Jag har köpt en Captur, återkommer med fler inlägg här när jag har fått den och hunnit köra lite. Räknar med att jag har nyckelkortet i min hand inom ett par-tre dagar.
Grattis!!
Blev det en helt ny i butik med bra utrustning ?
Uppdaterat: 2020-09-08 15:08
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor..
https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Jag köper inte med vinterdäck. Det skulle kosta 25 000 om man vill ha Renault original lm-fälg och nya Michelin X-Ice Snow. Jag kollar sen hos min lokala däckhandlare eller köper via nätet. Tänker gå ner till 16” och där rekommenderar Renault 215/65-16. Det är van-dimension, fullt med C-däck men finns även för personbilar. Tänker mig fälgar i mattsvart eller grafitgrått. Och jag tror på Michelin X-Ice Snow.
Det är en TCE 130 EDC Intense. Jag lägger upp en bild sen när jag hämtat den. :)
På grund av dödsfall i min familj tidigare i år (covid-19) med dödsbo, arvsskifte och sälj av lgh fick jag extrapengar. Men med begränsad budget och pga min ekonomi har jag ingen möjlighet att dra på mig höga månadskostnader, så jag betalar under 200 000 kr cash och så ett mindre lån inkl serviceavtal, försäkring osv osv så jag landar på under 1 400 kr/mån. Det klarar jag.
25000:- för vinterdäck. !!!
Det var verkligen ett pris likställt med ett rån till en liten renault eller kanske ett pris i BMW klass ;)
Tror aldrig jag fått ett pris över 14000:- för vinterdäcken vid en bil offert.
Samtidigt är Rapayel smartare än folk i allmänhet då dom flesta kryssar i rutan för vinterdäck för resonemanget vinterdäck måste man ha.
Uppdaterat: 2020-09-09 08:01
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor..
https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Får den på måndag, lite trist de inte hinner leverera innan helgen, men men... Det är en väldigt fin bil och jag räknar med att kunna köra den på under 0,6 l/mil. Motorn går tyst och fint, automaten växlar mjukt. Vingelvarningen blir något att vänja mig vid. Gillar inte när ratten plötsligt vibrerar. Skärmen tycker jag är för stor, bara massa yta till ingen nytta men den går att stänga av/i stand by läge. Och bilen varnar om jag kör på ucke-asfalterad väg så den kommer varna hela tiden hos mig... Detta är provkörningsbilen, men min är likadan.
Fjädringen är något fastare än min och bioen känns mer ”på”, det känns att den har högre markfrigång. C3 Aircross är mjukare.
Captur kändes dock väldigt rätt när jag körde den, en behaglig bil helt enkelt. Fina material i inredningen.
Något jag kan störa mig på när det gäller Renault är att dom inte går hela vägen i viss utrustning. Körde tidigare en Talisman i några tusen mil och specade den nya Capturen hos en handlare för ett tag sedan. Det första och mest irriterande är den adaptiva farthållaren som bara fungerar ned till 40! Varför Renault? Man kan köpa till någon dyr extrautrustning och få den att fungera hela vägen. I Talismanen var ratten delvis uppvärmd! Det är inte så behagligt när man ska snurra runt i stan en kall morgon. Varmt kallt varmt kallt. Misstänker att Captur är likadan.
Captur har en standard farthållare som standard, den fungerar över 30 km/h sen finns även en adaptiv farthållare (Stop and go) som extra tillbehör och den går ner till 0 km/h. Det finns alltså inte olika adaptiva farthållare. Det är vanlig icke-adaptiv farthållare eller en adaptiv som gäller.
Den adaptiva farthållaren är tillgänglig i Crusing-paketet ihop med en döda vinkel-varnare för 5 000 kr ovanpå Intense-nivån på bilen. Den finns även i ett Driver-assistans paket för 6 000 kr som innehåller mer styrhjälp på motorväg, men det är fortfarande samma adaptiva farthållare.
Grattis till ditt köp. Då blev det en Captur till slut. Hoppas du blir nöjd och får många trevliga mil med den (och inte bara på grusväg gissar jag). Jag tror du valde rätt i och med Captur givet vad du skrev i tråden här intill.
Tackar för infon, har du valt den adaptiva fh? Intressant att höra hur den fungerar i trafiken. Jag tyckte Talismanens a-fh var sådär, testade ibland när man kom ikapp en långsamtgående kö själv körandes 60-70. Så stannade hjärtat innan bilen reagerade.
Grattis till nya bilen! Det är en sympatisk och snygg bil, vi kikade lite på den för någon månad sen, men sökte egentligen inte en ny bil. Det var mest av nyfikenhet. Men, varför luktar nya bilar så illa? Blir extra påtagligt när de står stilla på en bilfirma.
Självklart sorgligt att förlora någon i familjen...
Hoppas du blir nöjd med nya bilen, det är ju alltid en omställning innan man "bor in sig" i något nytt.
Alla bilval är ju kompromisser, det gäller att hitta den som passar bäst.
Jag har kört Captur som hyrbil, men det var i förra generationen, och gillade den skarpt.
AL, tack. Alla bilköp är ekonomiskt vansinne och värdeminskningen på min Picasso efter 11 år och typ 20 000 mil är ju skrämmande.
Men jag hoppas på humana driftskostnader med Captur och jag får en bra deal.
Axel, jag valde en i lager och den har inte adaptiv-farthållare. Däremot har jag lånat deras provkörningsbil och den har det. Jag har inga anmärkningar på den funktionen. Den reagerar bra. Jag har kört flera mil med den.
Vid ett tillfälle gasade den på trots en långtradare längre fram men den bromsade in fint när vi kom nära.
Hultarn, tack. Har ju haft tre Citroën genom åren och två Renault. Nu var det lite otippat dags för en Renault igen, mest för jag fick en bra deal. Jag gillar C3 Aircross och hade gärna haft en, men letade främst en begagnad och jag hittade ingen med den utrustning som jag vill ha. Captur är inte lika praktisk, men tillräckligt praktisk. Går mjukt och fint.
Den förra generationen tycker jag är snygg, men för stötig och med billig inredning om än i roliga färger. Den lockade inte mig alls.
Nya Captur är en helt annan bil. Känns lyxig, tyst, tjocka material och mycket stoppning i stolarna. Men sikten är sämre än min Picasso pga tjocka fönsterstolpar. Picasson har en bättre lösning där.
Och riktigt dåligt att inte soffan har sitsar som är individuellt justerbara i längsled.
Jag tror förresten provkörningsbilen jag testade har driver-assistance paketet för den inte bara varnade och vibbade med ratten och signaler utan den styrde också. Kom man för nära en linje så styrde den in. Och den svängde i kurvorna.
Det var lite obehagligt tyckte jag och jag begrep inte hur man stängde av det men det är väl i menyn på skärmen någonstans.
:)
En nackdel, om jag förstått det rätt, det är att bilen har skyltavläsning av hastigheten men det kan bara kopplas till fartbegränsaren, inte till farthållaren. Det känns lite poänglöst.
(Jag läser i manualer på Renaults webbsida medan jag väntar på min bil som förhoppningsvis levereras i början på nästa vecka).
Jag tycker att största fördelen med skyltavläsningen är att jag hela tiden vet vilken hastighet som råder där jag åker.
På Golfen så är det fartvisning via Naven och det är inte alltid rätt så det är något jag saknar från Volvon.
Skyltavläsningen på Opel Insignian hade ingen koppling till Naven utan visade alltid senast avlästa skylt. Däremot i mina XC60 är det väl någon koppling till Naven eftersom ibland visas fel hastighet. Gäller oftast 50 sträckor som blivit 40 och 90 sträckor som blivit 80.
Uppdaterat: 2020-09-13 13:39
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
Christer, Volvo med Nav använder tydligen Navdata, bilar utan läser skylten. Detta på den gamla plattformen, vet inte hur det är på SPA
Tycker nog det blir lika ofta (Alltså ibland) fel på den förra XC60n från 2017 som den nya från 2019, påstår jag.
Uppdaterat: 2020-09-13 13:47
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
Henrik M
Undrar om de ändrat det då, min V90 2017 läste skyltarna, fast jag hade stora Naven. Teslan går efter trafikverkets data vilket inte alltid blir så bra, men i nästa uppdatering ska tydligen den kunna både läsa skyltar och trafikljus om jag tolkat det rätt.
Renault tar data från både skylten och navigatorn men ger företräde till skylten. Den visar även andra vägskyltar. Det skulle ju vara fint om man bara kunde trycka på en knapp så att farthållaren får den hastigheten, men nu är det bara fartbegränsaren som man kan göra så med.
Mer saker:
Symbolerna för justering av känsligheten på automattorkarna är bakvänd, detta är en klassiker som jag minns från min Mègane.
Dvs - liten droppe = låg känslighet (måste regna mycket)
Stor droppe = hög känslighet (torkar även vid små droppar).
Min logik är:
Liten droppe = reagerar även när det inte regnar så mycket. (Hög känslighet).
Stor droppe = reagerar först när det regnar mycket. (Låg känslighet).
Auto-helljus:
Fungerar halvbra i mörker.
Lastbilar som kommer upp vid bakkrön blinkar med helljuset för de ser ju tidigare helljuset från Captur.
Mötande bilar med gulare halvvljus upptäcks dåligt vid 2-1 vägar med staket i mitten. Så de blinkar också mot Captur.
Bländar av för sent bakom bilar, dålig detektering av bakljus.
Ja, det där med känslighetens symboler håller jag med om. Är förstås en vanesak. I övrigt funkar regnssensorn utmärkt.
Självavbländande helljus funkar lite sådär på många bilar, ofta man blir bländad, och en del med LED bländar även på halvljus, främst BMW och MB.
Ja det är mycket man funderar på idag. Här är min ugn, jag brukar fråga folk vilket håll man ska vrida åt för att öka eller minska värmen. 1 av 3 svarar rätt.
[quote Raphael Auto-helljus:
Fungerar halvbra i mörker.
Lastbilar som kommer upp vid bakkrön blinkar med helljuset för de ser ju tidigare helljuset från Captur.
Mötande bilar med gulare halvvljus upptäcks dåligt vid 2-1 vägar med staket i mitten. Så de blinkar också mot Captur.
Bländar av för sent bakom bilar, dålig detektering av bakljus.
Så det känns enklare köra manuellt helljus.[/quote]
Ja det där att lastbilar som kommer upp vid backkrön blinkar är väl rätt givet då lastbilsföraren sitter högre upp ifrån marken och blir bländat och ljussensorn oftast bara har lastbilens övre positionsljus att jobba mot eftersom halvljuset fortfarande är dolt av backkrönet. Där får man blända av manuellt om man inte vill få 10 extraljus i ansiktet.
Uppdaterat: 2020-09-14 16:27
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
Undrar om de ändrat det då, min V90 2017 läste skyltarna, fast jag hade stora Naven.
Nuvarande XC60n 2019 måste väl även använda Naven eftersom den förutom aktuell hastighet även visar nästa hastighet som kommer senare, i förardisplayen och den informationen måste den väl ta ifrån Naven.
Uppdaterat: 2020-09-14 16:32
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
Hm, blev tydligen låg upplösning på dem... Något vajsing med uppdateringen av bildinformationen. Men nu har jag den iaf och jag kommer göra en liten weekendresa som premiärtur. :)
Kommentarer
Grattis Raphael och hoppas den kommer att tjäna dig väl !
Spännande, grattis till nyförvärvet!
Grattis!!
Blev det en helt ny i butik med bra utrustning ?
Grattis!
Ja grattis.
Men en fundering: Vad gör man om ett nyckelkort inte fungerar, tex om batteriet dragits ur ??
Finns väl en "nyckel" i kortet så du kommer in i bilen. Sedan får du ladda batteriet antar jag :)
Ja, min Mégane hade en nyckel som man kom in i bilen med. Den var inbyggd i kortet, det är ju tjockare än ett kreditkort.
Jag köper inte med vinterdäck. Det skulle kosta 25 000 om man vill ha Renault original lm-fälg och nya Michelin X-Ice Snow. Jag kollar sen hos min lokala däckhandlare eller köper via nätet. Tänker gå ner till 16” och där rekommenderar Renault 215/65-16. Det är van-dimension, fullt med C-däck men finns även för personbilar. Tänker mig fälgar i mattsvart eller grafitgrått. Och jag tror på Michelin X-Ice Snow.
Grattis! Vilken bilfärg och är den TCe 130 EDC bensin, Zen eller Intens du köpt eller?
Ja grattis, ligger inom min radar med.
Det är en TCE 130 EDC Intense. Jag lägger upp en bild sen när jag hämtat den. :)
På grund av dödsfall i min familj tidigare i år (covid-19) med dödsbo, arvsskifte och sälj av lgh fick jag extrapengar. Men med begränsad budget och pga min ekonomi har jag ingen möjlighet att dra på mig höga månadskostnader, så jag betalar under 200 000 kr cash och så ett mindre lån inkl serviceavtal, försäkring osv osv så jag landar på under 1 400 kr/mån. Det klarar jag.
25000:- för vinterdäck. !!!
Det var verkligen ett pris likställt med ett rån till en liten renault eller kanske ett pris i BMW klass ;)
Tror aldrig jag fått ett pris över 14000:- för vinterdäcken vid en bil offert.
Samtidigt är Rapayel smartare än folk i allmänhet då dom flesta kryssar i rutan för vinterdäck för resonemanget vinterdäck måste man ha.
Skall bli kul att läsa om din nya bil. Grattis
Nytt är kul!
Får den på måndag, lite trist de inte hinner leverera innan helgen, men men... Det är en väldigt fin bil och jag räknar med att kunna köra den på under 0,6 l/mil. Motorn går tyst och fint, automaten växlar mjukt. Vingelvarningen blir något att vänja mig vid. Gillar inte när ratten plötsligt vibrerar. Skärmen tycker jag är för stor, bara massa yta till ingen nytta men den går att stänga av/i stand by läge. Och bilen varnar om jag kör på ucke-asfalterad väg så den kommer varna hela tiden hos mig... Detta är provkörningsbilen, men min är likadan.
Fjädringen är något fastare än min och bioen känns mer ”på”, det känns att den har högre markfrigång. C3 Aircross är mjukare.
Captur kändes dock väldigt rätt när jag körde den, en behaglig bil helt enkelt. Fina material i inredningen.
Priset 25 000 var med Renault original 17”. De kostar alltså runt 5 000 kr styck, resten är däcken. Jag behöver inte originalfälgar på vinterdäck.
Tanken är bara 42l, det är en nackdel. Räknar med att komma typ 70 mil. Jag kommer 90 mil i Picasson...
Något jag kan störa mig på när det gäller Renault är att dom inte går hela vägen i viss utrustning. Körde tidigare en Talisman i några tusen mil och specade den nya Capturen hos en handlare för ett tag sedan. Det första och mest irriterande är den adaptiva farthållaren som bara fungerar ned till 40! Varför Renault? Man kan köpa till någon dyr extrautrustning och få den att fungera hela vägen. I Talismanen var ratten delvis uppvärmd! Det är inte så behagligt när man ska snurra runt i stan en kall morgon. Varmt kallt varmt kallt. Misstänker att Captur är likadan.
Captur har en standard farthållare som standard, den fungerar över 30 km/h sen finns även en adaptiv farthållare (Stop and go) som extra tillbehör och den går ner till 0 km/h. Det finns alltså inte olika adaptiva farthållare. Det är vanlig icke-adaptiv farthållare eller en adaptiv som gäller.
Den adaptiva farthållaren är tillgänglig i Crusing-paketet ihop med en döda vinkel-varnare för 5 000 kr ovanpå Intense-nivån på bilen. Den finns även i ett Driver-assistans paket för 6 000 kr som innehåller mer styrhjälp på motorväg, men det är fortfarande samma adaptiva farthållare.
Grattis till ditt köp. Då blev det en Captur till slut. Hoppas du blir nöjd och får många trevliga mil med den (och inte bara på grusväg gissar jag). Jag tror du valde rätt i och med Captur givet vad du skrev i tråden här intill.
Och jag beklagar sorgen.
MVH AL
Tackar för infon, har du valt den adaptiva fh? Intressant att höra hur den fungerar i trafiken. Jag tyckte Talismanens a-fh var sådär, testade ibland när man kom ikapp en långsamtgående kö själv körandes 60-70. Så stannade hjärtat innan bilen reagerade.
Grattis til din nya Captur.
Och jag beklagar sorgen.
Grattis till nya bilen! Det är en sympatisk och snygg bil, vi kikade lite på den för någon månad sen, men sökte egentligen inte en ny bil. Det var mest av nyfikenhet. Men, varför luktar nya bilar så illa? Blir extra påtagligt när de står stilla på en bilfirma.
Självklart sorgligt att förlora någon i familjen...
Hoppas du blir nöjd med nya bilen, det är ju alltid en omställning innan man "bor in sig" i något nytt.
Alla bilval är ju kompromisser, det gäller att hitta den som passar bäst.
Jag har kört Captur som hyrbil, men det var i förra generationen, och gillade den skarpt.
AL, tack. Alla bilköp är ekonomiskt vansinne och värdeminskningen på min Picasso efter 11 år och typ 20 000 mil är ju skrämmande.
Men jag hoppas på humana driftskostnader med Captur och jag får en bra deal.
Axel, jag valde en i lager och den har inte adaptiv-farthållare. Däremot har jag lånat deras provkörningsbil och den har det. Jag har inga anmärkningar på den funktionen. Den reagerar bra. Jag har kört flera mil med den.
Vid ett tillfälle gasade den på trots en långtradare längre fram men den bromsade in fint när vi kom nära.
Hultarn, tack. Har ju haft tre Citroën genom åren och två Renault. Nu var det lite otippat dags för en Renault igen, mest för jag fick en bra deal. Jag gillar C3 Aircross och hade gärna haft en, men letade främst en begagnad och jag hittade ingen med den utrustning som jag vill ha. Captur är inte lika praktisk, men tillräckligt praktisk. Går mjukt och fint.
Den förra generationen tycker jag är snygg, men för stötig och med billig inredning om än i roliga färger. Den lockade inte mig alls.
Nya Captur är en helt annan bil. Känns lyxig, tyst, tjocka material och mycket stoppning i stolarna. Men sikten är sämre än min Picasso pga tjocka fönsterstolpar. Picasson har en bättre lösning där.
Och riktigt dåligt att inte soffan har sitsar som är individuellt justerbara i längsled.
Jag tror förresten provkörningsbilen jag testade har driver-assistance paketet för den inte bara varnade och vibbade med ratten och signaler utan den styrde också. Kom man för nära en linje så styrde den in. Och den svängde i kurvorna.
Det var lite obehagligt tyckte jag och jag begrep inte hur man stängde av det men det är väl i menyn på skärmen någonstans.
:)
Det där med uppvärmda ratten vet jag inte, får återkomma till det när det blir vinter.
En nackdel, om jag förstått det rätt, det är att bilen har skyltavläsning av hastigheten men det kan bara kopplas till fartbegränsaren, inte till farthållaren. Det känns lite poänglöst.
(Jag läser i manualer på Renaults webbsida medan jag väntar på min bil som förhoppningsvis levereras i början på nästa vecka).
Jag tycker att största fördelen med skyltavläsningen är att jag hela tiden vet vilken hastighet som råder där jag åker.
På Golfen så är det fartvisning via Naven och det är inte alltid rätt så det är något jag saknar från Volvon.
Skyltavläsningen på Opel Insignian hade ingen koppling till Naven utan visade alltid senast avlästa skylt. Däremot i mina XC60 är det väl någon koppling till Naven eftersom ibland visas fel hastighet. Gäller oftast 50 sträckor som blivit 40 och 90 sträckor som blivit 80.
Christer, Volvo med Nav använder tydligen Navdata, bilar utan läser skylten. Detta på den gamla plattformen, vet inte hur det är på SPA
Tycker nog det blir lika ofta (Alltså ibland) fel på den förra XC60n från 2017 som den nya från 2019, påstår jag.
Undrar om de ändrat det då, min V90 2017 läste skyltarna, fast jag hade stora Naven. Teslan går efter trafikverkets data vilket inte alltid blir så bra, men i nästa uppdatering ska tydligen den kunna både läsa skyltar och trafikljus om jag tolkat det rätt.
Inget som jag upplevde att den missade under mina 3 S/V60 som saknade Nav, de läste rätt, men du kanske hade Navi i din tidigare XC60, Christer?
Renault tar data från både skylten och navigatorn men ger företräde till skylten. Den visar även andra vägskyltar. Det skulle ju vara fint om man bara kunde trycka på en knapp så att farthållaren får den hastigheten, men nu är det bara fartbegränsaren som man kan göra så med.
Mer saker:
Symbolerna för justering av känsligheten på automattorkarna är bakvänd, detta är en klassiker som jag minns från min Mègane.
Dvs - liten droppe = låg känslighet (måste regna mycket)
Stor droppe = hög känslighet (torkar även vid små droppar).
Min logik är:
Liten droppe = reagerar även när det inte regnar så mycket. (Hög känslighet).
Stor droppe = reagerar först när det regnar mycket. (Låg känslighet).
Auto-helljus:
Fungerar halvbra i mörker.
Lastbilar som kommer upp vid bakkrön blinkar med helljuset för de ser ju tidigare helljuset från Captur.
Mötande bilar med gulare halvvljus upptäcks dåligt vid 2-1 vägar med staket i mitten. Så de blinkar också mot Captur.
Bländar av för sent bakom bilar, dålig detektering av bakljus.
Så det känns enklare köra manuellt helljus.
Ja, det där med känslighetens symboler håller jag med om. Är förstås en vanesak. I övrigt funkar regnssensorn utmärkt.
Självavbländande helljus funkar lite sådär på många bilar, ofta man blir bländad, och en del med LED bländar även på halvljus, främst BMW och MB.
Ja det är mycket man funderar på idag. Här är min ugn, jag brukar fråga folk vilket håll man ska vrida åt för att öka eller minska värmen. 1 av 3 svarar rätt.
Jag hade vridit plustecknet uppåt för att höja temperaturen, dvs plus mot avläsningspunkten.
Och då hade du sänkt temperaturen.
[quote Raphael Auto-helljus:
Fungerar halvbra i mörker.
Lastbilar som kommer upp vid bakkrön blinkar med helljuset för de ser ju tidigare helljuset från Captur.
Mötande bilar med gulare halvvljus upptäcks dåligt vid 2-1 vägar med staket i mitten. Så de blinkar också mot Captur.
Bländar av för sent bakom bilar, dålig detektering av bakljus.
Så det känns enklare köra manuellt helljus.[/quote]
Ja det där att lastbilar som kommer upp vid backkrön blinkar är väl rätt givet då lastbilsföraren sitter högre upp ifrån marken och blir bländat och ljussensorn oftast bara har lastbilens övre positionsljus att jobba mot eftersom halvljuset fortfarande är dolt av backkrönet. Där får man blända av manuellt om man inte vill få 10 extraljus i ansiktet.
Nuvarande XC60n 2019 måste väl även använda Naven eftersom den förutom aktuell hastighet även visar nästa hastighet som kommer senare, i förardisplayen och den informationen måste den väl ta ifrån Naven.
Nu har jag fått min bil. :)
Hm, blev tydligen låg upplösning på dem... Något vajsing med uppdateringen av bildinformationen. Men nu har jag den iaf och jag kommer göra en liten weekendresa som premiärtur. :)
Härligt! Släpp inte ut nybilsdoften.
Jag är inte van vid automat, höll på att inte komma någonstans tills jag kom på att för att gå från N till D måste foten vara på bromsen. ;)
Den ligger på 0,,7 l/mil nu jag räknar med att nå 0,6 på min weekendtur. Den ligger på 0,62 enl WLTP och 0,55 enligt NEDC.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.