Vi Bilägares forum

Rattvärme

Rattvärme

Det är inte många rattvärme som finns på alla bilmärken.
Finns någon små och mellan bil för fler märken och modellen med rattvärme är standard?
Jag hittat några som finns på rattvärme är standard se nedan nedan.

Hyundai i10.
Hyundai i20.
Hyundai i30.
Kia Picanto.
Kia Rio.
Kia Ceed.
Opel Corsa.
Opel Astra.
Skoda Octavia style. Obs finns inte på Skoda Fabia.

Uppdaterat: 2018-01-30 07:46
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Kommentarer

Skulle vara mer intressant med en hattvärmare
Tänk att ha en varm och skön hatt att ta på när man kliver ur bilen. Kan ju vara svårt att ha hatten på under färd med tanke på låg takhöjd. Men så klart åker man suv behövs det inte då takhöjden är generösare. Men blir tufft i en Octavia.

Uppdaterat: 2022-02-14 18:33

Tror de flesta "premium" tillverkarna haft det som tillval i rätt många år.
Men kul att se att det börjar hitta ner till de "vanliga" bilarna.

Uppdaterat: 2018-01-30 08:56
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Möjligt att det funnits som tillval på dyrare bilar (men absolut inte säker på det) men lite märkligt att en av marknadens billigaste bilar nämligen Kia Picanto haft det som standard sen typ 6 år tillbaka. Det är dåligt att inte flera tillverkare erbjuder det som standardutrustning här uppe på våra breddgrader där det faktiskt är relativt kallt en stor del av året. Hustrun älskar sin rattvärme i lill-Kian.

Uppdaterat: 2018-01-30 09:14
Pi skrev:

Möjligt att det funnits som tillval på dyrare bilar (men absolut inte säker på det) men lite märkligt att en av marknadens billigaste bilar nämligen Kia Picanto haft det som standard sen typ 6 år tillbaka. Det är dåligt att inte flera tillverkare erbjuder det som standardutrustning här uppe på våra breddgrader där det faktiskt är relativt kallt en stor del av året. Hustrun älskar sin rattvärme i lill-Kian.

Samma med min familj har en annan vän gamla kvinna också köpt ny Kia Picanto och sade roligt att köra och har rattvärme och mycket nöjd efter sålde gammal Nissan Micra ägt många år pga råttan gjort sönder elkabel under motor därför bilverkstad säger är rimligt att skrota för gammal 18 år och få pengar från bilförsäkring.

Uppdaterat: 2018-01-30 09:53
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Jag letade efter fler bilar som har / har haft rattvärme, och hittade en rolig kommentar:
"Trodde inte rattvärme egentligen behövdes med tanke på hur många som sitter och kör med knäna för att kunna fippla med sin telefon samtidigt.."

Ligger nåt i det... ;-)

Lite onödigt vetande: första patentansökan för rattvärme kom 1912 (!)
https://www.google.com/patents/US1062745

Uppdaterat: 2018-01-30 10:30
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...
hultarn skrev:

Jag letade efter fler bilar som har / har haft rattvärme, och hittade en rolig kommentar:
"Trodde inte rattvärme egentligen behövdes med tanke på hur många som sitter och kör med knäna för att kunna fippla med sin telefon samtidigt.."
Ligger nåt i det... ;-)
Lite onödigt vetande: första patentansökan för rattvärme kom 1912 (!)
https://www.google.com/patents/US1062745

Låt mig gissa att det var Opel eller en person med anknytning till Opel som lämnade in den ansökan;-).

Rattvärme är annars en trevlig innovation. Använder det själv och särskilt på min senaste bil som gått många mil i kallt klimat.

MVH AL

Uppdaterat: 2018-01-30 10:38
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”
Pi skrev:

Möjligt att det funnits som tillval på dyrare bilar (men absolut inte säker på det) men lite märkligt att en av marknadens billigaste bilar nämligen Kia Picanto haft det som standard sen typ 6 år tillbaka. Det är dåligt att inte flera tillverkare erbjuder det som standardutrustning här uppe på våra breddgrader där det faktiskt är relativt kallt en stor del av året. Hustrun älskar sin rattvärme i lill-Kian.

Men det är ju inte gratis bara för att det är standard. Då är väl valfriheten bättre? De som vill ha det, väljer det. De som inte vill ha det väljer det inte och sparar därmed några kronor.

Uppdaterat: 2018-01-30 10:44

I modern tid var det väl Volvo som hittade den gamla patentansökningen och förverkligade det i slutet på 90-talet, den gamla iden berodde på att dåtidens bilar hade öppen kaross och det var obehagligt kallt att hålla i ratten på vintern.

Opel införde kupévärme 1912 och rattvärme kom i Corsa 2006.

Uppdaterat: 2018-01-30 11:20

Jag körde min Chevrolet häromdagen och åååååååååååååhhhhhhhhhhhhhh vad jag saknade rattvärme i den.
Klart viktigare tillbehör än flaskhållare.

Uppdaterat: 2018-01-30 11:32
N-iklas skrev:

I modern tid var det väl Volvo som hittade den gamla patentansökningen och förverkligade det i slutet på 90-talet, den gamla iden berodde på att dåtidens bilar hade öppen kaross och det var obehagligt kallt att hålla i ratten på vintern.
Opel införde kupévärme 1912 och rattvärme kom i Corsa 2006.

Nej, det fanns tidigare än 90-talet. Tror MB var tidiga med det.
Det finns en massa patent genom åren, 1912 var första, sedan kom det nya varje årtionde.

Införde Opel kupevärme 1912? Då var det väl knappast den vattenburna?

Det där med att vara först alltid svårt, Saab var ju inte först med sätesvärme om man hårddrar det, Cadillac hade det som option 1966, fast det fanns redan tidigare i militärfordon. Nåja.

Uppdaterat: 2018-01-30 11:38
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Bra poäng där hultarn. Det finns gott om lösningar som sitter i bilarna idag som användes av flyg och militärindustrin igår.

MVH AL

Uppdaterat: 2018-01-30 11:58
” Det finns inget värre än aktiv dumhet.”

Att det är standard i en redan billig bil är väl kanon. Hellre standard än tillval.
Köper aldrig mer en bil utan rattvärme.

Uppdaterat: 2018-01-30 12:18
hultarn skrev:

Nej, det fanns tidigare än 90-talet. Tror MB var tidiga med det.
Det finns en massa patent genom åren, 1912 var första, sedan kom det nya varje årtionde.
Införde Opel kupevärme 1912? Då var det väl knappast den vattenburna?

Mycket intressant, spontant skulle man ju gissa på Mercedes men jag har misslyckats med att hitta en sådan uppgift, då får vi leta igen då...

Exakt hur Opels värme fungerade har inte framgått i beskrivningarna, men utifrån vad man annars experimenterade med då och med tanke på att det var en avancerad motor med 3-ventiler per cylinder och många tekniska nyheter - av mekanisk art - (kardanaxel i oljebad t.ex.) på just den bilen, skulle jag gissa på att det förmodligen var vattenburen värme via ett "element" en gissning, men Opel började inte utveckla elektriska finesser som självstart och elektriska strålkastare fören framåt 1916.
Motorn var på 10,2 liter så kylvatten saknades inte...
Vattenpumpen beskrivs som en "centrifugalpump" som man uttryckte det på den tiden.

Denna fanns med tre olika karosser, var 5 meter lång, 190 cm bred med axelavstånd på 3.6 meter, trots det vägde den 1350 kg.
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2018-01-30 12:35

Stilig vagn! För att inte tala om föraren. Notera att den är högerstyrd, som alla finare bilar var förr. Trots högertrafik...

Elstart var väl Cadillac först med 1912.

Lyxbilar var tidiga ut med finesser som inte ens fanns att köpa till de enkla bilarna.
Men, nu kommer det allt mer utrustning även i de billiga bilarna. Rattvärme gillar jag.

Tekniken har blivit billigare, sånt som var dyrt och svårt förut är enklare idag.
Ta t.ex. cylinderavstängning, det fanns redan 1981 i Cadillac, men systemet bara krånglade och försvann snart.

Plåtcab som var och varannan tillverkare erbjuder nu fanns redan på Peugeot på 30-talet, men "återuppstod" inte förrän 2000 på en billig bil, 206. (OK, MB hade ju SLK före, men den var betydligt dyrare)

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2018-01-30 12:56
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...
hultarn skrev:

Stilig vagn! För att inte tala om föraren. Notera att den är högerstyrd, som alla finare bilar var förr. Trots högertrafik...

Jaha, den Peugot var en "nyhet", men det var väl en hel del lyxiga franska modeller under 30-talet, denna lösning får väl anses rätt lyxig vid tidpunkten.

Jo det är nog rätt stilig förare inte minst därför att det är Storhertigen av Hessen, Ernst Ludvig, (släkt med drottning Victoria i England, Romanov familjen och via giftemål avlägset också med nuvarande svenska kungen.)
Som poserar vid sin nya bil, han var troligen Opelentusiast för han dyker upp på alla evenemang Opel hade, han adlade familjen Opel 1916.

Rattens placering är dock en smula kontroversiell... då den faktiskt sitter placerad i mitten av bilen.
Rutorna är också speciella med två snedställda sidorutor fram och en fyrkantig bakåtlutande frontruta och två bakre rutor, alla i glas, sidorutor i glas var inte så vanliga 1912.
Mycket udda lösning.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2018-01-30 14:42

Ja, det där med rutorna såg jag inte. Intressant!
Var nog någon slags tanke om strömlinjeform.
Föraren i mitten "uppfann" McLaren långt senare. Det kommer alltid tillbaka.

Volvo "uppfann" ihopfällbar passagerarstol på 850 kombi för att ökad lastlängd.
Det fanns redan 1969 på Tjorven... Fällbart och delbart baksäte också.

VW "uppfann" VR-motorn på 90-talet, Alfa hade den redan 80 år tidigare.

Uppdaterat: 2018-01-30 14:45
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

mm det är väldigt spännande att upptäcka "ny" teknik i gamla bilar långt tillbaka.
(Omega kom med det tredelade fällbara ryggstödet i baksätet men jag har skäl att tro att Subaru Leone hade det tidigare, om det fanns någon före det har jag inte lyckats hitta något om.)

Uppdaterat: 2018-01-30 15:31
Deeds skrev:

Att det är standard i en redan billig bil är väl kanon. Hellre standard än tillval.

Absolut - förstår inte varför det skall behöva vara tillval i det klimat vi lever i. Anser man det så kan väl mer eller mindre alla tillval som förbättrar bekvämligheten vara tillval - vilket jag faktiskt inte tror att så många vill. Tillval kostar alltid mera än att montera motsvarande som standard - i alla fall för bilköparen.

Uppdaterat: 2018-01-30 16:40

Tycker nog att det känns som ett skapat behov när man ändå använder handskar. Men fotvärme för nakna fötter skulle vara skönt. Det funkar ju inte med varmluft när man har skor på fötterna. Eller?

(Hattvärme var också ett bra förslag).

Uppdaterat: 2018-01-30 17:11
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Pi: Exakt. Likaväl som att vi har sätesvärme, och även kupevärme för den delen. Den senare var tillval långt in på 50-talet.
I "värsta fall", så kan man ju ha rattvärmen avstängningsbar om nu någon absolut inte vill ha rattvärme.
Själva systemet kan inte kosta många kronor att bygga in, då det finns i en av marknadens billigaste bilar.

Uppdaterat: 2018-01-30 17:16
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Nä Pinjong - nu tycker jag du är ute på väldigt djupt vatten. I så fall kan vi ju definitivt ifrågasätta t ex eluppvärmda säten - vi kan ju ha långkallingar och termobrallor på oss och en liten "värmesits" under ändalykten... För att ta ett annat exempel på nåt som borde vara onödigt med ditt sätt att se på vinterutrustning i våra bilar. F ö vill jag helst inte använda vinterhandskar när jag kör - tycker att de tar bort en hel del av känslan i bilens olika reglage. Måste säga att såna löjliga "förslag" som "fotvärme för nakna fötter" och "hattvärme" snarare förlöjligar er själva än det ni avsåg att förlöjliga.
F ö - vilka "behov" är inte "skapade" på nåt sätt....

Uppdaterat: 2018-01-30 17:46

Handskar när man kör bil? Nädutackdu...det är ju som att ha dykardräkt när man umgås med frun...

Uppdaterat: 2018-01-30 17:56

Pi, det är ändå en ganska stor anatomisk skillnad på lår-skinkor-rygg jämfört med fingrar när vi räknar blodkärl och förmåga att ta upp värme eller kyla. Stolvärme tycker jag är motiverat men inte rattvärme om man inte har Raynauds syndrom eller liknande. Sedan kan jag hålla med om att handskar inte fungerar i alla bilar. I min gör de det och jag tycker att mina akrylpälsfoderhandskar är så sköna att jag inte vill ta av dem.

Uppdaterat: 2018-01-30 18:12
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Rattvärme är något jag inte minns att jag saknat, men förmodligen hade jag varit tacksam över det förr i tiden när det knappt fanns värme i bilen.
Nu när bilen alltid (nästan) är varm när man sätter sig i den behövs den inte.
På Forden stänger jag alltid av den.

Uppdaterat: 2018-01-30 18:13
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Din bil kanske alltid är varm saabnisse när den står parkerad ute vintertid men min bil har liksom ingen form av automatik som gör att den alltid är varm när jag kommer på att jag behöver den. Jag har tyvärr inte rattvärme men hade gärna haft det - liksom elframruta som min bil också saknar. F ö är det knappast min eller andras rätt här att "tycka" att rattvärme är överflödig utrustning eftersom vi alla är olika och är man så hatisk mot att ratten är tempererad under vintertiden så finns ju en knapp som man kan stänga av värmen med. Så jag framhärdar i att rattvärme borde vara standard i ett land som Sverige - sen kan ju den som så vill undvika att använda den. Och i egenskap av standardutrustning så tror jag inte att merkostnaden borde vara speciellt betungande eftersom en av marknadens billigaste bilar faktiskt har denna funktion. Då borde betydligt dyrare bilar också kunna erbjuda den som standard.

Uppdaterat: 2018-01-30 18:34

Den optimala värmelösningen måste väl ändå vara alla former av kupévärmare istället för att punktvärma olika delar av inredningen den dag biltillverkarna fått bilanvändningen dit de vill, nämligen att vi ska betrakta bilkupén som en del av vardagsrummet - en mobil del.

Uppdaterat: 2018-01-30 19:04
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Jag är av den sorten som gärna vill ha det lite småvarmt i baken och i händerna, men sedan får det gärna vara svalt i bilen. Det bekommer mig inte så mycket.
Såhär vintertid har jag oftast haft 19 grader inställt, baken på 1 av 3 pluppar och ratten på 1 av 3 pluppar.
Rövvärmen kan vara igång långt in på våren, och sedan kan jag ha 18-19 inställt i luften.

Uppdaterat: 2018-01-30 19:11

Kan nog vara lika bra att vänja sig med värme a'la X ovan om vi nu kommer att få allt flera eldrivna fordon för då får man nog snåla lite på den allmänna värmekomforten vintertid - gissar jag... Så det är nog inte optimalt ur energisynpunkt att värma hela kupén och även om denna är hyfsat varm så kan nog ändå både sitsarna och ratten upplevas som lite väl svala. Men allt är som sagt personligt...

Uppdaterat: 2018-01-30 19:31

Kul att du undersöker detta, GF. Kan säkert vara till nytta för nån bilspekulant.

Uppdaterat: 2018-01-30 20:20
Pi skrev:

Kul att du undersöker detta, GF. Kan säkert vara till nytta för nån bilspekulant.

Att beakta är att det finns bilar med halva ratten varm och is kall uppe och nere.

Uppdaterat: 2018-01-30 20:30
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Vanesak.
Den som haft ratt värme och elframruta köper inte en bil utan om man bor i den delen av Sverige som har snö och is.
Likadant med automat låda, elbacklucka och bränslevärmare etc.
Har man det fattar man inte hur folk kan köpa bil utan.
Allt är en vanesak och det man inte vet mår man inte dåligt av. Hihi.

Uppdaterat: 2018-01-30 20:31
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Jo, men hellre varmt på halva ratten än kallt på hela, mso 1000.

Uppdaterat: 2018-01-30 20:33
GF skrev:

Jag kikar nästan överallt på alla bilmärken om rattvärme nya årsmodell 2018 gäller billig bil som små och mellanbil tillkommer här mer bilmärken se nedan efter tidigare inlägg #1 några bilmärken.
Opel Adam finns inte.

Opel Adam har rattvärme som standard, likt övriga Oplar.

Uppdaterat: 2018-01-30 20:37
mso 1000 skrev:

Att beakta är att det finns bilar med halva ratten varm och is kall uppe och nere.

Då kan man ju kyla händerna på den kalla delen om de blivit för varma. En finess.

Uppdaterat: 2018-01-30 20:50
Mycket vatten har runnit under hjulen...
Highlander skrev:

GF wrote:Jag kikar nästan överallt på alla bilmärken om rattvärme nya årsmodell 2018 gäller billig bil som små och mellanbil tillkommer här mer bilmärken se nedan efter tidigare inlägg #1 några bilmärken.
Opel Adam finns inte.

Opel Adam har rattvärme som standard, likt övriga Oplar.

Ursäkta mig att jag bara kollat på utrustning förra veckan utan att kolla allt djup detaljer. Just du säger att det fanns då kollar jag igen noga på allt och hittat som heter "vinterpaket" fanns på Opel Adam och blev jag impad. Idag, redan inlägg #1 och 31 har kollat noga med 3 olika på utrustning, vinterpaket och tillval!

Uppdaterat: 2018-01-30 21:53
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Jag kikar nästan överallt på alla bilmärken om rattvärme nya årsmodell 2018 gäller billig bil som små och mellanbil tillkommer här mer bilmärken se nedan efter tidigare inlägg #1 några bilmärken.
Bmw 1 serien tillval 2000 kr.
Ford Fiesta och Focus tillval vinterpaket 3000 kr. Ej Ford Ka.
Mazda 3 Vision standard. Ej Mazda 2.
Opel Adam med vinterpaket efter uppdaterad!
SsangYong Tivoli SE standard.
Subaru XV Ridge standard.
Toyota C-HR Style standard. Ej Toyota Aygo, Yaris och Auris.
Volkswagen Golf tillval 1300 kr. Ej Volkswagen UP och Polo.
Volvo XC40 och V60 vinterpaket 9900 kr. Ej Volvo V40.
Konstigt att Seat Leon finns inte rattvärme trots att samma motor som VW och golfklassen.

Uppdaterat: 2018-01-30 21:57
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Opel Adam har haft rattvärme som standard sedan den började säljas 2013.

I den aktuella prislistan finns den med på sidan 4, under interiör:
http://www.opel.se/content/dam/opel/sweden/vehicles/adam/pdf/Opel_ADAM-Priser_Teknisk_data_MY18.pdf

Uppdaterat: 2018-01-30 22:14
Highlander skrev:

Opel Adam har haft rattvärme som standard sedan den började säljas 2013.
I den aktuella prislistan finns den med på sidan 4, under interiör:
http://www.opel.se/content/dam/opel/sweden/vehicles/adam/pdf/Opel_ADAM-Priser_Teknisk_data_MY18.pdf

Ja, det stämmer har jag sett redan ca kl 21:50 på Opel hemsidan. Det är ju toppen och intressant att höra och veta :-)
År 2010 eller senare då fanns rattvärme på 3 olika bilmärken som Hyundai, Kia och Opel.

Uppdaterat: 2018-01-30 22:27
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Deras europeiska utvecklingscenter ligger ett stenkast från Opel, i Opels hemmastad Rüsselsheim.

Uppdaterat: 2018-01-30 22:33

Ni skriver om Opel Adam, säljs den?
Jag har aldrig sett någon i trafik!

Uppdaterat: 2018-01-31 12:03
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Ni skriver om Opel Adam, säljs den?
Jag har aldrig sett någon i trafik!

Inte jag heller i trafik utan har sett hos 2 st olika återförsäljare Hedin Bil där fanns 3 och 1 st blir totalt 4 st nya Adam. I hela Sverige sålde 24 st i 1år "2017-01 - 2017-12".
http://www.bilsweden.se/statistik/nyregistreringar
Markera 2017-01, 2017-12 och Opel. Klicka Export till Excel.

Uppdaterat: 2018-01-31 12:51
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Fanns faktiskt en Adam i vårt småhusområde för nåt år sen men nu är det länge sen jag såg den. Och tveksamt om jag sett nån annan i trafik här i krokarna.

Uppdaterat: 2018-01-31 12:53

Jag var nära att köpa en Adam för några år sen, men gjorde som de flesta andra och köpte nåt annat.

Uppdaterat: 2018-01-31 13:23

Det är baksäte och bagageutrymme det stupar på, inte så många väljer en tvåsittsig bil med nödsäte, jag vet tre stycken som skulle köpt en om den haft bakdörrar.
Adam är inte en vanlig småbil utan en ersättare till Tigra, fast man trodde att denna mer normala design skulle öka försäljningen, men det var tydligen ingen framgång då försäljningen haft samma nivå som Tigra.

Gissningsvis kommer Adam att bli väldigt eftertraktad tre år efter att den slutat tillverkas, så har det varit med Tigra, såg aldrig någon när den var ny, men nu dyker den upp ofta, finns 2 st i närheten.

Jag har sett 4 stycken Adam, tre i trafik och en parkerad som jag tog några bilder på då den har min favoritfärg, mörkblå micca, hade snövit inredning.

Bild borttagen.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2018-01-31 14:23

Standardutrustning handlar bara om att berättiga ett högre pris på produkten.
Det mest konsumentvänliga vore om inget var standard utan att man började med en mer eller mindre helt ren basbil och plockade på det man vill ha därefter.

Uppdaterat: 2018-01-31 14:28

En fördel som Kan vara med att ha standardutrustning av visst slag är att det Kan sänka priset på dessa tillval. Volymproduktion = generellt billigare produktion.

Uppdaterat: 2018-01-31 14:38

Ja det skulle göra det hela mer attraktivt, det är en orsak till att jag inte är förtjust i nya bilar, alldeles för mycket utrustning jag gärna vill slippa.

Men den bil som inte har massor av utrustning som standard är körd i varje biltest, journalisterna kräver det, och så blir det.

Uppdaterat: 2018-01-31 14:56

Så är jag helt övertygad om att det är, X.

Uppdaterat: 2018-01-31 15:26

Det var väl en tid då asiatiska biltillverkare erbjöd "allt" som standard till ett bra pris men kravet på individualitet är högre numera. Så möjligheten att köpa in sig på en viss utrustningsnivå och sedan komplettera med olika paket och/eller enstaka tillval föredrar jag.

Bor man i en kall* region så kanske man vill ha ett värmekomfortpaket medan jag gärna skulle betala för det optimala säkerhetspaketet (om det funnits).

* Med meteorologisk vinter åtminstone.

Uppdaterat: 2018-01-31 16:45
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Men jag måste erkänna att det var mycket jag gillade hos Adam.
Jag satt väldigt bra i den och den hade något de flesta bilar idag saknar, en ljus och luftig inredning som dessutom kunde fås i en mängd färgkombinationer, liksom utsidan.
Tänk bara om den hade haft ett användbart baksäte, automatlåda och ett lägre pris, då hade den kunnat bli en succe'.
Det går ju att jämföra med Up.

Uppdaterat: 2018-01-31 18:43
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre