Efter vi såg en annonsen på leasa en gte för 2995:- så började man fundera fast leasing aldrig varit aktuellt tidigare.
Funderingar på hur vi kör den dagliga körningen och att det kanske skulle vara kul att prova på en phev i två år innan det blir ett slutgiltigt val då vi förmodligen bara kommer att behöva en bil i familjen.
Fruns dagliga körning skulle kunna inrymmas i 3 mil per dag vilket denna gte borde fixa även på vintern.
Funderingar ger tyvärr det ena och andra och många provkörningar av olika phev bilar då det verkar vara prispress av alla fabrikat.
Konstaterar att Kia/Hunday phev inte har förvärmning genom ladd sladden och att deras bensinmotorer startar direkt man vrider på nyckeln när man vill ha värme och imfritt på framrutan.
Motorn går på förhöjd tomgång första 10 minuterna för att alstra cupevärme.
Känns väl inte som 2020 och vi vägrar att sätta oss i kall bil.
Provat Mb250e phev som tyvärr skenar iväg på kostnaden annars kanske den vettigaste bilen just nu och riktigt trevlig.
Provat några fler också.
Men valet blev Golf gte av utgående modell 2020 med delvis föråldrat system kanske och låg batterikapacitet i dagens mått mätt.
En bil med sportkaraktär och sportstolar!!
Verkar väl egentligen otroligt men gamla gumman med 50++ sitter bra fast hon kört T-cross i några år och har inga problem att varken kliva in eller ur bilen.
Men ett argument och ett avgörande var ändå att vi kan oftast klara oss med räckvidden och att man kan förvärma och förkyla bilen med 16A el när den laddas.
Och att det sitter bränslevärmare i bilen och allt kan styras med telefon app.
Att det inte är värmepump är ju en klar brist men den har 5kw elvärme så bensinmotorn behöver aldrig startas innan batteriet är slut även på vintern.
Och att all service ingår i leasingkostnaden och att vi även uppgraderade till 1500 mil då det är en rolig bil med lite sportig karaktär och över 200hk i sammanlagd effekt.
Riktigt rolig jämfört med många och kommer att bli välanvänd.
Nåväl efter en månads funderande så satte vi ut T-crossen på blocket och den såldes direkt och vi var hyggligt nöjd med vad vi fick.
Några dagar efter så satte vi oss på tåget och åkte och hämtade leasing bilen.
19 mils hemresa med hybridläge inställt och färddatorns visning på 0,31 vid hemkomst vill jag minnas.
Nåväl igen, nu har vi haft Golfen i exakt en månad och octavian har haft rekordlåga mil sedan dess.
Jag tankade i går och konstaterar 0,191 på 138 mil varav ca 40-50 mil totalt på vald hybrid drift som vi redan före visste att elen kommer ta slut.
Och detta inkluderar även ett tiotal körningar av bränslevärmaren i ca 10 minuter per gång på platser utan el.
Och laddning har gumman på jobbet och flertalet affärer har gratis laddning och parkeringsbolag har gratis laddning på vissa tider och parkering utöver detta så ingår laddning i vanliga parkeringsavgiften och eventuellt en 6A stolpe hemavid.
En spännande vinter följer och spännande att se hur den klarar kylan och kanske hur mycket ren el körning det kommer att bli :)
Och jag misstänker varma Octavian kommer att få mindre års mil framöver då den varit förstavalet då T-crossen saknade bränslevärmare.
Kommentarer
Grattis till första steget mot en "riktig" elbil. Tror säkert att ni blir nöjda med denna Golf.
Nu jävlar mso får du känna på acceleration! 3-pipen känns väl redan klen? ;) Men grattis till billiga mil och ny bil!
Ja privatleasing ligger nog i tiden nu när hela bilparken ska ställas om. Fler än en gång har bilsäljare jag mött sett lite undrande ut när jag börjat prata om att faktiskt köpa en bil av dem. Tydligen väldigt vanligt att folk leasar och därmed råder det ju också en sund konkurrens med bra priser och villkor.
Grattis till bilen mso!
Kul! Spännande mjukstart på elektrifieringen.
Smart med 2 års privatleasing när ni skall "prova" att köra elbil(laddhybrid).
Grattis MSO, det var helt klart ett förnuftigt val, som du skriver så blir den modern A-klass betydligt mycket dyrare. Skulle tippa på det dubbla om du skall ha samma förutsättningar och utrustning som Golfen.
Ja det var lite så man kände med två år.
Hos vissa går det enbart att leasa på tre år vilket känns länge nu när allt händer och alla börjar kunna leverera elbilar.
Och min känsla är att ska man köpa el bil får det gärna vara någon bil som funnits på marknaden nåt år eller två för att slippa barnsjukdomarna. :)
Så om två år kan man börja fundera igen.
Grattis till nya bilen mso 1000. Skall bli kul att läsa om dina erfarenheter av Golf GTE 2020.
Kul!
Med rätt körmösnter som ni verkar ha så kommer den gå mycket på el, vilket är både bra och behagligt
Grattis, det låter som en tryggt bilval.
Om två år kan du fimpa besöken på macken. :-)
Bra val, har själv funderat i de banorna.
Grattis Mso! Blir intressant att läsa hur du känner med kärning på eldrift, om det lockar tillräckligt för byte till ren eldrift sen nästa gång. Jag känner flera som kör laddhybrid och ser det som en tävling att kära så mycket som möjligt på el och nästan ser det som ett misslyckande när bensinmotorn rister igång.
Lycka till!
Bamsegrattis till nya fina Golfen som jag är helt säker på att ni kommer att bli nöjd med!
Grattis!
Bra deal. Jag blev själv nästan lite sugen på en sån för det priset. Men kan inte ladda hemma och kör mycket mer än 1500mil/år..
Ja grattis, blir spännande att läsa om.
En fundering. Är det bara elvärme medans man kör på el, eller värmer elen kylvätskan ??
Jag är nybörjare med bilen än men luskat ut en del.
Det är en hel del extra slangar och reglerventiler på torpedväggen jämfört med en vanlig 1,0 tsi med bränslevärmare.
Elvärmen är nog typ doppvärmare och inget går mot motorn utan det verkar vara 5kw direkt in i värmepaketet.
Nu när bilen är förvärmd med sladd så ligger förbrukningen för värme på ca 2-3,2kw och utetemperaturen kring 0- -3.
Bränslevärmaren prioriterar värme i cupe till skillnad från octavian vilket är rätt i en elbil.
Har hittills kört värmaren i 5-10 minuter per uppstart utan sladd och lill golfen är varm och isfri vid dessa utetemperaturer.
Och en annan sak är att bränslevärmaren inte kan köras när bilen går på el.
Märker också av markant kortad körsträcka på el när man inte förvärmt bilen med sladd eller bränslevärmaren.
5kw elvärme som ska värma upp en kall cupe suger körsträcka!
Kan också säga att det hade inte blivit affär på golfen utan bränslevärmare.
Och det blir spännande att se om det är en Norrlands bil som klarar kylan.
Återkommer om detta när första köldknäppen sätter in. ;)
Men du har väl lagt in bilen i sprit mso? Hittar den inte.
...
Jo här var den: https://www.spritmonitor.de/en/detail/1193973.html
Bara att gratulera till ett förnuftigt val!
Ja utifrån pris-prestanda så är det ett trevligt bilval.
Betydligt trevligare än T-Cross. Ombonad interiör, men hur skall det gå med sportsäten.
MSO de har du ju dömt ut tidigare.
Själv tycker jag att sportsätena i Golfen är riktigt bekväma.
Nej detta blir nog bra och troligen kommer Octavian bli stående och bara kosta pengar :)
Vi är nog normal långa både jag och frun och har sällan problem med stolar och körställning men håller med om att sportstolarna i golfen gte är riktigt sköna.
Och visst Guran har jag dömt ut sportsäten tidigare men främst i suv bilar då man ska kravla sig över valken på sätet när man bara är dryga 173 cm lång.
Ja vi får väl se hur mycket octavian får stå och kosta pengar;).
Kanske man sparar in eller skjuter på en service på den i bästa fall. :)
På tal om service och ekonomi som var viktiga så ingår den ju helt i golfens serviceavtal under två år och 3000 mil.
Jämfört med Kia Niro och xceed phev som jag provade så är service kostnaden där på två år 5600:- och att man måste ha två sladdar för att ladda och få varm bil.
Så jag tror att vi har valt ett bra val.
Fast 2 år och 3000 mil är ju normalt 1:a servicen på folkvagnar så ni lär väl inte behöva in på service speciellt många gånger...:)
Pi det är Oljebyte varje1500 mil/1 år på alla GTE och förmodligen med tanke på att driftstemp ofta understigs och vanlig inspektion 3000 mil.
Och oljebyte Max 1500 mil/år gäller nog alla laddhybrider.
Men ska man börja betala 2500-3000:- för ”oljebyten” en gång om året.
Ja då är det bra med fritt serviceavtal.
OK - då är det inte samma som övriga VW med "vanlig" bensinmotor.
Det låter som rena pengamaskinen den där bilen :)
Men apropå ekonomi, 2995 är väl för 1000mil/år ?
Skall jag gissa 3500kr/månad för 1500mil/år
28kr/mil i ”värdeminskning” och inklusive service, är väl inte så speciell billigt.
Det är ungefär vad min GLC kostat hittills.
[quote=Guran]Men apropå ekonomi, 2995 är väl för 1000mil/år ?
Skall jag gissa 3500kr/månad för 1500mil/år
28kr/mil i ”värdeminskning” och inklusive service, är väl inte så speciell billigt.
Det är ungefär vad min GLC kostat hittills.[/]
.
Guran leasing är leasing, 3089:- betalar vi och 1000 mil kan man få för 2895:- ink service.
Om du betalat 28:- för milkostnad på GLC är för mig ointressant då det är en bil jag aldrig kommer att köpa.
Men jämförelsevis så kostade min då nya 18 octavia ca 24:- milen inklusive pricis allt när jag bytte in den efter 7000 mil.
Tja helt okey på den bilen.
Så klart att man kan jämföra.
Jag vill absolut inte ha en Octavia men ändå så kan man sätta det i ett perspektiv.
För det låter ALLTID som om det skulle vara extraordinärt billigt.
En näsvis fråga, vad blev kostnaden för T-Cross experimentet ?
Sen om man köper eller leasar eller på annat vis har tillgång till bil så är väl ändå det som är intressant vad det kostar att ha bilskrället.
Det vore intressant om Mso gör en regelbundna uppdateringar om nya fina VW laddhybrid Golfen och tar med bränsleförbrukning, ev felaktigheter på bilen etc.
Jo swensson det kommer nog.
Just nu kan jag säga att den är ganska snålt utrustad men har egentligen det viktigaste som är ett krav.
LED strålkastarna är nästan i min Octavias LED och känns som dubbelt så bra som T-crossens LED.
CarPlay och strålkastar spolning.
Bränslevärmare och även förvärmning via 3600w kabeln.
Adaptiv farthållare.
Det som saknas.
Saknar line accist vilket saknas helt men och andra sidan tycker jag inte den lineaccist i t-crossen var riktigt bra med vingel och varningar så är den så dålig kan man vara utan.
Octavians är markant stabilare utan varningar.
Digital hastighetsmätare har den, flachigt men nåt jag kunde vara utan då vag analoga funkar bra.
Ingen rattvärme!! på en ny 2020!!
Växlings paddlarna kunde vi vara utan.
Räckvidden så här långt på el har legat mellan 42km och 30 km.
Det är väl det jag förväntat mig och kalkylerat med men frågan är väl vad det blir i värsta kylan.
Hittills har det varit minus 7 en morgon som lägst och skönt att kliva in i varm bil :)
Förvärmning är nog viktig om man skall få ut sista kilometrarna.
En kallstart utan förvärmning då står momentana kw mätningen på 5kw för enbart värme.
Vid förvärmd bil med el allt bränslevärmare då startar momentana på typ ca 1,3-2 kw för värme i kupén.
Kan väl också säga att numera på denna bil går inte fläkten i autoläget utan regleras efter behovet.
Vi har också kommit på en massa laddstolpar i komunen som är fri laddning eller laddning ingår i parkerings avgiften.
Vi tränar 3 ggr i veckan och då blir det full eltankning för 15:- parkeringsavgift.
typ vad jag kan säga.
Och har lärt mig att om jag vet att elen inte kommer att räcka hela sträckan då startar jag i hybridläge och då går motorn igång i uppförslut och i hastigheter över typ 70-90 beroende på terrängen.
Nu i korona tider blir det nog inga Stockholmsresor på 65 mil vilket hade varit roligt att jämföra mot 1,0tsi.
Just nu står i alla fall långtidsförbrukningen över 150 mil på 0,18l/milen varav ca 40 mil på hybridläge.
Och bilen ligger ju på spritmonitor men det kommer ju att bli långt mellan tankningarna och rapporteringen dit :)
Men spännande och lite kul att jaga el, hihi.
Ta med bössan nästa gång du åker till Stockholm MSO, det har skjutits 2 ggr på gatan i Farsta senaste tiden.
Går det att ladda på en motorvärmarstolpe, eller går 6A proppen då ??
Det var lite kul att du skrev så, det har jag hört från flera som skaffat laddbar bil och först vart så oroligt för att det finns ju så lite laddmöjligheter....och sen när de väl tagit steget så finner de massor. :)
Jag hade ju turen finna 8 dubbla kommunala gratisstolpar 300 meter från min lägenhet så jag stannar där ofta när jag kommer hem och parkerar bilen, låter den ladda och hämtar den på kvällspromenaden sen.
Ja Rickard man blir ledsen över hur det blivit där nere hos er :(.
Bössa äger jag ingen utan bara fiskestång av olika längder ;).
Har tänkt många år att jag skulle ta en dag i kajak runt Stockholms Strömmar och ta med lilla fiskestången ;)
Kanske blir av i sommar om man kan koppla bort barnbarnen en förmiddag:)
Jo laddningen tycker jag är bra utförd på gte då jag väljer effekt som den får ta ut Max.
5,10,13 och Max vill jag minnas att alternativen är.
Så det funkar på en motorvärmare stolpe men det tar typ 8 timmar vid tomt batteri.
På Max effekt ligger det kring 2,4 timmar så vi pratar ingen snabbladdning.
Två sladdar följer med.
5A är ju också bra i ett gammalt 230v uttag på husväggen om det inte finns bättre alternativ. .
Ja Henrik det är lite så här också med gratis stolpar.
Men det är väl bara en tidsfråga innan det kostar på dom också.
Men man får väl njuta så länge det funkar. :)
Mso: Behöver du välja det själv? Ställer den inte själv in sig efter ladduttaget? Iaf neråt? Min ställer ner sig om jag pluggar in i ett uttag som ger mindre än jag hade bilen inställd på att dra. Visar det sig att uttaget ger mer än jag hade inställt på sist så visar den vad jag kan gå upp till.
Ja, antalet gratisstolpar minskar efter hand. Denna jag skrev om är egentligen sådan där laddningen ingår i parkeringsavgiften, men då det är gratis att parkera efter 18 så blir det gratis för mig då jag sällan kommer hem långt innan 18 om jag vart iväg så att lite mera laddning behövs. Det bästa är att de ger ovanligt bra effekt för gratisladdning, 3x24A så det plockar ju på lite med.
Bra tanke, det finns mycket att paddla runt på i den här stan. Skulle jag visa stan för någon som aldrig varit här, skulle jag göra de med båten. Finns mycket skit i den här stan, men från vattnet är det nog bara Venedig som kan slå den.
Än trevligare vore väl att ordna ett träff 65 mil norr om fjollträsk tex i ”Mso 100 länet” var det nu ligger. Där är det säkert mycket vacker natur, krokigt sköna landsortsvägar och lättsamma människor?
Henrik. Jag måste ställa om laddeffekten manuellt.
En gammal utgående konstruktion från 2015 ;).
Vad det gäller gratis laddning på kommunal parkering så är det samma här med tiderna.
Och det kan ju utnyttjas såklart.
En liten fundering....Hur kan bilen avgöra hur Schuko-uttaget är avsäkrat och vilken ev annan belastning man har på samma säkring som man kan behöva anpassa den maximala laddeffekten efter ?
Mso: Jag tror inte du ska skylla på konstruktionsdatumet, Model S är en betydligt äldre konstruktion. Nog mer att det är en enklare variant bara.
Pi: Inte en aning hur den kan avgöra hur uttaget är avsäkrat, Hokus pokus kanske......men den gör det iaf.
Låter nog lite hokus-pokus. Har lite svårt att förstå hur en förbrukare kan avgöra hur uttaget är avsäkrat och hur den övriga belastningen på den säkringen är. Märkligt...
Nja kanske inte det med datum men teknik kostar och Tesla är väl först med ny teknik och det syns väl också på prislappen.
Pi. Kan det vara så att teslan mäter och läser och reglerar efter spänningsfallet in i bilen.
Ja annars har jag ingen aning.
På gte så måste man iaf manuellt trycka in 5/10A om man kör chucko 230v på ett lågt säkrad stolpe eller gammalt hus :).
Men kanske skall förtydliga att jag laddar Max effekt även på chucko på publik laddning om det inte finns typ 2 på aktuell stolpe.
Är det så märkligt Pi. Den kan väl som MSO skrev. Först mäta spänning innan laddningen slås på och sedan reglera laddströmmen utifrån uppmätt spänningsfall.
Det borde väl inte vara några problem att kalibrera så att den tolererar ett visst antals Volt i spänningsfall, överstiga det värdet så sänks laddströmmen i bilen tills spänningsfallet är innanför acceptansen.
Jo, jag vill nog säga att det troligen inte är riktigt så enkelt. Normalt så är spänning och frekvens rätt stabila och det är ju väldigt svårt för förbrukaren (bilen i detta fall) att bedöma t ex redan pågående effektuttag på den säkringsgruppen. Och inte minst hur gruppen är säkrad. Personligen skulle jag helt klart föredra att jag själv väljer max strömuttag när vi talar om AC-laddning via Schuko-uttag. Det är ju en helt annan sak om man har en intelligent laddbox med lastbalansering.
Jag skulle gärna vilja veta hur bilen skulle kunna avgöra vilken säkring som finns för att skydda anläggningen. Spänningen påverkas inte av säkringen. Åtminstone inte förrän man fått den att lösa ut.
Det är helt omöjligt!
Samma här, Mäkinen.
Däremot kan ju en kontakt av Typ 2 kommunicera med t ex en laddbox uppsatt hemma men nu talade vi om Schuko-kontakt. Och där finns ingen möjlighet till återkoppling.
Spänningsfallet i en motorvärmarstolpe borde vara minimalt, kontakt och säkring sitter ju ihop.
Skickar man på en ström för att prova spänningsfallet, borde säkringen lösa omgående.
Som jag skrev innan, det kanske är hokus pokus och nån magi med enhörningar som springer genom kabeln och kollar läget, men oavsett så får jag upp på skärmen vad uttaget ger om det är lägre än bilen var senast inställd på och då anpassar den ju sig och inte blåser nån säkring, och är det högre än vad bilen senast var inställd på så får jag upp det och kan välja att öka mitt uttag in i bilen. Detta vid passiv laddning ur uttag, dvs när bilens ombordladdare arbetar.
Henrik - men du kanske kör via en laddbox och använder Typ 2-kontakt - där finns en möjlighet till återkoppling men inte när man laddar via ett vanligt Schuko-uttag i t ex en motorvärmar-stolpe.
I båda dessa fall är det s k AC-laddning - du har alltså växelström in till bilen som sen använder sin inbyggda DC-laddare.
Pi: Nej, det fungerar så även vid vanligt uttag. Ska ta bild nästa gång då ni som inte kör elbil tydligen vet mer vad min bil visar för information än vad jag själv gör....:)
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.