Enligt SVD är Sveriges mest sålda bil inte en Volvo. Istället är Volkswagen Golf den bilmodell som kniper förstaplatsen.
Inget ont i Volvo utan vad jag far efter är att trots all den badwill som kastats på VW vilket torde ha knäckt ryggraden på de flesta företag så har folk ett fortsatt förtroende för märket.
Vad som tycks (von oben) och vad som upplevs på marknivå kan vara två skilda världar, vet ingen som är missnöjd med sin VW däremot de som ingen har de vet helt säkert om problemmotorer, bussningar o rost.
Min väg till VW fastän att jag äger en SEAT kom sig av en mc- knutte o duktig mek till sitt yrke som inte uppskattar svenssonbilar mer än som transport över vintern, han köpte bara Golf på Golf på Golf, därför att en Golf aldrig kan vara helt fel!
Sluta upp med att dribbla, köp en Golf! Sköt om den väl kör dina år och sedan kränger du den på nolltid och så en Golf igen, det var hans uppmaning till mig.
Hans ord har satt sig kvar + då andra som bjudit in i sin fina VW och med ett stoiskt nollställt nylle så har jag väl ändå noterat att det finns 50 nyanser av grått och att VW:s grå är den allra tristaste men att tysk stringens gäller, man sitter bra och tingens funktion är förtroende ingivande, det finns inget nästan med illa passningar och saker som lossnar typ krok för kasse som ska tåla några kilos belastning. I vår nya Opel så släpper bagagehängarna med att man far förbi med handen men nå väl de finns där liksom i de flesta bilar och jag vet även andra märken där man får saker i handen rätt omgående men att de går att snäppa på plats i alla fall ett par gånger till och sådant är en småttirong för många men långt ifrån alla.
Jag har skrivit tidigare när stormen gick som värst i kring VW att detta bekommer inte globalt sett och tydligen inte här i Sverige heller för det är så att bra produkter är kvar och äger en tätposition till att motsatsen är bevisad och info får vi av våra medmänniskor och visst finns det fel med VW men det ska ställas i jämförelse mot andra märkens bekymmer, så gör folk o resultatet har vi nu svar på vitt.
Skoda är VW:s största konkurrent.
Kommentarer
Tittar man på "Bilmärkenas 10-i-topp 2016", på http://www.vibilagare.se/nyheter/2016-basta-bilaret-nagonsin ser man att Volvo totalt sett leder försäljningen. Men att Volvo skulle vara bästa bilmärket för det säljer bäst i Sverige, är ju inte riktigt sant, men det är en annan historia.
Nu har jag inte detaljstuderat statistiken, men tidigare har några Volvo-modeller grupperats ihop i "70-serien" och liknande vilket gjort att de verkat större än de egentligen var på respektive modell.
För min plånbok har Volvo aldrig levererat det de kostar så det har fått vara. Gungiga och klumpiga bilar med onödigtvis törstiga motorer är inte min grej.
LM, det är kanske dax att testa en Volvo från 2000-talet då ;-)
Finns både de som går att svänga med, motorer med klipp och som samtidigt går att komma en bit på dropparna...
Volvo har valt att gruppera V70/XC70 och passade på i samband med uppgraderingen till S/V90 att lägga dem i samma korg, allt för att vara kvar på första plats, men det sket sig.
Så i Volvos fall är det nu S/V90, S/V60, V40, XC60, XC90 som är deras modeller för statistik. Siffrorna i Sverige skulle se ganska lika ut om vi delade upp 90 och 60 i S och V, då volymen som säljs nästan bara är V60 eller V90 av dessa.
Fan, varför köpte jag en Peugeot?! Den är ju inte ens med på listan. Känner mig lite utanför och otrendig.
Ute är det nya inne ;-)
Robban,
De enda Volvomodeller jag inte provkört är S/V90 och nya XC90. Givetvis inte i alla utföranden så jag måste ha missat de som var bra. ;-)
Dubbeltrubbel
Det är väl snarare tvärtom, eftersom sedanversionen av V70 hetat S80 och därmed redovisats separat. Jämför med ex. VW Golf, Passat m.fl. där samtliga dess versioner klumpats ihop. Att V70 och den "upphissade" XC70 grupperats ihop har väl inte fått dom att verka större än dom egentligen är. Det är väl bara under denna övergångsperiod, då V/XC70 lades ner och S/V90 uppstod som man möjligen kan beskylla dom för att klumpa ihop gamlingen med ersättaren.
Nu var väl just S80 ingen volymmodell under senare år så om den räknats med eller ej är nog tämligen oväsentligt i volym-sammanhanget. Men man har ju lite svårt att tro att nya V90 kommer att axla V70's fallna mantel med tanke på prisbilden. För försäljningen av förmånsbilar fungerar den säkert lika bra men den del som såldes till privatpersoner kommer antagligen att krympa. Möjligen kan en rymligare ersättare till nuvarande V60 hjälpa Volvo på privatmarknaden i Sverige.
Pi - nä, sedaner säljer dåligt överlag i Sverige, så det kan nog kvitta, men det var Mäkinens inlägg om att 70-serien grupperats ihop för att verka större än den egentligen var som jag reagerade på. Jag tror inte heller att V90 kommer att sälja lika bra som V70 till privatpersoner. Däremot blir det intressant att se kommande V60, som Volvo själva hävdat kommer bli kommande "folkbilen" - vilket väl får tolkas som arvtagaren till V70, för även den blir nog för dyr att bli någon folkbil.
Undra hur det går för Opel? Ser nästan aldrig mer någon Opel. Länge miss skött märke i Sverige med dålig marknadsföring och personal i Sverige.
En folkbil får nog inte överstiga 200 000 kr och vad jag minns så har Volvo aldrig rent prismässigt varit en folkets bil, ekonomiska faktorer och bilens enkla och robusta koncept gjorde att Volvo vann nationens hjärta.
Jag gillar Volvo, det finns en kvalitet i materialen som gör att antalet mil är svårt att se, lite som Mercedes förr....och Volvo var med i löpet men att jag tycker att jag alltid har betalat lite för mycket och så även idag och jag håller med (Mäkinen), det finns fortsatt tendenser till bulk, det är mycket yta i dem som förvinner på grund av fläskiga insteg och sidor, de är inte så rymliga som man kan tro, konkurrenterna får till designen bättre med en bibehållen säkerhetsnivå och till ett lägre pris.
Minimats1 Det gick nog inte som förväntat för Opel-1719st Peugeot-3325st KIA-6497st 2016
De märken som toppar listan säljer mest till "juridisk person", Kia och Peugeot säljer omvänt hela 60% till privatperson och det märks ute på vägarna.
Jag har ju en ny Opel och tror på märket men kan hålla med om att deras marknadsföring suger, det är USA 80-tal över det men det väl så att det är GM som styr.
Modellserien äger för många svaga kort i form av Opel märkta Chevroleer, jag kan ta mig själv att i valet mellan Mokka och Dacia Duster så tog jag Dustern för de är samma andas barn av gammal skåpmat ursprungna men att Dustern den kommer med en ärlig prislapp.
Sedan finns det ett antal mindre lyckade modeller och kvar står Astra och Insignia och det räcker inte.
Rom byggdes inte på en dag Opel kan mycket väl lyfta sig över de närmsta åren om de sköter saker rätt, typ Kia, Opel gör bättre bilar.
Förr i tiden låg Opel Kadett /Astra ganska nära VW Golf i försäljning statistiken. Numera når inte hela Opels försäljning i närheten av VW Golf.
Men då kommer ju frågan? Skall man diskutera Opel Astra mot VW Golf enbart i Sverige? Eller skall man ta med hela Europa där Golf antagligen är störst men där Opel, Peugeote, Citroen och Renault inte är så små som i lilla Sverige.
Jag tycker nog att skall man diskutera bilmärken så skall man nog diskutera det på en EU-nivå åtminstone, för i Volvolandet Sverige är Volvo onormalt stora, så det blir lite missvisande även om VW Golf och Passat har stuckit upp och hotat Volvo dom sista åren.
Klart att man bör även se till EU o globalt och jag menar ju som så att i länder med sämre ekonomi så sållas verkligen agnarna ifrån vetet, när de väl köper så ska det vara redigt, Nox värden och alarmistiska ryktes flöden det når inte dem utan de går direkt på pudelns kärna, pålitlig, lättmekad, och tillgången på delar.
Det blir likväl missvisande med de franska märkena då de följer Frankrike och dess forna kolonier med vänländer hos dem som har råd med en frankofili,
Peugeot 404/504 rullar fortsatt på i Mellanöstern och Afrika det var med 504:an som farsan bröt med Frankrike, den sista vettiga bilen ur det landet påstod gubben och han var fane mig vis på sitt eget sätt.
Men vad jag förstått så är inte franska bilar så små ändå i grannlandet Tyskland t.ex., utan relativt stora där, trots att Tyskland har VW, BMW, Mercedes och Opel.
Tycker bara att EU nivå är rätt när man diskuterar bilar, som t.ex. min Insignia är relativt sällsynt där jag bor men kommer man nedåt Skåne så ökar antalet. För att öka ytterligare i Danmark och bli en vanlig bil i Tyskland.
Vi har globalt Toyota och VW i topp och det säger väl lite om att de går hem överallt.
Sedan har vi Eu, länderna i sig och den lokala kulturen, vi har jättemycket Kior och även Opel, Opel har alltid funnits här, i grannstaden får man leta efter dem, det är Skoda Fabia, Volvo och Audi som gäller där dock inte VW av någon underlig anledning, VW står superstark här.
Uppe i Hälsingland så såg jag ett par Kior men desto fler Hyundai suvar och i Stockholm finns allt.
Jag tänker som så att de är lite det som är omkring som avgör valet, grannstaden är bruks o bonnabygd de är bonniga, hela atmosfären är så att det behövs ett dussin strålkastare i fronten om ifall bjärnen kommer, folk där törs sig inte på att pröva annat än vad som pekas ut som dugligt.
Ja människor är i grunden väldigt konservativa. Så på mindre orter så är det den lokala bilhandlaren som avgör vilket bilmärke som är störst. Så på vissa mindre orter så kan det t.o.m. vara Opelhandlaren som är störst bäst och vackrast. Men mera normalt så är det Volvo, VW eller Toyota handlaren som är störst, medans det i de större städerna finns allt att välja mellan. Men jag tror, att över hela Sverige så gäller, att har man förtroende för en bilförsäljare, så återvänder man till den samma.
Så är det och handeln och jag utnyttjar detta faktum. Jag åker till grannstaden eller betydligt längre alltefter vad jag kan se att jag vinner hem i affären.
Jo man vill ju känna ett förtroende och vara trogen men jag frågar mig har man något igen på det eller blir man bara utnyttjad?
I regel när det gäller så är jag en lokalpatriot och trogen dem som jag uppskattar men när det gäller bilhandeln nja den är lite sin egen, jag brukar säga som så att bilar och kvinnor dem finns det gott om.
Att köpa är väl en sak. Då kan man åka lite längre. Men finns det ingen bra verkstad inom rimligt avstånd från där man bor så är det värre. Köper man en ny bil så har nog få lust att åka 10-20 mil för service och garantireparationer. Då blir det nog oftast utbudet på hemorten/närmaste ort som styr vad man väljer. Inte för att vara trogen, utan för att det är smidigast. Skillnad i större städer, där det finns mer att välja på.
Ja där tar du nog upp den viktigaste faktorn vid bilköp Rutger Jönåker. Servicen hos verkstaden är nog viktigare, än lojaliteten mot en bra bilsäljare. Instämmer helt i ditt inlägg-
Även jag håller med Rutger helt. Säljarna hos vår lokala VW-försäljare är inte mycket att ha - däremot har kundmottagningen och verkstan alltid varit trevliga att ha att göra med. Och passar produkten f ö så får man stå ut med dåliga säljare om verkstan är bra.
Men det är ju bara under garantitiden man behöver utnyttja märkesverkstaden och det behöver ju inte betyda att det är samma verkstad som i övrigt har någon koppling till säljaren.
Köper man bilen i Malmö kan man ju mycket väl låta en märkesverkstad i Gävle utföra eventuella garantiåtgärder. Efter garantins utgång kan ju lika gärna Kalles Bilspecialist i Borlänge göra jobbet.
Rutger Jönåker. I ditt exempel så är man styrd men jag tänker som så att jag vill ha ett på orten etablerat märke som VW eller Volvo och så åker jag tyvärr någon annanstans och gör en betydligt bättre affär.
Skillnaden i mellan grannorten tre mil bort o här är monumental. De här bilarna säljer men ändå så är säljet i orterna i kring betydligt mer aktivt, ser de en given häst så svävar de inte på målet som här där säljarna kallpratar in i absurdum och kastar över på modeller över o under, jaha... när ska vi snacka affär? Prislappen och listan, +30 000 för denna vita då det följer med en dragkrok!
Jo tack, den går i kampanj över hela landet med dragpaket.. 30 000 kr under ordinarie pris! Vet jag, men säger inget då jag redan är på väg någon annanstans.
De kan få serva min bil med dragkrok och mycket mer och förhoppningsvis så trillar en pollett ned.
Pi - ja, hellre en bra verkstad och en dålig säljare än tvärtom. Däremot får säljaren inte vara allt för otrevlig, för jag vill ogärna ge mina surt förvärvade slantar till någon "skitstövel". ;)
saabnisse - Det har du naturligtvis helt rätt i, förutsatt att "Kalles Bilspecialist" är bra att ha att göra med. ;) Eller att det överhuvud taget finns en verkstad som är bra på det märke man köpt i närheten. Sen finns det ju märken med längre garanti och då kanske man hinner byta igen innan garantin gått ut... Men jag förstår vad du menar och håller med, även om jag tycker det är LITE långt mellan Gävle och Borlänge, i ditt exempel, för att utföra garantiåtgärder...
Tvärnit - Jo, det är ju inget hinder att åka längre bort och köpa en bil som har verkstad på orten man bor. Det har jag själv gjort. Brukar alltid åka runt och räkna på bilbytet hos flera firmor i närområdet och bäst deal vinner alltid. ;) Att nämna att man får ett bättre pris hos någon annan på samma bil brukar också kunna "motivera" säljaren att pressa priset. :) Såvida dom inte tillhör samma kedja... Med datorernas intåg fick jag en gång höra: "Nu ser jag ju att du redan fått ett pris i grannkommunen, så då kan jag ju inte ge dig ett bättre pris än dom"... Så det gäller att åka till en annan kedja som säljer samma märke om man ska kunna spela ut dom mot varann. ;)
Slutligen en liten historia från verkligheten. En mindre ort som bara har en enda firma med tillhörande verkstad sålde först Opel och på den orten åkte väldigt många just Opel. Efter ett antal år bytte firman märke och började istället sälja Toyota. Plötsligt stod det massor av begagnade Opel på firman och man började istället se Toyotor i bygden. Numera säljer firman Hyundai och gissa vilka bilar man ofta ser i trakten... Undrar hur många fler småorter som sett samma fenomen och hur det påverkar säljtopplistan...
Rutger Jönåker skrev:"Slutligen en liten historia från verkligheten. En mindre ort som bara har en enda firma med tillhörande verkstad sålde först Opel och på den orten åkte väldigt många just Opel. Efter ett antal år bytte firman märke och började istället sälja Toyota. Plötsligt stod det massor av begagnade Opel på firman och man började istället se Toyotor i bygden. Numera säljer firman Hyundai och gissa vilka bilar man ofta ser i trakten... Undrar hur många fler småorter som sett samma fenomen och hur det påverkar säljtopplistan..."
Ja det var ungefär det jag ville ha sagt i inlägg#20. Alltså en bra bilfirma med duktiga säljare i en mindre ort gör att just den firmans bilmärke dominerar just där. Så enkelt är det på landet. Bra personkännedom och lokalkännedom är guld värt, till skillnad från i dom större städerna.
På en liten ort i närheten finns en bilhandlare, en fordhandlare, dessutom en välrennomerad firma som jag faktiskt aldrig hört skit om, och folk från när och fjärran köper bil där.
Tror det är sveriges fordtätaste ort, definitivt vanligare än både volvo och vw.....
Ett ställe där man kan gå in och fråga verkarn om råd utan att bli pungslagen mer än nödvändigt, har han en gratislösning får man veta det.....sånt gillar folk på landet.
En sån mindre vw-handlare jobbade jag hos, då var det kul att jobba på verkstad, tills det blev uppköpt av din bil, alltså vw själva, då blev det täta skott mellan avdelningar och man skulle bara se till att ta betalt, oavsett om det var skäligt eller inte....
Rätt snart började jag köra lastbil istället för att skämmas inför trogna kunder man känt länge......
Lånar vad någon annan skrivit från Audiforumet för att förstå ducce bättre.
När det begärs 7000 kr för ett batteri byte på en Audi A6 så skulle även jag skämmas om jag jobbade som service rådgivare / verkmästare på en Audiverkstad som ägs av Din Bil AB. Ett batteri som kostar några hundralappar att tillverka. Måste tydligen kodas in.
Ja 7000 är nära vansinne men det förvånar mig inte och till del kan det bero på batteritypen för även om de kan vara billiga att tillverka så kostar de.
Vår Opel har ett litet Absorbent Glass Mat (AGM) batteri och det lär kosta, finns säkert alternativ men dem köper jag inte idag, Så att man blir mer eller mindre styrd.
Jag bytte på en polares amerikanska bil, då batteriet var ett ständigt bekymmer, varifrån? Feltema...typ, klent, stort o satt fel placerat.
Men 7000kr det är vansinne, det finns inget i arbetet som är dom pengarna.
Nja, prisbilden på delar skämdes jag inte så mycket för, inte heller det faktum att det skulle programmeras, vilket inte fanns på min tid.....för sånt kan jag inte påverka.
Men förr gav man kunder ibland lite extra service, som att ta det där batteriet i handen och gå ut och montera det, utan att gå via bokningssystemet.......eller byta en glödlampa till en person som inte kunde själv utan att boka in jobbet, eller ens ta betalt....
Att leta upp en alternativ reparationsmetod för att få en bil på rull tills dom restade delarna kom.....
Eller att köpa dom från alternativ källa.
Att sälja de tillbehör, däck osv vi trodde på och kunde prata för, istället för bara de som vw slutit världsomspännnande avtal med....
Allt sånt blev förbjudet, inga pengar i glada kunder, bara betalande kunder.....
Det vi förstod på lilla filialen var ju att det lilla extra vi gjorde gav ekonomisk nytta, fast inte mätbart på samma kvitto.....
Hatar toppstyrda företag med chefer som inte har erfarenhet från annat än skolan!
Kunder idag i bilverkstäder ses väl mest som vandrande dollartecken.
Ja kanan är ju såpad med de bilar som vi har. Jag rör inte mina bilar för jag vet inte och kommer inte åt och då är det lätt att bli blåst på pengar.
Jag fick en förfrågan att byta (snabbt( strålkastarlampa på en andra generationens V70, jag öppnar huven och avböjer bestämt, fronten måste monteras bort, nej säger en annan, jag fixar! Det gick inte, bilen hamnar hos en närliggande allbil verkstad och de går in via fronten, ett djävla jobb. På Volvo som jag rekommenderade så har de sitt sätt och de byter lampan lätt o ledigt inom ett par minuter. Men jag gissar på att Volvo tar i linje med allverkstaden och mer för dem minuterna.
Bilarna är konstruerade så att en vanlig dödlig ska inte hålla på själv.
Kunder ses alltid som pengabörsar, det är ju faktiskt det dom är till för......
Men man kan tjäna pengar på dom på olika sätt menar jag, det här med att varje affär ska bära sig själv, från minsta skitsak, gör kunderna mer benägna att prova nya märken när dom fått feta räkningar för småsaker gång på gång.
Den långsiktiga relationen tycks vara överskattad enligt det tänket.
Det är kul när man pratar med en gammal kund på stan, och får veta att han som hade märket stämplat i pannan, berättar att han bytt märke, "den där verkstaden är inte som förr, det var ni som gjorde att man inte kunde byta".....
Att göra service gör det inte till ett serviceyrke, tydligen!
Jag servar mina Audis på en auktoriserad verkstad men ej Din Bil AB för dom räknas numera som värstingar. Gör dåligt jobb till en väldigt hög summa. Exempelvis tar den verkstad vart jag servar aldrig betalt för arbetet när en parkeringslampa måste bytas. Då det är xenon lampor måste hela strålkastaren tas loss och även demonteras på arbetsbänk och därefter kommer man åt parkeringslampan i strålkastaren. Gäller Audi A4 b6. Det är inget jag vill hålla på med själv då man kan ta sönder något. Det enda jag behöver betala är själva glödlampan som inte kostar många kronor. Behöver inte beställa tid heller utan det bytes medan man tar en kopp kaffe. Bra service tycker jag och är en av anledningarna till att att jag väljer den verkstaden för service även om dom är dyrare än exempelvis Mekonomen.
Fast batteri gick att byta själv på A4 utan någon omkodning. Köpte ett likadant som var från fabrik. Tror det var Varta som var underleverantör. Bilen var nyare då och det kändes värt.
Jag servar mina Audis på en auktoriserad verkstad men ej Din Bil AB för dom räknas numera som värstingar. Gör dåligt jobb till en väldigt hög summa. Exempelvis tar den verkstad vart jag servar aldrig betalt för arbetet när en parkeringslampa måste bytas. Då det är xenon lampor måste hela strålkastaren tas loss och även demonteras på arbetsbänk och därefter kommer man åt parkeringslampan i strålkastaren. Gäller Audi A4 b6. Det är inget jag vill hålla på med själv då man kan ta sönder något. Det enda jag behöver betala är själva glödlampan som inte kostar många kronor. Behöver inte beställa tid heller utan det bytes medan man tar en kopp kaffe. Bra service tycker jag och är en av anledningarna till att att jag väljer den verkstaden för service även om dom är dyrare än exempelvis Mekonomen.
Fast batteri gick att byta själv på A4 utan någon omkodning. Köpte ett likadant som var från fabrik. Tror det var Varta som var underleverantör. Bilen var nyare då och det kändes värt.
Ungefär så ska det ju funka, bjuder man på något ibland, blir du inte sur när du får betala nästa gång....
Affärspsykologi kallar jag det.
En god service behöver inte vara gratis, det ska bara kännas så....
Varför VW Golf ser 5 grader sned se på röd streck mäter grad från paint är inte kul att se på :-(
På en bild tagen genom en taklucka?
När man väl sitter på plats så tycker jag det är rätt trevligt att ha instrumenten riktade emot mig.
Kan bara hålla med MiniMats, om det inte vore för att jag hittat ett alternativ till DinBil AB så vettefasen om jag fortsatt kört VAG.
K.W bilservice borde hålla utbildning i hur man uppför sig i en kundmottagning och hur mekaniker bör bemöta kund, dom har nog gjort så att många i Stockholmsområdet fortfarande kör VAG kärror.
Också VW Sportsvan ser 4 grader sned som Infotainment, knappar och värmevred.
Snyggare design än pre-facelift Golfen (känns lite gammal), info återigen riktat lite mer mot föraren som den ska vara.
2017 Volkswagen Cross Coupe GTE är bättre snyggare är rak 0 grader och ser likadant V format infotainment och ratten som Opel Astra.
Sorry GF men förstår inte riktigt din kritik. Har en Golf SV och upplever instrumenteringen som mycket lättarbetad och lättavläst.
Är man en fan av symmetrisk design så kan jag förstå att de sista bilden känns bättre. Och vi människor tycker ju allt som oftast om symmetri, så det är inte konstigt egentligen.
Fast just displayer i mitten av bilen vill man ju helst ha lite vinklade emot föraren - annars blir det bl a oftare solreflexer i dessa vilket t ex Toyota Yaris är ett praktexempel på. Sen anser jag inte att man kan sitta och mäta ifrån bilder och därigenom bilda sig en säker uppfattning om hur det fungerar i verkligheten - det känns för mig som nån sorts teoretiskt resonemang...
Eller hos vissa människor ett konstant behov och felletande för att få bekräftat att just den bilen man köpt är den bästa.
Ligger nog en del i ditt senaste inlägg, Benny..:)
För att skärmen är vinklad mot föraren?
Inlägg #48 är nog tämligen relevant...:)
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.