Vi Bilägares forum

Passat eller A6?

Passat eller A6?

Jag är tvungen att köpa en ny sån där bil. Ska man köpa en Passat eller en A6'a? Märker man nån skillnad bakom ratten? Till A6'an lär jag iofs inte ha råd med automat men oftast (nåja) lyckas jag ju med växlingarna idag. Någon som har nån erfarenhet av båda?

Uppdaterat: 2016-05-26 07:26

Kommentarer

Har inte kört Passaten men en Audi A6 äger jag ju. Tyska Auto Bild testade Audi A6 mot MB E-Klass och BMW 5:serien och A6 ansågs vara den bästa av dom. Går väldigt tyst och har fin komfort, bra styrning som går att ställa in via multimedia system dessutom gasrespons om man vill ha sportig eller komfort osv fast det finns säkert i Passat också. Audin har dock motorhuv, dörrar och baklucka i aluminium medan Passat är hela i stål.

Väldigt bra stolar och teleskopisk nackstöd fina utrymmen också. Köpte en bensinare med multitronic låda och det var inte lätt att hitta som beg. 95 % av alla som säljes är diesel.

Provkör båda och avgör därefter är mitt råd.

Uppdaterat: 2016-05-26 12:19
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Tack! Tyst bil med relativt mycket utrymme är vad jag prioriterar mest. Har provkört Passaten men så väldigt tyst vet jag inte om jag tyckte att den var. Jag får prova en sån där Audi och se om den är tystare. Väljer jag Audi så blir den lite snikigare än Passaten men den är ju hyggligt utrustad redan i grundutförandet om jag läst rätt. Diesel blir det i vilket fall för min del.

Uppdaterat: 2016-05-26 13:46

En bekant byte från passat till a6 nyligen som tjänstebil. Han tycker det är en helt annan grej att köra a6, han trivs enormt mycket bättre. Men han tillbringar också många timmar per dag i bilen.

Uppdaterat: 2016-05-26 14:15

Det finns ett sport paket som dom flesta Audi A6 har och där ingår sportstolar, 3-ekrad läderratt, 18-tumsfälgar, sportchassi som kan väljas bort vid önskemål, och Xenon /Led fram och bak. Larm, farthållare, färddator ingår i Proline som alla svensksålda Audi A6 har. Ganska bra ljud också redan i standard, finns 2 SDHC - kortläsare för musik. CD-spelaren som också finns har jag aldrig lyssnat på. Färddatorn är ganska bra också.

Gillar inte startknappen men vissa tycker om det, avsaknad av oljesticka gillar jag inte heller. Visst oljenivån finns att läsa av i multimedia systemet men jag vill gärna se hur oljan ser ut också. Fanns inget reservhjul i min A6:a bara lagning sats går dock att få ett fusk reservhjul att beställa för 1200 kr.

Uppdaterat: 2016-05-26 15:51
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Valet står mellan en helt grundutrustad A6'a eller en Passat med DSG, 4Motion och delläder. Men är Audin verkligen tystare så får det nog bli en sån. Få se om jag orkar provköra en eller hur jag gör.

Uppdaterat: 2016-05-26 17:08

Nog måste du väl "orka" med en provkörning när du skall skaffa en såpass dyr bil....

Uppdaterat: 2016-05-26 17:16

Har kört drygt 4700 mil med min Passat TDI 190 4MOTION. Nu är jag lite lat och inte orkar skriva i detalj igen vad jag tycker om bilen så jag saxxar ett tidigare inlägg som jag har skrivit i Passat tråden.

Jag börjar med det positiva. Drivlinan TDI 190 4Motion har mycket kraft i sig och ett bra bottendrag, synd att man inte får utnyttja dessa resurser på våra vägar. Bränsleförbrukningen på långkörningar är jag nöjd med, har snittat 5,6 l/100 km den senaste tiden på långkörningar. Den adaptiva farthållaren gör långkörningarna bekymmerlösa och är en komforthöjande funktion som jag inte kan vara utan. Radarsensorn för den adaptiva farthållaren sitter dolt bakom VW märket i fronten och hittills har inte systemet slagits ur någon gång på grund av snö och is. Likt sina andra VAG-syskon är Passaten spår- och riktningsstabil. Trots sin storlek är bilen lättmanövrerad, i låga hastigheter är bilen lättstyrd och i högre hastigheter så styvas styrningen upp. DSG6-lådan som sitter i bilen tycker jag växlar mjukt även i låga hastigheter. Led-strålkastarna ger en bra ljusbild och gör en mer alert vid mörkerkörning. Strålkastarna ger en lång och bred ljusbild både på hel- och halvljuset. Ergocomfortstolen är precis lagom skålad och har perfekt stumhet. Bagageutrymmet är stort och att transportera garderober och kylskåp är inga problem. Ett stort plus är att man kan få Passat med ett fullstort reservhjul. Dragkroken är lätt som en plätt att fälla ut det är bara att trycka på en knapp i bagageutrymmet så fälls den ut. Backkameran har bra upplösning och sitter dolt bakom VW emblemet så att man slipper torka av linsen hela tiden. Infotainmentsystemet är lättnavigerat, reagerar på respons och skärmen har bra upplösning. Ambientebelysningen runt dörrpaneler är stämningshöjande.

Det negativa jag har upplevt med drivlinan är att den är väldigt törstig i uppvärmningsfasen nu när det har varit -10, bränsleförbrukningen kan ligga på 9,0-11 l/100 km. Fjärrstyrningen för parkeringsvärmaren är inte helt optimal, hade önskat att man kunde styra den med mobiltelefonen som på de nya Volvo bilarna. Is bildas utanpå strålkastarhusen och isen sitter som berg när man ska skrapa bort det. Manövreringen av förarstolen är inte helt optimal, vissa justeringar sköts elektriskt andra sköts manuellt. Hade föredragit en helt elektriskt eller manuell lösning. I och med att jag har årsmodell 2015 har jag inte tillgång till Apple carplay vilket är synd. 2016 årsmodell kommer standard med Apple Carplay och android auto.

Uppdaterat: 2016-05-26 17:28

Gick i samma tankar när jag skulle ha en ny tjänstebil. Det blev en passat för mig. Hade jag valt en A6 hade den nästan varit naken. Knappt man fick in dragkrok. Diesel värmare var bara o glömma.

Passaten jag valde har automat fyrhjulsdrift dieselvärmare och drag. Dessutom har den Apple car play som jag använder mycket.
Den ska snart in på första service 3000mil. Är jäkligt nöjd med bilen.

Uppdaterat: 2016-05-26 17:35

Man kan ju även kolla in nya Skoda Superb som har likadan drivlina och motor som Passat el A6. Verkar som man får mycket bil för pengarna med Skoda Superb. Fabriksny Audi A6 är för dyr, bättre att köpa en nyare beg för halva priset.

Uppdaterat: 2016-05-26 20:36
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Mats, samtidigt, är bra ljudisolering ett krav så är A6 bäst. Och jag antar att Suberb och Passat är ganska lika där. Vad som kunde vara ett alternativ är väl nya A4, tror den har ännu bättre ljudisolering än A6. Den har ju fått mycket beröm för det som "nästan kusligt tyst". A4 kombi kanske kan räcka? Restvärdet på en A4 borde också vara bland dom bästa i sällskapet.

Uppdaterat: 2016-05-26 20:40

Kolla Mondeo. Som tjänstebil är den väldigt bra prissatt, Passat blir minst 50000:- dyrare med samma utrustning.
Och Mondeo är rymlig och komfortabel, enda nackdel är att den känns stor i stadstrafik, men den har bra sensorer som hjälper vid parkering.

Uppdaterat: 2016-05-27 01:00
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nu i veckan har jag åkt något hundratal mil i en kollegas Mondeo. I den bilen är parkeringssensorerna komplett värdelösa. Det saknas fullständigt logik i när det tjuter och avstängningen slår igång igen när man lägger i backen nästa gång så vid en fickparkering vill man helst bara bort. Det kan förstås vara det enda exemplaret med problemet, men jag lockas inte att köpa en likadan.

Uppdaterat: 2016-05-27 08:42

Se där Mäkinen, vi har alltså helt olika erfarenhet!

Uppdaterat: 2016-05-27 09:20
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

När det gäller den ursprungliga frågan så skulle jag välja A6 alla dagar i veckan. För mig är ljudnivå den enskilt viktigaste aspekten och har avgjort flera bilval åt mig.

Uppdaterat: 2016-05-27 09:48

Jag är själv väldigt känslig för buller, men jag tycker inte den senaste Passaten väsnas särskilt störande, jag tycker det är en snygg och trevlig bil, kanske lite väl hårda stolar, ska man ha bättre blir det dyrt och när det gäller tjänstebil tycker jag man ska se på vad man får för 7,5 basbelopp.
Väljer man samma utrustning på bilarna blir ju A6 väldigt dyr, mycket att skatta för!

Uppdaterat: 2016-05-27 10:26
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

A6 är inte bara dyr att köpa, service och underhåll är visst ordentligt dyrt också men vill man lägga de pengarna så visst varför inte.

Uppdaterat: 2016-05-27 13:42
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Tack för alla synpunkter.
Som många varit inne på så är det inte "mina" pengar jag handlar för utan de berömda 7,5 basbeloppen. Med egna pengar hade jag prioriterat annorlunda - billig skrotbil och hörselskydd.
Tyst bil lockar men A6'an blir ganska naken. Jag får ta och begära en riktig offert från VW och Audi så får man se vad som skiljer.
Mondeo'n är ett bra tips men min bättre hälft tycker inte om den - och hon kör mer än jag.

Uppdaterat: 2016-05-27 14:38

Vidstige:
Nya A4 är en bättre bil än VW Passat dock något mindre. Något som irriterar mig på nya Audi A4 är att man måste beställa 3-zons klimatanläggning för att få fläktsystem till baksätes passagerarna. Audi A6 har fläktar bak och det kan vara skönt att den som sitter i baksätet får svalka eller värme. Även VW Passat har fläktsystem bak. Audi A6 har haft detta som standard i modell C3 i samband med faceliften 1989. Märkligt när VW Golf har haft detta sedan 2004. Varför snåla på sådant i Audi A4?

Uppdaterat: 2016-05-27 14:39
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Hacken, som förmånsbil som man har 3 år och diesel så är det väl inte nåt problem med servicekostnaden. Service ingår väl dessutom alltid i konceptet förmånsbil. Som förmånsbil så är förmodligen Audi ett utmärkt val med högt restvärde. Som begköpare så är det en annan historia.

Uppdaterat: 2016-05-27 14:54

Mats, ok, är väl så Audi tjänar pengar! VW har ju sämre lönsamhet. Men vad gäller dagens A6 så är den ju trevlig men man kan tycka att den börjar bli lite gammal, kommer väl en helt ny generation inom ett par år. Vad man kan hoppas på är kanske också att nya A6 kommer med möjligheten att få elektrisk överladdning som ett inte alltför dyrt tillval. Har kollat på lite videos på SQ7, finns en del tester nu sen några veckor tillbaka, och man blir verkligen imponerad av den tekniken. Turbolagg nästan helt borta, närmast full effekt redan från 1000 varv.

Uppdaterat: 2016-05-27 15:02

Q7, det är ju bara det att lägga en peng utöver 7,5 basbelopp kan kännas ganska tufft för plånboken, det är ju något som man inte gör vid ett tillfälle som vid privatköp.
Lyteskomik, jag hoppas du kommer att redovisa merkostnader efter att du fått offerter.

Uppdaterat: 2016-05-27 17:46
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Om jag hade bestämt mig för en Audi A6 hade jag kollat på en lättinkörd lagerbil som någon VAG-anställd har kört med i 1000 mil. För 7,5 basbelopp borde man kunna få en A6 Avant 2,0 TDI 190 med den fina S-tronic lådan. Något som jag gillar med interiören i A6 är popup skärmen för infotainmentsystemet.

Uppdaterat: 2016-05-27 19:38

Passat känns som en dussinbil idag. Jmfr Volvo.

Jag hade utan vidare valt en "ren" A6:a. Mycket av känslan med en mer välbyggd bil finns i de små förfinade nyanserna som inte ligger i utrustningslistan. Dessa uppskattas kanske inte första veckan men med tiden. Den A6:a jag (prov)kört de senaste fem åren var en allroad-variant med dubbelkopplingslåda och en diesel på +200 hk. Absolut inget att anmärka på annat än att det var lite jobbigt att lämna tillbaka nycklarna. ;-)

Uppdaterat: 2016-05-27 20:37
Mycket vatten har runnit under hjulen...
Lyteskomik skrev:

Jag är tvungen att köpa en ny sån där bil. Ska man köpa en Passat eller en A6'a? Märker man nån skillnad bakom ratten?

Om du inte ens orkar provköra så känns det inte som att du bryr dig speciellt mycket. Köp en Toyota Avensis ;-)

Uppdaterat: 2016-05-27 20:40
Diesel skrev:

Om jag hade bestämt mig för en Audi A6 hade jag kollat på en lättinkörd lagerbil som någon VAG-anställd har kört med i 1000 mil. För 7,5 basbelopp borde man kunna få en A6 Avant 2,0 TDI 190 med den fina S-tronic lådan. Något som jag gillar med interiören i A6 är popup skärmen för infotainmentsystemet.

Det är ju en ny bil det gäller.
När det var dags för en ny tjänstebil var det just gränsen 7,5 basbelopp som var det avgörande. Det finns ingen anledning att betala en mängd pengar för att enbart få en statussymbol. Men alla tänker ju olika, en medlem här på forumet valde ju en BMW 750, det var roligt de tre år det varade, men dyyyrt!
Här blev det Mondeo, den gav mest för pengarna, men min favorit var Passat, tilläggskostnaden för A6 med kravspecad utrustning var aldrig något alternativ!

Uppdaterat: 2016-05-27 21:17
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Sen brukar ju inte företagen köpa begagnade bilar så det är nog nya som gäller - och troligen från nån utpekad återförsäljare.

Uppdaterat: 2016-05-27 21:27

Apropå popup skärmen så kom jag på hur man lyckas hålla den i nedfällt läge när man startar bilen. Tyckte det var jobbigt att den åkte upp varje gång man startar bilen. Nu åker den bara upp när jag vill det. Det mesta men behöver se finns faktiskt i färddatorn.

Det märkliga i A6 är att känns som att man kör en mindre bil. Väldigt bra chassi och styrning. Dessutom går den så tyst att när man kör i 160 km/h så känns det långsamt på motorvägen.

Från årsmodell 2015 är ju Led/Xenon strålkastare standard. Det enda man egentligen behöver är sportpaketet för 9900 kr. För egen del automatlåda också. Speciellt i en diesel motor. Numera finns bara DSG-lådan i automat. Kanske lite roligare än multitronic som kan kännas monotont. När jag kör i 180 km/h visar varvräknaren 3000 r/min med 180 hk bensin turbo.

Uppdaterat: 2016-05-27 21:40
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Mats, vad ger sportpaketet? Är hårdare fjädring?

Uppdaterat: 2016-05-27 22:22

Många Audi återförsäljare erbjuder leasinglösningar på demobilar för företag. Fick själv en offert på en A4 Allroad demobil när jag skulle välja förmånsbil. Det kan bli dock bli svårt att komma under 7,5 basbelopp om man väljer en A6 Avant TDI 190 med S-tronic ny,

Uppdaterat: 2016-05-27 22:31

Vidstige:
Sport paketet innehåller följande:
Sportstolar med elektriskt svankstöd och utdragbar lårstöd som kan vinklas upp el ned.
18-tums LM-Fälgar med däck 245/45 18
Sportchassi med möjlighet att välja bort, om man nu inte gillar det.
Led/Xenon fram och bak på min årsmodell numera standard.
3-ekrad sport ratt ingår i Proline med färddator och larm samt regnsensor.

Vill man ha el uppvärmd ratt blir det en 4-ekrad.

Jag har styrningen inställd på dynamisk (sportig). Gasrespons i auto och automatlådan i komfort. Väljer man dynamisk så blir den lite väl känslig i gasrespons och växlar upp senare.

Uppdaterat: 2016-05-28 00:07
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

@Minimats1, både s-tronic (dct) och tiptronic (zfhp8) finns till A6 beroende på motoralternativ.

Uppdaterat: 2016-05-28 08:47

Mats, större fälgar med lägre profil på däcken är väl knappast nån fördel om prioritet är tyst gång.
Sportchassi är väl nåt Audi fått mycket kritik för på svenska vägar, hård gång, så det skulle jag välja bort om komfort är att föredra.

Bättre stolar är ju trevlig men det är märkligt att det krävs "sport" för det.

Uppdaterat: 2016-05-28 10:55

Fast "bättre stolar" är ju nåt oerhört personligt. Vissa gillar t ex inte stolarna i Golf medan jag tycker att dom är helt överlägsna stolarna i konkurrenten Auris. Sen finns det säkert dom som tycker tvärtom också.

Uppdaterat: 2016-05-28 15:48

Pi har rätt i att detta med stolar är högst personligt. I valet mellan Passat och A6 så föredrar jag komfortstolarna i Passat framför sportstolarna i A6, men det finns säkert många som tycker tvärtom. På samma sätt är det nog också rätt personligt om man föredrar en snikutrustad A6 eller en bättre utrustad Passat. Går att se det på olika sätt... En snikutrustad premiumbil som A6 är kanske mer felfri än en Passat med mera finesser som kan krångla...? A6 har väl dessutom bättre rostskydd, har jag för mig... Å andra sidan, gillar man mer utrustning och finesser så ger kanske Passat mer valuta för pengarna... Stod jag själv i detta val skulle jag boka in en lång provtur i bägge bilarna! Efter det är jag säker på att det klarnat vilken man föredrar!

Uppdaterat: 2016-05-28 19:58

Det är riktigt Pi, stolar upplevs väldigt olika. Jag tycker att de bästa stolarna i den här klassen sitter i Volvo och i Saab som tyvärr inte tillverkas längre. Mondeos stolar är nästan lika bra men med något kortare dyna. De sämsta av de jag kommer i kontakt med är helt klart A4 och Q3, deras träbänkar passar nog bäst för de med rejält tilltaget sittfläsk! Alltså inbyggd stoppning.
Passatens standardstolar är inte mycket bättre, inte heller Golfens, men för dyra pengar går det att få bättre.
Men det finns ju de som gillar hårda stolar, men för mig som tydligen har en förfinad, känslig röv, så sätter jag mig hellre i en förfinad stol.

Uppdaterat: 2016-05-28 20:46
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag håller med om att det här med stolar upplevs olika. De flesta Passat utrustas med ergocomfort-stolen som är mer skålad än standardstolen och har reglerbart lårstöd. Ergocomfort-stolen har läderklädsel på utsidan och på insidan alcantara som standard i GT utrustningsnivån. Väljer man till Executive paketet för 17 000 kr så ingår läderklädsel, Led-strålkastare, elbaklucka, ambientebelysning, eluppvärmd ratt och mörktonade rutor från B-stolpen och bakåt. Enligt min menning är det ett prisvärt paket.

Uppdaterat: 2016-05-28 21:39

Tycker Audi alltid haft hårda stolar men åker man långresor så är faktiskt hårda @att föredra. Med mjuka stolar får man sittsår efter många timmars körning. Fast allt är ju som sagt inviduellt. Har inte provat nya VW Passat men den förra hade för trånga sportstolar utan utfällbart lårstöd.

Vidstige:
Sportchassi eller inte är den eviga frågan. Märkligt nog är det bra komfort i A6 med sportchassi. Fast för mig personligen hade det räckt med sportstolar utan sportchassi. Tycker det är skönt med bra sidostöd och lårstöd som sportstolar ger. Har haft sportstolar nästan i samtliga bilar jag ägt. Några fåtal har inte haft det. Då upplever jag som att man sitter ovanpå stolen och inte i den.

Rostskyddet mellan Passat och A6 borde vara ganska lätt att gissa för gemene man. Då A6 har motorhuv, dörrar och baklucka i aluminium medan Passat har detta i stål som inte går att förzinka. Kallas visst för höghållfast stål.

Uppdaterat: 2016-05-29 00:22
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Minimats, det är en myt att det inte går att förzinka höghållfast stål, det går utmärkt men kräver dyrare metoder.

Uppdaterat: 2016-05-29 00:51
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Utpräglade sportstolar med mycket sidostöd är i mitt tycke obekväma eftersom dom gör främst "ursittning" ur bilen obekvämare - men även insteg i många fall. I alla fall för oss som inte längre är ungdomligt viga...:) Och vid körning på normala svenska vägar känner jag heller inget behov av att sitta i ett skruvstäd. Sitter det dessutom Recaro-stolar eller liknande som i lite sportigare bilvarianter (typ Focus ST el likn) så trycker dom gärna "ihop" axlarna vilket inte är behagligt i en standardbil. Men som sagt - detta är högst individuellt. Jag kanske är för kort för Recaro-stolarna...:)

Uppdaterat: 2016-05-29 08:09

Ja Pi, håller med där, är man dessutom välväxt med en vacker spolformad kropp är det verkligt svårt att få det bekvämt i stolar som är designade för popsnören i 50 kg-klassen.
En grannfru har sportstolar och de skulle verkligen behöva vara några dm bredare, men hon tycker att hon sitter bra trots att hon är ungefär lika bred som lång!
Men det ser ganska kul ut. :-)

Uppdaterat: 2016-05-29 10:46
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag kan ju bara kommentera sport stolarna i Audi A6 & A4 eftersom jag äger dessa två bilar. Båda har ungefär samma sport stolar men A6 har skönare nackstöd som kan ställas teleskopisk mot huvudet och inte bara vinklas fram eller tillbaka som i A4.

Dock är dom väl tilltagna med gott om luft och man sitter verkligen inte i något skruvstäd. Möjligtvis om väger mycket så kanske det kan bli skruvstäd. Då pratar jag över 120 kg och kanske 190 cm lång.

Som sagt min far tog komfort stolar i sin VW Golf då han är 75 år och inte världens vigaste direkt. Jag hade valt sport stolarna. Det är lite svårare att ta sig in och ut med sport stolarna. Dock är dom mycket finare än komfort stolarna. Finare tyg och mönster.

Uppdaterat: 2016-05-29 13:50
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Minimats, jag har inget att säga om stolarna i A6 eftersom det är mer än fem år sedan jag körde någon, men de i A4 avskyr jag! Inte formen, men den i praktiken , totala avsaknaden på stoppning är fruktansvärt jobbig vid långkörning. Det är den enda bil som jag efter 15 mils körning varit tvungen att ta en paus och försöka motionera tillbaka känseln i röven. Det vete sjutton om inte en stenbänk har mjukare stoppning än den i A4! Synd, bilen i övrigt är kul, men trång.
Men ursäkta, det här var lite OT, det handlar ju inte om A4.

Uppdaterat: 2016-05-29 17:14
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse, vet du om det gäller senaste gen A4 också?

Uppdaterat: 2016-05-29 18:00

Saabnisse vilka stolar i A4 avskyr du ? Är det Audi A4 B8 som du har kört. För 7,5 basbelopp kan man få en A4 Avant TDI 190 s-tronic Proline edition.

http://www.audi.se/se/brand/sv/audi-tjanstebil/audi-business-erbjudande/a4-proline-edition-business.html

Uppdaterat: 2016-05-29 18:18

Det är en A4 2015 kombi, vet inte vad modellen heter, men kan ta reda på det nästa gång jag tvingas ta hand om den. Men den är kul, det sitter en 180hk diesel i den och den är ganska pigg.
Men jag har lärt att ha en sittkudde med mig!
Q3an är nästan lika hård, men den har jag inte åkt långt i.
Nej tyska betongsäten är inget för min känsliga bak, man måste nog upp i prisläge för att det ska bli bekvämt, jag ska prova en ny A6.

Uppdaterat: 2016-05-29 18:27
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag tycker inte heller om dessa hårda betongsäten. Verkar vara en trend, för jag tycker fler och fler kör med dessa numer... Även Volvo har blivit hårdare på senare år. Jag skulle önska att alla märken hade ett komfortsäte som tillval!

Uppdaterat: 2016-05-29 19:16

saabnisse, då är det gamla generationen du pratar om. Nya kan vara bättre, då man ju även förbättrat mycket vad gäller fjädringskomfort och ljudisolering. Kan ju också vara så att fjädringskomfort även påverkar upplevelsen av stolarna.

Uppdaterat: 2016-05-29 19:36

Det finns fyra olika stolar till Audi A6. Är komfort viktigt så väljer man luftfjädring och komfortsäten.

Uppdaterat: 2016-05-29 19:38

För min del så ska det inte läggas till nånting utan snarare om att få den mest komfortabla (eller minst komfortabla) bilen för pengen. A4 hade varit ett bättre val om inte tjocka familjen ska ha plats...
Oavsett vad det blir så blir det förmodligen nåt som jag ogillar, men tyvärr så behöver man en bil för ofta.

Uppdaterat: 2016-05-29 22:21

A6 är en fullvuxen bil, A4 är trevlig, men för liten som familjebil om det inte är en liten familj.
Passat är ett betydligt bättre alternativ än A4 till ungefär samma kostnad.

Uppdaterat: 2016-06-05 19:35
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre