Tänkte provköra ett antal bilar i C-segmentet och Börjar med Audi A3. Andra bilar kan vara Mercedes A-klass, BMW 1-serie, Ford Focus, VW Golf etc. Ett oavvisligt grundkrav är att det ska finnas en valbar motor som klarar att dra 1200 kg och uppåt. Viss hybridisering accepteras men det är egentligen inget jag söker.
Så, började med Audi A3 idag. Det enda som fanns var en manuellt växlad och stolarna var något som gäller på den tyska marknaden, alltså inte de som finns i Sverige med förlängning av sitsen mm.
Nåväl, något annat att jämföra med för stunden än min Ford Mondeo med 1.6 TDCi har jag inte. Så turen ut på motorvägen blev lite av en besvikelse. Audin hade 150 hk-motorn utan 48v-stödet och ska "på pappret" ge ett vridmoment på 250 nM men bilen kändes klart svagare än min egen. Dessutom upplevde jag ett störande buller. Min bil är tyst men denna hade en jobbig vägljuds-kuliss. Detta trots att däckprofilen på Audin var 45 och på min 50. Alltså liten skillnad just när det gällde profilen. Växellådan var tyskt distinkt likt min egen men inte lika villig att ta emot växlarna. Fast en manuell växellåda ska man ju ändå inte ha sägs det.
Att hantera ny instrumentering vid provkörning i storstadstrafik kan vara en utmaning men jag hittade snabbt den analoga klimatjusteringen och klarade att sänka ljudet på radion utan att behöva använda touchskärmen. Den digitala instrumentering är annars av yppersta klass så långt jag kan avgöra och svajpning sker utan fördröjning.
Det som "störde" en aning i övrigt var väl det ganska djupa insteget. Man tar ett rejält kliv i och ur bilen och jag tror att risken för skitiga byxben är stor. Annars inget att anmärka när det gäller öppningsvinklar eller utrymme för huvud, ben mm. Dock saknade jag plats att lägga vänsterarmen i dörren. Armbågen upp vid rutan fann en ganska hård yta.
Summa summarum hade jag förväntat mig mer av komfort men visst går bilen att leva med.
Kommentarer
Jag körde nya A-klassen för ett tag sen, den gillade jag riktigt skarpt! Så den tycker jag helt klart du ska prova med Pinjong. Körde den med 200-motorn och automat, gick sjukt fint och med en vad jag tror svårslagen kombination av vägkänsla och komfort i den klassen. Kändes större än den var i hur den upplevdes fjädringsmässigt.
Golf 8 vann tydligen senaste testet i ViB, dock verkar testpiloterna på redaktionen vara ganska nöjda med A250e. Hade jag själv nöjt mig med en laddhybrid hade jag nog slagit till på en sådan. 70 km på el är ganska imponerande faktiskt.
.
Det märkligaste vid ViBs test tycker jag ändå är att de fann Golf vara klart mest komfortabel och att just A-klass bullrade mer!
Ja saabnisse. I den nya golfen bjuds det tydligen på en tre-zons klimatanläggning. Kanske något för oss barnlösa då som gärna ställer matkassar med kylvaror på det bakre golvet. ;-)
En snabb byggövning med den nya Golfen med 150 hk DSG, krok, färg och mörka rutor gav priset 320 kkr. Inte jättebilligt.
Tyvärr hade testbilen (som vanligt) skotts med större fälgar och däck. I detta fall 225/45 R18, mot standard 205/55 R17. Begriper inte varför testbilarna måste levereras med sådana bullerhjul. ViB klagar ju då alltid på ökat vägbuller.
Jag hade A-klasS som lånebil och den bullrade rejält, vet dock inte vilka däck den hade.
Jag provkörde A250e sedan i dag. En pigg och komfortabel bil. Bullrar klart mindre i kupén än halvkombin, trotts att den var skodd med 19” hjul. Halvkombin har jag kört tidigare med 18” hjul.
Känns som en betydligt större Mercedes i vägkänsla och chassiets dämpning.
Bra info Guran!
Nja, jag skrev ju att "viss hybridisering accepteras". Det innebär att laddhybrider går bort just i den här tråden.
Nu finns ju A-klass som vanlig miljöförstörare med om du föredrar det framför att åka mjukt och tyst och utsläppsfritt. :)
Både Guran och jag åsyftade nog mer bilens förtjänster oavsett just den drivlinan som satt i respektive exemplar som råkade provas.
Japp, laddhybrider och helelektriska får vänta ett tag till. Jag har utrymme att "miljöförstöra" eftersom saldot på klimatkontot är lågt. Ska kika på A-klass men är kanske lite njugg mot märket baserat på tekniksamarbeten (läs Nissan), prispolitik mm.
Coolt Pinjong att du redan är under 2 ton, respekt!
Nissan ? Sitter en fyrcylinders 1,3l Renaultmotor i A-klass 180-200.
Prismässigt så är det inte dyrare än en likvärdigt utrustad ny Golf.
Ett exempel
https://www.vehobil.se/bilar/unh67z/
Fast ViB påpekade väl att när bilarna var likvärdigt utrustade så var "premium-bilarna" klart dyrare om man går efter prislistorna. Golfen var alltså relativt sett bättre standardutrustad så att jämföra "inropar-priset" är nog inte helt riktigt. Men allt beror ju på vilka egna utrustningskrav man har. Sen är det som vanligt att man kan emellanåt göra fynd när det gäller lagerbilar - även välutrustade "premium-bilar"...:)
Nej 2 ton når nog bara entusiaster men jag gör i övrigt mitt bästa och ligger på ca 4 ton. Tids nog kör vi helelektriskt men tills dess blir det högst troligt en bil enligt trådstart.
4T är bra jobbat, jag ligger strax under men då med elbil.
Det är under hälften av vad medelsvensken ligger på, men fortfarande dubbelt mot vad vi borde ner till... Det är väldigt svårt att skruva neråt nu, men det går.
OK, men funkar det att dra något med en så liten motor? Ser att vridmomentet ligger på 200 nM och den Audi jag provkörde kändes svag med 250 nM.
Är enklast att du själv provkör och känner efter vad du tycker. Finns även med vridstark diesel.
Pi nu jämförde jag inte inroparpriset
Jag skrev likvärdigt utrustade.
Dvs alla säkerhetssystem, automat, ungefär lika stark motor, LED lysen Mm.
Då kostar en A-Klas sedan ca 310kkr.
Utrusta en Golf med liknande utrustning så skall du se vad den kostar. 6% är rabatten du får på bruttopriset på en MB.
Men så klart Vi VAGägare klarar alltid av att vinkla sina tester.
Guran - jag refererade vad ViB talade m i podden - inget annat.
Både Skoda Octavia och VW Golf har blivit otroligt dyra, de gör Mazda 3 sällskap.
Och jag kollade upp vad likvärdigt utrustade bilar kostar. Golfen har ökat markant i pris och ramlar iväg en bra bit över 300kkr innan den är vettigt utrustad. Men så klart Vi VAGägare bemödar sig kanske inte att kolla upp sådana saker.
Om jag utgår från A3:ans storlek så verkar nya Octavian vara ett nummer större med 470 cm längd. För stor i vår jämförelse där vi vill downsiza från vår Mondeo. Närmast verkar Scala och Kamiq ligga.
Fast instegsmodellen av Octavian är numera ganska bra utrustad jämfört med tidigare.
Och 249500:- oprutat känns okey med tanke på grundutrustningen, tror jag utan att riktigt ha koll.
Lägg på under typ 10000:- så har du dragpaketet med fabriksintegererad bränslevärmare mm.
Helt okey enligt mig tycker jag.
En Octavia vet du väl passar till alla ändamål. Såväl laståsna som liten praktisk bil. Jag jag ännu inte sett en bilrådstråd, på detta forum, där inte Octavia, med värmare och drag, framförs som ett ypperligt/bästa val :)
Jag kommer att läsa med intresse på både subjektiva (nästan viktigare) och objektiva utlåtanden, men snälla inte pajkastning.
Finns det någon budget för inköpet?
Pröva gärna en Hyundai Kona i Premiumutförande. Hybriden får dra 1300kg och ”vanliga” 1200kg. En fräck liten ganska prisvärd bil. Bullrig eller acceptabel avgör bara du.
Nya Peugeot 2008 kan också vara värd en test.
Ja budget är väl lite grovt söder om 350" för att få med premiumsegmentet. Även om crossovers inte är helt uträknade så är jag lite avvaktande där. För enkelhets skull. Kände t ex att Audi Q2 var en helt annan bil jämfört med A3:an och kom fram till att A3:ans storlek och paketering passade bättre.
Min fru som var med på provkörningen av A3:an hade för övrigt en annorlunda anmärkning. Hon kände sig lite hotad av hur instrumentpanelen var utformad på passagerarsidan. Och faktiskt, den påminde lite om ett avbärarräcke. ;-) (Ja jag vet att det finns andra färgval etc).
Det går inte att få en Golf eller Octavia som man vill ha den till ett vettigt pris.
Jag byggde båda efter nätet som jag ville ha dem och hamnade på 390´ för Golf och 340´ för Octavian!
Men de går knappast att köpa för leverans inom en överkomlig tid. Man måste göra ett besök hos säljaren och plocka ihop paketerbjudanden och då får man en del av det man vill ha och en del av det man absolut inte vill ha, men det ingår!
Pris och lev.tid blir däremot acceptabla.
350kkr.
Då bör du absolut testa en A-klass sedan. Komfortabel och tyst i kupén
Exempel på vad du får för pengen.
https://www.mercedes-benz.se/passengercars/online-store/catalog/online-store-benefits.module.html#/v/6879d775403db96a17f0c45c3b0a70ec/A-200-Sedan/Kosmossvart-metallic/?colourCode=191
Guran, en av anmärkningarna i ViB test var just bullret på MB-A!
Men den kanske var rustad med stollefälgar?
Ja vi får se. Grannen jobbar hos en Mercedes-handlare och har nya modeller hemma varje dag. Frun menar att de allihop är fula som stryk.
Sedanmodeller funkar inte heller eftersom vi haft kombibilar i flera decennier och är vana vid att kunna öppna en stor lucka och hysta in semesterbagaget mm. Räknar med att behöva fälla bakre stolarna oftare på en C-segmentsbil och gillar självklart om det är enkelt och att utrymmet blir plant. Eller åtminstone nästan plant.
Ja då faller A-klass
CLA Shooting brake blir det i så fall.
Själv tycker jag den är skitsnygg, men som sagt så var det där med smaken.
Och Nisse, den är betydligt tystare än A halvkombi som ViB provkörde. Det vet jag då jag provkört CLA SB flera gånger
A-klass finns ju som halvkombi så den är inte uträknad. Man får alltid räkna med att genomföra två förhandlingar. En med frun och en med säljaren.
Nya A-klass Shooting Brake har f.ö. ett "riktigt" system för lastsäkring med balk som förankras i de nedfällda bakre ryggstöden. Första gången jag sett det i den biltypen. Jag tycker det är en viktig säkerhetsaspekt. Möjligen har vanliga (inte CLA) A-klassen det också.
Angående frun så får man ha den uppgörelsen att hon råder över hemmet, och själv har man beslutsrätt på bilen.
Ford Puma med mildhybrid. Känns den aktuell?
Fast den verkar tappa på dragvikt 1100 kg samt lite halvtaskigt rostskydd.
Ja Grosser, jag har torrsuttit både Ford Focus och Puma och i valet mellan dem känns Focusen mest intressant. Puma verkar inte ha hittat sin publik riktigt och jag får erkänna att jag är ganska osäker på vad Ford vill åstadkomma i Europa numera.
Nästa provkörning hoppas jag blir BMW 1-serie i en stad som ska besökas denna veckan i annat ärende.
Så här blir det när jag bygger en Ford Focus enligt mina preferenser. Förbrukningen är väl inte så låg som man skulle önska vilket driver upp CO2 och därmed även fordonsskatten. Vinterpaketet innebär värmning av ratt och ruta.
Du får en Seat Leon laddhybrid för liknande summa när klimatbonus är återbetald och efter rabatter.
Låg skatt på 360 sedan också.
Funderar du ändå på en ”stor” focus kombi med törstig bensin motor när du kommer från en snål ford1,6 diesel?
Jag tycker du ska prova en Leon med 1,0 tsi /dsg motor och nu std med mildhybrid eller varför inte testa Octavian med samma motor med mildhybrid.
Med dsg lådan är dom förvånansvärd flexibel med bra drag.
Testa nån och kom med ett utlåtande. :)
Bra erbjudande med laddbox för dryg 4000- och gratis el för 1350 mil per år.
Ja du har rätt när det gäller storleken. Byggde väl bara kombin för att jag tycker att den har lite snyggare linjer än halvkombin. Den är större än vad vi behöver.
Att få till en bra motor som orkar dra 1200-1500 kg utan att det blir jobbigt och samtidigt har låg bränsleförbrukning blir svårt om man ska välja en bensinmotor. Det krävs ett rimligt vridmoment om inte bilen ska behöva köras kontinuerligt på låga växlar.
pinjong
Tänk på att om du väljer Focus 1.0 eller en Octavia 1.0 så är dragvikten bara 1300 men om du väljer 1.5:an är den 1500 kg...
Tror du kommer ångra dig om du drar mycket släp med "för liten" motor...
Väljer du Focus har den "den gamla" sortens automat utan serviceintervall....
Lycka till med att hitta den rätta bilen för dig!
Ja du hade väl husvagn.
Men jag tror nog att dagens turbo bensinare klarar av att dra tungt utan att ligga på höga varv bättre än för 5-10 år sedan.
Sedan att dom trycker i sig lite mer soppa än en diesel det kommer man inte ifrån.
Men som exempel så hyrde jag en 1250kg cabby en sommar och körde kring 100 mil med 115hk 1,0 tsi och det krävdes lite backe för att dsg7 skulle växla ner.
Och ungefär litern med farthållaren på 90 hela tiden.
Ja den eventuella bil du köper bör du kanske testa med vagnen om du kör mycket.
Men har du automat kommer du inte att märka eller höra bensinaren växla ner annat än om du tittar på varvräknar nålen.
Mao så är det nog inga problem med det oavsett fabrikat med automat.
Pinjong. Kör du mycket med husvagn skulle jag försöka hitta en 2019 diesel med låg skatt och med få mil och köra med den i några år.
Bästa affären.
Du måste tillbaka till 2018 för att slippa Malusskatten
Men nya dieslar är inte så hiskeligt dyra i skatt.
Bara trams att välja bort en sådan för att ”spara” nån tusenlapp per år i skatt.
T.ex kostar en MB med den silkeslena 2-l dieseln ca 3500kr/år i skatt.
Då får du en toppmodern stark och snål motor.
Att jaga dom små pengarna vid ett bilbyte blir lite dumt om man ämnar satsas upp emot 350.000kr i en bilaffär.
Jag skulle då aldrig avstå den bil jag verkligen vill ha och trivs med för de i sammanhanget små pengarna.
Men alla är vi olika och somliga är endast ute efter att åka så billigt som möjligt.
Det är sant Guran.
Jag körde nya Octavian med 2,0 tdi/dsg för några månader sedan.
Kom inte ihåg skatten men den var hyggligt låg.
Och silkeslent drog den i väg och vill minnas även om det är oväsentligt enligt dig så stog färddatorn på 0,43 när jag kom tillbaka.
Exakt MSO, någon CL soppa eller tusenlapp i skatt hit eller dit är helt oväsentligt i det dyra bilägandet.
Då väljer jag en bil bara jag trivs med, och en liten minibensinare kan inte på något vis mäta sig med en modern 2l dieselmotor från någon av dom tre Tyska märkena.
Endast mediadrevet som planterat dubier i huvudet på folk, baserat på flera år gamla synder.
Nja någon tusenlapp hit eller dit vet jag inte om jag håller med om. Skillnaden mellan min XC60 2017 med 190 hk dieseln och min nuvarande XC60 2019 med 235 hk dieseln är 7100 kr/året och där den stora skillnaden inte är CO2 utsläppet utan snarare Bonus Malus.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.