Äntligen har kommit fram...
Prislista: https://az749841.vo.msecnd.net/sitessvse/alv1/eb1c7fd7-9fae-4ddb-9e02-e7d4027ed869/SCALA-Prislista.9da2a87f3a8b6639ab4be62a5dc313fa.pdf
Bygg din bil: http://cc-cloud.skoda-auto.com/SWE/SWE/sv-se/nw1/64219
Äntligen har kommit fram...
Prislista: https://az749841.vo.msecnd.net/sitessvse/alv1/eb1c7fd7-9fae-4ddb-9e02-e7d4027ed869/SCALA-Prislista.9da2a87f3a8b6639ab4be62a5dc313fa.pdf
Bygg din bil: http://cc-cloud.skoda-auto.com/SWE/SWE/sv-se/nw1/64219
Kommentarer
Nu jäklar GF kan du börja samla fakta, bygga bil och snart läsa vad folk och journalister tycker och tänker om bilen och planera för nästa byte :)
Handlar om ny premiär uppgifter och uppdaterar. Jag ger till alla interssant läsning och får ni/dom vad som vill inbyte.
Inte för mig inbyte för den ska behålla tills bilen är 5 år gammal efter känner mig trygg och mer nöjda nuvarande min Fabia :-)
Tror inte alla varianterna är presenterade än. Det vore synd om man inte kunde få 115hk med aut.
Jo, märkligt att det inte finns den kombinationen, Axel.
Beror på personal regering om förslag kommande senare med mindre utrustning Ambition och 115 hk med DSG. Scala är närmare premium och högre pris.
Om inte då gäller Fabia eller Octavia med Style för enkel och billigare.
Den lär inte sälja många exemplar med de priserna.
Skodaägarna får börja snegla mot Dacia.....
Är väl bara isskrapan och paraplyt som är det enda som kan motivera ett köp snart
Skoda Scala påminner en hel del om Astra i inredningen och därför är det en rimlig gissning att den inte blir populär bland traditionella skoda gillare.
Den första och uteslutande enda Skoda jag ser positivt på, just för att den är mindre ful Skoda och mer något lite mer acceptabelt.
Varför direkt i prislistan redovisa ord.pris och ett annat pris som nästan är hälften av ord. priset? Är bilen så svårsåld att man måste börja med reapris direkt?
Var ser du halva priset?
För halva ordinarie priset på bilen så slår jag till direkt, FXX...:)
Nu är det väl som vi tidigare konstaterat få bilar som säljs till ordinarie pris och de allra flesta märken har ju introduktions-priser (tja, dom kan bli kvar rätt länge) på nya modeller.
Men det allra märkligaste är ju att det inte går att få 1,0/115 med automatlåda...
Och att de ordinarie priserna har stuckit iväg en hel del även om alla versioner har bl a LED-belysning och adaptiv farthållare som standard.
Idag annonserade t ex Bilia här att man kunde köpa en ny V90 diesel för runt 310.000 kr - en påstådd sänkning med 100.000 kr.... Inte illa. Med de priserna så borde de lite mera välutrustade C-klassbilarna få lite svårt eftersom dessa också börjar nosa på de priserna ...
Börjar inte dessa allt för höga s.k. ordinarie priser bli rätt löjliga? Många nya bilar får genast introduktions/kampanjpris som står sig hur länge som helst. Har nån enda bil sålts till detta ordinarie pris? Bara nåt som står med i alla annonser. Känns som ett hån mot kundernas intelligens med denna bluff. Men visst, några blir säkert glada över att dom fått bilen så mycket "billigare"...
Speciellt VAG har ju priser som skrämmer bort vissa kunder. Kan man inte acceptera paketlösningar som i vissa fall har det jag vill ha, men saknar en del av det jag önskar och istället erbjuder en mängd smörja jag absolut inte vill ha, så får man gå in i tillvalslistan.
Där upptäcker man efter att ha byggt "Din bil" att den plötsligt ramlat upp i ett prisläge där bilar som kallas premium normalt ligger och då har dessa bilar ofta som standardutrustning mycket av det tillval man gjort!
Bonus-malus gör det svårare för premiummärkena att få iväg sina dieselbilar. Särskilt nu när tjänstebilsåkare väljer laddbart i första hand och det driver nog dessa "prisdumpningskampanjer".
(Ursäkta OT! Åter till Schkoda)
Saabnisse - Jo, jag har också byggt en bil där som blev alldeles för dyr...
Ja jag tycker det är konstigt med prislistor som aldrig gäller och som alltid funnits på Skoda.
Den som bara klickar i prislista går ju ofta miste om informationen att det finns en rabatt på kanke 10000 och eventuellt typ ett värmar / drag paket för 4900:- (12000 till i rabatt)
Tror nog att man tappar en del kunder på att inte uppge det i första sidan.
Sedan finns ju den baksidan som på tex Franska instegare där inte ens uppvärmd backspegel ingår och skall du ha led strålkastare då måste man upp med typ 67 tusen till för paketet.
Otroligt rörigt och det som gällde förra veckan gäller inte nu osv.
Och paketpriser är ibland bra och ibland sämst för köparen.
Ingen ordning och milsvidd skillnad mellan fabrikaten som förvirrar och glr det svårbedömt.
Men som sagt att man skall ta sig tid att provköra riktigt i lugn och ro.
Samtidigt så ibland är det vansinniga att bygg din bil priset ofta är betydligt högre än ett kampanjpris som man hittar i en annnan klick ruta på hemsidan.
Då är det nog en fördel med Asien bilar som bara har två paket priset och inget mer men hur kul är det.
Dom flesta förstod vad jag menade, men jag får väl klipp o klistra för speciellt för Junkers då...
Tillvalspaket :
Premiumpaket 12 500 kr Ord. Pris 19 200 kr
Dragpaket 9 900 kr Ord. Pris 15 500 kr
Som Mso skriver, finns det ens någon någonsin som betald ordinariepris för dessa paket då det alltid är nån form av drive på dessa.
Det vore ju bra om dom gjorde om sidan då, så det blev mer tydligt vilket pris man kan få. Som du säger i inlägget innan så är det lätt att missa information om rabatter och därmed kan man nog tappa många kunder.
Nä, fasta paket utan möjlighet till tillval är inte bättre. Såvida man inte har tur att nåt paket har det man önskar, eller i varje fall känns acceptabelt.
Som svar till Fxx.
Nej det finns nog ingen som betalt skodan efter prislistan.
Och jag tror man tappat kunder på denna prispolitik.
Det där är ju ngt helt annat än halva priset på bilen som är riktigt dyr.
Visst den är välutrustad men 250000:- för att få en automatväxlad.
Nä då tar jag nog hellre en V60 för inte alls så mycket mer.
Jag tror tom. min 4-åriga son fattade att det inte var bilen jag avsåg.
Men okej, det finns inte ett forum utan en besserwisser.
Jag tar nog hellre en BMW än en V60 för inte alls så mycket mer...vad det nu har med ämnet att göra.
Paketpriserna kan ju ses på två sätt, att de anger vad innehållet kostar om man köper det var för sig och ange det som ordinarie pris så det är väl knappast självklart.
9900 för dragpaket har ju VAG kört med i mer än fem år.
Kampanj har inte fått på hemsidan än men hoppas kommande senare. Gissning med kampanj billigare än ord.pris ca 15.000 - 20.000 kr.
Småbil Fabia 19.100 kr kampanj.
Mellanbil Scala hoppas kommande kampanj senare.
Mellanstor bil Octavia 15.500 kr kampanj.
Betalade 8900 kr för dragpaketet till min f d Golf Variant -12 och då ingick backkamera samt en mera avancerad multimediaanläggning. Så på det stora hela håller jag med junkers i hans anmärkning om "halva priset" - det gällde alltså vissa tillval.
Halva priset stämmer ofta om man jämför paketpriset mot dom enskilda priserna i utrustningspaketet och det gäller väl fler fabrikat..
Och vad det gäller Skoda kan det i bland vara upp till 75% lägre i paket priset.
Man får hoppas att scala har kvar alla dom fina lösningarna som storebror Octavia har.
Men ett problem är ju att paketen sällan stämmer med vad man vill ha så det blir en kompromiss..
Ska man lägga till det som saknas i paketet och ta bort en del smörja blir det dyrt.
Jag köper hellre en färdigpaketerad bil. En lagerbil med vettig utrustning är ett enkelt val.
Annars tycker jag att asiaterna gör det ganska enkelt att köpa bil.
Men Saabnisse varför skall du ta bort grejer som ör i ett paket, som kanske är billigare än ett enstaka tillbehör, är väl bara att låta bli att använda det och glädjas åt att du kanske får 200kr mer betalt i inbyte nästa gång.
Jag har nog ungefär samma filosofi som Guran när det gäller bilköp.
Guran, jag kanske uttryckte mig otydligt, givetvis tar jag inte bort det som finns i paketet även om det inte passar mig.
Men jag har aldrig varit med om att paketen innehåller just det jag vill ha och det är därför jag roat mig med "Bygg din bil".
Det märkliga är att det är omöjligt på många märken. Även om man skulle vilja betala de hiskliga summor som det blir hamnar man ofta i val som av någon outgrundlig anledning inte kan kombineras.
Om jag t.ex. vill ha röd bil med blå klädsel så går det inte, men blå bil med blå klädsel går eller röd bil med röd klädsel?
Eller backkamera kan inte kombineras med extra mugghållare?
Varför om jag ändå vill betala för det?
Jag läste om amerikanska Ford på 1960-talet, de påstod att de skulle kunna tillverka en bil av varje kombination i flera hundra år utan att göra två lika!
Skoda är kungliga bilar. Vår statschef har till och med ett barnbarn döpt efter en av Skodas mer aptitliga modeller.
Du för väl se till att bygga på dom dyra premiummärkenas hemsidor, där är valfriheten mycket större. Men du kan inte få en platt ratt till en BMW som du så gärna skulle vilja ha :)
De olika tillverkarnas paket känns ofta lika irriterande som när man vill välja kanalutbud.
När jag ville ha nåt så basalt som adaptiv farthållare i BMW krävdes ett paket för 30 kkr. Vill minnas att även Volvo krävde nåt teknikpaket för det.
När jag köpte en Honda i forntiden fick jag välja mellan tre olika färger och sen var det klart. Trots det dröjde det flera månader att få bilen.
Mäkinen: Ja 2007 när Volvo kom med adaptiv farthållare så kostade det paketet 20.000 kr. Sen sänktes det i olika omgånger för att nu sista åren varit standard på de nyutvecklade modellerna från SPA och framåt....
BMW vill fortfarande ha hutlöst betalt även om den ser lågt prissatt ut i deras tillvalslista, för den går inte beställa utan de gör som VAG ofta gör och har med tvingande val som följer med så man ändå landar på ett rejält pris.
Fler och fler som lägger den i standardutrustningen nu iaf, och det är bra, nu ska vi bara försöka få folk att inse dess förträfflighet och använda den flitigt så ska vi se att trafiken flyter mer harmoniskt och olyckor går ner ännu mer......
Och Skoda som tråden handlade om har en hel del väldigt förvirrande sammansättningar. Går inte få skinn i en fullutrustad Scout men det går att få i instegsversionen.....
Ja Henrik det är positivt med adaptiva farthållaren och att den börjar vara nästan standard i nåt billigt paket på många bilfabrikat.
Sedan måste ju folk lära dig använda den och då kommer olyckor och hastigheter att bli mer följsamma.
Det du skrev om skinnklädsel i scout top modellen lät ju konstigt värre.
Men oas så köpte kompanjonen en v60 cc med högsta paketet på volvon men fick ändå lägga på 18000 för att få adaptiv farthållare och det var 2016.
Tur att det förändras till det bättre.
Priset på Scala style blir 205.000:- och det är ganska ok. Efter det får man själv bestämma hur mycket pengar man vill sätta sprätt på.
Apropå Scala och föregångaren Rapid så blev jag lite förvånad att det såldes/tillverkades såpass många Rapid förra året enligt den statistik VAG-chefen offentliggjorde förra veckan. Bl a sålde den bättre än Fabia.
25000:- mer än konkurrenterna i klassen.
Jag tror att den säljer rätt bra i Indien, Thailand och andra länder däromkring. Om jag minns rätt tillverkas den i Indien.
ToRy - enligt både Biluppgifter och Car.info så tillverkas Rapid i Tjeckien. Tror att den är lite för avancerad tekniskt för att säljas i Indien och Thailand i några mängder - där brukar ju tillverkarna tyvärr ha väldigt enkla bilar utan den säkerhetsutrustning som vi har.
Men - visst kan VAG ha nåt specialutförande för länder som Indien och dessa kan i så fall tillverkas där.
Mina referenser sedan tidigare var
https://en.wikipedia.org/wiki/%C5%A0koda_Rapid_(2012)?wprov=sfti1
där det talas om tillverkning i Ryssland, Kina och nu även Algeriet, och
https://en.wikipedia.org/wiki/%C5%A0koda_Rapid_(India)?wprov=sfti1
för den indiska versionen. Sedan kan wiki förstås vara ouppdaterat. I fabriken i Indien tillverkas/monteras bilar för fler VAG-märken, inkl Audi.
Ny erbjudande från 204.900 kr: http://www.skoda.se/erbjudande/detaljer/nya-scala-erbjudande
Test i senaste TV mellan Scala 1,5 MB A200 och Mazda 3 2.0.
Såg testresultatet framför mig innan jag öppnat tidningen 1. Skodan 2. MBn 3. Mazdan.
Men TV gillade inte riktigt Scalan så den kom sist !!
MBn vann testen. Mazdan stack ut med ett resultat i älgtesten i klass med Porsche, 80 km/h med beröm. De små turbomotorerna i Skoda och MB drog mer bränsle än Mazdas 2 liters motor.
Förvånad? Nä inte alls. Mercan har jag provkört, jäkligt trevlig och komfortabel bil.
Att Mazdas 2l sugmotorer är snåla är ingen nyhet. Gillar man att köra bil och en bensinares ursprungliga karaktär finns ju snart inget annat att välja på. Och att den går som en go-cart är ju inget nytt. Även gamla 3-an var ju riktigt kul. Låter som om det får bli ett besök hos Mazda handlaren för en provkörning :)
Vill man ha en motor med disel karaktär, så är det väl ändå bättre att köpa en bil med dieselmotor?
Synd bara att Mazdan har skottgluggar isf fönster.
Inte framåt dit man oftast behöver ha uppsikt. Men en Ferrari har ju heller inte så bra bakåtsikt,,,
Konstigt att Mazdan går så bra i älgtestet trots att den saknar multilänk-bakaxel - för det skall ju vara en förutsättning enligt många har jag läst...
Har kört senaste Mazdan och var faktiskt inte imponerad över bränsleförbrukningen - i alla fall inte på min teststräcka. Högst normal för klassen. Däremot gillade jag förarplatsen och instrumenteringen.
Jag är av den möjligen något udda åsikten(?) att en multilänkaxel har man främst av komfortskäl. Väghållningsmässigt är en stel eller halvstel bakaxel oftast bättre, men brister istället just komfortmässigt. Den senare är även både billigare och lättare och att spara vikt brukar också vara positivt för körglädjen.
Mazda 3 har en väldigt trevlig förarplats. Synd att den inte görs som kombi, eller kommer det? Måste nog ändå testa en, för den verkar trevlig. För att återgå till ämnet ska jag även titta på Skoda Scala. Men jag tycker prislappen är för hög. Det var väl också ett skäl till att den kom sist i TVs test... Det kostade bara 3:15 mer per mil att åka MB, som hade en helt annan känsla...
Jag behöver ingen sikt bakåt alls, backspeglar o P-varnare fungerar utmärkt, men det är sambon som ska köpa ny bil framöver, och hon vill se nått.
Då skall hon ju köpa en Mercedes A-klasse
Den var ju bäst och har rejälare rutor, klappat och klart :)
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.