Nykläckta bilder på Ioniq 6 som kommer presenteras endera dagen, blir inte mindre sugen på en sådan efter att sett dessa bilder och upplevt komforten i Ioniq 5 i ett halvår.
funkar inte länken. Sök på Ioniq 6 leaked på Youtube.
https://youtu.be/IeyLUnRjD0U
Kommentarer
Så fort det finns svensk tillgänglighet så kommer jag till 99,99% att beställa en Ioniq 6. Ser väldigt lovande ut för min del. Plus för att det är en sedan. :-)
Rekommenderar att ta kontakt med handlare redan nu. Har för mig att Sverige skulle få ett femtiotal bilar 2023, men det var en god stund sedan jag hörde det. Finns viss chans att jag gör det samma, Ioniq 5:an köpte jag bara för att jag ville ha en toppmodern elbil och den såg fräck ut. Har egentligen inget behov av en stor familjebil för mig och frugan, men gillar den skarpt.
Bilen i sin helhet
https://www.tek.no/nyheter/sniktitt/i/Jx9AXP/her-er-hyundais-ioniq-6-gaar-rett-i-strupen-paa-model-3?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row5_pos2&utm_term=df-86-h17423b3%3Adf-86-f223262d&utm_medium=df-86-f223262d
Said and done, men det lär inte finnas någon skarp information förrän sent i höst.
Här är länken till realease-sidan:
https://ioniq6.hyundai.com/designunveil/en/
Man får nog passa på så man får sin plats, var ju så med Ioniq5, dom tog slut i ett nafs.
Jag tror nog att jag också kommer hänga på låset, den ser riktigt läcker ut och kommer troligen vara riktigt snål på elektronerna. Troligen kommer HX/Vargen få revidera sina krav för att fortsatt kunna undgå att köpa elbil 😂
Hoppas den även är lika tyst och komfortabelt fjädrad som Ioniq5 samt får ett pris i samma härad, vilket är ganska troligt.
Att döma av The Late Brake Show så hade de kunnat sänka taket en dm till och det hade ändå varit utrymme för fullvuxna. Cd på 0,21 är väl ändå OK.
Jag har inget behov av en så stor bil, men den är klart intressant att se.
Men den har ju ingen bakrutetorkare. 😉
Den ser riktigt fin ut och betydligt trevligare än Tesla M3. Jag skulle helt klart kunna tänka mig en sådan när jag tröttnat på Enyaq.
Jonny är 173 cm enligt källor på nätet, så takhöjden får väl anses vara tillräcklig även för de kring 1,80. Annars är ju framsätena platsen för fullvuxna.
Jovars Snoid, det gäller att hänga med som du skriver. :-)
Jag ser mest fram emot "klassuppgraderingen" från min nuvarande klassiska Ioniq. Den lär bli effektiv, men att det blir en snålvarg har jag svårt att tro - en rimlig förbrukning förväntar jag mig dock.
Enligt Jonnys fru är han 1,88m så det är inte alltför trångt.
Jag har tillämpat principen köp-efter-första-större-uppgraderingen för att slippa problem. Men den principen kanske är utdaterad då om man kan diskutera köp av en modell som knappt finns på marknaden ännu. Eller så är folk modigare numera.
Jag brukar vänta ca tre år efter en ny bil lanseras innan jag köper.
Aldrig haft större problem men bilarna
Ja den metoden börjar nog bli ganska utdaterad.
Köp först och tjäna en slant på bilaffären är det som gäller nu, en positiv milkostnad är ganska trevligt.
Ioniq 6? Jag väntar på Ioniq 4...
15 juli presenteras Ioniq 6 N
Det kan bli ganska intressant
Skall jag gissa så lanseras även Ioniq 5 N samma dag.
https://youtu.be/ZnlsZesaFNo
Lite mer info om bilen
>60 mils räckvidd på 77kWh batteri är helt ok
https://alltomelbil.se/elbilen-hyundai-ioniq-6-ar-har-upp-till-610-km-i-rackvidd/
Fast stämmer det? Lite motsägelsefulla siffror....det skulle ge 1,28 typ i snittförbrukning. Och längre ner i artikeln kan man läsa att de har en bakhjulsdriven variant med mindre batteri och 18" som ska ligga så lågt som 1,4.
Så de 610 km med 77,4 batteriet är nog knappast enligt WLTP, utan troligtvis nån snällare asiatisk körcykel.
Självklart är det bara gissningar. Men att köra +60mil med den bilen är troligen helt problemfritt.
Många vittnar om att dom har +50 mil på sina Ioniq 5 med 73 kWh batteri.
Står även under 1,4 vilket 1,28 är 😜
Ja under rätt förutsättningar kan man köra sjukt snålt med elbil. Menade mest att jag tror inte den kommer få 610 WLTP blandat som spec.
Min Model S jag hade kunde teoretiskt komma över 80 mil med förbrukningen jag kom ner till vid ren landsvägskörning sommartid bitvis.
Så ska bli kul se hur Mercan går, inte sett så mycket info från ägare än på dem. Såg däremot nån som körde långkörning med sin EQS på 1,23 nu sommartid i lugnt tempo. Så känns ju lovande.
Hämtar den på onsdag nästa vecka och ger mig ut på långkörning norrut redan samma helg. Då får vi se vad motorvägskörning sommartid ger för räckvidd/förbrukning på den.
Du får väl ta det lite lugnt på motorvägarna om du vill nå långt...:) Runt 100 km/(t fungerar rätt bra det också och milen rullar undan rätt raskt - även under långkörningar. Verkar ju som att de flesta elbilar har en gräns runt 100 km/t - sen verkar förbrukningen ofta sticka iväg.
Nja, du har en viss poäng där Pi men min erfarenhet är att det beror mycket från bil till bil. Min Model Y har en lägre gräns för när den "sticker iväg" i förbrukning än vad min Model S hade. S:en gick att åka på i upp till 130 med helt ok förbrukning medans Y:n börjar "sticka iväg" när man kommer över 115 typ.
Då EQE väl ska ha bland de lägsta värdena i luftmotstånd så kommer den nog mer vara som Model S, hoppas det iaf. Men återstår att se helt enkelt, ska bli spännande att testa.
Sen vägrar jag ligga och såsa 100 på motorväg bara för att.....då laddar jag hellre några minuter extra. :)
Efter att ha testat lite 100-körning (GPS-fart) på motorväg vid långkörning så kan jag säga att de elbilar man blir omkörd av är ytterst få - så för många fungerar det tydligen...:) Däremot kan man nog efter min lilla test konstatera att Volvo V90 är väldigt överrepresenterad när det gäller att köra olagligt fort - vilket förvånade mig lite även om det är en vanligt förekommande bil. Och då talar jag inte om att hålla 120 på 120-väg.
Huruvida man håller hastighetsgränsen (GPS-fart) eller därunder beror för min del på tillgången på snabbladdare. Längs Europavägarna upp till Umeå är det inget stort problem längre (även utan Tesla Superchargers). Finns några "svaga" punkter mellan Gävle-Sundsvall, ex Tönnebro, där det kan köa på på högtrafikdagar.
Ju längre inåt landet man kör desto mer räckviddsmedveten blir man.
Här är den digitala världspremiären.
https://youtu.be/GVcXwIL9OFw
Och här är en sk. "konfigurator", hoppas att färgerna stämmer någorlunda.
https://ioniq6.hyundai.com/worldpremiere/eu/configurator/
Ca 130 med elbil med ”hyfsad” förbrukning är väldigt bra!
Vet du om Tesla 3 är ännu snålare i de farterna?
T3 är något mer strömlinjeformad och har mindre frontarea så borde gå snålare.
EQE trots sin nästan 10% lägre Cd har klart större area än S. Hur optimerad motor MB lyckats göra återstår att se.
Spännande!
En kortfattad jämförelse mellan femman och sexan.
https://www.youtube.com/watch?v=X9nYOU0mjfw
Tack!
Någon som sett en provkörning?
Ser ut som att vara 5cm kant då man fäller sätena. Mycket dåligt då jag ofta fäller sätena för att frakta längre saker.
Ikeapaket och bagage.
Har Tesla S och 3 kant?
Enayq blir det en liten kant, kanske 2 cm. Men man kan skjuta upp lastgolvet i bakkant så att det täcker kanten. Dock blir det en liten uppförsbacke.
Grosser
Tack för länken.
Ioniq 6 är riktigt snygg. Dock lite besviken på den lilla bagageöppningen. De skulle satt gångjärnen ovanför bakrutan istället.
Jo, hade ju också föredragit öppning med bakrutan, men då tappar man visst designen enligt Hyundai... Nja, jag tror att bagaget ska duga för min del...
Tappa designen? Det verkar vara en krystad förklaring, det är nog så att det här blir en avsevärt billigare lösning, ett halvkombiutförande blir avsevärt dyrare och kräver en komplex konstruktion för att klara funktion och hållfasthet.
Hyundai får väl vända sig till t ex Skoda för lite tips...:)
Det finns marknader där folk inte fraktar kylskåp och spisar dagligen och man därför inte efterfrågar lastbilar.
Javisst. Skoda fixar det där galant. :-)
Bagageutrymmet duger säkert, problemet är att med Hyundais lösning så blir det bökigare att lasta i. Oavsett om det är matkasse, resväska eller hockeytrunk.
Har man dom behoven köper man en Ioniq 5.
Finns som sagt inte något behov av att gigantiskt lastgap på en sedan.
+100
Fast jag ser heller ingen nackdel med en större lucka även på det som kallas sedan.
Svårt att få plats med det med en fast hatthylla som det skall vara i en tyst sedan. Du har väl sett hur mycket ljudisolering som är monterad under hatthyllan på Ioniq 6?
Med större lucka så blir det en kombicupé.
Bilen är hyffsat stor med plats för 4 vuxna. Då antar jag att 6:an har ett bagageutrymme som tillåter att alla får med någon slags packning. Hittar dock inga siffror om bagagevolym. Men är det hyffsat stort så skulle det helt klart vara fördel med öppningsvinkel ovanför bakrutan.
De må ha lagt krut på hatthyllan men bagaget är väl nakna plastsidor så jag gissar att det bli en skön resonanslåda.
Det är väl såpass stort att du troligen får åka in och hämta ut saker som hamnar längst in i det mörka skrymslet.
Men ser man ett sådant behov så väljer man så klart en bil som tillgodoser det behovet, varför inte en Octavia 🤣
Av elbilar som inte är av SUV stuk, eller hatchback, är det väl bara Tesla S som öppnar hela aktern.
Jag tror även det är en kostnadsfråga, man vill så klart hålla priset på en rimligare nivå. Hyundai har aldrig haft tanken på att profilera sig som Premium.
Skall oavsett bli intressant att se produktionsbilarna när dom börjar dyka upp. Är väl inte annat än ”utställningsobjekt” de som visats.
Nåja, de har löst det riktigt snyggt på Enyaq Coupe. Och ja, de har ju denna fiffiga lösning även på Octavia sedan. 😆
Visst, bagageluckans utformning är kanske inte helt avgörande. Det kommer helt klart bli en tripp till handlaren för att kika närmare på sexan.
Axa, nu är väl Enyaq coupé en av VAG:s trillingar och en i raden av SUV:ar med sluttande bakparti, som de utskällda BMW X6 och X4 men långt ifrån en sedan bil. Men den är onekligen riktigt lyckad. Förövrigt har jag haft flera SAAB 9000 CS så kan hålla med om det praktiska med en kombicupé när man har lastbehov men inte vill ha en kombibil.
Jo, Ioniq 6 är ju mer sedan än vad Enyaq Coupe är.
Kika på videon igen Axa, starta från här https://youtu.be/X9nYOU0mjfw?t=771.
Hela bagageutrymmet ser inklätt ut med "mjukt" material.
Octavia sedan? Finns det ens?
Jag försökte köpa en ny Mondeo sedan när de hade såna, kombi och halvmesyrer, men säljaren vägrade ta hem en. Antar att han ville bli av med det han redan hade hemma.
Mäkinen
Octavia sedan verkar finnas fortfarande. Samt Superb i sedan. Dock inte i Sverige om man tittar på svenska sidan.
Grosser
Måste ha missat den biten. Måste ha blandat ihop minnet av Ioniq 5.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.