Jag tänkte först, att det skulle handla om bilstereo, rent allmänt. Men insåg, den enormt stora subjektiva biten. Som skulle komma där? Dvs Jag är jättenöjd med det fina ljudet i min Fiat. Och nån annan som inte är nöjd med ljudet ur B&O systemet i sin Audi.
Så därför blev det endast Toyota!! Jämförelse med andra motsvarande bilar är väl ok?
Jag börjar då!
Jag och många med mig, födda på 50,60, och 70 talet. Är vana vid att ljudet i en "bra" bilstereo kommer bakifrån? Då det alltid var en klockradio, som satt i våra bilar från början. Så vi la en baslåda i skuffen, och satte stora högtalare i hatthyllan. Och gömde en förstarkare någonstans.
I en bilstereotävling dock, så vinner du inga priser om ljudet kommer bakifrån! Där ska ljudet komma framifrån! För att du ens ska komma på tapeten att vinna!
Varför skriver jag ens detta? Jo, för att jag läste på ett engelskspråkigt forum. Där folk var missnöjda med "stora" JBL stereon i sina Rav 4or. Just för att ljudet kom framifrån. Avsaknaden av bas, var ett annat stort missnöje. Trots subwoofer i skuffen.
Så jag åkte och lyssnade på stereon, i en Rav 4 med JBL.
Först: Så här ser den ut: https://www.jbl.com/automotive-toyota.html Dvs 11 högtalare, 8 kanalig förstärkare med totalt 576W.
Ljudet som sådant är kanon bra, tycker jag. Men baslådan hörs inte alls. Vilket bekräftas, när jag lyfter på luckan till skuffen. Stereon är på, med en ganska bastung låt. Men ljudet ur "baslådan" är extremt klent, för att inte säga obefintligt. Prövar att fada ljudet bakåt, vilket får motsatt effekt. Fadar då ljudet till framhögtalarna, vilket ändå livar upp subben något. Dock utan tungt subljud. Subben verkar alltså vara kopplad till framhögtalarna? Men helt obefintlig, vid bastunga låtar!
Dock rent och fint ljud. Faktiskt väldigt bra ljud, så länge man inte behöver tyngre bas.
Som referens, min Prius 2017 med JBL stereo.
10 högtalare, 432W genom 8 kanaler. Upplever något sämre generellt ljud. Dock mycket tyngre bas!! Ändå saknar min bil subwoofer! Märkligt??
Kommentarer
Har också läst att subben är klen i Rav4 och var rädd att jag skulle uppleva det i C-HR, men till min förvåning är den riktigt bra och jag kommer inte montera in min JBL tolva som jag gjort i mina andra, skiljer tydligen en del på de olika installationerna ?
Jag hörde av en bekant, att det var bra tryck i JBL stereon i C-HR. Men eftersom det var andrahands information för mig, så var det meningslöst att ta upp?
Off topic: Har du Teknikpaketet på din C-HR?
ja lyden er sublim i CHR Jbl.
En baskanal är inte kopplad till några högtalare. Det är en egen kanal för lågfrekventa toner. Att nivån blir lägre fdå du fra ljudet bakåt är helt naturligt då baskanalen dämpas då det bara är bakre kanalen som skall ha subbas.
Att det låter klent kan troligen ha med låg delningsfrekvens att göra, dvs den är så låg så att bara riktigt låga frekvenser gåt via den. Att du då inte hör bastonerna från en ”bastung” låt kan bero på att basen i låten ligger över delningsfrekvensen för subbasen. Testa med musik med riktigt låg bas i, inte bara hög. Det som låter bastungt, med snärtig bas, är oftast en över 100hz. Medans en bra subbas normalt hanterar toner mellan 20 - max 100hz
Skaffa en motsvarande testskiva (jag har på CD som exempel - där kan du spela upp alla möjliga frekvenser, brus, svep e.t.c.)
Duger gott att skaffa en skiva med Yello, underbar ljudkvalitet på den Schweiziska duons alster.
Men problemet är bara att cd-spelare fattas på dom flesta bilar i dag.
Men tuben eller Spotify funkat alltid.
Därför jag skrev motsvarande testskiva. En sådan kan man rippa eller så finns säkert att få tag på ljudfiler. Fördelen med dessa är att du får helt rena toner så det är lätt att utesluta och hitta fel och annat.
Bara en så enkel sak som ett spår på 30 sekunder tystnad. Avslöjar en hel del :-p
https://www.audiocheck.net/audiofrequencysignalgenerator_sinetone.php
Mycket enklare med en app i telefonen.
Testade min V90 och den spelade på ned till 22Hz med den extra subben jag beställde (B&W).
Forden går inte lägre än ca 30Hz
En app till används samtidigt för att mäta ljudtrycket.
En app av typ frekvensanalysator kan också vara bra ibland,
Jag brukar sätta på musik jag brukar lyssna på och konstatera om det låter tillräckligt bra för mina öron. Klart med det.
Problemet är ju om något inte låter rätt, att hitta vad. Då underlättar testfiler.
Fördelen med korrekta wav-filer är att dessa just är korrekt. En app, via blåtand eller sladd, har begränsningar i sig, men allt beror såklart på hur petig och detaljerad man vill vara och var i kedjan man vill felsöka.
Eftersom man ändå tvingas lyssna med sina egna gamla öron så tycker jag precis som Guran - och varför krångla till allt ? Det är trots allt en bil där huvudsysselsättningen för mig som förare borde vara att köra bilen...
Tja... Varför säljs ljudpaket för tiotusentals kronor till bilar? :-P
Av samma anledning som att det finns guldpläterade anslutningar på optiska kablar: det går att sälja.
+1 till Mäkinen ! Kanske skall skrivas på skryt-kontot - vad vet jag ? För mig räcker det med att det låter "bra" i bilen. Vill man ha optimal ljudkvalitet så bör nog lyssningsrummet vara lite annorlunda än i en bil med vindbrus m m.
För att du skall tycka det låter bra
Inte så enkelt att byta ut enstaka komponenter i en bil. T. Ex delningsfilter, högtalarkablar, lågnivåkablar. Förändra mängd dämpmaterial mm. Har hållit på med hemmabyggen av högtalare och laborerat med kablar mm. Så känner gott till problematiken. Men applicera detta i en bil. Där får man förutsätta att dom som designat det dyra anlägget vet vad dom sysslar med. Dvs inget man kan laborera själv med, förutom ljudbilden via olika avancerade equalicer möjligheter
Instämmer helt. Jag var fullständigt nöjd med förrförra bilen där jag kunde lyssna på CD via en lös CD-spelare och ett kasettband med sladd. Det var helt fantastiskt att slippa spela över saker på kasettband om man hade det på CD! =) Sedan var det CD-växlare i nästa bil bil och även ljudingång med sladd, och att då kunna podda från telefonen var lika fantastiskt. Och nu blåtand eller sladdanslutning med podd från telefonen eller minnepinne med filer på.
Funkar utmärkt!
Ljudkvalitet?
Jag hör vad de säger utan att jag behöver anstränga mig. Det räcker och blir över =)
Därmed inte sagt att jag inte är ljudintresserad, men behovet av super ultra deluxe-ljud i bilen är inte särdeles stort.
Självklart måste man ha guldpläterade sladdar för 4.000 kronor metern! Annars blir inte placeboeffekten lika tydlig...
Med allt buller som finns i en bil så kommer det aldrig kunna låta 'bra' som i perfekt ljud.
Lägg därtill att inredningen skiftar (antal personer, klädmaterial e.t.c.) så får du även där en så pass stor påverkan så det stör effektivt.
Sedan har du begränsningar i anläggningen i sig och så självklart i det medium du spelar upp. Hur många spelar upp sina filer i WAV PCM som exempel?
Mycket handlar om placeboeffekten. Det är därför man exempelvis kan sälja en TV i ultradeluxeHD och visa reklam för den som folk tittar på en gammal frukost-TV från 90-talet, där de utbrister "Kolla vilken bildkvalitet på den där nya TV:n de gör reklam för! Mycket bättre än vad vi har nu! Den måste iv köpa!"
Utanför ämnet Toyota, så gillar jag ljudet framifrån trots min ålder, och min BMW är bra just på den punkten. Basarna (8") är monterade i golvet under stolarna.
Högtalarna bak gör ingen nytta alls fram, jag kan vrida av dom utan att det märks fram.
Ja, jag har teknikpaketet och den spelar riktigt låga frekvenser med bra drag om inspelningen har det, inte riktigt som med min 12" men inte långt ifrån, min plan var att bygga in tolvan men insåg att ljudet var riktigt bra original så jag nöjer mej med standard
Jag måste åka och provlyssna den på Toyota nån dag. Hur upplever du halvljuset från LED strålkastarna?
Jag upplever ljudet i min Prius, ungefär likvärdigt med bosestereon i Mazda 6 Optimum. Den var ett alternativ till köp, när vi bytte bil. Faktiskt väldigt trevlig bil.
Och en inspelat ljudanläggning , dvs högtalarna har fått ”dånat på” några timmar, låter betydligt bättre än i en ny demobil. Ju bättre anlägg desto fler timmar av inspelning krävs innan ljudet ”släpper”
Högtalarelementen kräver flera timmars uppmjukning.
Man ska alltså acceptera en viss inkörningstid på stereon i en Toyota Guran?
Inte bara en Toyota, alla högtalare av bättre kvalitet kräver en tid av ”inkörning”
Oavsett om de är monterade i en bil eller i hemma anlägget. Trodde jag var basal kunskap. Så rådet är att att spels loss med hög volym, bastung musik. Highendgrejer kan kräva åtskilliga tiotals timmar för att släppa loss ljudet.
Det var intressant. Det hade jag ingen aning om faktiskt. Nåja, det var ju demobilar hela högen. Som vi (jag) lyssnade på stereon i, innan vi köpte. Alla hade "största" stereon i, så det blir väl samma i slutändan ändå?
Kraven vi hade var förövrigt: Bra stereo, mycket bra halvljus, bra autobromssystem, och soppasnål. Prius med Executive paket, uppfyllde alla dom kraven. Vi har inga laddmöjligheter i vår förening nu. Men dom lär väl bli tvungna att instalera det så småningom, då vi går mot en elektrifiering av bilflottan?
Bra autobromssystem ha ha ha ha ha ha ha ...
Nu när jag tänker efter, så tror jag mig minnas att jag hört det förr? Osäker dock? Nu har vi haft bilen så länge, så nu är den garanterat inspelad alla fall!
Förklara det roliga, så kan vi skratta tillsammans?
Självklart påverkar ju nötandet av en sak som fysiskt rör sig, men huruvida det blir bättre ljud eller ej är up till betraktaren.
En del gillar det lite vassare ljudet och en del tvärt om. Sedan slits ju även elektronikkomponenterna som är inblandade i alla led och detta påverkar ljudet. Likaså filformat och avkodare. Och självklart vad det har varit för filformat Innan det blev det filformatet som du sedan lyssnar på. Och finns det något som kan störa på de olika fronterna, som elektromagnetisk strålning, magnetfält från omgivande kablage e.t.c.
Typen av kabel spelar dock ingen roll vilekt många tror. Rätt area på den och det blir bra. Lampsladdar är billiga och fungerar minst lika bra som de för hundratals kronor metern (undantag som sagt om de måste skärmas på grund av att de delar utrymme med ett gäng störkällor - någon som har överhört telefonsamtal någon gång till exempel? Intressant fenomen...).
Sedan rummet i sig, hur ljudet samverkar - släcker ut och förstärker (spela en högfrekvent ton så kan man, beroende på rum och frekvens, flytta sig i rummet och höra hur ljudet på vissa punkter nästan är helt utsläckt emedan det på andra punkter hörs mycket starkt).
Och den del som påverkar allra mest: Placeboeffekten. Den är löjligt stark och fullt äkta.
Lika intressant detta! Frågan är ju vad som är sant? Jag märker ju såklart ingen skillnad efter 3200 mil, för jag hör ju stereon varje dag. Kanske ska åka och lyssna på en demo bil, ställa in allt på samma. Och se om det blir någon skillnad?
Junkers
Om jag tolkar tidigare inlägg av dig rätt. Så har du Bowers & Wilkins stereo i din V90? Den är ju på en högre nivå, än JBL systemen vi pratar om här! Dom är knappt som Harman Kardon systemen i Volvo V90. Och så är det!
Leksakssystem jämfört med många andra.
Har inte V90 kvar men den var det enormt mycket bättre säkerhetssystem i.
Kia Optima nu som också är långt bättre än Toyota avseende säkerhetssystem.
Nä jag hade bara B&W subwoofer som går att köpa för 5000:- den sitter udda nog under baksätet.
Det lilla jag hört i C-HR så låter det riktigt bra.
Auris och Avensis däremot nä tack.
Avensis har ett "no name" system, som "stora" stereon. Vilket låter något bättre än "original". DVS inget tryck i. Auris har bara en stereo, finns ingen uppgradering. Och den låter väl, ungefär som en bas stereo gör i alla bilar? Inget vidare?
Jag har inte kört den i mörker än men antar att det är minst lika bra ljus som på min Avensis med LED, tyvärr brukar de vara något lågt inställda från fabrik men har som sagt inte hunnit pröva, Jag har ställt ljudet enligt följande, bas näst högsta läget, mid +1 och diskant +2, välj sen JBL demo och njut av grymt bra ljud :)
Vad synd, för halvljus är närmast en fixation hos mig :D. LED är ju standard på alla priusmodeller, så även på executive såklart. Jämn och fin ljusbild, med samma styrka över hela fältet. Men något svagare precis framför bilen, jämfört med vissa andra LED bestyckade märken. Dom märkena har dock sämre ljus i periforin. Nackdelen!, som jag upplever. Är den starka kontrasten/gränsen, mellan kritvitt och bäcksvart som uppstår där ljusbilden slutar. Ett halvljus som fadear av lite, hade kanske botat det lite? Sen saknar jag strålkastare som svänger med i kurvorna. Fungerade klockrent på vår xenon utrustade Avensis. Den hade fin ljusbild, dock betydligt klenare ljus än på Priusen.
Det är väl LED ljusens nackdel att det blir en skarp kant utan massa släppljus, därför är det bra att kolla ljusinställningen som jag upplevt som låg på mina sista bilar, men att det är bra ljus tvivlar jag inte på :)
Dom står inte för lågt, om det är det du menar? Utan det är långt och brett. Men kolsvart, utanför ljusbilden. PMa gärna mig, när du kört i mörker?
Jaha? För enligt både EuroNcap, och IIHS.org så har Prius ett av de bästa systemen på marknaden!!! Endast överträffat av senaste Volvo modeller! Så du får gärna utveckla det där lite? Prius har mycket mer avancerad autobroms, än tex C-HR och Avensis. Även Autobroms vid backning, som nu är på gång även till Volvo! Som förvisso har ett något bättre autobromssystem framåt!
LED strålkastarna på Prius, är även dom. Långt överlägsna Volvo V90s dito, hos IIHS.org Dom får avdrag på betyget för att dom bländar något lite 4,5%. Men räckvidden är helt överlägsen Volvos. Finns bilar där som bländar över 200%, så 4,5% är knappast anmärkningsvärt.
Hoppas du är man nog, att erkänna att du var ute och cyklade där?
En bil är knappast ett optimalt lyssningsrum så frågan är vilket som påverkar mest av allt. Och moderna högtalare beter sig annorlunda mot äldre (andra material). Och åldrande av högtalare, alltså, jag tror du skulle märka skillnad om kanske sisådär tio år typ... Men då har nog elektroniken åldrats så pass så den inverkar mer.
Sök på bilder på Sveriges radio studio 2, 3 och 4 så inser man hur komplext det är med enbart akustiken. Dessa tre studios har olika ljudbild, anpassat för olika musiktyper.
Placeboeffekten har visats otaliga gånger inom olika områden. Exempelvis kaffemaskiner av sorten billig, medel och lyxig. De fick se bilder på respektive maskin när de drack. Majoriteten tyckte att den billiga gjorde sämst kaffe och den dyrare bäst. Haken var bara att alla drack Exakt samma kaffe på samma sätt.
Storstockholm värktabletter är effektivare än små. Kända märken likaså jämfört med lågprismärken. Och så vidare.
Är du nöjd med ljudet? Då är du nöjd. =)
Placeboeffekten är absolut en stark kraft. Precis som du skriver, så har det testats väldigt många gånger.
Jo men en bra eller dålig bilstereo hör man faktiskt skillnad på. Ett BW anlägg låter Bra.
Definera en dålig... Kasettstereo från 1972?
Likaså en bra, vad är en bra? BW säger du, varför är det en bra? Prislappen? Märkets historik? ...?
Vad är en dålig? Biltema? Eller prislappen? ..?
Subjektivt bra eller objetivt bra?
Dito dålig?
Ett ytterligare intressant exempel gällande violiner (nördar finns inom alla områden =) )
https://www.npr.org/sections/deceptivecadence/2012/01/02/144482863/double-blind-violin-test-can-you-pick-the-strad
Eftersom vi bl a har en Kia Picanto -13 så kan jag exemplifiera en dålig "ljudanläggning" med just den som sitter i den bilen.
De som sitter i nuvarande Golf SV samt inte minst i den förra Golfen (bl a 11 högtalare vill jag minnas) är väldigt mycket bättre även om dom säkert inte matchar t ex BW.
Självklart är det lätt att höra skillnader på anläggningar, lika lätt som att se skillnad på VHS, SD-TV, HD-TV och Ultra-HD om de visas på samma Ultra-HD bildvisare.
Själv är jag basjunkie och hatar anläggingar som saknar bas, låter dovt eller låter vasst/orent.
Att man inte hör en subbas beror i många fall på att man spelar för lågt, frekvenserna dränks i vägbuller då detta tenderar att ligga lågt i frekvens.
Stillastående respektive i rull, du får spela rätt högt för att överrösta vägbullret i basområdet.
Ljud är subjektivt. Men kan relatera till t.ex dom fyra alternativ som fanns i förra BMW 5-serien ( F10/11 2010-2017) original, ganska så kasst ljud, duger att lyssna på P1, Hifi (ca. 5000kr upp) helt ok för det mesta jag lyssnar på i bilen, Harman Kardon (11000kr) låter helt klart bättre, mer avancerad ljudprocessor och bättre element, köpte inte det för att jag mest lyssar på radio när jag kör bil. Bang Olufsen (drygt 20000kr) låter grymt bra, med bra signalkälla, men för mig absolut inte värt pengarna. Så i en bil för halvmiljon är BMW:s originalstereo ganksa så kass, men skulle vara helt ok i en Yaris. Bara du tar dig en tur för provlyssning. Men priset ökar helt klart exponentiellt, och i en bil så räcker det gott med hyfsat ljud. Även hemma nu mer.
Men Bose anlägget i min CX-5:a är helt ok, och kostade inget extra, speciellt när man lyssnat på DAB-radion.
Sen sa jag B&W för att det nämndes tidigare i tråden och Volvo har det som sitt highend system. Sen finns det fabrikat som har Krell, Infinity, B&O mfl. Sk highend tillverkare. Verkar som om dom flesta även har slagit sig in på billjud i den högre klassen.
Volvo har numera kompletterat med Harman Kardon i mer rimlig prisklass. Sitter Harman i min Kia.
HK anlägget i XC40 låter riktigt bra, men kostar väl ca 10000kr. Har förresten en gammal HK förstärkare som närmar sig 40år, står ute i ett skjul med jordgolv, bara att slå på strömmen och den funkar fortfarande. Men den är inte byggd i Kina :)
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.