Det här blev lite för långt trotts att det egentligen bara skummar på ytan och inte gör någon riktig djupdykning i detaljerna, trots det, så omfattande att det bara fanns alternativet att lägga in det i en separat avdelning.
Av denna orsak skall det dock inte därför också tolkas så som om det försöker dra till sig uppmärksamhet eller göra det till något märkvärdigt.
Alltså hur säljer man Opel?
Ja detta är inte ett ämne som egentligen någonsin varit uppe som primärt huvudämne och därför har det aldrig funnits tid eller plats att ta upp det på något mer ingående, detaljerat, uttömmande eller seriöst sätt.
Det är helt andra mer detaljerade ”tekniska” frågor det alltid handlat om och det är en helt annan sak.
Detaljfrågor och ”tekniska” specifika ”ting” är bara kryddan på maträtten som sätter sista piffen på smaken - men det är inte huvudnumret som ska göra jobbet.
Nej det är ett mycket omfattande och intrikat arbete där många olika delar ska samverka, det är inte en enda magisk grej som ska vända upp och ner på världen.
Många saker måste övervägas och tas hänsyn till.
Det är lätt att tro att om någon gjort på ett specifikt sätt och lyckats så ska alla andra kunna göra på precis samma sätt och lyckas de också.
Jag är inte alls anhängare av denna tro.
Jag anse att var och en måste finna sin egen väg och lyckas på sitt sätt, inte lägga manken till för att kopiera bättre än alla andra som kopierar.
Man ska inte vara den som följer efter och försöker vara som alla andra, inte vara en kopia utan ett original som går sin egen väg och inte ber om ursäkt för att man gör det.
Man måste titta på varför människor inte köper Opel,
Man måste titta på vilken kundkategori som är störst och köper flest antal bilar och inrikta sig på den.
Det är inte nödvändigt att vinna över eller övertyga bilentusiaster eller sådana med brinnande bilintresse som lägger massor av tid på detta intresse därför att de är en liten grupp, antal omöjligt att gissa men av de människor jag träffar har 3-5 % varit direkt bilintresserade på ett uttalat sätt, entusiasterna syns och hörs däremot enormt och ger därför intryck av att vara tio gånger så många.
Det viktiga är att vinna över de vanliga bilköparna, de är mycket lättare att nå fram till, lättare att påverka och lättare att föra ett konstruktivt samtal med där man är öppen för att lyssna på bra argument och inte redan på förhand har sin åsikt klar.
Det är dessa vanliga, ej extremt bilintresserade och förnuftiga människor man ska vända sig till eftersom det är de som köper de stora volymerna.
Och vad menas med volym?
DET är inte självklart, man skulle vanligtvis inte säga att Mercedes S-klass är en volymbil, men det är ju helt beroende på hur man ser på saken och vad man menar med ordet ”volym”…
Opel Senator sålde 115 000 exemplar mellan 1978 och 1993, i jämförelse med den siffran är Mercedes S-klass en rejäl volymbil…
Hur många BMW som kostar över 500 000 säljs det varje år?
Hur många Opel?
I den jämförelsen är BMW:s försäljning i de priskategorierna en volym med stort V, man bokstavligen vräker ut bilar hinkvis, i jämförelse med Opels försäljning i samma klass.
Vad som är en volym beror helt på hur man ser på saken.
Det dräller av Audi, BMW och Mercedes i trafiken, i jämförelse med antalet Opel är det oerhörda volymbilar.
Men det är inte dem man i huvudsak ska vända sig till, det går att plocka kanske 100 000 sammanlagt från de fem vanligaste lyxbilsmärkena, bilköpare som inte är fanatiska entusiaster utan mest attraheras av att de upplever det som ”kul grej” att ha en av respektive märke och inte köpt en av de dyraste eller värsta utan en av de enklare och billigare versionerna – den kategorin är lovligt byte, de som kör på toppmodellerna är utom räckhåll och helt ointressanta.
Det händer att man inom affärsvärlden när man ska investera i en ny produkt ställer frågan vad den har som gör den så unik att ingen annan lätt kan kopierad det och börja konkurrera?
Om man tittar på argumenten för de olika bilmärkena som betraktas som förebilder och som varande de som lyckats, så hur unika och säkra från kopiering är egentligen dessa specialiteter man framhåller?
”Volvo har säkerhet, BMW kördynamik, MB kvalitet och lyxkänsla, Audi har teknik och fyrhjulsdrift och Lexus kundservice och driftsäkerhet. ”
Allt detta kan kopieras och kan erbjudas av vem som helst och det har också skett.
Det finns inget som förhindrar att den som vill satsa på det kan erbjuda samma säkerhet som Volvo, samma kördynamik som BMW, samma kvalitet och lyxkänsla som MB, samma teknik och 4WD som Audi och samma kundservice som Lexus, driftsäkerheten, ja hur det är med den, vet man verkligen det så säkert att den är bäst och inte bara uppfattas så av ägarna för att de blir så utstuderat väl omhändertagna?
Tittar man på hur verkligheten ser ut så är inte Volvo världsbäst i säkerhet på precis varje punkt, BMW är inte världens enda bil som erbjuder kördynamik, MB är inte ensamma om lyx och s.k. ”kvalitet”, Audis ”teknik” och fyrhjulsdrift är långt från unik och vem som vill kan göra precis som Lexus.
Dessa uppräknade ”tekniska” s.k. ”unika” egenskaper som påstås sälja dess bilar uppfyller inte kravet på unikhet.
Man måste erbjuda något som inte kan kopieras och efterliknas med någon metod i världen, hur mycket man än betalar.
Och det är en helt annan sak.
Mercedes är mycket mer än bara s.k. lyx och s.k. kvalitet, Mercedes är något genom sin historia, man är inte en uppkomling som drattade in i fina salongen på ett bananskal förra veckan.
Mercedes är Mercedes, man är sig själv nog genom att man är sig själv, lyx och kvalitet är bara krydda på moset.
Man kan säga något liknade om BMW men redan där börjar resonemanget halta, eftersom det inte är fören i mitten på 1960-talet som det börjar bli säkert att BMW alls ska överleva som företag, BMW som den biltillverkare man i dag är har en väldigt kort historia och Audi är ännu magrare, man börjar inte bli något mer påtagligt att bry sig om fören med den nya 100-200 som kom 1977-79, bara 10 år före Lexus.
Nu har ju både Audi och BMW lyckats sopa sin magra historia under mattan och istället med mördande propaganda fått det till att framställas som något sjutusan så imponerande, men trots det känns det inte som de kan sälja bara på att vara sig själv nog som Mercedes kan.
Med detta sagt så säljer alla på just sina förutsättningar och meriter med just sina metoder och varför skulle inte Opel kunna göra det samma, att sälja på sina meriter och med hjälp av sina förutsättningar och metoder som inte är en kopia på andra utan är en helt unik personlig skapelse.
Varför köper någon en Mercedes istället för en BMW?
För att BMW inte erbjuder lyx och kvalitet, teknik och flärd?
För att BMW är en torftig, simpel, tråkmåns som inte har en chans att kunna jämföras med Mercedes?
Nej, därför att man attraheras av olika saker, olika varianter, olika kombinationer, kanske var det just att Mercedes är Mercedes som fällde avgörandet där?
Varför köper någon en Jaguar när det finns Audi eller BMW?
Obegripligt mysterium, egentligen borde det väl räcka med ett enda bilmärke?
T.ex. BMW då som brukar vara poppis, lägg ner alla de övriga.
Vem kan invända mot ett så fint och väl motiverat förslag?
För BMW kan väl erbjuda precis allt som någon kan önska sig så vad ska man med övriga till?
Om vi säger att detta är en absurd tanke så är det så att argumentet är att Opel kan existera bredvid alla de andra, på sina egna meriter och förutsättningar därför att man precis som de andra erbjuder något unikt och personligt som är minst lika unikt och personligt som något de andra erbjuder – bara annorlunda än det de erbjuder.
Och om man inte var annorlunda, vilket existensberättigande skulle man då ha?
Och varför skulle man då lyckas bättre än alla andra som försöker göra samma sak? – det brukar ju frågas flitigt.
Ja därför att man inte ska försöka göra samma sak…
Det är väl lite det man försökt med, att göra samma sak, aj aj.
Därför att det främsta försäljningsargumentet inte skulle vara specifik utrustning eller köregenskaper eller trendig pastellfärg…
Utan att Opel är Opel och erbjuder det Opel är och ingen i världen kan erbjuda det samma.
Det är Opels historia, Opel filosofi, Opels målsättningar, ambitioner, metoder, stil, karaktär och personlighet, det är det Opel står för och representerar i verkligheten som är det tunga försäljningsargumentet därför att det är unikt, det är ingen historielös dussinvara som smällts ihop för att sälja en simpel slit och släng produkt till max antal konsumenter.
Anledningen till att detta inte fungerar är att i dag så finns det en sådan här bild av Opel, man tror sig veta precis vad Opel är, vad Opel står för och representerar och symboliserar och innebär och metoder och filosofi, allt detta tror man sig redan veta utomordentligt klart och tydligt och den bild man då ser framför sig är först ingenting sedan mediokert skräp och sedan ingenting igen.
Varpå man drar slutsatsen att det självklart inte går att sälja en bil - och framför allt inte konkurrera med andra - som förmedlar en sådan bild och står för och representerar något så värdelöst och absolut inte gångbart.
Och det är här själva poängen kommer in, det som skall göras är att lyfta bort denna ”hemmagjorda” bild som ”efter bästa förmåga”… slumpmässigt och slarvigt "tråklats" ihop av marknaden i brist på att man fått en annan mer professionell och korrekt bild presenterad för sig.
En annan berättelse, en annan förklaring, andra, orsaker, andra bakgrunder, andra händelser som skapar en helhetsupplevelse där bilmärket Opel blir viktigare än den enskilda modellen och det modellen ger endast är en bekräftelse på det bilmärket representerar, en personlighet, den här bilen symboliserar det jag är och står för.
Det innebär att varje enskild bil inte måste vara överlägsen alla andra på precis varenda punkt för att ha något värde, det räcker att den är bra nog därför att just att det är en Opel, det är det lilla extra som lyfter den över sin omgivning.
Det är budskapet och det är den situation som arbetet skall resultera i.
(På tal om udda så är detta något av det märkligaste Opel bidragit till att skapa under hela sin tid.)
Kommentarer
Många ord N-iklas. Så USP:en blir att det står Opel i fronten?
Det tror jag inte räcker för att konkurrera med övriga, som just "äger" sina respektive USP;ar.
Och med USP menas det som kunderna vill betala lite extra för istället för konkurrenterna. Få kunder vill betala för lite historia ( bra som dålig). Det behövs något mer som kommunicerar att produkten är en bil, för att sticka ut.
MVH AL
Långt, men bra skrivet N!
Detta är Marketing 101, man måste söka en ledig plats på marknaden, precis som du räknar upp om MB, BMW, Volvo osv så har de "tagit" en plats i folks medvetande, det måste även Opel göra, hitta "sin plats" som inte är upptagen.
Ibland funderar jag på om inte vissa bilmärken skulle vinna på att helt byta namn. Känns som Opels varumärke är så tyngd av gamla föreställningar och förväntningar att man inte kan ta sig ur det. Exempelvis tror jag synen på Opel är att det är bra och billiga bruksbilar, inget mer. Inget direkt spännande över Opel.
Jag förstår inte hur man ska kunna tjäna pengar på det annat än med stora volymer och billig produktion. För folk verkar inte vara beredda att betala mer för Opel, snarare mindre än konkurrenterna. Ska man tillverka en volymbil i ett högkostnadsland som Tyskland så handlar det förmodligen om mycket robotisering. Men också enklare lösningar i bilarna, dvs man får då kliva ner från premium light.
Jag tror Opel är på väg mot katastrof tyvärr och ironiskt nog. För det man vill göra är att göra lite finare och lite mer avancerade bilar. För det är tanken att ta lite mer betalat + en extra marginal. Ser inte hur det ska kunna gå utan istället hamnar nog Opel i samma fälla som Saab, varken premium och icke premium på samma gång. Bilarna får då ett osäkert andrahandsvärde/restvärde. Köparna tvekar att betala extra för ett märke som signalerar vanlig bruksbil.
Vad man kan göra dock är att komma med nåt helt unikt, men det är svårt. Nåt som ingen konkurrent har eller som ingen konkurrent kan göra bättre. Opel har fina motorer idag, går extra mjukt, har kamkedja (så dyrare konstruktioner) men man kan inte ta betalat för det.
Vidstige, Opel kunde kanske byta namn till Vauxhall?
Här får jag nog drista mig till att hålla med Vidstige..:)
Sen kanske jag missade pointen men hur menar du N-iklas att man rent konkret skulle få fart på Opel-försäljningen ?
Att på nåt sätt hitta en egenskap (USP) som kännetecknar just Opel och som tänkbara kunder dessutom är villiga att betala extra för - nja, det kanske låter som nån form av lösning men den blir nog svår att genomföra. För mig är Opel en typisk, tysk medelklass-bil som vilken annan volymsäljande bil som helst och idag konkurrerar dom nog snarare med Kia/Hyundai/Renault o likn än med andra tyska bilfabrikat - Ford kanske undantagen. Kanske orättvist men jag misstänker att det är så.
Och jag har mycket svårt att tro att PSA skulle lyfta Opel-märket till "premium light" när dom själva anser att DS och Peugeot är de "fina" märkena i koncernen.
Så i grunden tycker jag nog också som A.L.
Apropå eventuellt namnbyte - kanske Holden vore det bästa ? De har väl ingen negativ historia att dras med i Europa.
Eftersom Opel varit tyst i marknadsföringen under många år så har de tappat sin plats på marknaden till andra. Det är trångt om plats på mittfältet, där nu KIA och Hyundai tar plats starkt, på samma sätt som Peugeot och kanske Renault och Mazda.
Jag skulle helt ärligt säga att den plats som Opel en gång hade på marknaden har VW tagit, den vettiga och förnuftiga bilen.
Se tillbaka i historien lite som Niklas säger så har några märken gjort en rejäl klassresa, ta Audi, en riktigt trist Gubbil före 1980 när de ruskade om världen rejält med sin Audi Urquattro i rally, men stora framgångar. Sedan har de snabbt klättrat på statusstegen.
Samma sak med Peugeot som fick ett uppsving med 205-generationen och framgången i Rally, innan var det en ganska trist produkt...
Olpe har inte synts i marknadsföring med någon speciell inriktning för att ta en plats, inte så aktiva inom motorsport på hög nivå på evigheter.
Opel behöver snabbt hitta sin plats annars drunknar de i resten av bruset, oavsett att de har trevliga modeller!
saabnisse, jo kanske bättre än Opel, och jag tycker det varumärket har snyggare logga.
Robban är inne på nåt här, man ska komma ihåg också att det är många bilmärken i Europa och det finns en överkapacitet. Saken blir inte bättre av att många ungdomar inte skaffat körkort och det finns en lite anti-bil trend i storstäderna både i politik och bland dom som bor där. Dock vill ju Opel inte längre vara den vettiga och förnuftiga bilen, dom vill mera, kunna ta mer betalt. Säger inte att volymsegmentet är rätt för Opel heller, ett nästan omöjligt läge.
En lite unik produkt som Opel/GM haft är väl Ampera. Den som går på bensin men kan laddas för en 8 mils körning. Den produkten har ingen annat haft. Dom laddhybrider som konkurrenterna har går inte lika långt på el. Så kunde man utveckla den och sänka priset till mer rimliga nivåer så kunde det kanske bli en storsäljare. Och varför inte lansera den även som dieselhybrid med deras nya 1,6 liters diesel?
Att Opel är just Opel är idag en nackdel, inget säljargument. :) Opel har varit en rekorderlig folkbil med närmaste konkurrenter som Volvo, Ford, Volkswagen, Peugeot, Renault, Austin. En bil för både tjänstemän och arbetare. Den marknaden har idag lvertagits av Hyundai, Kia och Skoda. Volvo slåss mot Audi. Volkswagen har klättrat upp i prestige. Ford och Peugeot finns kvar, Peugeot satsar på design och franskhet. Renault finns också kvar men växlar över till SUV:ar och crossovers. Ford har det besvärligt i Europa, men säljer bra i Storbritannien. Opel har blivit mer design mindre funktiomella se förra Insignian. Opel Ascona var en lysande stjärna på sin tid. Nya Astra är förvisso kompetent men det är konkurrenterna också. Finns det plats för Opel? Och var?
N-iklas skrev: "Anledningen till att detta inte fungerar är att i dag så finns det en sådan här bild av Opel, man tror sig veta precis vad Opel är, vad Opel står för och representerar och symboliserar och innebär och metoder och filosofi, allt detta tror man sig redan veta utomordentligt klart och tydligt och den bild man då ser framför sig är först ingenting sedan mediokert skräp och sedan ingenting igen."
Förutom att hålla med N-iklas OCH Vidstige (utom sista stycket) så är det väl så att Opel är en Opel - och det klingar - inte så bra. Märket - hur bra bilar man än producerar - blir för de flesta just bara en - Opel. Dödlig fälla.
Audi (DKW) hade samma problem i början av 70-talet, men hade lyckan av att ett moderbolag tog tag i problemet. GM, tja de där jänkarna har inte en aning.
Problemet heter GM!
Amerikaner har alltid vetat bäst vad som gäller när det gäller att sälja bilar!
Att det inte fungerar som de tänkt kan ju bara bero på att vi européer inte begriper att vi borde handlat som amerikanerna tänkt!
Opel kommer aldrig att kunna bli premium. Det har väl historien visat. Deras finare modeller har aldrig sålt bra. Opel är som Raphael mycket bra beskriver och jag tror det är där dom måste hitta sin nisch för att lyckas. Bra pris och lång garanti kan vara en väg, men hur gör man Opel unikt bland alla andra märken i denna nisch? Jag har ett förslag som jag tror skulle göra dom intressanta. Gör Opel bakhjulsdrivet igen! Idag är endast premiummärkena bakhjulsdrivna och jag tror många saknar en bakhjulsdriven folkbil. En modern Ascona och Rekord/Omega tror jag skulle göra märket intressant igen, t.ex. bland husvagnsfolk som inte behöver/vill ha 4wd. Bakhjulsdriften kommer även att göra bilarna billigare att äga/reparera. Jag skulle själv vara intresserad av en bakhjulsdriven Opel.
Nu tar det ju både tid och kostar pengar att ta fram nya modeller. Därför vore kanske det bästa om ex. MB eller BMW köpte upp Opel och gjorde det till deras budgetmärke, där man kan använda sig av gammal och beprövad teknik i bilarna. Opel blir då dessutom kvar i Tyskland och arbetstillfällen räddas.
Saken är den att varken den franska regeringen - eller den tyska - kommer att acceptera att något "bilmärke" eller "bilfabrik" läggs ner. Att PSA skulle köpa Opel och lämna produktionsanläggningarna orörda, tja det faller på sin egen orimlighet.
Känslan jag fått när jag kollat Opel i Sverige är att det finns dåligt med ÅF runt om i landet och det är viktigare än vad man kan tro.
Nu vill jag inte på något sätt säga att DinBil är en bra ÅF men t.ex. VAG har en styrka i att finnas representerad nästan överallt.
Och deras ÅF brukar ungefär som Toyota alltid ha en tydligt tema i sina hallar.
Man får nästan känslan att bilfabrikanten själv äger ÅF.
Så en ägare med bra ÅF nät är nästan ett måste.
Ja Rutger, det vore naturligtvis alldeles utmärkt, men tror du att det är något som de amerikanska farbröderna är intresserade av?
Och är BMW eller Mercedes intresserade?
Just designen tror jag vore ett bra argument, men det är ändå redan lite upptaget av PSA. Annars vore det en tanke i fallet Opel. Typ ; Opel - " design in your hands" ( eller liknande floskelslogan). Det är lätt att trumpeta ut och enkelt för målgruppen att identifiera. Och då kan man ruta in den nischen - och öka marginalerna.
Är det för övrigt någon som har koll på hur högt varumärket Opel är värderat?
MVH AL
RJ, bakhjulsdrift är dyrare, stjäl plats i kupén och ökar förbrukningen. Dessutom har väl det nya premium snarare blivit 4wd, nåt som folk då är beredda att betala lite extra för. Opel har ju länge varit framhjulsdrivet så det känns som man överger märkets identitet då.
I såna fall kan väl snarare ett alternativ vara då att ha diffbroms standard på FWD. Det är ju nåt unikt och eget! En lösning som vinner i längden och som folk börjar lära sig uppskatta när det är en standard för ett märke. Ger bättre kurvgrepp, bättre framkomlighet i halka, bättre grepp i uppförsbackar. Och förstås roligare att köra sportigt och aktivt med.
Du mnsr mekanisk diffbroms? För elektronisk finns redan, särskilt från Peugeot som är mest aktuva där men även Fiat och Renault har lösningar om än enklare varianter. Men en mekanisk diff ökar vikten och transmissionsförluster. Men för många pr sedan fanns faktiskt Opel Kadett kombi i en friluftsversion med höjd markfrigång och diffbroms. Nu talar vi 80-talet...
Saabnisse - Svaret på båda dina frågor är nog tyvärr nej... Men det hade varit en lösning som jag gillat och jag tror den skulle ha funkat, OM dom varit intresserade.
Vidstige - Fast premium tror jag inte är grejen för Opel. I så fall måste dom nog byta namn. Personligen tyckte jag Opel övergav märkets identitet när man gick över till framhjulsdrift. Sen dess har dom varit totalt ointressanta för mig, trots att jag ändå kör framhjulsdrivet sen många år. Opel har helt enkelt "drunknat" i mängden av alla andra prisvärda framhjulsdrivna bilar. Enbart diffbroms tror jag inte är tillräckligt för att nischa Opel. Möjligen att man annars skulle satsa på enbart 4wd och bli Tysklands svar på Subaru...
Raphael; Har inte Citroen också tillgång till den där elektriska vatianten av diffbroms? Det satt i alla fall en i en Berlingo som jag körde för två år sedan med olika lägen för snö, grus osv. Skillnaden var i princip bara hur hårt bromsarna nöp åt. I Grand Picasson som jag leasade på firman som tjänstebil till en anställd fanns den däremot inte.
Mekaniska diffar finns sedan hos både BMW och Audi. Så det är inget unikt. Våra Audiåkare här i tråden kan säkert berätta mera om sina torsendiffar, som är ytterst trevliga;)
MVH AL
Opel har nog inte så stora problem som tycks framstå här, Audi, Bmw, Mercedes och Volvo säljs ju betydligt mindre än vad Opel gör, förutom i Sverige förstås. Här har Opel redan gått i konkurs enligt alla sk experter. Kvaliteten talar utan tvekan för Opel alla deras bilar ligger högt i mätningarna som görs internationellt. Så jag tror stenhårt att Opel kommer att öka markant i Europa, men i här åker vi helst. Kinesisk
Ja och om PSA köper Opel blir ju även den kinesisk till en del.
Hullsjön; Opel har mer än halverat sina marknadsandelar sedan år 2000 ( EU/EFTA). De totala förlusterna går över 100 miljarder kronor. Volym utan hänsyn till lönsamheten är alltså inget bra jämförelsemått.
Det vi diskuterar här och som N-iklas vill påvisa är en metod för att öka Opels försäljning i kombination med att lönsamheten förbättras. En frågeställning som jag tycker är intressant.
Lyckas man med det kommer bolaget att överleva.
MVH AL
Dina siffror kring Opels försäljning är nog "alternativa fakta". Men kul var det;-) Audi, BMW och MB producerar i runda svängar 2 ggr vad Opel/Vauxhall gör.
https://en.wikipedia.org/wiki/Automotive_industry
https://en.wikipedia.org/wiki/Opel
hullsjön, nu är det ändå så att Opel länge gått med förlust och att GM har tröttnat och vill sälja. Det är verkligheten. Jag trodde också länge på att Opel hade en chans att vända det men det är ju uppenbart att det inte har gått. Ett år till? Eller ännu ett år till? Lär tyvärr inte hjälpa, måste vi nog konstatera nu med facit i handen. Att GM vill sälja är alltså en oerhört stark signal här.
RJ, nästan alla märken gick över till framhjulsdrift nånstans på 80-talet om jag inte minns fel. Innan det var Saab lite udda med framhjulsdrift, efter det så försvann det unika.
Raphael, jo jag tänkte på mekanisk diff. Men om det ökar förbrukningen så kanske inte så lyckat, om man nu inte kan kompensera det på annat sätt genom t.ex. hybridteknik. En sportig hybrid som är extra rolig att köra?
En biltyp jag saknar är en laddhybrid där man har driv enbart från en elmotor. Bensin eller dieselmotor enbart för att ladda batteri. Och kanske ett batteri som klarar 10 mil. Vem kommer först med det? Då får man ju riktigt trevliga köregenskaper i stadskörning, elmotor är ju pigg och man slipper växellåda.
Om någon orkar så kan ni klistra in mitt inlägg till Vidstige. Den elbilen finns redan och produceras av BMW.
MVH AL
Gapskratt: "En biltyp jag saknar är en laddhybrid där man har driv enbart från en elmotor. Bensin eller dieselmotor enbart för att ladda batteri. Och kanske ett batteri som klarar 10 mil. Vem kommer först med det? Då får man ju riktigt trevliga köregenskaper i stadskörning, elmotor är ju pigg och man slipper växellåda."
Vidstige ska köpa en BMW: http://www.plugincars.com/8-key-questions-about-bmw-i3-electric-car-129816.html
"The i3’s two- cylinder range-extender engine never mechanically drives its wheels."
Vidstige - Jo, det är sant. Merparten skulle plötsligt bli framhjulsdrivna då. Men Opel höll ju ändå kvar vid bakhjulsdriften med Omega ända till 2003, så det är bara 14 år sedan man lade ner bakhjulsdriften. ;) Så ur den aspekten tycker jag nog inte det vore fel att återuppta det.
Laddhybrider och elbilar kan också vara en nisch för Opel. Varför inte en bakhjulsdriven sådan, eller fyrhjulsdriven, så blir inte förbrukningen större. ;) En sportig hybrid/elbil med snygg design kanske är en nisch som skulle göra Opel populär igen!??
AL: ja där ser man vad hur det är när hur man skaffar sig kunskap - till skillnad från trams - när man inte skaffat sig skygglappar.
Fast i3 är ju inte gjord som laddhybrid utan elbil med viss möjlighet att förlänga körsträckan några mil så personligen tycker jag inte den kvalar in som den bil Vidstige önskar. Nissan Note e-Power skulle ju kunna fungera på detta sätt om den hade ett större batteri (och därmed kunde vara laddhybrid) men den är ju inte bestyckad med större batteri än en Prius. Dock drivs drivhjulen hela tiden av elmotorn.
Kan någon vänlig själ upplysa Vidstige om att bilen han efterfrågar redan finns? Jag och AL (och en radda andra) är blockerade.
"En sportig hybrid/elbil med snygg design kanske är en nisch som skulle göra Opel populär igen!??"
Mycket gott idé! Åsså kan man kalla den något käckt och fräscht också, Ampera kanske?
Pi: "The range extender on the BMW i3 works differently than systems on plug-in hybrids (that to varying degrees sometimes power the wheels from the engine). The rear-wheel-drive i3 is the only pure series plug-in hybrid currently available. The i3’s two- cylinder range-extender engine never mechanically drives its wheels"
"En biltyp jag saknar är en laddhybrid där man har driv enbart från en elmotor. Bensin eller dieselmotor enbart för att ladda batteri. Och kanske ett batteri som klarar 10 mil."
Bingo.
Om man inte vill ha mothugg i debatten, då blockerar man. Visdomsord ifrån Vidstige!!
Audi - i3 nämnde jag i mitt inlägg #33 och jag är hyfsat påläst om hur den fungerar men jag håller som sagt inte med om att det är den bil Vidstige efterfrågar. Det ÄR en elbil med räckviddsförlängare men bensinmotorn är tämligen klen och den har standardmässigt väldigt liten tank så den är nog inte riktigt tänkt att köras på det sätt Vidstige tänkt sig. Däremot skulle rimligen Nissans e-Power kunna modifieras så att den skulle fungera som Vidstige önskar. Kanske inte helt fel...
Ja i3 är exakt det Vidstige vill ha så det är bara att köpa.
Den typ av bil som Vidstige frågar efter hade Porsche tagit fram redan 1899!
"En biltyp jag saknar är en laddhybrid där man har driv enbart från en elmotor. Bensin eller dieselmotor enbart för att ladda batteri. Och kanske ett batteri som klarar 10 mil. Vem kommer först med det? Då får man ju riktigt trevliga köregenskaper i stadskörning, elmotor är ju pigg och man slipper växellåda."
Pi: Och hur tänker du att Vidstige vill ha det? Beskrivningen är ju klockren för en i3! Laddhybrid. Enbart driv från elmotorn. Motor för att ladda batteri. 10 mil.
AL, det finns inte en variant utan flera den utvecklas hela tiden. Peugeot 3008 har den senaste generationen. Den är ihopkopplad med ABS systemet, ESP systemet, givare och adaptiv mjukvara (den lär sig underlaget ju mer man kör den sparar data i ett minne så funktionen förbättras, den har en inlärningsfunktion) motorstyrning och en massa annat. Cactus har en enklare variant i Rip Curl-modellen som inte säljs i Sverige, samma version av systemet som i Peugeot 2008, alltså enklare än 3008:an. Citroën får den mer avancerade versionen i nya C4 Aircross som bygger på 3008 men den kommer först om ett år. Så nyaste versioner av systemet kommer först i Peugeot och sen i Citroën. Renault, Fiat m fl kör ett enklare / äldre system med färre justeringsmöjligheter och ingen inlärningsfunktion.
Tycker du Ampera har snygg design och är sportig? Helt ok om du tycker det, men jag hade nog tänkt mig något tuffare.
Nu får nog Vidstige själv berätta vad han egentligen är på jakt efter men min TOLKNING var nog att det var en bil som fungerar som normala laddhybrider och där man alltså i princip kan köra hur långt som helst bara man tankar emellanåt men att den klarar minst 10 mil på batteriet. Och det körmönstret är inte i3 tänkt till med sin lilla scooter-motor och 7--9 l tank. Och med begränsade prestanda när förbränningsmotorn är igång därför att batterikapaciteten är på upphällningen. Men det är som sagt min TOLKNING av hans önskemål. Med den tolkningen tycker jag faktiskt att Vidstige är nåt på spåret och Nissans e-power har ju anammat en del av konceptet även om deras Note f n inte är en laddhybrid - men den drivs ständigt av elmotorn.
Laddhybrider och elbilar ju varenda tillverkare snart. PSA gruppen har ett system med en bensinmotor plus en (framhjulsdrift) eller två (fyrhjulsdrift) elmotorer ihop med en 8 växlad automatlåda. Tekniska spec finns redan på PSAs hemsida även fast vi väntar på produktionsbilen. Kommer som DS, Peugeot och Citroën. Laddhybrid.
PSA har sagt de inte kommer göra någon mekanisk 4-hjulsdrift med länkage mellan fram och bakvagn, utan de satsar helt på fyrhjulsdrift med en elmotir bak och en fram. Nya systemet klarar fyrhjulsdrift i högre hastighet än det gamla Hybrid4 plus har kraftigare batteri.
Räkna med att Opel får tillgång till detta system då deras nya Grandland X SUV delar bottenplatta med Peugeot 3008/5008 och kommer byggas av Peugeot i Frankrike.
Ampera E är ju iaf rolig i sin design :)
I Europa som Hullsjön skrev om, är Opel det klart största märket av dom uppräknade.
mm, vad jag noterar är att man väljer att utgå från att man skulle kunna vända situationen med start i och med utgångspunkt från hur det ser ut just nu.
Jag menar att det inte går.
Att införa någon form av teknik eller utrustning som skulle vara en mirakellösning?
Vad skulle det vara?
Och det skulle kräva en massiv satsning av det på många olika modeller under många år om man ska använda en sådan metod för att ändra attityder - det finns ingen sådan tid.
Det är en upprepning av Audi Quattro man söker med den tanken, jag tror inte alls på den möjligheten, i dag skulle det krävas en Star Trek teknik som resten av världen är helt okunnig om för att uppnå det.
En ny förbränningsmotor som går på vatten, ett elbilsbatteri som är stort som en ficklampa och kan driva bilen en vecka utan laddning eller antigravitation eller ett nytt supermaterial i karossen som kostar ingenting och är oförstörbart eller liknande, har du mindre än det att komma med så blir det ingen Audi Quattro effekt att hämta hem i dag år 2017.
Det går inte att i dag komma med en billig teknik som är så otrolig att hela världen faller pladask.
Och en dyr går inte eftersom kunderna inte vill betala.
Därmed faller möjligheten.
Opel har haft många möjligheter sedan början av 80-talet att bygga en image på tekniska detaljer och utrustning som endast någon, några få eller ingen annan haft, men man har inte lyft fram och gett dessa detaljera någon uppmärksamhet alls utan låtit dem obemärkt komma och obemärkt tyna bort i glömska.
När andra lyckats med sådana bedrifter har de gjort massiva reklamkampanjer och pumpat ut budskapet om vad man presterat så ingen kunnat undgå det, om man konsekvent gör så i 30 år så självklart lyckas man bygga ett positivt medvetande om att man är ett ganska bara bilmärke som har mycket att erbjuda och är något man ska titta på när man funderar på att köpa.
Men på Opel har man kommit med dessa grejor och sedan förväntat sig att bilköparna själva skulle leta upp informationen och själva inse hur "häftiga prylar" Opel erbjuder.
Och i princip banka på dörren och kräva att få köpa - det är så man agerat.
Man har inte visat något större intresse för att sälja.
"Visst för allane del kan ni få köpa några kärror om ni nu envisas liksom, men de ä ju inget som är prio ett liksom, alltså, va."
Man har haft sin chans på den tiden då det gick att komma med nyheter och utmärka sig, men man sumpade bort det, i dag är den tiden historia, det går inte längre att göra det.
Det enda sättet är att gå direkt på orsaken till varför man har en negativ syn på Opel, den bygger inte på att det är fel utrustning på modell 2016, orsaken ligger många år tillbaka och om orsaken ligger många år tillbaka så ligger också lösningen på precis samma palts, inte här, utan då...
Det är inte nödvändigt att övertyga hela mänskligheten, det räcker bra med några hundra tusen, övriga miljarder får gärna fortsätt att tycka vad de vill.
Åter igen, det är bara jag som kan bedöma den möjligheten eftersom bara jag sitter här med facit i hand, det finns ingen möjlighet att någon annan kan se denna möjlighet eftersom man endast kan se den etablerade negativa bilden och endast kan göra sina bedömningar utifrån denna och gör man det blir slutsatsen oundviklig - det kommer inte att fungera att få människor att ändra attityd.
Självklart inte om man utgår från den befintliga bilden.
Det enda som går att göra är att berätta den enkla sanningen om hur allt varit, hur allt gick till, vad som hänt, hur verkligheten sett ut OCH... Här kommer det... OM det inte hjälper, och man efteråt säger att " jaha nu vet vi alltså, Opel har gjort allt det här och presterat allt det här och uppnått allt detta, men du, det skiter vi fullständigt i förstår du, vi tänker inte ändra oss, nu ser vi visserligen att vi haft fel men det har ingen betydelse, vi tänker fortsätta att tycka samma saker, tro samma saker och ha precis samma åsikter, det vi nu fått veta tänker vi inte bry oss om det minsta."
Ja i det läget, då finns det inget att göra.
Då är affären avslutad.
Tack och adjö.
Marknadsföring och enkelt sunt förnuftigt prat är enda utvägen, alla andra möjligheter är orealistiska eftersom de kräver stora ekonomiska investeringar, flera års arbete och ytterligare 5-10 år innan det påverkar marknaden.
Man kan hitta många lösningar och möjligheter men om de inte passar in i den rådande situationen och är realistiska...
Jo tror du beskriver det bra Pi, jag tänker mig väl att man klarar ca 10 mil på en laddning men att bilen fortsätter ha samma funktion med batteriet urladdat många mil till genom en konventionell motor som laddar batteri eller driver elmotorn. Med konventionell motor igång vill man då ha ca 50 mils räckvidd så med fulladdade batterer skulle räckvidden bli då ca 60 mil. En sån bil skulle då kunna köras perioder eller tillfällen helt utan att man laddat batteriet och utan att man märker nån skillnad i funktion, annat än att den konventionella motorn förstås är igång hela tiden. Men som sagt, bara elmotor som driver bilen framåt. Som du säger blir det då lite en Nissan e-power fast med större laddbart batteri. Även Nissan e-power som inte är laddbar låter som ett intressant koncept f.ö. Då får man elmotorns fördelar i stan och även att drivlinan förenklas, växellådan kastas ut m.m.
Gamla Opel Ampera typ...
Kanske kommer Opel enbart att tillverka elbilar?
http://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20170215/opel-ampera-e-produktionen-ar-igang-och-den-ska-foljas-av-fler-elbilar/
Bra poäng, man borde ha en hel del kunskap. Och Ampera har väl en hel del komplexitet i sin drivlina och är inte heller så snål när den går för motor vad jag hört. Så kanske kan man utveckla konceptet vidare. Opel måste väl få fram nåt nu som ingen annan har.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.