vilken ny "svenssonkärra" har den skönaste komforten? vad gäller fjädring, ljudisolering och stolar och runtomsikt.
med "svenssonkärra" menar jag bil med human prislapp, men det förstod ni nog.
vilken ny "svenssonkärra" har den skönaste komforten? vad gäller fjädring, ljudisolering och stolar och runtomsikt.
med "svenssonkärra" menar jag bil med human prislapp, men det förstod ni nog.
Kommentarer
En human prislapp varierar kraftigt vad man menar med. Hur många hundratusen kronor ungefär är humant i din värld?
så billigt som möjligt, med högsta möjliga komfort
Utan att starta ett flame-war så skulle jag säga...
Volvo V70 T4 Classic som man nu får för det facila priset av 279 900 kr.
Jo Volvon är bekväm och stolarna är väl en av marknadens skönaste.
Men när det gäller fjädringskomfort så brukar ju fransoserna i allmänhet och Citroen i synnerhet vara i topp.
C5: http://www.bytbil.com/bilar/citroen/c5/dvygv9vg/E0QBUDIAAYml3DL-.DADgAA_! (Om nu inte just seduction-paket är utan gashydrauliken förstås).
Sen är frågan om vi avser hela bilen eller t ex bara framsätet... Mina erfarenheter av V70:s baksäte är i alla fall inte det bästa. Men prisfrågan är ju synnerligen central liksom frågan om det då avser en ny bil eller en begagnad... Som frågan är formulerad så är den närmast omöjlig att besvara enligt min personliga åsikt. Det finns alltför många obesvarade/ospecificerade variabler.
Kanske lite dyr men nya MB GLC är nog bilen med skönast komfort på rätt sida halvmiljonen.
Jag provade nyligen, ja det senaste halvåret de flesta alternativen. Givetvis jämförde jag med de bilar jag oftast kör 9-5 och V70.
Om du orkar skumma genom tråden finns den här: http://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/allmant-om-bilar-och-trafik/provkorning-av-ny-bil?page=13
Om vi håller oss till bilar som ryms inom hyfsad normal tjänstebilsbudget, så plockade jag ut en XC70 d4 awd buisiness edition i februari i år, kört 4000 mil på knappt 8 månader och jag vill påstå att du hittar inget bekvämare under 400.000 iaf. Det lite mjukare xc-chassit i kombination med Volvos bästa stolar, bekvämt insteg i lagom höjd och den adaptiva farthållaren och låg ljudnivå gör den till bästa milslukaren jag haft.
Henrik m. Om du lägger på några tior så får du en GLC och den är modernare, bekvämare, tystare, snålare mm. Dessutom inte tråkig som Volvo. I sammanhanget inte så stor prisskillnad.
Insignia är ju en utmärkt bil med många nöjda ägare, men jag gillar inte den korkade instängda designen.
Där är faktiskt Mondeo motsatsen och den har ett avsevärt bättre baksäte än V70.
Ja det är en månlandare. Du vet väl vad forumet handlar om?
Håller med saabnisse, Mondeo är ett bättre val än v70.
Ska du rusta upp en GLC med skinn, navigering, adaptiv farthållare, soltak, Metallic, tonade rutor, drag m.m. skiljer det inte några "tior".
Nej förhållande pris/komfort/utrustning så blir Mercedes GLC mycket dyrare o onåbar ur tjänstebilssynpunkt för de flesta då väldigt få får plocka bil för mer än 8,5 basbelopp.
Och att nämna Opel insignia i detta läget när vi pratar bästa komfort blir bara oseriöst, ja det är en prisvärd bil men komforten är ingen höjdare.
Nya mondeon uttalar jag mig inte om då jag inte kört den.
Ford mondeo!
Ska pengen vara ännu rimligare, så blev jag överraskad av Renault megane, hyrde en sån för en sjuttiomilaresa, enklaste modell, stolarna var skitbra, ljudnivån vettig, osv.
Och då är jag gnällig med bilstolar, brukar bara trivas i tyska bilar, min ben är för långa för v70, och franska bilar brukar inte funka alls, men en sån kunde jag köpt.
GLC verkar ha ett grundpris på nästan 410'. Med lite livsnödvändiga options springer den väl lätt upp emot 450'. Är det verkligen pengar en vanlig Svensson lägger på en bil?
Henrik M, provkör gärna Mondeon, jag tror att många glömmer bort den, men den är välutrustad till ett väldigt bra pris.
Som jag skrev tidigare jämförde jag alla de aktuella bilarna med 9-5 och V70 eftersom jag tycker att de har de bästa stolarna.
Saabnisse:
En kollega till mig har beställt en Mondeo så ska helt klart provköra hans när han får den. Han tog en halvkombi vilket jag gillar att Ford erbjuder, en lite förbisedd karosstyp :)
Håller jag helt med om, ska bli kul att se hur den karosstypen klarar sig nu i kombisverige.
Jag har googlat åt farbror. Det är tydligen en överjäst Mercedes.
Drämmer till med en outsider:
Nissan Pulsar, den ska vara väldigt tyst.
Eller den sista? Cittran med gashydraulisk fjädring, C5.
http://www.citroen.se/bilar/citroen/c5-tourer.html
RCS-51:
Ja jag hade hemma insignia:n förra gången jag bytte tjänstebil sent 2012, och körde 50 mil på en helg så ja, jag har kött på benen i mitt påstående. Jag vågar påstå den ligger i mellanskicket vad gäller komfort mellan budgetasiaterna och tysktrion samt Volvo.
Sen frågade forumstartaren om runtomsikt bland annat och där om inte förr faller insignia.
RCS-51:
Så du menar på fullaste allvar att Opel insignia har bättre eller likvärdig komfort som Volvo XC70, Mercedes E, BMW 5 samt Audi A6??
Jag är väldigt öppensinnad och har hittat bra egenskaper i bilar jag inte trott det om men det sväljer jag inte.....
Vanlig V70 e-drive, sitter jag passage fram och chef kör förare. Jag känner stolar tryggare men somnar jag och skulle inte ha kul att åka. Alltid Volvo bara tryggare och ingen ha rolig bil!
Junkers - har kört Pulsar 1,2T och man får nog hålla med om att den är förhållandevis tyst för att vara en bil i den storleksklassen. Dessutom otroligt rymlig i baksätet. Gillade dock inte den 6-växlade, manuella lådan (hade kört Kia Rio före så skillnaden i "exakthet" var stor) och dessutom fungerade inte farthållaren längre ner än till 40 km/t - nåt som den i o f s delar med bl a Toyota. Men stolarna var helt OK för mig i alla fall och bränsleförbrukningen klart lägre än för nya Auris 1,2T.
Peugeot 308 är en väldigt skön bil med bra komfort till en väldigt bra peng, sen att det är bra kampanjer på den gör den ju inte mindre trevlig.
Håller med om 308:an - förefaller vara en prisvärd bil just nu om man klarar sig med Active-utförandet och 110 hk bensinaren. Men jag tror nästan att Pulsaren var tystare och jämför vi 5D-varianterna så är baksätet helt överlägset på Pulsaren.
Tycker man att en Volvo, Ford m.fl. med 1800-talsfjädring är bekväm sover man nog gott direkt på golvet utan madrass med.
Prova Citroen C5 i varianten med gashydraulisk fjädring och Opel Insignia med FlexRide-chassit innan ni uttalar er. Observera att båda dessa bilar går att få i obekväma versioner med. Testa rätt modell.
Ja, det stämmer. Kvalitet håller inte hög och har fler ggr verkstadsbesök och saknar Svensk språk på Infotainment tyvärr!
Och så pratar du i den klassiska mössan... Du lever på gamla meriter hör jag.
Renault motor ersatt till Nissan är ju Fransk bil.
Det är bra veta om hur den fungerar och olika situation skäl!
Även Toyota är en fransk bil - åkte så sent som idag med en kompis i hans Corolla (typ 2006) och den var tillverkad i Frankrike..:)
Kan villigt erkänna att jag varit tämligen skeptisk till franska bilmärken men nu på ålderns höst så börjar motståndet vekna.
Off-topic: Nej, Corolla har aldrig tillverkats i Frankrike, däremot så tillverkas Yaris där. (Europasålda Corolla tillverkades i Japan, England och Turkiet).
On-topic: Håller med om att Nissan Pulsar nog är den tystaste bilen i förhållande till priset.
Yaris fabrik i Fransk som är import från Japan. Auris och Avensis i England som är import från Japan. Det är riktigt Japan som tillverkar till annan fabriks land som bygger bilar!
Tobo - min kompis hävdade bestämt att Corollan enligt hans verkstad var tillverkad i Frankrike. Min f d Corolla kombi av samma generation var dock tillverkad i Turkiet.
Som jag skrev innan så Citroen C5 med gashydraulisk fjädring, observera att laminerade ljuddämpande rutor mm är standard. Får köpas till hos premiummärken.
RCS-farbrorn, om du läst tråden så hade du sett vilket bilmärke det handlade om istället för att prata i nattmössan om månlandare och komma med spydigheter.
Nickets RCS-51 kommentarer kan jag inte läsa. Har han raderat sig?
RCS-51 har dragit sig tillbaka f.n.
Han kanske återkommer med annat nick?
Ja - och när man varit såpass aggressiv i sina kommentarer så är det ju praktiskt att radera allt man skrivit så att inga spår finns kvar. Man kan ju dra sig tillbaka utan att radera allt man skrivit trots allt för en hel del diskussioner kan ju te sig väldigt märkliga när en skribents kommentarer är borta.
Passat sportscombi kan vara ett alternativ. Bagageutrymmet är enormt, runtomsikten är närmast exemplarisk, finns en drös med motorer att välja bland och ljudisoleringen är bra.
Nä där har du fel faktiskt.
Toyota har som mål att 90-95% (till kostnaf) av delarna ska vara lokalt producerade så det är väldigt lite japanskt i en Englandsbyggd Toyota, det är mestadels europeiska delar och design är också Europabaserat.
Utveckling sker dock till viss del i Japan.
De dyraste delarna som kaross och motor tillverkas i England.
http://www.toyotauk.com/toyota-in-the-uk/supplier-relations.html
Pi - När du provkörde Pulsar 1,2 T manuell. Hur upplevde du motorkaraktären? Jag tyckte den hade en markerad ketchupeffekt när man drog igång från stillastående men lite kraftlös på högre varvtal. Dessutom tyckte jag inte att den var extremt tyst. Har själv funderat på en Pulsar som nästa bil åt frun men jag blev tveksam efter provkörningen...
Jag håller helt med. Jag skrev om det i länken i #8, det var min favorit men den föll på stolarna, där var Mondeon överlägsen.
Men det går att få mer komfortabla stolar än träbänkarna som är original, men det kostar. Då tvingas man också ta en del prylar som man kanske inte vill ha.
Vad det gäller min smak och tycke så är Passaten för stram och hård i chassi och stolar för att aspirera på en topplats på en lista som enbart grundar sig på komforten. Ljudnivån upplever jag som med för klassen, eller iaf inget som sticker ut positivt. Men det är klart, i ett utförande med snik-däck med hög profil blir den mjukare och tystare.
L West - nu var det några veckor sen och minnet är inte vad det varit men har trots allt inget minne av att jag upplevde motorkaraktären annorlunda än andra bilar med snarlik motorisering. Men jag gillade inte växellådan - den hade nån form av tröghet och "inexakthet" som märktes speciellt mycket eftersom jag kört Kia Rio ett kort tag före.
Jag provkörde Pulsar i somras (en relativt kort provkörning) och det var just ketchupeffekten från stillastående som jag reagerade på. Det är ju naturligtvis nåt man vänjer sig vid och lär sig kontrollera. Borde nog testa den större motorn innan jag dömer ut den helt.
Nissan Pulsar med 1,2t och CVT-automaten var riktigt trevlig, provkörde den rätt nyligen.
Tycker den gick mjukare än samma motor i Renault Captur med deras nya dubbelkopplingslåda.
Svårt att svara på då alla "kriterier" är subjektiva och relativa.
Generellt skulle jag dock svara Volvo V70. Den är relativt tyst och bekväm och god runtomsikt.
Japanska bilar brukar ha relativt klena och surriga motorer, få inställningsmöjligheter av körställningen samt korta stolsdynor.
Det finns bara en bil för rimliga pengar med bra komfort ,C5 med gashydraulisk fjädring det enda som kommer i närheten är MB med luftfjädring men då kostar det plus att den inte håller i sträng kyla, alla bilar med järnfjädrar studsar man omkring i, på sämre vägar befinner man sig ofta mellan sätet och taket och vid samtal blir det vibrato på rösten
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.