Bytt jobb och tänkte beställa en ny bil.
Max pris runt 500 000
Är nog inte modig nog att gå över till ren elbil så en laddhybrid får det nog bli.
Ni som kör laddhybrid.
Hur långt kommer ni på en laddning?
Har ca 5 mil enkel till kontoret så det vore trevligt att kunna åka rätt länge på el.
Några förslag på lämplig bil?
Krav är bra sittkomfort och inte för gubbig.
Kommentarer
5 mil är nog i längsta laget på enbart el för de flesta laddhybrider även om det finns några som klarar det, men mycket beror på hur vägen ser ut och hur man kör. Men vad spelar det för roll om det blir några km på bränsle?
Vi har en Superb L&K som gått ca 1000 mil nu och den har stolar som jag klarar utan att bli bedövad, inte lika mjuka och perfekta som i gamSaaben, men väl så bra. Den klarar 45-50 km på batteriet som mest.
Men det finns ju många andra bilar av samma typ nu, det är bara att ut och prova.
Får man vara nyfiken utan att vara kritisk till varför det känns som för stort steg med ren elbil? Något i körmönstret eller behovet som gör att det inte går? Eller avsaknad av hemmaladdning? För den pengen får du ju riktigt bra elbil.
Hade jag haft den budgeten och gått på laddhybrid hade jag nog siktat på en välsmetad Mercedes e250 CLA Shooting brake
Mitt och ditt val skulle lätt bli en Mercedes Benz E300 de som är en äkta laddhybrid som går på el upp till ca 50 km och långkörningar görs med dieselmotorn som drar under 0,5 liter per mil i blandad körning. Detta ÄR den mest ekonomiska kombon. Du sitter dessutom som en kung i Mercedes komfortabla säten.
5 mil till jobbet och kan du ladda på jobbet också❓
Det finns väl flera numera som klarar 6-7 mil enligt nya normen.
Men att beakta är väl att vinterkörning med värme snabbt kan minska räckvidden nån mil så värmepump på värmen är väl ett krav när man köper nytt.
Och att man kan förvärma via laddsladden måste vara ett krav vilket inte fungerar på Kia/Hunday där man måste eftermontera defa/Calix 230v med dubbla sladdar eller kliva in i kall bil.
Men även när bilen går i hybridläge handlar väl förbrukningen förmodligen under eller kring 0,3 beroende på sträckorna.
Inte för gubbig och de bilar som nämns är MB, Skoda och Toyota...
Är det en gubbe som ska fraktas eller ska den lösa andra transportbehov?
Vilken hastighetsbegränsning är det på pendelmilen?
Jag kommer normalt 45 km på el i min MB C300e kombi. Då inleder jag med 15 km 70-väg och resten 110 och jag kör inte för fort utan har rätt fart enligt GPS. De första dagarna när det var sommardäck och varmt kom jag lite över 50 km.
För mig är 10-20 km/dag på bensin en ekonomisk katastrof. Jag tror rentav att det är bra för motorn att användas.
Mäkinen, trevligt att du tycker det är bra att använda motorn trots en ekonomisk katastrof! :-)
Ingen blev till en... Den bjuder jag på.
Peugeot 508 plug in hybrid
https://www.peugeot.se/personbilar/valj-din-peugeot/peugeot-508/nya-peugeot-508-plug-in-hybrid.html
Den är inte gubbig och komfortablare än MB A-klass
Men en MB CLA 250e Shooting brake är ingen dum bil. Och den ryms riktigt välutrustad inom din budget.
Peugeoten skulle jag privatleasat då de har eländiga andrahandsvärden.
Jag tror säkert att alla begrep det och det var ju också vad jag undrade i #2.
Jag var lite elak, jag hoppas att du inte tog illa upp.
Provkörde BMW 330e idag. Den var riktigt fin. Körkänslan är mycket bättre än min nuvarande v60.
Resvägen till jobbet är landsväg med hastighetsbegränsning på 80kmh. 60 på några ställen.
Rätt bra för en laddhybrid antar jag?
Anledning till att jag inte vill köra bara på el är att jag ofta åker till på kunduppdrag. Det kan vara 15mil enkel, ibland mer.
Jag tror inte jag skulle palla med räckviddsågesten..
Tänkte åka och kolla på Superben imorgon.
Toyota kanske får ett besök de med..
Finns C-klass som laddhybrid Mäkinen? Trodde det bara var E-klass som gick och ladda.. ska kollas upp
Om inte MB ändrat utbudet så finns C-klass som laddhybrid med både bensin och diesel och i kombi och sedan. Om det är företag som betalar så är det bra priser på dem också.
Peugeot 508.
Tja.
Opel Grandland och 3008, 300 hk 4WD eller 225 hk FWD.
Grandland klarar 57-59 km i verkligheten enligt tester, vilket är vad den påstås ska klara.
AGR stolar och 0-100 6.1 sek.
Se bara upp för trafiksituationer som tömmer batteriet helt på kräm, lättast med släp efter, då blir det inte mycket ork kvar i de flesta hybrider och bensinförbrukningen blir obehaglig när bilen tvångsladdar.
bgl: I Passat GTE räcker bensinmotorn till gott och väl, även med släp. Bensinförbrukningen går upp om man tvångsladdar men varför göra det? Man laddar när man kommer hem.
bgl: Har kört ganska rejält släp med Golf GTE och det var en väldigt stark och trevlig dragbil. Även när strömmen var slut.
Nu är det väl inte heller speciellt många laddhybrider, om någan, som går att tömma helt så, utan de går ner till en viss gräns och därefter fungerar som en mildhybrid.
Eller som en fullhybrid? Typ som en Toyota hybrid?
330e verkar vara riktigt bra, förutom den där bulan i bagaget. Ibland undrar jag vad alla 100-tals ingenjörer sysslar med på ett så stort företag. Lanseras 2019 utan en plats för batteriet.
Apex: En del gör även det ja. Och det är ju såklart det bästa när de är konstruerade så.
Tyvärr blir det inte en mildhybrid när även `reservströmmen` är förbrukad. Då bestämmer bilen själv laddningsgrad efter sin programmering och behöver både kraft och framför allt mycket bränsle för att snabbt komma upp till normal lägsta nivå. Troligen olika programval mellan tillverkare, vi har bara märkt vad som händer med en BMW i detta fall. Växellådsprogrammering verkar inte anpassad för detta utan manuell växling krävs.
Bgl: Vilka laddhybrider är det som du själv kört tillräckligt mycket för att kunna skriva att så inte är fallet? Du måste sitta på massa erfarenhet när du vet att det är så när jag känner flertalet laddhybridsförare som påstår att de även när den initiala laddningen är slut har en betydligt lägre förbrukning än motsvarande bil som ren fossilare.
Så redovisa gärna din erfarenhet, blir mer seriös diskussion då.
Jag skulle nog säga att alla laddhybrider är konstruerade så.
När den med sladd uppladdade strömmen är slut så återstår det typ ca 10-20% i batteriet som då används precis som i en Toyota hybrid.
Sedan att det är bättre och sämre optimerad i olika bilar är en annan sak då fokus är på att gå länge på eldrift och på en laddhybrid.
Tex så kan jag jämföra golf gte mot en lika stor corolla hybrid och tror inte det skiljer nämnvärt i förbrukning när golfen har ”tomt” batteri mot corollan i samma körprofil.
På min gte med momentana mätare framme så ser man att även med tomt batteri och noll mil på eldrift så styr den på med +10-15 kw vid tex ett trafikljus och laddar vid tex en bromsning med typ 5-40kw beroende på fart och situation.
Tror nog det är så på alla laddhybrider.
Jag kan inte låta bli att tänka på den mycket tveksamma toyota reklamen med 50% på el.
Jag kör 100% på el både i och runt stan med laddhybriden gte.
mso 1000 - räknar man tid och inte sträcka och kör i storstadstrafiken så kan man säkert bevisa det man vill...:)
Pi och MSO, jag har kört 50 mil en hel helg och några andra turer med en Lexus ES. Och skulle tro att det inte alls är någon stor osanning i reklamen. Väldigt ofta den körde på el, inga längre stunder men så fort det gick lite lätt på slät väg, i normal landsvägsfart. Så ditt behov av bevis för resultatet behöver inte jag för att bli övertygad om detta. I stadstrafik så vill jag påstå att det gick ganska fint att köra mer ön 50% på el, med väldigt snäll gasfot så klart och inget stort värmebehov i kupén.
Den ström som återstår när sladdladdningen är förbrukad är programmerad för 3 saker: Toyotahärmande hybriddrift, tillskott vid kraftigare acceleration och en restmängd som säkerställer vissa funktioner i bilen.
När den el som är avsedd för acceleration förbrukas snabbare än vad bilen hinner ladda vid upprepade fartökningar på landsväg tar elen slut. bilen drivs enbart av fossilmotorn. I stället för att driva laddar elmotorn batteriet och för vår BMW växlar inte lådan ner utan förarens aktiva hjälp, kvar blir en snöpt fossilmotor med föga förmåga att öka hastigheten. Ingen daglig trafiksituation men förekommer. Jag fick bromsa till nästan stillastående på landsväg för vänstersvängande 5 gånger på ca 3 km för att vid varje gång öka till 80km/h (släp efter). Femte gången var det kört efter bara någon sekunds elhjälp vid acc. Problemet är inte okänt, ägare till annat märke som märkt detta frågade sin verkstad fick omedelbart svaret att det är en egenskap hos bilen, d.v.s inget fel.
Jag har inte dragkrok på min laddhybrid och har aldrig upplevt att kraft plötsligt saknas. De senaste åren har jag dock inte haft fullt så aktiv körstil som tidigare. Automatlådan verkar lida av Alzheimers för ibland kommer den inte på vad den ska göra, men det är främst från stillastående. Sen kan den strunta i att lägga i åttan och nian när man åker runt 100 km/h.
Jag tänker att det går väl inte optimera allt i en hybrid/laddhybrid optimalt i alla situationer för en biltillverkare.
Min golf gte har förmodligen inte över 200 hk för att vara optimalt snål i alla lägen ;) .
Likadant så får man inte lasta tungt och inte dra ett vettigt släp efter en corolla hybrid och den är seg som få men den är väl optimerad för sista droppen i toyota anda men den kan inte köra på ren el vecka efter vecka eller tre månader som en laddhybrid kan göra i sin bästa körprofil.
Så tänker och tror jag.
Men Guran - om en Toyota i verkligheten går 50 % på el så borde ju i princip förbrukningen av bensin vara ungefär hälften jämfört med en snarlik bil med konventionell bensinmotor. Och det är den inte i de Toyota-hybrider jag kört. Maximalt ligger reduktionen i bensinförbrukning i bästa fall (med lite blandad körning) kanske på runt 20 %. Då är frågan om det är värt dessa kronor att t ex åka i en Corolla med 1,8-motorn ? Inte för mig i alla fall. Och vid lite högre fart så är reduktionen klart lägre. Men smaken är som vanligt som.....
Där kan jag hålla med dig.
Men i tid räknat tror jag det är korrekt. Däremot så behövs bensinmotorn när det tar emot lite därav går bilen 50% av tiden på el. Men det ger så klart inte halverad förbrukning.
Momentanförbrukningen på en ”vanlig bil” varierar ju från 0 till dryga litern beroende på acceleration, motlut eller nedförsbacke.
Resultatet av detta blir på min bil 0,63 för tillfället över 5000mil. Men under viss tid så förbrukar den noll eller väldigt lite då det går lätt. En Toyota hybrid går vid de tillfällena på ström. Resultatet blir en bensindriven bil som förbrukar ungefär som en diesel med senaste drivlinan. Inte mer.
Jag blev faktiskt positivt överraskad av min provkörning av ES:en, skulle klart kunna äga en sådan. Men den är så enormt opraktisk, ingen dragkrok, inga fällbara säten och en genomlastningslucka som bara rymde en av mina offpistskidor (blir svårt att åka på en skida) och som vanligt, de där sätena som min kropp är så onödigt känslig för. Men oj så tyst och bekväm bilen var i övrigt.
Men ryktesvis har jag hört att Lexus skall sluta sälja annat än SUV i Sverige. Sanning eller inte, men mycket troligt.
Varför tror du att det är så? Det är väl, såvitt jag vet, bara Ford, Mitsubishi, Hyundai/Kia och Toyota som använder riktiga hybridmotorer i sina laddhybrider? Möjligtvis har jag missat nån.
Tror du att en hybridmotor bara är en vanlig motor där man hänger på ett batteri som laddas när man bromsar? Hur mycket laddar bensinmotorn i din GTE batteriet? En riktig hybridmotor gör det när det är positivt för förbrukningen att göra det. Hur ofta stänger din GTE av bensinmotorn helt och kör enbart på el även när batteriet är "slut"? En riktig hybrid gör det.
Panopticon,
Finns det någon laddhybrid som aldrig stänger av motorn lite då och då? Min Märkvärdes gör det hela tiden. Vid minsta medlut eller på långa raksträckor tappar varvräknaren orken och momentanförbrukningen går till noll.
Mäkinen
Jag tror faktiskt att de flesta moderna laddhybrider gör på detta vis. Utvecklingen har gått fort de sista åren.
Låter lite motsägelsefullt att en bil skulle gå helt på el när batteriet är slut=tomt... En fullhybrid har ju ett relativt litet batteri och man lär inte heller tillåta bilen att gå på batteri till det är slut - lika lite som t ex en laddhybrid. Däremot till kanske 80-90 % av hela energin förbrukats. Och det är inte mycket på en fullhybrid.
Atkinsonmotorn är väl ingen ”laddhybridmotor”
Lexus V8 är en Atkinsonmotor, dvs den ändrar slagläng i cykeln.
https://commons.m.wikimedia.org/wiki/File:Atkinson_Engine_with_Intake.gif
Ja Guran det blev kanske fel då jag inte orkade inte googla.
En toyota motor då som en del andra har var väl tanken.
Ja panoptikon min bensinmotor stänger av när det går utför och på lätten på plana backen även när batteriet är på noll eller rättare sagt när det inte går att köra på ren el.
Riktiga hybridmotorer vad menar du då.❓
Du menar Atkins typ av motor❓
Om det är den du menar så är den snåloptimerad men varvig utan kraft och vridmoment men något snålare än en vanlig motor eller jag skulle säga något snålare än dom snålaste moderna bensinarna.
Jag har jämfört toyotas 1,8 hybrid vid fyra tillfällen på 5 mil landsvägskörning mot min 1,0 tsi och dom har vid alla tillfällen hamnat kring 0,45 på samma vägsträcka.
Med det vill jag visa en modern motors effektivitet på en vanlig landsväg.
Hybridmotorn är annars elektrisk och har förmågan att driva bilen och att ladda batterierna så fort tillfälle ges.
Atkinson används av många i hybrider men det går naturligtvis lika bra med vilken motor som helst. Atkinson är effektivare men väldigt trött (vridmoment).
De allra flesta hybrider funkar likadant, det som Toyota gör annorlunda är hur motorerna är ihopkopplade tillsammans med växellåda. Det är en oerhört enkel, driftsäker och effektiv hopkoppling (e-cvt), som vissa hatar.
Jag personligen har erfarenhet av Både Toyota elhybrid och laddhybrid av annat fabrikat. Toyotan var inte speciellt snål, speciellt på motorväg blev den törstig och väldigt trött.
Slaglängd?
Nä, Toyota använder en simulerad Atkinsoncylel. De låter insugsventilerna stå öppna lite längre för att hålla nere kompressionen dynamiskt.
Ja men en Toyotamotor har Atkinson variabla kompression. Även inderas eminenta V8 i Lexus RCF och LC.
Även Hyundai har det i sina hybrider.
Den kan så klart optimeras för låg förbrukning och få hjälp med det då mediokra vridmomentet av en elmotor.
Att stänga av motorn är inget konstigt, men frågan var om den drev som en riktig hybrid när batteriet är "tomt", alltså om den vid lugn stadskörning till exempel stänger av bensinmotorn och enbart driver med elmotorn. För om en laddhybrid ska funka som en riktig hybrid så är det så den ska göra.
Som jag skriver ovan, gör den även samma sak vid lugn acceleration i låg hastighet? För det är så en riktig hybrid fungerar, om en laddhybrid ska funka på samma sätt när batteriet är "tomt" så ska den alltså växla mellan bensinmotorn och elmotorn hela tiden beroende på gaspådrag. Att bara ha en elmotor som laddar ett batteri är alltså inte i närheten av att fungera som en riktig hybrid.
En riktig hybridmotor kan ha vilken cykel som helst, många kör med atkinson, Hyundai/Kia kör med vanlig otto-motor. Det spelar ingen roll. Det som spelar roll är att dom två motorerna, alltså elmotorn och bensin (eller diesel eller gas om nån skulle använda det) samarbetar hela tiden. Bitvis driver elmotorn, bitvis driver förbränningsmotorn, beroende på vilken belastning som läggs på.
Dom flesta optimerar den för att vara snål, men det är inget som hindrar att man optimerar den för prestanda.
Och om du envisas med att gnälla på att snålhybriderna inte är effektiva för att dom går likvärdigt med en normal motor när den går i jämn landsvägsfart så får jag väl gnälla på att en Octavia är fullständigt usel som sportbil eftersom jag inte får in min häst i bagaget. Ska det vara så jävla svårt att förstå att jämn landsvägsfart är optimal körning för vilken gammal hederlig normal förbränningsmotor som helst? Du dömer ut en hel motortyp för att den inte är bäst i just det specifika fallet där den är som sämst. Fortsätter du med det så kommer jag börja döma ut Octavian eller Golf GTE eller vilken annan jävla bil du har för nånting som är lika meningslöst.
Opps.
Det är klart en vanlig hybrid är optimerad för att vara så snål som möjligt i alla lägen och det är väl i stadsmiljön som dom är effektivast.
Sedan är det väl en stor spridning på förbrukningen även på en sådan bil beroende på gasfoten.
Men på tal om laddhybriden.
Det går inte att komma ifrån att om man har en idealisk körprofil inom ramen för Max räckvidd för ren el så kan man nästan köra nästan utan att tanka bensin en endaste gång på ett år.
Förmodligen ganska få som har så idealisk körning men jag har en jobbarkompis som pendlar ca 1,7+1,7 mil om dagen med en optima och han ligger på ca en tank per år.
230v Cupevärmare och 26 grader i bilen innan avfärd och motorn startar sällan även på kalla vintern.
Men den som laddar sin laddhybrid dagligen och kör i hybrid läge i typ 10-20 mil får säkert ändå en lägre förbrukning än en vanlig hybrid skulle jag tro.
Måste korrigera dig. Hyundai/Kia har Atkinson förbrännings cykel i sina hybrider
https://www.hyundai.com/worldwide/en/eco/ioniq-hybrid/performance
Alltså en drivlina som vilken Toyota som helst, bara växellådan som skiljer.
Finns det någon laddhybrid som INTE går på el korta sträckor när den gått över från eldrift till "hybriddrift"? Både min nuvarande och min förra gör det. Jag har aldrig kört någon hybrid som inte gör det. Du påstår att såna finns, men jag har fortfarande inte fått något exempel på en sån.
Åker jag på motorväg med "0 km räckvidd" på mätaren och svänger av på en avfart med lägre fart hämtar den in tillräckligt med el på inbromsningen för att driva någon kilometer. Står man vid ett rödljus startar inte motorn direkt utan efter en liten bit. Förutsatt att jag inte har "Sport" eller "Sport plus" inställt för då är motorn igång konstant.
Har heller aldrig upplevt ngn sådan, min laddhybrid stänger av bensinmotorn flera kilometer vid låg belastning även om batteriet nått lägsta nivå sedan många mil bort.
Det var lite väl förenklat av mig där, såklart så borde "alla" laddhybrider köra på el när dom har laddat batteriet tillräckligt mycket med inbromsningar. Men det är som sagt inte bara på det sättet som en riktig hybrid funkar. Exakt vad skillnaderna är mellan olika modeller är svårt att veta då ingen skryter om hur dåliga dom är. :) Men eftersom "alla" tester av laddhybrider visar att dom flesta laddhybrider inte är det minsta snåla när batteriet har körts slut så är det rätt så tydligt att det är skillnad.
Härom sisten så var det en test där Ford Kuga, (detta fantastiska bygge :) ) visade sig vara markant snålare än konkurrenterna. Och tänka sig, Ford använder en hybridmotor där dom skalat upp batteriet och elmotorn, inte en vanlig bensinmotor med en elmotor bredvid.
Där är skillnaden. En hybridmotor är en konstruktion där två olika motorer är konstruerade för att jobba effektivt tillsammans. Dom flesta laddhybrider är vanliga bensinbilar där dom har slängt in ett batteri och en elmotor.
Geely annonserade nyligen att dom skulle lägga kopiösa mängder pengar på att utveckla en hybridmotor för sina laddhybrider. Varför skulle dom göra det om en vanlig bensinmotor funkar lika bra?
Guran: Åh fan, fick för mig att dom körde en vanlig otto-motor men det är väl förmodligen växellådan som har lurat mig helt enkelt. Men det borde jag väl nästan ha tänkt på/begripit, elmotorn och atkinson-motorn kompletterar ju varandra perfekt och bygger man en hybrid som är anpassad för snålhet så är det ju bara dumt att använda nått annat. :)
TILLÄGG: Eller ja, diesel skulle ju kunna vara ett alternativ, men ingen har gått den vägen.
Panopticon,
Jag ser fortfarande inte något exempel på en bil som inte funkar som du menar. Svepande uttalanden utan hårda fakta.
Vad menar du med att ingen har gått dieselvägen? Volvo har gjort det precis som Audi och MB.
De där båda påståendena får du förklara - och bevisa. Jag hävdar att du faktiskt har fel. Filosofiskt sett - varför skulle man konstruera en laddhybrid på annat sätt an en vanlig hybrid? Hela tanken faller på sin egen orimlighet.
Och Peugeot hade det tidigare
I dagens modellutbud, endast MB som erbjuder både bensin och dieselmotor att välja på i sina laddhybrider
Varför man gör det? Du menar varför dom enda som konstruerar sina laddhybrider på samma sätt som en hybrid är dom som har hybridmotorer? Ja, undra varför.. Varför Volvo inte konstruerar sina laddhybrider på samma sätt som sina hybrider? Varför BMW inte konstruerar sina laddhybrider på samma sätt som dom konstruerar sina hybrider? För att bygga en laddhybrid runt en hybridmotor så måste man ju först ha en hybridmotor, det borde väl inte vara så svårt att förstå?
Det var en artikeln för bara typ en vecka sen om att Volvo/Geely skulle avsätta massa pengar på att designa en hybridmotor. När den är byggd så kommer dom såklart att bygga sina laddhybrider med den motorn. Men innan dom har en hybridmotor så är det såklart rätt så svårt att bygga en bil runt den.
Det orimliga är att "ingen" här verkar begripa att det finns en anledning till att ett gäng tillverkare har designat en speciell hybridmotor. Undrar varför Ford, Toyota, Hyundai/Kia och Mitsubishi inte har lyssnat på er, dom hade ju sparat miljarder på motorutveckling om dom bara hade skitit i att utveckla dom där hybridmotorerna. Dom kunde ju slängt in en elmotor i bagaget på sina vanliga bilar så hade det varit klart.
Volvo och Mercedes har satt en elmotor på en dieselbil. Ingen av dom har konstruerat en hybridmotor med en diesel. I Volvon satt ju elmotorn och bensinmotorn inte ens ihop, dom satte en motor på vardera axel. I vilken värld är det en hybridmotor?
Varför vägrar folk förstå att en riktig hybridmotor inte är samma sak som att en bensin/dieselmotor som sitter i samma bil som en elmotor?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.