Dörrsidorna har en av de djupast gående skulpterade "nischer" inbuktningar som setts på en vanlig personbil, normalt är detta en detalj på mer extrema sportbilar, bakhjulet är framhävt enligt hur det var på Monza Concept.
Det enda som faktiskt är lika är att sidorutan bak lutar men genom knycken på Insignia har de ändå inte samma utseende, rutorna i bakdörren, visserligen, men lilla rutan är bredare på Insignia så intrycket blir inte riktigt lika och det är också vanligt på många bilar, Opel har haft det utseendet sedan 1967 på kombibilar liksom plåtvecket på Avensis längs sidan och placeringen av dörrhandtagen, de detaljerna är inte helt olika Rekord Caravan 1967.
Jag tycker faktiskt Avensis är riktigt snygg från sidan så det är ju bra.
Ja, det är så att jag är konstnär och har tränat blicken att se detaljer sedan 30 år tillbaka och det gör att jag ser saker på ett annat sätt än de som inte ägnar sig åt sådant, så en olikhet i hur man se och upplever är naturlig.
När jag övade på att teckna porträtt upptäckte jag att jag efter en tid kunde se massor av saker där jag tidigare inte lagt märke till någonting alls.
Jag lägger märket till och noterar fler saker och upplever därför en större skillnad, än vad man annars brukar göra utan en sådan träning.
Lägg också märket till att bromsljuset sitter i ett integrerat "hus" placerat i själva glasrutan och inte innanför rutan, mycket elegant utseende, och ser sofistikerat ut vilket är viktigt.
Får man inte tycka att vanliga standardbilar inte är mycket att hetsa upp sig för. Och Vidstige - det gäller för mitt vidkommande även s k premiummärken likväl som annat. Sen kan man absolut gilla vissa bilar p g a egenskaper man uppskattar men att hetsa upp sig för en ny modell av en standardbil - nä, det är inte riktigt min melodi. Men alla ser vi ju bilar med lite olika ögon så andra tycker säkert annorlunda. Men för mig är det främst ett fortskaffningsmedel numera - om än vald efter egenskaper jag gärna vill ha.
I detta fall håller jag med de som ser likheter med Avensis i profilen när det gäller kombimodellen.
Det är i högsta grad vanligt att inte känna något speciellt för bilar, jag är mer intresserad av design än jag är av bilen som bil...
Skulle aldrig kunna stå ut med en bil med ett dålig utseende oavsett hur gudomliga egenskaper den hade, utseende kommer först och sedan resten.
Om jag inte upplevde det som ett stort nöje utan som ett praktiskt redskap så skulle jag verkligen inte slösa tid på biltidningar utan pyssla med något som då upplevdes mer relevant.
saabnisse wrote:N-iklas, "Gasdämparna ser rätt imponerande ut.".
Det är väl motordriven öppning och stängning av luckan?
De ser likadana ut som på Mondeon.
Skulle det förändra något?
Det har jag aldrig påstått, men du har en förmåga att ta fram varje Opeldetalj som något sensationellt trots att det har funnits motsvarande sedan år tillbaka på andra bilar.
Men ok. för Opel är det kanske sensationellt!
Uppdaterat: 2016-12-06 10:23
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
N-iklas wrote:saabnisse wrote:N-iklas, "Gasdämparna ser rätt imponerande ut.".
Det är väl motordriven öppning och stängning av luckan?
De ser likadana ut som på Mondeon.
Skulle det förändra något?
Det har jag aldrig påstått, men du har en förmåga att ta fram varje Opeldetalj som något sensationellt trots att det har funnits motsvarande sedan år tillbaka på andra bilar.
Men ok. för Opel är det kanske sensationellt!
DET FANNS FAKTISKT PÅ VECTRA 2003 - VAD SÄGER DU OM DET...
Hur, vad då, så fanns inte el-öppningsbar lucka före 2003?
Nog hade väl Mercedes det i varje fall?
Sedan är det ju så att det är tradition i Sverige att aldrig välja till "värsta" lyxutrustningen på en Opel så därför har ju vissa en mer negativ syn på Opels förmåga att leverera än vad det finns fog för.
Det man inte ser finns inte tror man.
Men det är ursäktligt eftersom ingen kan begära att man ska kunna så mycket om något man är ointresserad av.
På den här filmen kan man se öppning och stängning av luckan, in och utfällning av backspeglarna och öppning och stängning av fönstren, allt med fjärrkontrollen.
Vissa nya bilar klarar inte att erbjuda detta ens i dag, även om nu vissa tror annorlunda.
Det ser faktiskt ut som Mercedes inte hade el-öppning och stängning före 2003, en elmotor som drog luckan i lås, ja men inte mer.
Nya E-klass visades januari 2002 och Vectra i Genev i mars, så det är nästan jämt datum för införandet av elmanövrerad baklucka och det är väl hyggligt gjort för en bil ingen tror på.
Kan lägga till att de nya kromlisterna i grillen på alla nya modeller som här är framhävda mer än övriga är "vingar" från designtemat på Kapitän 1956.
Denna form fanns i ratten, på instrumentpanelen och handtaget och skyltbelysningen på bakluckan, det är ursprungligen stiliserade tyska "örnvingar".
Detta är från jubileumsbilen 2 miljoner tillverkade som är helt utförd i 24 karats guld.
Uppdaterat: 2016-12-06 15:24
Gäst (ej verifierad)
Tycker det är fascinerande att man kan ha en så förbehållslös fascination och kunskap till ett bilmärke och grotta ner sig på minsta detaljnivå och bara se det positiva, lite avundsjuk på det faktiskt :-)
Samtidigt måste man kunna ta att inte alla delar den fascinationen och inte ta det personligt.
Men visst verkar Opel vara på rätt väg designmässigt, men en snygg förpackning och ett aptitligt inre är ingen garanti för en säljframgång, i alla fall inte i Sverige.
Om så var fallet skulle Mazda 6 ligga i topp på försäljningslistorna...
Stå på dig N-iklas! Har varit ute för det samma många ggr.
Kul att läsa när någon är påläst på ett visst område, i detta fallet Opel. Jag gillar Opel betydligt bättre än VW. Dessa bilar är ju snygga. Look at Opel Now!
Kan mycket väl bli en Opel som nästa bil, Insignia!
Håller med dig och samma med mig att Opel är bättre än VW :-)
Uppdaterat: 2016-12-06 17:46
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html
Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
Apropå automatisk bakluckeöppning, så har jag tryckt på knappen på en tidig BMW 7-serie (E65) från 2001 eller 2002. Då funkade det väl, men kanske inte idag;-)
https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_7_Series_(E65)
Uppdaterat: 2016-12-06 20:04
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Observera att jag faktiskt inte skrivit ett negativt ord om den här Insignian, utom möjligen de skrynkliga bakljusen som nog blir svåra att hålla rena, men jag reagerade på att N-iklas talade om de feta gasfjädrarna till bakluckan som ju är lika på alla bilar med elstängning.
Det är ju utmärkt att vi får en ingående och omfattande beskrivning av utseendet på bilen, men nu är det ju så att jag faktiskt med hjälp av N-iklas utmärkta bilder kan bilda mig en egen uppfattning.
Det jag skulle vilja ha reda på lite mer är det rent tekniska och hur bilen upplevs, men det får väl vänta tills det går att provköra.
Jag hade väldigt höga förväntningar på Astra när den kom och blev inte förvånad att den blev årets bil.
Men för mig var det en besvikelse, den passade inte alls. Det återstår att se hur nya Insignia är, den förra gillade jag köregenskaperna på och jag satt bra, men den var på tok för liten.
Invändigt!
Uppdaterat: 2016-12-06 20:44
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Det skulle inte förvåna om den hade det, BMW har ju plockat in en hel del sådant under åren, årtalet är ju nära 2001-2002.
Mercedes 600 från 60-talet hade hydraulisk öppning och stängning liksom fönsterhissarna vill jag minnas.
Enbart öppning hade Opel från 1978 med elektromagnetiskt lås och torsionsstavsbelastad lucka som öppnade sig själv men endast på sedanmodellerna.
Ah, se där en Opel var inte först, vilket förespeglades. Nu har jag inget emot Opel, men den bagagerumsmatta vår Corsa från 2002 hade var rent urdjävlig att dammsuga. Gräs och annat från fruns golfvagn var ett rent elände att få bort. En modern Astra har tydligen samma symtom. En del lär sig inte;-)
F.ö. var Corsan totalt felfri under den tiden vi hade den.
Uppdaterat: 2016-12-06 21:14
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Kommentarer
Kromlisten går in i bakljuset exakt som i Monza Concept
Kombin är väldigt likan Avensis från sidan.
Dörrsidorna har en av de djupast gående skulpterade "nischer" inbuktningar som setts på en vanlig personbil, normalt är detta en detalj på mer extrema sportbilar, bakhjulet är framhävt enligt hur det var på Monza Concept.
Bakljusen är skulpterade i djup 3-D men inte optiskt utan rent fysiskt.
De bakljusen blir inte så kul att hålla rena i vår skitiga miljö.
Men jag kan hålla med om att den är ganska snygg, men kanske något överdesignad.
Jäkligt snygg! Kombin framför allt! Me like, trots att jag inte är en Opel-fantast!!
Hm eller kanske inte...
Det enda som faktiskt är lika är att sidorutan bak lutar men genom knycken på Insignia har de ändå inte samma utseende, rutorna i bakdörren, visserligen, men lilla rutan är bredare på Insignia så intrycket blir inte riktigt lika och det är också vanligt på många bilar, Opel har haft det utseendet sedan 1967 på kombibilar liksom plåtvecket på Avensis längs sidan och placeringen av dörrhandtagen, de detaljerna är inte helt olika Rekord Caravan 1967.
Jag tänkte även på kjolarna och inbuktningen.
Lika och lika men drag av varandra har de allt.
Jag tycker faktiskt Avensis är riktigt snygg från sidan så det är ju bra.
Förstår inte riktigt upphetsningen hos vissa runt en ny standardbil...
Pi, måste det vara premiummärke för det?
Ja, det är så att jag är konstnär och har tränat blicken att se detaljer sedan 30 år tillbaka och det gör att jag ser saker på ett annat sätt än de som inte ägnar sig åt sådant, så en olikhet i hur man se och upplever är naturlig.
När jag övade på att teckna porträtt upptäckte jag att jag efter en tid kunde se massor av saker där jag tidigare inte lagt märke till någonting alls.
Jag lägger märket till och noterar fler saker och upplever därför en större skillnad, än vad man annars brukar göra utan en sådan träning.
En ny Golf och Passat brukar ju ställa till en oherras karusell, och de flesta skulle nog säga att det är standardbilar och tråkiga att se på därtill.
Vissa anser ju att en bil är tråkig och ointressant bara genom att vara en Opel.
Där lät du mycket ogin Pi.
Är helt nöjd, finns inte en detalj jag hittat än som är fel.
kromlisten över fönstren är smal från A-stolpen men blir bredare bak vid bakdörren, en detalj från Senator 1978, en finess jag älskar.
Så små saker är avgörande.
Lägg också märket till att bromsljuset sitter i ett integrerat "hus" placerat i själva glasrutan och inte innanför rutan, mycket elegant utseende, och ser sofistikerat ut vilket är viktigt.
Får man inte tycka att vanliga standardbilar inte är mycket att hetsa upp sig för. Och Vidstige - det gäller för mitt vidkommande även s k premiummärken likväl som annat. Sen kan man absolut gilla vissa bilar p g a egenskaper man uppskattar men att hetsa upp sig för en ny modell av en standardbil - nä, det är inte riktigt min melodi. Men alla ser vi ju bilar med lite olika ögon så andra tycker säkert annorlunda. Men för mig är det främst ett fortskaffningsmedel numera - om än vald efter egenskaper jag gärna vill ha.
I detta fall håller jag med de som ser likheter med Avensis i profilen när det gäller kombimodellen.
Det kanske blir ersättaren till min nuvarande sportstourer. Kombin var riktig läcker i den färgen.
Den ser ut och lasta en del också.
Tyvärr är det som vanligt en massa belackare här på forumet som hela tiden måste klämma ut sig negativt om Opel. Så tråkigt.
Det är i högsta grad vanligt att inte känna något speciellt för bilar, jag är mer intresserad av design än jag är av bilen som bil...
Skulle aldrig kunna stå ut med en bil med ett dålig utseende oavsett hur gudomliga egenskaper den hade, utseende kommer först och sedan resten.
Om jag inte upplevde det som ett stort nöje utan som ett praktiskt redskap så skulle jag verkligen inte slösa tid på biltidningar utan pyssla med något som då upplevdes mer relevant.
Luckan ser ut att öppna högt och öppningen tycks vara rätt funktionell.
Gasdämparna ser rätt imponerande ut.
hoppas att backkamera är standard numera för det är något jag saknar på min.
Tyvärr syns kameran dåligt på dessa bilder men de finns där.
På S.T. sitter den högre upp till vänster om handtaget så den ger förmodligen bättre överblick.
Jo jag ser kameran. Man kunde få kamera till nuvarande insignia också ,första åren i ett paket som opel ville
ha 11.900 :- för och från 2016 års model kan man köpa bara kameran för 4900:- .
Vad jag hoppas är att den ingår i standardutrustningen här i Sverige
N-iklas, "Gasdämparna ser rätt imponerande ut.".
Det är väl motordriven öppning och stängning av luckan?
De ser likadana ut som på Mondeon.
Skulle det förändra något?
Kromlister går bort för min del. Det funkade på Olds 1958, men sen känns det bara billigt. Det kanske kommer en OPC-variant utan sånt med lite tur.
Riktigt jävla snygg faktiskt! Detta har Opel gjort bra!
Snygg.
Och det behövs kanske en snygg opel igen, för där har märket brustit ända sedan början av 80-talet.
Den senaste snygga opeln var nog sista manta, som försvann -86.
Tidigare har man ju faktiskt tagit fram en rad både snygga och roliga bruksmodeller, under hela 60 och 70-talen.
Återstår att se hur det blir inuti, min senaste opel var en av de bättre exteriört på 90-talet, omega kombi.
Det var inredningen och förarmiljön som sänkte den, kändes billig och trist, om än väldigt praktisk och funktionell.....
Det har jag aldrig påstått, men du har en förmåga att ta fram varje Opeldetalj som något sensationellt trots att det har funnits motsvarande sedan år tillbaka på andra bilar.
Men ok. för Opel är det kanske sensationellt!
DET FANNS FAKTISKT PÅ VECTRA 2003 - VAD SÄGER DU OM DET...
Inte på någon Vectra jag varit i kontakt med vad jag kan minnas.
Menar du att det skulle vara något som Opel uppfunnit?
Givetvis, saabnisse...:)
Hur, vad då, så fanns inte el-öppningsbar lucka före 2003?
Nog hade väl Mercedes det i varje fall?
Sedan är det ju så att det är tradition i Sverige att aldrig välja till "värsta" lyxutrustningen på en Opel så därför har ju vissa en mer negativ syn på Opels förmåga att leverera än vad det finns fog för.
Det man inte ser finns inte tror man.
Men det är ursäktligt eftersom ingen kan begära att man ska kunna så mycket om något man är ointresserad av.
På den här filmen kan man se öppning och stängning av luckan, in och utfällning av backspeglarna och öppning och stängning av fönstren, allt med fjärrkontrollen.
Vissa nya bilar klarar inte att erbjuda detta ens i dag, även om nu vissa tror annorlunda.
https://www.youtube.com/watch?v=6dEayKSF70o
Du får inte skriva så positivt om Opel N-iklas. Det stör vissa!
mm det kan ju vara surt för någon att att svälja att en gammal Vectra levererar vad hans nya Golf eller Skoda inte klarar.
Det ser faktiskt ut som Mercedes inte hade el-öppning och stängning före 2003, en elmotor som drog luckan i lås, ja men inte mer.
Nya E-klass visades januari 2002 och Vectra i Genev i mars, så det är nästan jämt datum för införandet av elmanövrerad baklucka och det är väl hyggligt gjort för en bil ingen tror på.
Kan lägga till att de nya kromlisterna i grillen på alla nya modeller som här är framhävda mer än övriga är "vingar" från designtemat på Kapitän 1956.
Denna form fanns i ratten, på instrumentpanelen och handtaget och skyltbelysningen på bakluckan, det är ursprungligen stiliserade tyska "örnvingar".
Detta är från jubileumsbilen 2 miljoner tillverkade som är helt utförd i 24 karats guld.
Tycker det är fascinerande att man kan ha en så förbehållslös fascination och kunskap till ett bilmärke och grotta ner sig på minsta detaljnivå och bara se det positiva, lite avundsjuk på det faktiskt :-)
Samtidigt måste man kunna ta att inte alla delar den fascinationen och inte ta det personligt.
Men visst verkar Opel vara på rätt väg designmässigt, men en snygg förpackning och ett aptitligt inre är ingen garanti för en säljframgång, i alla fall inte i Sverige.
Om så var fallet skulle Mazda 6 ligga i topp på försäljningslistorna...
Håller med dig och samma med mig att Opel är bättre än VW :-)
Härligt att bilmärken väcker så mycket känslor. Fan vad tråkigt om alla åkte runt i Volvo, VW eller Toyotabilar.
Några frågor på det?
Visst är det så, man blir glad när man ser märken som t.ex. Cadillac, Alfa, Lada eller Lancia som det inte direkt kryllar av i trafiken.
Eller udda modeller av vanliga märken som Hyundai Veloster eller Mazda CX-9.
Kul att vissa vågar...
Apropå udda modeller av vanliga märken, såg en Cascada härom dagen, riktigt snygg...
Apropå automatisk bakluckeöppning, så har jag tryckt på knappen på en tidig BMW 7-serie (E65) från 2001 eller 2002. Då funkade det väl, men kanske inte idag;-)
https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_7_Series_(E65)
Observera att jag faktiskt inte skrivit ett negativt ord om den här Insignian, utom möjligen de skrynkliga bakljusen som nog blir svåra att hålla rena, men jag reagerade på att N-iklas talade om de feta gasfjädrarna till bakluckan som ju är lika på alla bilar med elstängning.
Det är ju utmärkt att vi får en ingående och omfattande beskrivning av utseendet på bilen, men nu är det ju så att jag faktiskt med hjälp av N-iklas utmärkta bilder kan bilda mig en egen uppfattning.
Det jag skulle vilja ha reda på lite mer är det rent tekniska och hur bilen upplevs, men det får väl vänta tills det går att provköra.
Jag hade väldigt höga förväntningar på Astra när den kom och blev inte förvånad att den blev årets bil.
Men för mig var det en besvikelse, den passade inte alls. Det återstår att se hur nya Insignia är, den förra gillade jag köregenskaperna på och jag satt bra, men den var på tok för liten.
Invändigt!
Det skulle inte förvåna om den hade det, BMW har ju plockat in en hel del sådant under åren, årtalet är ju nära 2001-2002.
Mercedes 600 från 60-talet hade hydraulisk öppning och stängning liksom fönsterhissarna vill jag minnas.
Enbart öppning hade Opel från 1978 med elektromagnetiskt lås och torsionsstavsbelastad lucka som öppnade sig själv men endast på sedanmodellerna.
Ah, se där en Opel var inte först, vilket förespeglades. Nu har jag inget emot Opel, men den bagagerumsmatta vår Corsa från 2002 hade var rent urdjävlig att dammsuga. Gräs och annat från fruns golfvagn var ett rent elände att få bort. En modern Astra har tydligen samma symtom. En del lär sig inte;-)
F.ö. var Corsan totalt felfri under den tiden vi hade den.
"F.ö. var Corsan totalt felfri under den tiden vi hade den."
Oj! Det lät nästan som du hade ägt en Toyota.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.