Det är inte många rattvärme som finns på alla bilmärken.
Finns någon små och mellan bil för fler märken och modellen med rattvärme är standard?
Jag hittat några som finns på rattvärme är standard se nedan nedan.
Hyundai i10.
Hyundai i20.
Hyundai i30.
Kia Picanto.
Kia Rio.
Kia Ceed.
Opel Corsa.
Opel Astra.
Skoda Octavia style. Obs finns inte på Skoda Fabia.
Kommentarer
Tack Pi! Hoppsan, där ser man. Tur inte säkringen gått då... Ja, då ska jag inte hänga på mer där. Vet inte om jag förstår dig rätt med resten, men jag har bara ett elluttag, med timer, i carporten. Vi har carport i länga i vårt kedjehus område, så jag har inte tillgång till fler eluttag. Får i så fall växla mellan vad jag vill göra. Dom gånger jag laddat batteriet med min CTEC, som jag har snabbkoppling till på batteriet, har jag kört in framför huset och stått på gräsmattan, men där är över 1.2m snödriva nu...
Rutger kolla om du inte kan byta säkring till 10 A. Alla 230 V installationer som inte är för gamla har 1,5 kvmm fk och den är godkänd för 13 A.
Eller är det en hyrd plats som är begränsad till 6A?
Att byta från 6Atill 10A är ett 5 minuters jobb och säkringen och bottenkontekten kostar ca 10:-, är det en automat kostar den ca 60:-!
Men så är det ju det där med totalkostnad med arbetstid alla sociala avgifter inkl. restid och faktureringskostnader osv. och då ramlar ju priset upp avsevärt.
Tack för svar saabnisse och AudiS4! Det är hyrd plats med 6A automatsäkring. Ska höra, men misstänker att hyresvärden inte är intresserad av att säkra upp den... Men värt kolla upp! (Har även tidigare ställt fråga med anledning av laddhybrider/elbilar, hur det blir här maa av det. Hyresvärden funderar hur dom ska göra...)
Som mest har vi haft -16 hittills och då höll säkringen. Får hoppas det inte blir kallare än så då...
AudiS4, jag jobbar på en elfirma och har ganska bra koll på materialkostnader.
Som jag skrev tillkommer arbetskostnader m.m.
Men några oöverkomliga kostnader handlar det inte om.
Är det ett kluster av uttag kan det bli värre, då har man begränsat varje enhet för att inte överbelasta huvudsäkringarna.
Det här är något som kan ge vissa problem vid en övergång till batteribilar!
Ja, det är 11 carportar i rad, så jag antar det är vad du kallar ett kluster av uttag.
Japp, då kan det bli vissa problem.
Det beror på hur gammalt det är och hur det är kopplat. Men antagligen har man en trefasgrupp med 16A huvudsäkringar för att hålla nere avgiften.
Men kolla detta, det kan gå att säkra upp.
Problemet med om det inte är standardutrustning är att det förmodligen saknas i många lagerbilar. Skulle inte vilja vara utan rattvärme.
Jag har Iphone 6 och appen till CTEK Battery Sense har bara strulat en gång på ett halvår och efter en uppdatering av appen funkar den bra, utan strul.
Formeln för hur mycket man kan belasta en säkring är väl Ampere x Spänning = Watt. Alltså i ditt fall 6 x 230 = 1380 Watt + lite moms innan säkringen ryker. Försök att säkra upp till 10 Ampere.
Saabnisse - Området byggdes omkring 1984. Ja, jag ska kolla om det går säkra upp.
Christer - OK, tack för info. Jag ska nog skaffa CTEC Battery Sense, för den eyelet jag har nu känns inte tillräckligt tillförlitlig. Visar ju bara röd, gul, grön lampa...
OK, är det så man räknar. Då har jag lärt mig nåt nytt ikväll också. :-)
Nåja Rutger - hur man räknar ut effekten borde framgått rätt klart redan i inlägg #104 kan man tycka...:) Ohms lag är inte helt fel att ha lite hum om...:)
Och dessutom, Ohms lag gäller alltid. :-)
Sorry Pi, jag reflekterade inte över hur man räknade ut det då, även om jag borde insett det. Höll på med lite annat samtidigt... Men som jag skrev i #103 så är jag dålig på el. Jag är inget sladdbarn. Hö, hö. :-D Men tack för all info! Kan trösta alla oroliga att jag kopplar inget själv. Överlåter det till proffsen. ;-)
Åtminstone vid resistiva laster. Kommer vi in på induktiva blir det lite annorlunda. =)
...men det är nog att betrakta som en aning överkurs, X...:)
Har man eluttag och kör med elektrisk motor/kupe-värmare så är en sån här perfekt om man behöver ladda batteriet samtidigt.
https://www.defa.com/se/produkt/multicharger-1203/
FXX - Ja, det var exakt den jag tänkte på. Men eftersom jag redan ligger 320W över min 6A säkring så är det nog inte läge plocka på 45W till... Ska först kolla om hyresvärden vill säkra upp uttaget. Går inte det är plan B att byta ut kupévärmare på 1400W mot en på 1000W, som jag såg fanns. DÅ kan jag låta montera den du föreslår!
Hade Defa WarmUp i en bil en gång i tiden. Före apparnas tid. Fanns display och kontrollenhet i bilen där man fick ställa i avresetid och så anpassade den starten av värmaren beroende av temperatur. Batteriets spänning såg man också i displayen.
Funkade bra, men så klart inte lika smidigt som idag med en app i telefonen.
Rutger> Personligen hade jag testat först. 45w är i sammanhanget ganska liten merlast. Annars finns det väl kupefläktar som ligger närmare 1400w än att du behöver gå ned så långt som till 1000w. En värmare på 1350w hade ju klarat det med laddaren också.
Hustrun har en Defa termini, den allra pytteminsta modellen, tror den är på 1200w. Men den får surra bra länge om den ska tina alla rutor när det kryper under -10. Hon har dock motorvärmare också så värmen kommer ganska direkt när hon startar.
I Seaten kör jag med 2000w en halvtimme och det är som att sätta sig i bilen på sommaren när den stått i solen:)
Fast Rutger har väl både motorvärmare och kupévärmare (tror jag) så en kupévärmare runt 1000 W är väl ungefär vad ett 6 A uttag bör tåla. Finns det inte 2 effektlägen på kupévärmaren ? Det har vi på våra i vart fall.
Jo, jag har även motorvärmare, som vad jag hittat är på 300W. Kupévärmaren på 1400W = totalt 1700W och 6A säkring... Känns som jag måste byta kupévärmare innan jag lägger till batteriladdarens 45W... Räknar jag baklänges: 1380 - 300 - 45 = 1035W kvar för kupévärmaren.
Visst, det finns en på 1200W också, tror ni den skulle funka trots 165W över vad det bör vara?
Nä, denna kupévärmare har tyvärr bara 1 effektläge... Dom med 2 har väl bara 5-600W i det lägre läget, så då tänker jag 1000W borde vara effektivare än det. Nu är ju angivna W max vid -25 grader, så vid mildare temperatur drar dom mindre.
Här är den jag har och alternativen: https://www.defa.com/se/produkt-kategori/bilvarmesystem/kupevarmare/
Det beror på vilken typ av säkring som används. En automatsäkring brukar kunna hålla 1,2xeffekten. En vanlig porslinspropp kan man belasta med 1,8xeffekten i en timme innan den smälter.
Om du idag klarar att belasta med 1700w så borde rimligtvis en fläkt med 200w mindre effekt och en laddare på 45w inte innebära några problem.
Det är automatsäkring. Jag har nog inte belastat med 1700W än eftersom vi inte haft -25. Som kallast har vi haft -16. Osäker hur nära maxeffekt jag är då...
Samtidigt står det under tekniska data att starteffekten på min är max 1900W!!!
Koppla i hop och testa. Det värsta som kan hända är att säkringen löser ut. Men troligen kommer det fungera helt fint. Du Öjar ju förbrukningen med knappt 3% bara. Gör det inte det så får du väl byta kupéfläkten.
Alternativt limma fast brytaren i automatsäkringen :)
Det värsta som kan hända är ju att det kan börja brinna, uppskattas nog inte av övriga 10 i garaget.
Du har ju fått en massa bra tips om hur du ska göra och tänka av folk med elkunskap i tråden (bortsett Guran då) så det är väl bara att klura på vad som är lättast.
VIssa saker kan man ju chansa med, elsäkerhet är dock inte något av dom sakerna.
Tack, jag har fått mycket bra svar och vet hur jag ska gå vidare! Någon brand vill jag inte orsaka. Då är det billigare byta kupévärmare, om inte hyresvärden vill säkra upp till 10A.
Någon brand blir det inte, det är därför säkringen sitter där. Prova du med en laddare först, går säkringen så köper du en värmare med mindre effekt, svårare än så är det inte.
Man kanske kan leva med att den dag det råkar bli -25 grader och säkringen går så, ja, då får det vara så. Ur med värmaren och förvärm motorn åtminstone. Övriga 364 dagar kanske det fungerar utmärkt.
X - Sant. Få dar/år vi haft -25...
FXX - Sant även det. Du nämnde 1.2x effekten... 1380x1.2=1656. Med allt inkopplat hamnar jag på 1745 = 89W över den summan, vid -25 grader alltså. Eftersom det oftast är mildare så kan det ju funka... Men annars bör ju en 1200W fläkt funka... Men med 1000W funkar det oavsett kyla... Får grunna på det där.
Vore bra att ni ta annan tråd "Värmare problem övrigt" istället: http://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/modellspecifikt/varmare-problem-ovrigt
Här handlar om Rattvärme!
Förlåt GF. Var inte meningen kapa din tråd. Det jag trodde var en kort OT drog iväg. Helt rätt, denna tråd handlar om rattvärme! Ber om ursäkt!
Har du inte haft rattvärme så är det nog svårt at förstå vad mycket det gör!
Även om det inte står högt upp på listan så, jag ångrar inte en dag att vi har det.
Men, sedan kan det ju bli för mycket av det goda. Gäller att det är en BRA rattvärme.
En lånebil jag hade en gång, den hade rattvärme. Den hade effektiv rattvärme. Jävligt effektiv rattvärme!
Måtte gått åt ett mindre kärnkraftverk för att driva den så inih-vete varm den blev! Till slut gick det inte utan jag fick slå av den.
Folk snackar om vantar men här hade grytvantar varit mest lämpligt.
Det fåniga var att det ju bara fanns På och Av - inget däremellan.
En extra cylinder har jag aldrig sett på listan över tillval men väl rattvärme om man nu inte har en kärra där det faktiskt är standard.
Undrar om det kommer bilar med infravärme, det borde ju vara en smart lösning för att snabbt få upp värme i bilen.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.