Vi Bilägares forum

Toyota kan överge vätgas!

Toyota kan överge vätgas!

https://www.engadget.com/amp/2016/11/07/toyota-could-abandon-hydrogen-in-favor-of-evs/

Uppdaterat: 2016-11-07 16:07

Kommentarer

Det måste vara fel!

Uppdaterat: 2016-11-07 16:22

Låter spekulativt, elbilar är alltför begränsade så det behövs alternativ som vätgasbilar.

Uppdaterat: 2016-11-07 16:23

Eller biogasbilar...

Uppdaterat: 2016-11-07 16:43
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Skulle tro att Toyota nu insett att man måste vara med i racet med elbilar och inte kan stå vid sidan för mycket nu när många länder subventionerar elbilar så hårt.

Är ju trots allt så att ska man producera bra grejor så måste man ha modeller i produktion som man sen utvecklas och förbättrar. Kan också vara så Toyota kommit fram till att vätgas kan ta längre tid att introducera än en första våg med elbilar.

Uppdaterat: 2016-11-07 16:57

Dom har ju bra skit på hyllorna in-house, bara se till att paketera det lite snyggare. Senaste plug-in priusen som visades kändes lite som en ofärdig prototyp.

Fixar dom en laddbar Auris med 3-4 mils räckvidd, lägger ner lite mer omsorg på interiören och börjar anamma lite standarder såsom CarPlay och Android Auto så kommer dom börja stjäla kunder från andra märken.

Uppdaterat: 2016-11-07 17:05
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Benny, tror tvärtom Toyota säljer mycket bättre och tjänar mer pengar med icke laddbar hybrid. Laddhybrider är fortfarande en mycket liten marknad. Fattar inte varför så många hypar laddhybrider, särskilt dom som inte själva har nån.

Uppdaterat: 2016-11-07 17:11

Håller med Benny!

Har även läst uttalande från chefer på Toyota i USA där de säger att vanliga hybrider från Toyota troligen kommer helt ersättas av plug-in hybrider inom inte allt för avslägsen framtid. De trodde att ingen ny hybrid skulle lanseras framöver utan en plug-in variant. Merkostnaden är väldigt liten idag.

Hade de bara paketerat Prime lite bättre hade den varit bra, den är betydligt snyggare än Prius dessutom.

Uppdaterat: 2016-11-07 17:34

Hur länge har Toyota hållit på och tjatat om sina vätgasbilar, det är så länge så i alla fall jag har glömt bort. Det skrivs lite om att det tas in några handfull bilar till Sverige för test. Nej, de behöver öka takten betydligt om det skall bli något drag på marknaden, annars tror jag att det blir just omsprungna av kanske lite sämre funktionalitet i elbilar men de når marknaden i snabbare takt. Det är ju inte alltid som den bästa tekniken vinner, tyvärr. Det är hur marknaden tar emot lösningen. Tror som Vidstige att Toyota har insett att här gäller det att få till en elbilvariant, snabbt som katten för att inte missa tåget. Vätgas får komma som i en andra våg.

Uppdaterat: 2016-11-07 17:39
Vidstige skrev:

Skulle tro att Toyota nu insett att man måste vara med i racet med elbilar och inte kan stå vid sidan för mycket nu när många länder subventionerar elbilar så hårt.

Är ju trots allt så att ska man producera bra grejor så måste man ha modeller i produktion som man sen utvecklas och förbättrar. Kan också vara så Toyota kommit fram till att vätgas kan ta längre tid att introducera än en första våg med elbilar.

Du får nog sluta argumentera med subventioner snart för Tesla 3 kommer ju inte kosta mer än en vanlig bil i samma klass.

I Sverige är det bara 20000:- för en plug-in numera.

Uppdaterat: 2016-11-07 17:41

Jag tycker att plug-in verkar vara en bra lösning för väldigt många, förutsatt att man kan ladda hemma eller på jobbet. Men, det finns för få "vanliga" bilar med phev, eftersom det oftast tycks vara dyra suvar (GLC, XC90, Q7, ...) som kommer i sådana varianter. Finns det något mer än Golf o Passat GTE egentligen som utgår från mer rimligt prissatta bilar? Och även dessa phev-versioner är (för) dyra!

Uppdaterat: 2016-11-07 17:47
Vidstige skrev:

Benny, tror tvärtom Toyota säljer mycket bättre och tjänar mer pengar med icke laddbar hybrid. Laddhybrider är fortfarande en mycket liten marknad. Fattar inte varför så många hypar laddhybrider, särskilt dom som inte själva har nån.

Så jag kan inte tycka att en teknik är häftig bara för att jag inte äger en produkt med den tekniken?

Uppdaterat: 2016-11-07 17:48
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Vidstige hade ju förresten hittat en bättre länk till Toyotas helomvändning tidigare idag:

http://www.di.se/bil/toyota-vill-massproducera-elbilar-ar-2020/

Uppdaterat: 2016-11-07 17:53
ToRy skrev:

Jag tycker att plug-in verkar vara en bra lösning för väldigt många, förutsatt att man kan ladda hemma eller på jobbet. Men, det finns för få "vanliga" bilar med phev, eftersom det oftast tycks vara dyra suvar (GLC, XC90, Q7, ...) som kommer i sådana varianter. Finns det något mer än Golf o Passat GTE egentligen som utgår från mer rimligt prissatta bilar? Och även dessa phev-versioner är (för) dyra!

Idag hittar du en beggad Golf GTE med 1000 mil på mätaren för runt 290 tkr. Och det är en riktigt charmig bil.

Väntar på faceliften som kommer släppas vilken dag som helst och hoppas att de "gamla" modellerna kommer droppa lite till i pris.

Snubblar jag inte över en vettig biogaskärra så blir det nog en GTE med drag, hade klarar 90-95% av mina resorna på el.

Uppdaterat: 2016-11-07 17:54
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

ToRy, intressant är denna från Hyundai.

http://www.hyundai.se/artikel/sa-tycker-pressen-om-ioniq

Skall bli kul och prova när den dyker om ett par veckor.

Uppdaterat: 2016-11-07 17:54

Alla 3 Ioniq varianterna tycker jag ska bli intressanta. Det man kan notera är dock att en Auris HSD är billigare än en Ioniq hybrid (ej plug-in).

Ska bli väldigt intressant att se vad plug-in varianten hamnar på i pris här i Sverige.

Uppdaterat: 2016-11-07 18:09
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.
junkers skrev:

Du får nog sluta argumentera med subventioner snart för Tesla 3 kommer ju inte kosta mer än en vanlig bil i samma klass.

I Sverige är det bara 20000:- för en plug-in numera.

Varför då? Dom största subventionerna är ju när du tankar el istället för bensin. Det är enorma skattesubventioner alltså.

Uppdaterat: 2016-11-07 18:11

Handlar om här Vätgas för bilen, skulle jag rimlig ny bil värd 250.000 - 300.000 kr för golfklassen eller?

Uppdaterat: 2016-11-07 18:13
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
Reverend Benny skrev:

Så jag kan inte tycka att en teknik är häftig bara för att jag inte äger en produkt med den tekniken?

Visst men på vilket sätt skulle en Toyota Auris som laddhybrid vara en bra sak? Priset skulle väl hamna på ca 300,000 kr. Vem skulle köpa den då? Dessutom sämre bagageutrymme och tyngre bil.

Stoppar du in fjärde generationen HSD i Auris, dvs samma drivlina som du har i nya Prius, så har du en förbrukning på ca 0,4 liter bensin per mil och en bil du kan köpa för under 250,000 kr.

Jag tycker det överdrivs nåt enormt detta påstådda sug för laddhybrider som läget är nu, ser inte att folk springer benen av sig för att köpa en sån. På sikt kan bilden ändras men då behövs ju också laddstationer i stor mängd. Ingen vet hur det ska gå till ännu eller om det ens är möjligt. Laddhybrider är fortfarande en mycket omogen produkt och hela upplägget bygger på att man kan ladda hemma för låga elpriser och strunta i att betala skatt (jämfört med bensinbilen).

Uppdaterat: 2016-11-07 18:16

Vidstige:

Batteriet i dagens Auris hybrid är 1,8kWh

En plug-in behöver vara ca 10kWh

Mervikten är försumbar och li-ion skulle nog få plats under baksätet det också.

Med den kostnad Tesla har idag hade batteriet kostat runt 8000:- extra med styrelektronik.

Det som också behövs är kraftigare elmotor men elmotorer är billiga och lätta.

Prius Prime har ju allt förutom en vettig batteriplacering, jag tror inte den blir så dyr.

Uppdaterat: 2016-11-07 18:58

Toyota prius sålde i 220000 exemplar i USA 2012, i år ser det ut att bli mindre än 100000.

Prime plug-in är vad de tror ska rädda försäljningen, prissättningen är 27100$ utan statliga subventioner och då har den ganska mycket mer utrustning än vanliga Prius (24685$)

Prime kostar alltså mindre än 25000:- mer än vanliga Prius, det är fakta och det är med mer utrustning och utan subventioner.

Prime har 8,8kWh li-ion för övrigt.

http://www.toyota.com/configurator/

Uppdaterat: 2016-11-07 19:12

Efter att ha tittat på specifikationerna ett tag så skulle jag säga att Prime faktiskt är billigare än Prius och då är det en plug-in som går lätt 50km på el.

Sug på den Vidstige!

Uppdaterat: 2016-11-07 19:24

Till en del beror försäljningssiffrorna för Toyotas hybridbilar på att Toyota breddat hybridbilarnas modellutbud nu när det finns 19 bilmodeller med hybridsystem så kunder som tidigare var hänvisade till bara Prius nu kan välja andra modeller med hybriddrift från Toyota.

http://left-lane.com/us-car-sales-data/toyota/toyota-prius/

Uppdaterat: 2016-11-07 19:30
Elbil2
Vidstige skrev:

junkers wrote:

Du får nog sluta argumentera med subventioner snart för Tesla 3 kommer ju inte kosta mer än en vanlig bil i samma klass.

I Sverige är det bara 20000:- för en plug-in numera.

Varför då? Dom största subventionerna är ju när du tankar el istället för bensin. Det är enorma skattesubventioner alltså.

Hmmm.... det förstås jag inte alls!? Det mesta på elräkningen är ju skatt, och så har vi kraftigt uppdriva elnätsavgifter. Naturligtvis är det häftiga skatter på bensin/diesel också, ännu högre än på el antar jag (har inte kollat detaljerna). Viss elproduktion är subventionerad, absolut, som vindkraftverk, men den mesta elen är från vattenkraft, kärnkraft och kraftvärmeverk, från äldre anläggningar. Till största delen CO2-fri produktion, vilket är ett stort plus för Sverige.

Uppdaterat: 2016-11-07 19:36

Om jag bara skall tro så står säkert alla elskatter och nätavgifter för minst samma procentuella andel av slutpriset som för t ex bensin. Men en elbil är ju väldigt mycket effektivare än en förbränningsmotordriven och det kan väl ändå inte räknas som en subvention ? I så fall är ju också t ex en Prius subventionerad jämfört med konventionella bensinbilar - men det gissar jag att Vidstige inte tillstår.

Uppdaterat: 2016-11-07 19:42
Vidstige skrev:

Reverend Benny wrote:

Så jag kan inte tycka att en teknik är häftig bara för att jag inte äger en produkt med den tekniken?

Visst men på vilket sätt skulle en Toyota Auris som laddhybrid vara en bra sak? Priset skulle väl hamna på ca 300,000 kr. Vem skulle köpa den då? Dessutom sämre bagageutrymme och tyngre bil.

Stoppar du in fjärde generationen HSD i Auris, dvs samma drivlina som du har i nya Prius, så har du en förbrukning på ca 0,4 liter bensin per mil och en bil du kan köpa för under 250,000 kr.

Jag tycker det överdrivs nåt enormt detta påstådda sug för laddhybrider som läget är nu, ser inte att folk springer benen av sig för att köpa en sån. På sikt kan bilden ändras men då behövs ju också laddstationer i stor mängd. Ingen vet hur det ska gå till ännu eller om det ens är möjligt. .

Springer benen av sig: nej, absolut inte. Priset är den springande ( :-) ) punkten för plug-in; det måste ned en (bra) bit till. Vad gäller laddstationer är väl idén att det inte skall behövas laddstationer, utan att man laddar hemma, på jobbet, och liknande "fasta punkter i tillvaron"? Och då långsam-laddning, utan fancy laddstationer. Kör man långt blir det på fossilt bränsle. Med plug-in blir det aldrig helt fossilfritt, men alla med körmönster med många korta resor (vilket är många!) kan kapa säg minst 75% av konsumtionen.

Uppdaterat: 2016-11-07 19:44
junkers skrev:

Efter att ha tittat på specifikationerna ett tag så skulle jag säga att Prime faktiskt är billigare än Prius och då är det en plug-in som går lätt 50km på el.

Är alltså Prime som en vanlig hybrid (HSD) men med större batteri, så att bilen kan köras längre på el, som en plug-in. Och batteriet kan laddas externt som en plug-in också? Då måste det väl vara litet av det bästa av två världar!!?

Uppdaterat: 2016-11-07 19:51

Gjorde en snabb/ovetenskaplig beräkning av skatter och andra avgifter relativt kW-priset exkl moms för den el som mitt hus förbrukar (totalförbrukning) och det landar på några % högre än det Skattebetalarna redovisar i mitten av 2016 som skatteandel av bränslepriset. Så inte är elen mindre "beskattad" än bensin/diesel - i alla fall inte för oss som äger småhus och förbrukar lite mera.

Apropå Prius Prime - det är väl en vanlig plugin-hybrid såvitt jag förstått.

Uppdaterat: 2016-11-07 19:59
ToRy skrev:

junkers wrote:Efter att ha tittat på specifikationerna ett tag så skulle jag säga att Prime faktiskt är billigare än Prius och då är det en plug-in som går lätt 50km på el.

Är alltså Prime som en vanlig hybrid (HSD) men med större batteri, så att bilen kan köras längre på el, som en plug-in. Och batteriet kan laddas externt som en plug-in också? Då måste det väl vara litet av det bästa av två världar!!?

Prime är en prius plug-in. Precis som alla andra plug-in så blir det som en vanlig hybrid när batterierna sinar så det är inget unikt för Toyota.

Ska man ha samma utrustning till Prius som till Prime så är Prime faktiskt billigare även utan subventioner.

Tyvärr har de ju placerat batterierna i bagaget på Prime så det avskräcker nog många och sedan är den strikt fyrsitsig.

Känns lite som en paniklösning.

Uppdaterat: 2016-11-07 20:04

Fast frågan är om runt 300tkr är så dyrt för t.ex. en Golf GTE. Tittar man på Golf GTI som visserligen är en sekund snabbare från 0-100 men saknar möjligheten att mysa från a-b ljudlöst och tankas på natten när man sover. Och det är få gånger jag behöver det pulver som GTI och GTE faktiskt har.

Som sagt, vi har alla olika behov, men för mig hade en GTE med dragpaket räckt som enda bil i hushållet.

Uppdaterat: 2016-11-07 20:07
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.
Pi skrev:

Om jag bara skall tro så står säkert alla elskatter och nätavgifter för minst samma procentuella andel av slutpriset som för t ex bensin. Men en elbil är ju väldigt mycket effektivare än en förbränningsmotordriven och det kan väl ändå inte räknas som en subvention ? I så fall är ju också t ex en Prius subventionerad jämfört med konventionella bensinbilar - men det gissar jag att Vidstige inte tillstår.

Du gissar fel, självklart måste staten ha in sina pengar från personbilstrafiken samtidigt som man vill uppmuntra till minskat oljeberoende och bättre miljö. Givetvis minska skatteintäkterna om man kör en snål bil som Prius och förstås är det dom som kör törstiga bensinbilar som idag betalar mest skatt. Dom som kör elbil betalar minst skatt för bränslet. Det är också därför många är så förtjusta över hur billigt det är att köra elbil, som om dom helt missat att det är enorma skattesubventioner. Självklart är detta inte hållbart om elbilar blir vanliga, så måste man höja skatten kraftigt och närmast till hands ligger att höja den årliga fordonsskatten för elbilar då. Förstår man inte detta så är man mer än naiv.

Uppdaterat: 2016-11-07 20:09

Toyota har ju sålt en plugin-Prius i Sverige sen några år tillbaka men dess stora begränsning har väl, förutom priset, varit att den elektriska räckvidden bara rört sig runt 20--25 km och sen tror jag inte heller att den hade nån dragkapacitet - i motsats till de modernare plugin-hybriderna.

Uppdaterat: 2016-11-07 20:10
ToRy skrev:

Med plug-in blir det aldrig helt fossilfritt, men alla med körmönster med många korta resor (vilket är många!) kan kapa säg minst 75% av konsumtionen.

Mycket möjligt att det går att nå OM man kan ladda hemma, OM man kan ladda på jobbet.

Ändå kvarstår frågan med nyttan för bilägaren om det är så billigt som det är idag med bensin, om man kör t.ex. nya generationen Prius som drar ca 0,4 liter milen i stadskörning. Det är inte särskilt obekvämt att tanka den då och då, kostnaden är inte heller särskilt hög för bränslet. Dessutom lägre inköpspris, mer utrymmen och lättare bil. På detta pålitligare teknik och stabilare andrahandsvärde. En laddhybrid åldras också teknikmässigt mycket fortare än Toyotas icke laddbara hybrider.

Uppdaterat: 2016-11-07 20:16

Vidstige - vem som förstår vad och hur det är med "naiviteten" kan nog diskuteras. Skatteuttaget för el och bensin är i runda slängar detsamma i procent räknat - sen är som sagt elbilen mycket effektivare. Sen snackar du vitt och brett om att vi måste bygga en massa snabbladdnings-stationer och prisbilden vi ser vid dessa idag är ju rätt saftig så nyttjar man dessa blir det inte så billigt med eldrift trots allt. Visst kan det vara så att staten förlorar skatteintäkter på elbilarna men ser man till helheten med t ex miljöpåverkan så är det ju inte säkert att minskningen är lika drastisk. Och det är ju bl a miljöhänsyn som driver på elbilsmarknaden - för billiga bilar är det ju helt klart inte.

När det gäller förbränningsmotordrivna fordon får du inte glömma att vi f n har ovanligt låga bränslepriser - nåt som antagligen inte kommer att bestå. Och dina hypoteser om andrahandsvärde m m för hybrider kontra konventionella bilar är inget annat än dina egna hypoteser.

Uppdaterat: 2016-11-07 20:18

Pi, handlar inte om procent utan om hur mycket man i praktiken betalar i skatt per mil för bränslet. Alla förstår den ekonomiska fördelen att köra på el, med hemelen och hyfsat snål elbil så ligger det väl idag på ca 1 kr milen inkl skatter. Det blir alltså ett enormt skattebortfall för staten som förstås måste kompenseras på sikt.

Uppdaterat: 2016-11-07 20:19
Pi skrev:

Och dina hypoteser om andrahandsvärde m m för hybrider kontra konventionella bilar är inget annat än dina egna hypoteser.

Jag talade om laddhybrider kontra icke laddbara hybrider. Ingenting annat.

Du kan ju själv kolla in andrahandsvärdet på Auris HSD och konstatera att jag har rätt.

Det är högt och stabilt över tid i förhållande till inköpspris.

En relativt linjär värdeminskning över tid.

Uppdaterat: 2016-11-07 20:24
Pi skrev:

Toyota har ju sålt en plugin-Prius i Sverige sen några år tillbaka men dess stora begränsning har väl, förutom priset, varit att den elektriska räckvidden bara rört sig runt 20--25 km och sen tror jag inte heller att den hade nån dragkapacitet - i motsats till de modernare plugin-hybriderna.

Toyota ligger tydligen lite efter här trots sin oerhörda tekniska kompetens, man kan ju jämföra med Outlander PHEV som ju klarar mer än dubbla körsträckan jämfört med laddPrius och den får dra släp!

Uppdaterat: 2016-11-07 20:24
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Undrar om luften gick ur vätgasen nu? ;-)

Uppdaterat: 2016-11-07 20:28

Nix Vidstige - ser du på hela kostnaden att få 1 kWh till eluttaget så får du nog minst dubblera milkostnaden - alltså för en bil typ e-Up ca: 2 kr eller lite mera. Det är inte bara kW-priset som kostar innan man kan ladda bilen... Visst - det är också väldigt billigt men verkningsgraden för eldriften är ju helt annorlunda än för en förbränningsmotordriven bil. En motsvarande sån Up drar väl drivmedel för kanske 6 kr/mil. Om elbilen hade lika låg effektivitet så skulle den nog också kosta ca: 6 kr/mil att köra. Och inte vill du väl straffbeskatta bilar som har en effektivare drivlina ?

Uppdaterat: 2016-11-07 20:33

Peter - kanske vätgastanken tappade trycket...:)

Uppdaterat: 2016-11-07 20:36

Det finns garanterat plats för vätgas, men tror mer på vätas i bussar eller lastbilar där el inte kommer vara ett alternativ i närtid och där vikt och bagageutrymme inte är av lika stor betydelse som i en personbil.

Visst, jag vet att det finns el-bussar men tycker det känns lite bakvänt på ett fordon som behöver rulla mkt.

Nu verkar ju även biogas/naturgas fått ett uppsving igen, Scania verkar satsa på detta bränsle och Audi/VW har aviserat nya motorer.

Uppdaterat: 2016-11-07 20:37
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Här i stan går väldigt många bussar på biogas men jag tror att det finns en eldriven buss också.

Uppdaterat: 2016-11-07 20:39
Pi skrev:

Nix Vidstige - ser du på hela kostnaden att få 1 kWh till eluttaget så får du nog minst dubblera milkostnaden - alltså för en bil typ e-Up ca: 2 kr eller lite mera. Det är inte bara kW-priset som kostar innan man kan ladda bilen... Visst - det är också väldigt billigt men verkningsgraden för eldriften är ju helt annorlunda än för en förbränningsmotordriven bil. En motsvarande sån Up drar väl drivmedel för kanske 6 kr/mil. Om elbilen hade lika låg effektivitet så skulle den nog också kosta ca: 6 kr/mil att köra. Och inte vill du väl straffbeskatta bilar som har en effektivare drivlina ?

Pi, vad jag vill är ointressant i frågan, vad staten vill räknas bara och det dom vill är att få in "sina pengar". Man kan snacka om miljö etc men i slutändan är det bara pengar som det handlar om och staten har stora hål att fylla. Givetvis inser alla att elbilar på sikt kommer få helt andra skatter än idag, även du gör det om du tänker efter lite och är ärlig. Tänk så här, skulle du föredra elbil om det kostade exakt lika mycket att använda som en bensin eller dieselbil som du kan köra 80 mil på en tank med och tanka på några minuter? Helt plötsligt har du blivit världens miljövän men jag undrar jag...

Uppdaterat: 2016-11-07 20:40

Benny, gasdrivna bussar har ju varit i bruk åtskilliga år nu och i Landskrona har man ju eldrivna trådbussar med batteridrift när den lämnar tråden.

Det tror jag är ett både effektivare och billigare alternativ än bränsleceller för vätgas.

Uppdaterat: 2016-11-07 20:41
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Vidstige, när det gäller att staten ska få in sina pengar behöver du inte vara orolig.

De har hittat obehagligt effektiva metoder sedan hundratals år tillbaka!

Uppdaterat: 2016-11-07 20:44
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Reverend Benny skrev:

Det finns garanterat plats för vätgas, men tror mer på vätas i bussar eller lastbilar där el inte kommer vara ett alternativ i närtid och där vikt och bagageutrymme inte är av lika stor betydelse som i en personbil.

Visst, jag vet att det finns el-bussar men tycker det känns lite bakvänt på ett fordon som behöver rulla mkt.

Nu verkar ju även biogas/naturgas fått ett uppsving igen, Scania verkar satsa på detta bränsle och Audi/VW har aviserat nya motorer.

Ja tunga transporter kan mycket väl vara det som tippar över fördel för vätgas på personbilar. För tunga transportfordon blir det ju rätt omöjligt i form av ett elfordon, i och med dom långa laddtiderna och den korta räckvidden. Så dom som dömt ut vätgasbilar bör nog tänka ett varv till.

Uppdaterat: 2016-11-07 20:44
Pi skrev:

Här i stan går väldigt många bussar på biogas men jag tror att det finns en eldriven buss också.

Jo, det finns el-bussar i drift. E-Tuna har haft 3 i drift och är 10 till på väg in. Är lite skeptisk till det fortfarande men vi får se, det kanske fungerar.

Bussarna i E-tuna laddas en gång per dygn och har räckvidd upp till 30 mil, laddtiden är 3-5 timmar.

Men det är helt klart en mysig lite futuristisk känsla när bussarna glider iväg ljudlöst.

Uppdaterat: 2016-11-07 20:46
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Bussar i linjetrafik är perfekta för eldrift eftersom de stannar ofta och har plats för stora kondensatorbankar.

Kia Optima finns som laddhybrid också. Provade en sån för någon vecka sen.

Även BMW har laddhybrider i 2-serien och samma maskineri kommer i MINI.

Det är självklart att Toyota vill ha en del av kakan. Vem skulle säga nej till massor av kunder?

Uppdaterat: 2016-11-07 20:49

Samtidigt kan vi inte ta ut nån skattehöjning för elbilar i förskott eftersom vi faktiskt inte vet vad som kommer att hända - inte ens en elbilsmotståndare som Vidstige. Det kan lika gärna bli väsentliga skattehöjningar på fossilt bränsle av miljöskäl så hur staten balanserar nödvändiga skatteuttag har vi ingen aning om. Och "alla" kommer ju inte plötsligt att köra elbilar - det kommer nog priset på dessa tyvärr att motverka.

Uppdaterat: 2016-11-07 20:51
Pi skrev:

Samtidigt kan vi inte ta ut nån skattehöjning för elbilar i förskott eftersom vi faktiskt inte vet vad som kommer att hända - inte ens en elbilsmotståndare som Vidstige.

Klarar du bara av svartvita resonemang?

Nej, jag är ingen elbilsmotståndare, det har du fått fullständigt om bakfoten.

Uppdaterat: 2016-11-07 20:56

Vidstige - i så fall får jag be om ursäkt men du har i alla fall gett det intrycket.

Uppdaterat: 2016-11-07 21:00