådd med att en 70-talsbil inte alls är så "elintensiv" som dagens fordon men för oss som var med på den tiden så vet vi också att elsystemen var väldigt mycket enklare och med sämre kapacitet på det mesta men min "point" var inte att 70-talsbilen på nåt sätt var bättre utan att de av dagens bilar som kräver att man monterar extra batteriövervakning och dessutom tvingas till extra laddning definitivt är felkontruerade/feldimensionerade för det kravet kan man inte ställa på en normal bilköpare - oavsett vad du säger. Och eftersom jag varit yrkesverksam både inom el- och dataindustrin så har jag full förståelse för att datorer i en bil kan dra ström även om bilen står still men används bilen dagligen så skall det inte finnas nåt behov av "stödladdning" om konstruktion och dimensionering av elsystemet är korrekt utförd. Varför försvara dåliga konstruktioner ? Visst kan du konstatera att vissa modeller inte klarar sig utan "stödladdning" men då är det otvivelaktigt en dålig konstruktion på det fordonet och inget allmänt problem.
Om en bränslevärmare + bilens kupefläkt förbrukar mera ström än bilen hinner ladda vid kortare körningar så är det väl självklart att man dränerar batteriet och man måste underhållsladda. Det är därför det står i bruksanvisningen att man bör köra lika långt i tid, som värmare+ kupefläkt går i tid. Annars underhållsladdning.
Dessa siffror är ganska representativa:
Låt säga att värmaren drar 5 A
Fläktar och kringutrustning för att styra värmaren och fläkta kupén är 5-10A. Säg 10.
När du startar drar du ett par hundra A under en kort stund vilket ger interna förluster med mera, men vi kan ju uppskatta till att det går max ett par A. Låt säga 1?
Sedan drar du på värmen på bakrutan vilket är runt 10-20A. Säg 10 då.
Och så vill du ha värme i röven, det är ett par A till. Kanske är ni två i bilen? Säg 5 A.
Tändningen till bilen och bränslepump och så vidare. Jamen, 10 A till kanske?
Du har styrservo i el också, det är väl från ett par till tiotalet A. Det är vinter så det går lite tungt i snön när du vevar dig fram i alla korsningar, så kanske 10A?
Det är ju kallt så du brallar på fläkten så där hamnar vi nog på runt 20 A.
Och lamporna. LED som tur är så bara drygt 1 A per lampa så kanske 5A för hela bilen.
Och så vidare...
Bara här är vi uppe i, öhm... 75-80A.
Ditt batteri är på 75Ah och värmaren fick gå länge i kylan denna dag så det gick drygt 15Ah
Dessutom var det kallt så du tappade ju kapacitet i batteriet från start, låt säga 20A (vissa är bättre andra sämre - biltemabatteri ligger på cirka 10% kapacitet, enligt tester, vid -20 grader). Men vi kan bortse från detta då det komplicerar saker onödigt.
Starten gick ju i och med att all utrustning går igång på max bara du låser upp bilen, så när du väl börjar köra har du drygt 55Ah kvar i batteriet.
Du kan i fördelaktiga förhållanden ladda med ca C/3 på ett modernt hightechbatteri. Det ger cirkus 25A.
Du saknar 20Ah i batteriet så laddar du på max i den halvtimme det tar till jobbet så blir det ett underskott på drygt 10Ah (en del av laddströmmen går till interna förluster i batteriet)
OM, observera, OM din laddregulator och din generator kan generera all den ström som behövs! Och det kanske den gör vid ett givet varvtal, men du åker mycket i långsam trafik så motorn går mycket på tomgång = inte så effektiv laddning som den skulle kunna vara. Så med alla dina andra strömförbrukare så kanske ditt underskott blir mer!
Dessutom går ofta värmaren, särskilt på dieslar, även i början när du kör för att stödvärma motorn så förbrukningen upphör inte för att du startar bilen. När du sedan stängt av bilen drar den ofta påtagligt mycket ström ytterligare en stund innan den till slut går ner i viloläge. Kör du en kortsträcka så inte ens stödvärmaren är klar så kommer även den gå en liten stund till för att inte sota igen och lämna bränslerester.
Ponera nu att du INTE kört värmaren. Då hade du legat plus när du kommer fram då värmare med fläktar drog runt 15 A.
Sedan skall du hem, du värmer igen, denna gång kanske lite kortare då det inte är riktigt lika svinkallt så du hamnar bara 5 back när du väl är hemma. Dag 1 hamnade du alltså på 15A back.
Dag två... tja, det säger sig självt...
Nu pratar vi friskt färskt nytt batteri av bra kvalitet.
Det räcker med att det är ett år gammalt eller har laddats ur för lågt en gång eller att det är av sämre kvalitet så har du plötsligt inte marginalen för att ens starta bilen den där skitkalla morgonen (då värmaren såklart inte startade för det fanns inte ens 10Ah kvar i batteriet på grund av kylan).
Ja, grova uppskattningar men ligger inte långt ifrån verkligheten och detta problem råkar ALLA ut för med moderna bilar med bränslevärmare om de kör kortare sträckor (och använder värmaren såklart...).
Din 70-talsbil, där kan du ta bort jäkligt många A på förbrukarna. Inget elservo, kanske inge elrutor (vare sig vevande eller för värme), bränslevärmaren du hade, använde den fläktarna i bilen eller bara värmde motorn? Och så vidare.
Bara en modern motor på tomgång drar hiskeliga mängder ström. Rör sig definitivt om 30-50A! (styrenheter, bränslepumpar, tändsystem, ...)
Snart behöver vi nog ett mindre kärnkraftverk med oss i bilen.
Jag håller nog med Pi här. Nåt konstigt är det med Volvos elsystem på senare år. Känner igen Vi bilägares problem i min V70, så det är inget nytt problem för V90. Ska bli intressant att se om den uppdatering dom fick hjälper. Jag är tveksam...
Nu säger ju Volvon till själv i god tid, "BATTERINIVÅ LÅG!" är ett meddelande jag får typ varannan månad, så nyttan av detta C-Tec system är tveksam. Mer än att man kan övervaka bilen på distans då... Men hur bra är C-Tec? Är detta bara en mer avanceras form av eyelet? Läst recensioner som hävdar att den visar grön dag1 och orange eller röd redan dag 2 om bilen står. Kör man en kort sväng visar den grönt igen. Verkar lite hispig...
Klart bränslevärmare drar ström, men min T4 har ingen sån. Däremot ett 1200W PTC element som går på automatiskt när det är under +10 grader. Hur länge ska man köra för att kompensera för den ström det och annat tar? Enligt Volvo var 4 mil för lite. "Då drar den ur batteriet", sa dom... Om varje start kräver att man kör 8-10 mil, eller vad krävs (?), så konstaterar jag att Volvo är tyvärr inte längre nåt för mig. Föregående S60 -07 hade inte alls dessa problem trots samma körmönster.
Inte bara Volvo har dylika problem.
Visst har de haft buggar som gjort att batteriet tagit slut eller att den fellarmat.
En tesla kan lätt tappa 10 km räckvidd per dygn, bara av att stå avstängd och låst!
Det finns en anledning till att fler biltillverkare antingen har gått över till eller kikar på 48V-system just för att bilar i dag är så energiintensiva.
Det jag sett hittills av några månaders användning av Battery Sense så är den mycket bra.
Du får grafer över hur batteriet mår (den använder någon algoritm för detta så även om du kortvarigt förbrukar massor, som med värmaren, så kan den stå på grönt då den verkar känna av att spänningen ju stiger när belastningen släpper). Du kan även se aktuell temperatur samt aktuell spänning när du är uppkopplad mot den. Så den visar inte alltid rätt i början men efter ett par dagar har man ett värde som verkar vara riktigt tillförlitligt.
Man talar även om vad man har för styrka på batteriet så den skall räkna rätt.
Ögat du pratar om är enbart cut-off för spänningen. Inget mer fancy än så. Och spänningen sjunker ju enbart du öppnar bilen och allt drar igång som exempel. Och vilken cut-off beror på vilken version av ögat - har sett minst två olika versioner.
Ditt PTC - frågan är hur länge det går och på vilken effekt?
Maxeffekten är 1200W men ett PTC-element är så sinnrikt konstruerat så när den når sin maximala temperatur så avtar effekten automatiskt, utan styrdon. Rent principiellt kan den alltså inte överhettas, likt värmelementet du har på en vanlig spis som behöver en termostat. Så svaret blir mer komplext: Du har 100A initialt men när det värms upp, och motorn likaså, så avtar effekten markant. Du skulle behöva hitta sladden till elementet och mäta där för att se hur det beter sig.
Vad värmer det? Motorn? Luften till kupén? ...
X - OK, låter som avsevärt mer avancerad än eyelet. Intressant!
Elementet värmer kupéluften, mot vindrutan. Svaret jag fått från Volvo är att det går tills dess bilen på egen hand klarar att upprätthålla inställd kupétemperatur. Vilket kanske tar lite tid med en liten 1.6T vintertid... Bortsett från den omedelbara defrostervärmen så är värmen sämre än i den S60 2.4 jag hade tidigare. Så jag misstänker att det går rätt länge... Enda sättet att korta ner tiden är att ställa in en låg kupé temperatur, men det är ju inte så skönt... I den här bilen känner jag även ett kallras framifrån vid -10 eller kallare, som inte fanns i S60. Hoppas dom nya VEA 2.0T har bättre värme!
Antagligen är det som en vanlig kupéfläkt med PTC:
Är det skitkallt så går den på full effekt men i takt med att det blir varmare så avtar effekten. Så i normalfallet har du säkert bara 100A mycket initialt innan elementet värmts upp tillräckligt.
Här kan du se några exempel på hur olika PTC-element kan bete sig.
Observera att det är elementets temperatur som avses här. D.v.s. har du ingen fläkt på så ökar resistensen fort (och strömförbrukningen avtar). Men så fort du fläktar på och kyler elementet så sjunker resistensen och strömförbrukningen ökar. Den vill så att säga helst hålla sig kring en viss temperatur, helt automatiskt.
Enligt mig genialiskt konstruerat!
En kupefläkt med PTC kan därmed inte överhettas på samma sätt som ett traditionellt värmeelement som bara glöder på tills det brinner av eller allt brinner upp.
Svårt att hitta vettiga bilder men här ett exempel på hur det kan se ut effektmässigt för tre olika typer av PTC-värmare:
Hmm, jag har ju Auto intryckt, så fläkten går ju, men oftast inte så fort vintertid. Jag är ju osäker om PTC-elementet är hela boven till strömförbrukningen, men eftersom det är på hela 1200W och inte fanns på S60n så misstänker jag det. Ev i kombination med att motorn ger mindre värme... Lär ju finnas en anledning till att Volvo valt att komplettera bilen med PTC-element. Volvo är väl förövrigt ganska ensam om att sätta det på bilar med bensinmotor. Sett många andra har det enbart på sina diesel varianter...
Sorry om det blev lite OT. Tack för lärorika svar X! :)
Jag har haft dieselvärmare sedan 90 talet och dessutom hjälpt folk med bilar och värmare och det har i alla tider varit ett problem för den som inte hållit koll på att köra lika länge som värmaren varit i drift.
Och med några år gammalt batteri som sucsesivt tappat kapacitet och kanske bara ligger på Max 60% utan att man vet om det.
Egentligen borde det vara en voltmätare eller det i omvandlat i %så folk förstår och speciellt i alla bilar med värmare och inte bara en varning batterinivå låg.
Ptc elementet är ju bara på när motorn startats och det bör inte vara något problem för en frisk anpassad generator även om den får maxa och den reglerar väl ner sin effekt när motortempen kommer.
Men det kanske är ett problem vid extrem kortkörning och all maxad el förbrukning på röv, elrutor, elsäten x4.
Och jag har för egen del i modern tid aldrig haft ett bekymmer men batteri eller värmare men har iofs efter en tid på mina två sista bilar satt in en calix/Defa laddsre bara för att aldrig slippa tänka på detta.
Det är väl OT men Pricis så är det som x skriver.
Men beroende på bilens egna värmeavgivning så kan ptc säkert få gå länge på hög effekt.
Och jag tror att ptc är standard på dom flästa bilar även bensin men det är bara Ford som skriver att gratis ptc värme i anonserna.
Och bara som info är att en bil med bränslevärmare inte har ptc element vilket kan vara bra att veta.
Trollar ni nu? Vad förväntar ni av en bil på nästan två ton, klart som korvspad att bilen kommer att förbruka massor vid stadskörning och vid kortare sträckor. Man kan inte trolla!? Plockar man bort 500 kg på bilen så lär den gå bra med låg förbrukning.
mso 1000 - Min V70 är 2013-års modell och jag har haft den sen ny och den har hållit på såhär sen den var ny. Extrem kortkörning... Nja, men om 2-5 mil/gång är kortkörning så OK. Däremot kan den stå oanvänd flera dar i rad eftersom jag inte behöver bilen dagligen, så det är väl inte optimalt. Jag brukar snåla med strömförbrukare eftersom den är så känslig. Elrutor behöver jag inte eftersom den står i carport, men visst slår jag på rumpgrillen en kort stund när det är riktigt kallt, men bara nån minut.
Intressant att du nämner Ford. Min V70 är ju i princip en "stylad" Mondeo. ;) Samma drivlina. Det märkliga är att Ford bara har PTC-element på dieselversionerna! 1.6T saknar det, vad jag fått fram. Så vore intressant höra om nån med Mondeo 1.6T kunde berätta om värmen är dålig i dom? Eftersom Volvo valt denna lösning.
Ja, Volvo har istället valt bränslevärmare på dieslarna och dom saknar PTC-element. Kanske en bättre lösning?
Styggavargen - Vi pratar om elförbrukning! Läs en gång till. ;)
En sak som folk inte tänker på.
En sedan eller halvkombi har betydligt bättre värme och mindre känsla av kallras och cupe volymen är typ 30% mindre att värma upp och hatthylla som stoppar värmeflykten.
Sedan kan jag också säga att det finns halvkombi bilar om man söker med samma golvyta som en stor kombi och då får man kombins fördelar men bättre värme och tystare bil.
Rutger - hade en diesel med PTC i min förra bil och jag körde kortare sträckor än du och inte ett problem under de 8000 mil jag körde den bilen. Så nog måste det vara nåt feltänk på konstruktionsavdelningen hos Volvo när det gäller dimensioneringen av bl a elsystemet. Och frånsett bensinvärmaren så har väl de flesta moderna bilar ungefär samma strömförbrukare och jag har som sagt aldrig upplevt dessa problem som nu beskrivs,. Och med bensinvärmaren på så bör ju motorn bli varmare fortare och starten av motorn gå lättare så jag tror inte bara att bensinvärmaren ger negativa effekter beträffande el-energiförbrukningen.
Allt är som sagt avhängigt av hur mycket el bilen normalt drar. En modern bil drar som sagt inihelsike med ström bara för att upprätthålla all teknik.
Startmässigt så är det i det stora hela försumbart. Det enda som påverkas är hur pass batteriet orkar med en kraftig urladdning på ett par hundra ampere. Låt säga att det är kallt och det går 250A och startmotorn måste nöta hela 5 sekunder. Det blir drygt 0,35A. Låt säga 1 då med förluster. Minimal påverkan totalt sett, men som sagt, du får en stor belastning på batteriet som det i sig kanske inte orkar med. Så det enda värmaren hjälper till mot är att det går en lägre startström så att även ett dåligt batteri skall orka med. Som sagt: Du kan ha ett fulladdat 75Ah, nytt, batteri som inte orkar starta då det inte klarar av ett strömuttag på flera hundra ampere i ett bräde.
Du talar om din förra bil och dina andra gamla bilar: Hur gammal? VIlken modell? Hur kraftigt var ditt PTC? Var det en diesel så har du mycket lägre strömförbrukning när bilen går jämfört med en bensinare (då du rent principiellt saknar tändsystem). En tändspole för en bil ligger antagligen i runda slänga runt 5A. Har du sex cylindrar och en spole per cylinder så hamnar du kring 30A. Har du dubbla tändspolar så, dubbla det där...
En diesel har du förvisso glödstiftet som drar ström men bara initialt. Sedan behöver dieseln inte någon ström alls (vilket gör det svårt att stanna en diesel du du inte bara kan strypa strömmen).
Åter igen, problem likt detta hittar du bland alla bilmärken, särskilt av mer hightechtyp på bil (som alltså drar mycket ström).
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.