https://www.youtube.com/watch?v=sxqbs_hJ6Cw
Tycker denna liknar nya Mercedes A-klass med sin långa hjulbas och bredd över hjulen. Samma fokus (!) på teknik även om A-klass har en svårslagen displayenhet. Fokus är förmodligen lite roligare än tvärsäkra Golf och mer välbyggd än Ceed och i30. Får bli en provkörning vid tillfälle.
Synpunkter...
Kommentarer
Min synpunkt är att den tyvärr inte är så snygg.
Vad är det specifikt som du inte gillar junkers? Jag tänker att det finns åtminstone tre olika strukturer på grillen och det samma när det gäller karossutformning.
Du älskar Ford Mustang är ju samma märke Ford som Focus eller hur?
Lite märkligt att Ford annonserar denna nya modell för fullt men vid besök hos den lokala Ford-handlaren igår fredag så syntes inte nån enda antydan till ny Focus. Och en av försäljarna kunde bara svara med att den kommer nog om några veckor...
https://www.expressen.se/motor/biltester/test-ford-focus-har-hittat-tillbaka-till-korgladjen/
http://www.autoexpress.co.uk/ford/focus
https://www.topgear.com/car-reviews/ford/focus
https://www.autogids.be/autotests/eerste-test/ford-focus-2019-terug-naar-de-bronnen.html
https://www.dinside.no/motor/vi-lar-oss-imponere-av-selve-sportsbilen-i-kompaktklassen/69954513
https://www.whatcar.com/ford/focus/hatchback/review/
CO2 111-115 är lite för mycket, vill ha under 110 hmmmm.
Jag tror inte att jag skulle ha en Focus över 110 CO2 men vet att det är kul att köra men kvalitet håller inte måttet. Bättre annan märken.
Jag tycker fronten ser alldaglig och lite gammal ut redan som ny.
Kommande Toyota Auris har ju betydligt roligare framdel.
Som Fordägare vet jag kvaliteten kan vara i topp men det är för tidigt att veta. Vi får helt enkelt vänta och se.
Nej Auris glöm det för den är ju skit även 2019
Må så vara men den är snyggare.
Visst :-)
Aha. Då vet jag var jag har dig. ;-) Nuff said.
Fantastisk bil! Tysklandsbyggd! Kommer bli en storsäljare. Som andrabil hade den passat perfekt för egen del. Små yttermått, stora innermått och litet bagage, precis som en andrabil ska vara.
Ska klart prova nya Focus, gillar vägägenskaperna på nuvarande modell.
Chockad för hög CO2 126 på 8 stegad automatlåda 1.0L EcoBoost 125 hk 5 dörrar eller CO2 130 på 8 stegad automatlåda 1.0L EcoBoost 125 hk Kombi.
https://www.ford.co.uk/content/dam/guxeu/uk/documents/price-list/cars/PL-new_ford_focus.pdf
Den var inte bra :-(
Ja det är väl värden enligt WLTP gissar jag. Alla nya bilar kommer att få högre CO2-värden. Värdena ska ned med elektrifiering vilket måste bevisas innan jag riktigt tror på det.
GF, är CO2 det enda du tittar på när det gäller bilköp? I aå fall är det ju bara batteribilar som gäller!
För egen del kollar jag om det är en bil som jag kan trivas med, som har den komfort och de egenskaper i övrigt som jag kräver.
CO2 är det sista jag intresserar mig för!
Se på sidan 15. Står "Ø" finns på CO2 Emissions g/km Ø var 126 och 130 CO2 för NEDC.
Från och med den 1 september 2018 kommer WLTP att ersätta den nya europeiska cykeln (NEDC) som är det nuvarande testförfarandet.
*In 4th gear ØThe declared fuel/energy consumptions, CO2 emissions and electric range are measured according to the technical requirements and specifications of the European Regulations (EC) 715/2007 and (EC) 692/2008 as last amended. Fuel
consumption and CO2 emissions are specified for a vehicle variant and not for a single car. The applied standard test procedure enables comparison between different vehicle types and different manufacturers. In addition to the fuel efficiency of a car
driving behaviour as well as other non-technical factors play a role in determining a car's fuel/energy consumption, CO2 emissions and electric range. CO2 is the main greenhouse gas responsible for global warming. A guide on fuel economy and CO2
emissions which contains data for all new passenger car models is available at any point of sale free of charge or can be downloaded under http://carfueldata.dft.gov.uk/
Max Speed
mph
0-62 mph
secs
31-62
mph* secs
The fuel economy figures quoted in the table below are achieved by following strict EU governed test procedures and are specifically designed to enable customers to compare vehicles from all manufacturers on a like-for-like basis.
Fuel consumption is directly affected by the length of the journey; number of passengers and amount of luggage carried; individual driving style; road and traffic conditions; weather conditions; vehicle age, mileage, condition and standard of
maintenance; use of vehicle features such as air conditioning; and any modifications to the vehicle such as the addition of a roof rack.
Your fuel economy will vary based on these and other factors and, for these reasons, many drivers may not achieve the EU fuel economy figures (below) in day-to-day driving, although the vehicle is technically capable of doing so.
From 1 September 2017, certain new vehicles will be type-approved using the Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP), according to (EU) 2017/1151, as last amended, which is a new, more realistic test procedure for measuring fuel
consumption and CO2 emissions. From 1 September 2018 the WLTP will fully replace the New European Drive Cycle (NEDC), which is the current test procedure. During NEDC Phase-out, WLTP fuel consumption and CO2 emissions are being correlated
back to NEDC and will be shown as CO2mPas figures. There will be some variance to the previous fuel economy and emissions as some elements of the tests have altered i.e., same car might have different reported fuel consumption
and CO2 emissions. To learn more about the new testing procedures, please visit www.dft.gov.uk/vca/fcb/wltp.asp. The figures in the table above are CO2mpass figures.
Ja, det gäller för mig nästa bilköp max 110 CO2 årsmodell 2018 eller max 105 CO2 årsmodell 2019.
Max 95 CO2 årsmodell 2021.
Också viktigt att "roligt att köra även bekvämt körning"
Jaha, det var ju tråkigt förstås GF. Jag håller med dig om att CO2-utsläppen bör vara låga, inte minst ur kostnadssynpunkt med bonus/malus som nu gäller.
Roligt att köra med de siffrorna går inte med fossilbil, du måste gå över till laddhybrid eller elbil.
En begagnad Golf GTE istället kanske.
Ja, det är bra veta information om regler. 5 dörrar är 6 vxl manuell på 18 gram eller Kombi på 22 gram mindre än 8 stegad automatlåda.
Vet inte var orsak drar för mycket bensin med 8 stegad automatlåda på Forden 3 cyl med liten 1.0 litersmotorvolym än BMW, VAG och Opel.
Opel Astra 1.4T 125 hk 6 vxl manuell på 130 CO2 och 1.4T 150 hk 6 stegad automatlåda på 128 CO2, därför är Opel snålast automatlåda minskat 2 gram och ännu 25 hk ökat och 4 cyl med stor 1.4 litersmotorvolym. VAG är någon mindre ca 2 gram med 7 stegad DSG än 6 vxl manuell.
Ford är ju ingen bra heller som drar mycket bensin på 8 stegad automatlådan än 6 vxl manuell drar normal bensin.
Funderade på nya Focus som nästa bil...hade höga förväntningar tills jag såg designen...:( efter 25 år som Fordägare börjar jag snegla på annat...men man måste provköra iallafall...man kanske vänjer sig vid designen..körglädjen i Ford har ju alltid varit bra.. :)
Jag har flera gånger under 5år testat lilla ecobost trean i focus men aldrig fallit för den och senast 2017.
På färdatorn har den upplevts som klart törstig och ingen rolig känsla alls i den motorn.
Nä törstig är den nog inte, körde lånebilen klart under 0,50 på landsväg.
Gamla modellen 2018 var 1 - 5 gram mindre på gammal 6 stegad automat "Powershift" än nya teknik utveckling 8 stegad automat med 2019 törstig.
Samma 125 hk och 1.0 EcoBoost gamla och nya modellen.
https://www.ford.se/content/dam/guxeu/se/sv_se/documents/brochures/cars/BRO-ford_focus.pdf
Ja, 0,49 l/mil landsväg, 0,58 l/mil blandad körning och 0,73 l/mil stadskörning på nya modellen Focus Kombi 8 stegad automatlåda.
0,44 l/mil landsväg, 0,55 l/mil blandad körning och 0,74 l/mil stadskörning på gamla modellen Focus Kombi 6 stegad automatlåda "Powershift".
Skumt. Ford menar själva att den nya lådan ska vara snålare. Det är väl alltid ambitionen. Karossen ska även vara lättare och så har vi cylinderavstängning ned till drift på två cylindrar...
Är det inte så enkelt som att nya är klassad i WLTP och gamla i NEDC?
I så fall är den nya klart snålare i verkligheten.
Ja, som jag trodde 6 veckor sen att den skulle vara snålare ny utveckling på 8 stegad än 6 stegad gammal teknik som har problem ryser och rycker. Nya motor teknik. Idag, ser jag på PDF tekniska data där blev inte snålare utan tvärtom blev törstig än gamla lite snålare. Typisk Ford :-(
Jag tolkar detta som att det är WLTP på nya men att det kan vara omräknat till NEDC, något som inte riktigt lär bli korrekt.
Den nya är nog i verkligheten snålare alltså:
http://focus.fordpresskits.com/documents/FORD_FOCUS_2018_MediaDrive_TechSpecs_EU.pdf
GF
WLTP kan ge så mycket som 30% högre förbrukning än NEDC så det är inte så att den nya är törstigare utan den är testad på ett annat sätt,
Vänta tills andra kommer med WLTP så får du se...
A like-for-like comparison with the outgoing model is difficult as the new range is being tested under the WLTP protocol while the outgoing model was certified under NEDC, but Ford says the improvement has been shown by internal tests.
Det är inte nuvarande WLTP. Denna är riktigt NEDC.
1 September 2018 är nya tekniska data är riktigt WLTP!
Nuvarande Ford Kombi 8 stegad aut på 130 CO2 NEDC. Ja, vi får vänta och se från 1 september 2018 och förmodligen om gissning exempel 135 - 140 CO2 WLTP.
WLTP har gällt sedan 2017 men hur dessa data har redovisats är nog en helt annan sak.
Dock bara bilmodeller som typcertats som nya modeller.
https://teknikensvarld.se/nu-borjar-nya-hardare-utslappstest-galla-i-eu-527960/
Ja FXX, det står ju på första raden i #36 och Ford Focus 2019 måste anses vara en ny modell.
Upprepar, nya Focus är WLTP och gamla NEDC...
A like-for-like comparison with the outgoing model is difficult as the new range is being tested under the WLTP protocol while the outgoing model was certified under NEDC, but Ford says the improvement has been shown by internal tests.
95 CO2 som bonus/malus som jämn och jag betalar mer 15% över är okej som är under 110 CO2 räcker årsmodell 2018. Om man ska köpa helt ny bil årsmodell 2019 ska under 105 CO2. Därför nuvarande min bil Opel Astra är ju 103 CO2 årsmodell 2016 april är ju 2 år gammal från fordonet tillverkat och utsläppsklass: EURO 6.
Nya Ford Focus 2019 vill inte sälja 8 stegs automatlåda för bensindrivna i Sverige.
Det finns bara Diesel med 8 stegs automatlåda är låga CO2 111 - 113.
Därför CO2 är för hög 126 och 130 med bensinmotor och 8 stegs automatlåda.
Finns övriga EU land med bensindriven och automatlåda men inte i Sverige.
https://www.ford.se/content/dam/guxeu/se/sv_se/documents/pricelists/cars/PL-ford-new-focus.pdf
Mycket bra, en av de bästa men också med en hel del negativt och irriterande, precis som de flesta andra bilar, för den som vill ha en bil som enbart är positiv är det svårt störande.
Men någon som har det kravet finns väl endast i ett exemplar, så det är knappast ett problem för alla andra alltså.
Jag tycker att Ford borde ha satsat mer på det passiva krockskyddet. Golf framstår som rejält säkrare för att inte tala om Subaru XV/Impreza.
Sen sista granadan såldes har jag haft svårt för fordar.
Anonser där man räknar upp 48 detaljer som var standard på många bilar sedan 1975.
Och nu på popup annonsen i forumet.
En bild på Ett par skidor i skidluckan och ett var slalompjäxor och en väska och det ser fullt ut.
Annonstext.
”imponerande lastutrymme med intelligent skidlucka.”
Intelligent skidlucka. !!!
Ja jag säger då det.
Nya Ford Focus i Active eller Vignale utförande är klart intressanta. Active är 3 cm högre än "vanliga" Focus modellen, den kommer jag kolla på när den står i bilhallen. Vignale är ett schysst utrustningspaket men jag har inte sett priset, men på de andra Ford modellerna springer det iväg i pris, synd.
Ja en dålig upplevelse kan säkert hänga med ett tag. När fanns Granada på den svenska marknaden? Men dåligt utformad reklam kan man nog inte sänka en bil för. Hur är det du brukar säga - man måste provköra?
Jag tror att man också måste avvakta motorjournalisters tester. Tror generellt att motorjournalister är mer objektiva än var och en av oss på forumet om man ska döma efter vad som skrivs här.
mso 1000
Ford lär ju inte va den enda med dålig bilreklam isåfall...!
Endel skulle man inte fatta att det var bilreklam om dom inte visa bilmärket i slutet.....
Tror nya Focus är en väldigt bra bil men enligt mig faller den tyvärr en del utseendemässigt..... :(
Sant :).
Men undra vad intelligent skidlucka är.
Jag tror att den egna bilen är en ganska dålig utgångspunkt för kritik mot andra bilar. Detta under förutsättning att den egna bilen inte är top notch och helt oöverträffad genom bilhistorien. Det tror jag inte Skoda Octavia är.
Nä Pinjong så är det.
Man måste prova.
Men intelligent skidlucka ?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.